به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز مطالعات پژواک خرد معاصر درباره مسیر ترانزیتی چین و ترکیه نوشت: این مسیر ترانزیتی هرچند مهم است، اما اهمیت یک مسیر که با این هزینه و دردسر باشد، اساسا آن چندان اهمیت ندارد که بخواهیم بگویم "چین ایران را دور زده است" یا اینکه "کاملا مزیتهای ترانزیتی ما به مخاطره جدی افتاده است". در مورد این موضوع چند نکته به ذهنم می رسد:
اول اینکه بخواهیم یا نخواهیم این کریدور ترانزیتی مقطعی است، هرچند در مقطع فعلی گریز ناپذیر است. صرفه اقتصادی و ملاحظات فنی آن از وزن مسیر کشور ما کمتر است.
دوم اینکه ابتکار این مسیر هم با ترکیه است و چینیها از هر طرح توسعه ای زیرساختی و گره گشا استقبال می کنند و این موضوع را هم در کنار آن بگذارید.
سوم اینکه از این مدل راه های ترانزیتی ایران و چین هم دارند، که اگر بهتر نباشد، بدتر هم نیست و خیلی هم فعال تر است و در مقطع فعلی به کشور ما خیلی کمک هم می کند. مسیر فعلی ما کریدور چین، قزاقستان و ایران و نزدیک به دو سال قدمت دارد. مسیر ریلی از ارومچی چین به بندر اوکتائو قزاقستان می رسد و از آنجا با کشتی به بندر کاسپین وارد می شود.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.