مقصد بعدی خط آهن خواف-هرات، پکن است/ این مسیر ریلی توسعه سیاسی و اقتصادی منطقه را در پی دارد - کراپ‌شده

نماینده مردم خواف و رشتخوار گفت: یقینا خط ریلی خواف به هرات ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه توسعه آن تا مزار شریف هم در دستور کار قرار خواهد گرفت و استمرار ساخت این خطوط ریلی می تواند باعث اتصال ریلی ایران و چین هم شود.

به گزارش مشرق، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهره برداری از راه آهن خواف-هرات به طول ۲۲۲ کیلومتر بین ایران و افغانستان اظهارد اشت: روز پنجشنبه ۲۰ آذرماه شاهد بهره برداری از راه آهن خواف به هرات بودیم و این پروژه ای که از سال ۸۶ کلید خورده بود، در نهایت در سال ۹۹ محقق شد و می تواند اثرگذاری زیادی در تبادل کالا میان ایران و افغانستان داشته باشد و از سوی دیگر، امکان جابه جایی مسافران را هم مهیا می کند.

اکبر احمدپور با بیان اینکه  راه اندازی خطوط ریلی خواف و هرات اثرات اقتصادی زیادی برای هر دو کشور خواهد داشت، افزود: بهره برداری از این خطوط ریلی میان ایران و افغانستان می تواند در توسعه اقتصادی و سیاسی منطقه موثر واقع شده و نقش به سزایی ایفا کند، چرا که اولا حمل و نقل ریلی از نظر هزینه و امنیت مقرون به صرفه تر است و می تواند شرایط رشد اقتصادی زیادی برای کشورهای ایران و افغانستان به بار داشته باشد و در رشد صادرات ایران به کشور همسایه موثر واقع شود. 

رشد صادرات ایران به افغانستان

احمدپور با اشاره به اینکه افغانستان داری معادن سنگ آهن بسیار گسترده ای است، افزود: یقینا اتصال ریلی افغانستان به ایران می تواند شرایطی را برای کشور همسایه مهیا کند تا بتوانند از ظرفیت عظیم معادن بهره ببرند و آن را به شمال و جنوب کشور ایران انتقال بدهند و از این طریق به بازار جهانی متصل شوند و این شرایط هم برای ایران و افغانستان از نظر اقتصادی موثر خواهد بود و از طرفی دیگر، ایران فرصت بیشتری برای رشد صادراتش به کشور همسایه خواهد داشت.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس، اتصال خطوط ریلی ایران و افغانستان را عامل مهمی برای ارتباط ایران با چین هم ارزیابی کرد و گفت: یقینا استمرار خطوط ریلی خواف به هرات ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه توسعه آن تا مزار شریف هم در دستور کار قرار خواهد گرفت و یقینا استمرار ساخت این خطوط ریلی می تواند باعث اتصال ریلی ایران و چین هم شود و در صورت تحقق بخشی به این امر، حمل و نقل کالا میان ایران و چین سهولت بیشتری به خود خواهد گرفت و از نظر هزینه، سرعت و امنیت برای هر دو کشور مفیدتر خواهد بود. 

اتصال خطوط ریلی ایران به چین جزو برنامه ماست

وی ادامه داد: در حال حاضر تبادل کالا میان ایران و چین از طریق دریا و یا عبور از کشورهای مختلف صورت می گیرد که هزینه حمل و نقل زیادی  به همراه دارد اما اتصال ریلی ایران به چنین می تواند هم باعث سرعت جابه جایی کالا شود و هم اینکه از نظر هزینه ای و امنیت، دستاوردهای زیادی برای کشورمان به ارمغان داشته باشد و به موازات آن، شاهد جابه جایی مسافران ایرانی و چینی هم خواهیم بود.

احمدپور تصریح کرد: خطوط ریلی خواف به هرات می تواند عامل موثری در توسعه روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان و در آینده با کشور چین باشد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، جابه جایی مسافران و فروش بلیط هم در دستور کار مسئولان امر قرار گرفته است تا به زودی این کار تحقق پیدا کند و یقینا در سال های آینده، شاهد توسعه این خطوط ریلی خواهیم بود.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با بیان اینکه بهره برداری از خطوط ریلی خواف به هرات باید زودتر صورت می گرفت، افزود: از سال ۸۶ جرقه احداث این خطوط ریلی زده شد و در این طول این سالها، روند ساخت این خطوط ریلی افت و خیزهای زیادی به خود دید و تحریم های بین المللی هم در کاهش سرعت تکمیل این پروژه، نقش اثرگذاری ایفا نمود اما با اراده جدی صورت گرفته، این پروژه به انتها رسید و قرار است به مرور در کشور افغانستان توسعه پیدا کند و در شهرهای زیادی از این کشور، شاهد افتتاح ایستگاه راه آهن باشیم.

منبع: رادار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید فروزان CH ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    4 0
    سیزده سال برای ۲۲۰ کیلومتر ،‌تا به جین برسد حتما یک قرن زمان میبرد ،‌البته چون رابطه با جین باعث رنجش امیرکا میشود ،دلیل این سرعت عمل است ، کشیدن ریل چه ربطی به تحریم دارد ؟ریل ساخت داخل ، متخصص داخلی ،پروژه توسط شرکت داخلی
  • حقدوست IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    4 0
    نمیخام این طرح ها رو منتسب به شخص احمدی نژاد کنم اما این طرح های بزرگ و مفید برای کشور اکثرا در زمان احمدی نژاد کلید خورد و خیلی از طرح ها ابتدا در دولت روحانی مضر نامیده شد و کنار گذاشته شد و اما بعد چراغ خاموش انجام و به نفع دولت مصادره شد ، اگر برای این طرح ها و طرح های دیگر مثل انتقال گاز ایران افغانستان پاکستان و چین و هند تلاش و همت جهادی و مضاعف شده بود امروز کشور از لحاظ امنیتی و اقتصادی یک قدرت بزرگ به حساب میومد
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    مدت رمان صرف شده برای 140 کیلو متر را مرور کن سپس فرمایش فرما .
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    هنوز خط آهن تا هرات نرسیده تازه به شهر روزنک رسیده و نیمی از پروژه در خاک افغانستان باقی است از مزار شریف به خط آهن ازبکستان وصل است. اما در افغانستان از سر طالبان راه و جاده و راه آهن امنیت ندارند. چندین سال پروژه متوقف بود چون چند کارگر ایرانی را شهید کردند الآن هم باز افراطیهای داعشی تهدید کرده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس