حسرت جام لیگ قهرمانان برای ایرانی‌ها/ پرسپولیس طلسم فینال را می‌شکند؟

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: با توجه به میانگین سنی بالای تیم اولسان، اگر پرسپولیس نیمه اول گلی دریافت نکند بخت بیشتری برای پیروزی در نیمه دوم و قهرمانی در لیگ قهرمانان دارد.

سرویس ورزش مشرق – پرسپولیس پس از طی مسیری دشوار در رقابتهای لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا که همزمان شد با یکی از عجیب ترین ادوار این رقابتها که کرونا آن را به لیگی فرسایشی تبدیل کرد سرانجام موفق شد با عبور از حریفانی از ازبکستان و عربستان در دور یک چهارم نهایی و نیمه نهایی به فینال رسیده و حریف اولسان هیوندای کره جنوبی شود.

مرتضی محصص مدرس و کارشناس فوتبال کشورمان در گفت و گو با مشرق، درباره وضعیت این دو تیم به ویژه پرسپولیس و روشی که به نماینده کشورمان کمک می کند تا بخت خود برای پیروزی را بیشتر کند حرف زد.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

*وضعیت پرسپولیس برای دیدار با نماینده کره جنوبی چطور است؟

- پرسپولیس با توجه به بحران هایی که طی یکی دو ماه گذشته داشت کمی با افت و خیز مواجه بود ولی خوشبختانه توانسته آن دوران را به سلامت پشت سر بگذارد و الان به یک بالانس روحی و روانی دست پیدا کرده که این خوشحال کننده است. مشکلی که امروز پرسپولیس دارد این است که طی یکی دو هفته اخیر نتوانست با تیم های نساجی و ذوب آهن بازی کند و از این نظر بودن در شریط مسابقه کمی مشکل برایش ایجاد کرده است. ولی این مدت که در قطر حضور داشت فرصت خوبی بود تا بتواند روی تاکتیک تیمی اش تمرکز کند و براساس همان تاکتیک ها بتواند تیم قدرتمند اولسان را شکست بدهد.

* اولسان را چطور ارزیابی می کنید؟

- درست است که تیم اولسان در خط حمله بسیار قدرتمند به نظر می رسد ولی خط دفاعی منسجمی هم دارد. درست است که نسبت به خط حمله اش ضعیف تر نشان داده ولی به هر حال آنها برای این رقابتها سرمایه گذاری کرده اند و بازیکنان لژیونر حرفه ای را به خدمت گرفته اند.

* پرسپولیس چکار کند تا بتواند قهرمانی را به خودش اختصاص بدهد؟

- در نهایت می توانم بگویم اگر استراتژی تیم پرسپولیس این باشد که بتواند دفاع را در یک سوم میانی شروع کند و چشم به ضدحمله داشته باشد بهتر است چون الان پرسپولیس در خط حمله بازیکن بسیار ارزشمندش را از دست داده است و مجبور است با تک مهاجمی به نام عبدی بازی کند. ما الان برای این بازی وحید امیری را از دست داده ایم و احسان پهلوان را در اختیار نداریم. پرسپولیس شجاع خلیل زاده یکی از بهترین عناصر دفاعی اش را از دست داده است و اینها به خودی خود می تواند برای پرسپولیس مسأله ساز شود.

* با این داشته ها چه می توان کرد؟

- پرسپولیس می تواند با تیم جوانتری یعنی نورالهی و رسن، کار را به سود خودش به پایان ببرد. این دو نفر در میانه زمین می توانند کاملا تعیین کننده باشند. در خط دفاعی اینطور که به نظر می رسد شیری در سمت راست است و آقایی در سمت چپ بازی می کند و سید جلال حسینی و کنعانی زادگان بازیکنانی هستند که نشان داده اند در طول این مدت توانسته اند در کنار هم به هماهنگی بالایی دست پیدا کنند.

* وضعیت دروازه بانی این تیم را چطور می بینید؟

- حامد لک واقعا نشان داده که قادر است در این دیدار مهره خیلی تعیین کننده ای برای پرسپولیس باشد. لک با مدافعان تیمش هم ارتباط خوبی دارد و فکر می کنم یکی از عوامل حضور پرسپولیس در فینال همین ترکیب خوب دروازه بان و بازیکنان خط دفاعی این تیم است.

* چه پیشنهادی برای روش بازی پرسپولیس دارید؟

- پرسپولیس اگر دست به حمله بزند شاید مشکل برایش ایجاد شود برای همین باید استراتژی تیمی اش را بر اساس دفاع تیمی در یک سوم میانی قرار بدهد و بعد با چشم داشتن به ضدحملات بخت گلزنی تیمش را بالا ببرد.

* گزینه مناسب برای زهردارتر کردن حملات پرسپولیس در نوک پیکان خط حمله این تیم کیست؟

- وقتی شما می خواهید روی ضدحملات کار کنید باید چند نکته مهم را دارا باشید. یعنی باید بازیکنان سرعتی داشته باشید، بازیکن تکنیکی که قابلیت عبور از یک نفر را داشته باشد. حداقل سه یا چهار بازیکن تان از قبل برنامه ریزی شده باشد که بدانند چه نفراتی در ضدحملات باید شرکت کنند. اصولا در ضد حملات باید در حداقل زمان به دروازه حریف برسید چون دفاع حریف ضعیف است و تا بخواهد انسجام خودش را بدست بیاورد فرصت دارید که ضربه تان را به آن تیم بزنید. حتم دارم یحیی گل محمدی به خوبی این مسایل را می شناسد و بازیکنانش هم که اغلب باتجربه هستند و این مسایل را می دانند. فکر می کنم برای بازی مهم و بدون برگشتی مانند فینال باید تاکتیک دفاع بعد حمله را در دستور کار قرار بدهند.

* چه نوع بازی خطرناک است؟

- قطعا یحیی نباید در این دیدار دنبال حرکات ریسکی باشد. باید سعی کند در نیمه اول تا جایی که امکان دارد دروازه اش را بسته نگه دارد و بعد در نیمه دوم برنامه اش را برای گلزنی پیاده کند. به هر حال می توان اولسان هیوندایی را شکست داد مشروط بر اینکه در طول ۹۰ دقیقه بچه های پرسپولیس با تمرکز خیلی بالا و بدون اشتباه انفرادی مخصوصا در خط دفاع باید مراقب حرکات انفرادی بازیکنان حریف باشند. چون اولسان در خط حمله بسیار سرعتی و خطرناک ظاهر می شود.

* ترکیب اصلی این تیم کره ای در آخرین بازی که برگزار کرده میانگین بالای ۳۰ سال و نزدیک به ۳۱ است. این میانگین سنی بالا می تواند به تیم پرسپولیس کمک کننده باشد؟

- بله! برای همین گفتم که در نیمه اول اگر بتوانند گل نخورند خوب است. چون به هر حال بازیکنی که سن بالاتری دارد سعی می کند در نیمه اول کارش را تمام کند ولی در نیمه دوم به خاطر مشکلات جسمی که برای بازیکن مسن تر ایجاد می شود پرسپولیس می تواند با تکیه بر سرعت تیمی خوبی که دارد به گل برسد. به هر حالا بازیکنان شان بسیار باتجربه هستند و ممکن است که نتوانند از انرژی خودشان استفاده کنند ولی شک نداریم که آنها به تقسیم انرژی هم فکر خواهند کرد. آنها قدر فرصت های شان را می دانند و این همان کاری است که پرسپولیس هم باید به آن توجه ویژه داشته باشد. چون ممکن است دیگر فرصتی برای جبران نداشته باشند. به هر حال فکر می کنم نیمه دوم می تواند نیمه پیروزمندانه ای برای پرسپولیس باشد به شرطی که حتی اگر یک گل هم دریافت کرد نباید آن انسجام تیمی و تمرکزش را از دست بدهد. چون به تدریج می تواند خودش را به دروازه اولسان نزدیک کند. یحیی باید درباره همین پاشنه آشیل تیم اولسان، به درستی تیمش را آگاه کند.

* به چه روش هایی می توان تکیه کرد؟

- قطعا پرسپولیس می تواند روی ضربات ایستگاهی برنامه ریزی کند. امیدوارم که در طول این یک هفته یحیی روی ضربات ایستگاهی با تیمش کار کرده باشد. چون ۳۰ تا ۴۰ درصد گلها از روی ضربات ایستگاهی بدست می آید.

* پیش بینی تان از نتیجه فینال لیگ قهرمانان چیست؟

- فوتبال ورزش قابل پیش بینی نیست و در لحظه لحظه آن احتمال وقوع هر اتفاقی ممکن است. از این رو باید دید کدام تیم روش و تاکتیک بهتری در فینال ارائه می کند که البته من هم مانند همه ایرانیان امیدوار هستم این نتیجه گیری بهتر نصیب نماینده کشورمان شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    5 4
    امیدوار به برد پرسپولیس هستیم ولی توجه کنید وقتی که آل کثیر یا حذف میشود مطمئنا دنبال حذف پرسپولیس هستند. پس هر چیز‌ی ‌در دیدار نهایی ممکن هست ولی از ارزش بازیکنان و مربی چیزی کم نخواهد شد و پرسپولیس برای ما همان پرسپولیس هست. بایستی از آل کثیر دلجویی کرد و ضمنا به نهادهای بالاتر در فیفا شکایت کرد و قوانینی که ابهامات اساسی دارد را به سمع و نظر تمامی فوتبال دوستان رساند تا این قانون مبهم تصحیح گردد در ضمن فقط انتظار من این هست که در سطح شخصیت پرسپولیس بازی کنند.
  • ماریه IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    4 3
    خدایا به تیم کشورم کمک کن
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 1
    بازنده واقعی این بازی عقبه بی بصیرت و نفوذی وطن فروش ها است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس