روحانی نمایه

دولت روحانی پس از تحمیل بیش از ۲ میلیون تومان به سبد هزینه کالاهای اساسی خانوارهای کم‌درآمد در هفت سال اخیر اکنون ۱۰۰ هزار تومان بابت آب و برق و گاز آنها کم کرده است.

سرویس اقتصاد مشرق- حسن روحانی در یکی از جلسات هیات دولت ادعای عجیبی درباره توجه دولتش به اقشار کم‌درآمد کرد.

روحانی گفت: هیچ دولتی در تاریخ ایران قبل از انقلاب که معلوم است بعد از انقلاب هم نمی‌تواند ادعا کند که مثل دولت یازدهم و دوازدهم حامی افراد کم‌درآمد و اقشار کم‌درآمد جامعه بوده است. نمونه روشن و بارز آن برق امید، آب و گاز است که برای افراد کم‌درآمد مجانی کردیم هم برای کمک، هم برای کاهش مصرف، دو هدف را داشتیم هر دو هدف را دنبال می‌کنیم. این کار عظیم و بزرگی است که انجام دادیم.

اظهارات روحانی درباره اینکه حمایت دولتش از اقشار کم‌درآمد، پس از انقلاب و پیش از انقلاب، بی‌سابقه بوده و اشاره او به مجانی کردن آب و برق و گاز به‌عنوان توجیه ادعایش، برخلاف واقعیات کشور است.

سهم آب و برق و گاز از هزینه‌های اقشار کم‌درآمد

قبوض آب و برق و گاز سهم اندکی از هزینه‌های اقشار کم‌درآمد را تشکیل می‌دهند و ارزان کردن یا مجانی کردن آن، تأثیر چندانی در کاهش هزینه‌های آنها ندارد.

۳۵ درصد از مخارج سه دهک کم‌درآمد کشور را مواد خوراکی و حدود ۳۰ درصد را هم هزینه مسکن (اجاره) به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر مواد خوراکی و اجاره مسکن ۶۵ درصد مخارج سه دهک پایین درآمدی کشور را شامل می‌شود. این در حالی است که هزینه قبوض آب و برق و گاز از سبد مصرفی این سه دهک، فقط ۵ درصد است.

اکنون دولت روحانی مدعی است که آن هزینه ۵ درصدی را (به شرط کم‌مصرف بودن اقشار کم‌درآمد) صفر کرده است که اقدام مناسبی است اما در برابر افزایش چند برابری هزینه‌های اصلی که به اقشار کم‌درآمد با گرانی مواد خوراکی و قیمت مسکن در دولت روحانی به آنها تحمیل شده، مجانی کردن آب و برق و گاز، تأثیر پایینی دارد.

آیا حمایت دولت روحانی از اقشار کم‌درآمد در تاریخ ایران، بی‌سابقه است؟ +نمودار

افزایش ۴.۶ برابری هزینه مواد خوراکی در دولت روحانی

بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت مواد خوراکی در آذرماه امسال نسبت به شروع به کار دولت روحانی در مرداد ۱۳۹۲ بیش از ۴.۶ برابر افزایش داشته است. شاخص هزینه مسکن هم در این مدت ۲.۹ برابر شده است. یعنی دو گروهی که روی هم ۶۵ درصد مخارج خانوارهای کم‌درآمد را تشکیل می‌دهند در دولت روحانی فشار تورمی چند برابری را به این خانوارها وارد کرده‌اند.

اگر بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار، سبدی از ۲۴ کالای خوراکی اساسی را در نظر بگیریم، مشاهده می‌شود که نسبت به پایان دولت دهم، هزینه این بسته مواد خوراکی ۵۸۰ هزار تومان گران‌تر شده است.

نام کالا (واحد: کیلوگرم)

قیمت در پایان دولت دهم (تومان)

قیمت در آذر ۱۳۹۹ (تومان)

گوشت گوسفند

۲۹۸۰۰

۱۱۹۹۰۰

گوشت گوساله

۳۰۸۰۰

۱۰۸۲۰۰

کره پاستوریزه

۱۲۰۰۰

۸۹۰۰۰

چای خارجی (بسته ۵۰۰ گرمی)

۱۵۱۰۰

۸۵۷۰۰

لپه

۷۶۰۰

۳۴۹۰۰

لوبیا چیتی

۱۰۸۰۰

۳۳۵۰۰

برنج ایرانی درجه یک

۷۲۰۰

۳۳۳۰۰

لوبیا قرمز

۹۱۰۰

۳۰۵۰۰

عدس

۶۵۰۰

۲۷۹۷۰

مرغ تازه

۶۱۰۰

۲۷۳۰۰

نخود

۶۲۰۰

۲۴۸۰۰

تخم‌مرغ

۳۸۰۰

۱۹۱۰۰

روغن نباتی جامد

۴۳۲۰

۱۸۱۶۰

پنیر پاستوریزه (بسته ۴۵۰ گرمی)

۳۷۰۰

۱۶۳۰۰

روغن نباتی مایع (لیتر)

۴۶۰۰

۱۲۹۰۰

قند

۲۶۰۰

۱۱۶۰۰

ماست پاستوریزه

۲۲۰۰

۱۱۶۰۰

گوجه فرنگی

۱۹۰۰

۹۸۰۰

شیر پاستوریزه (لیتر)

۲۲۰۰

۹۷۰۰

شکر

۲۲۰۰

۹۵۰۰

خیار

۲۰۰۰

۹۰۰۰

پیاز

۱۲۰۰

۶۸۰۰

سیب‌زمینی

۲۱۰۰

۵۲۰۰

مجموع

۱۷۴۰۲۰

۷۵۴۷۳۰

از سوی دیگر بر اساس گزارش مرکز آمار، در بهار سال ۱۳۹۲ یعنی قبل از شروع به کار دولت روحانی، هزینه اجاره یک واحد ۵۰ متری در تهران به طور متوسط ماهانه حدود ۸۰۰ هزار تومان بود که در سال جاری به ۳ میلیون تومان رسیده است، یعنی افزایش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی هزینه اجاره‌بها در دولت روحانی.

آیا حمایت دولت روحانی از اقشار کم‌درآمد در تاریخ ایران، بی‌سابقه است؟ +نمودار

در دولت قبل، خانوارهای کم‌درآمد با آورده نقدی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی و دریافت وام قرض‌الحسنه ۲۰ میلیون تومانی که اقساط آن ۲۰۰ هزار تومان بود، صاحب مسکن مهر می‌شدند. به عبارت دیگر یک واحد مسکن مهر برای این اقشار ۵۰ میلیون تومان بار می‌آمد. اما با توقف مسکن مهر در دولت روحانی، اکنون دیگر تهیه مسکن نه تنها برای اقشار کم‌درآمد که برای اقشار متوسط جامعه هم محال و غیرممکن است. اکنون در تهران متوسط قیمت مسکن بیش از ۲۶ میلیون تومان است. یعنی یک واحد ۵۰ متری هم قیمت بالای یک میلیارد تومان دارد.

کاهش شدید تولید مسکن در دولت روحانی سبب شده تا با افزایش تقاضا، به تدریج گرانی مسکن به بخش اجاره نیز سوق پیدا کند. بر این اساس، هزینه اجاره‌بها هم سال به سال بیشتر شده و اقشار اجاره‌نشین خصوصاً در پایتخت مجبور شده‌اند به تدریج به حومه تهران مهاجرت کنند تا با قیمت‌های کمتری بتوانند خانه اجاره‌ای پیدا کنند.

بدین ترتیب اقشاری که در دولت دهم در تهران مستأجر بودند، اکنون به اجبار به شهرهای حومه‌ای همچون پرند، پردیس و هشتگرد مهاجرت کرده‌اند؛ یعنی مکان‌هایی که روحانی ساخت مسکن مهر در آنجا را مسکن‌سازی در بیابان می‌خواند، اکنون پناهگاه مستاجرانی شده که قربانی بی‌تدبیری دولت روحانی در بخش مسکن شده‌اند.

از سوی دیگر، اقشاری که از قبل در حومه شهرها ساکن بودند و در مسکن مهر شرکت نکردند نیز در دولت روحانی ضربه شدیدی از گرانی مسکن خورده‌اند چراکه همین مهاجرت اقشار مستأجر از مراکز شهرها به حومه سبب افزایش تقاضا در آن مناطق و رشد چند برابری قیمت اجاره و مسکن در حومه و حاشیه شهرها شده است.

بدین ترتیب مجموع افزایش هزینه مواد خوراکی و اجاره‌بها بر دوش خانوارهای کم‌درآمد ساکن پایتخت در دولت روحانی بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. این در حالی است که مجموع قبوض آب و برق و گاز این خانوارها در ماه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است. بنابراین دولت روحانی در قبال تحمیل بیش از ۲ میلیون تومان هزینه جدید به خانوارهای کم‌درآمد در هفت سال اخیر اکنون ۱۰۰ هزار تومان از هزینه سبد آنها بابت آب و برق و گاز را کم کرده است و این کمک اندک را نشانه بی‌سابقه‌ترین توجه دولت‌های قبل و پس از انقلاب به اقشار کم‌درآمد می‌داند.

البته تضعیف بخش‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه در دولت روحانی در آمارهای دیگر همچون ضریب جینی نیز به خوبی مشخص است که قبلاً مشرق به آنها مفصل پرداخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • احمد IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    21 1
    به جرات می توان گفت روحانی علی رغم اینکه 8 سال رئیس جمهور است اما کوچکترین مطالب مملکت داری را بلد نیست!! والا از این حرف ها نمی زد!
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      5 0
      دولت روحانی بهترین دولت بود چرا که هم چرخ فساد میچرخه هم چرخ دوچرخم
  • مهرداد IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    17 1
    در دولتهای هاشمی و روحانی مستضعفین مستضعف تر شدند و فاصله طبقاتی خیلی زیاد شد.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    10 0
    هدایتشان به دنیای آخرت با این سیاستهای تدبیر و امید بی سابقه است
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      1 0
      عرضه اولیه اپال فقط یک هفته مثبت بود؛ (به مثبت 30 درصد هم نرسید) حالا شروع کرده به بالا کشیدن پول مردم! «علی برکت الله»
  • حامد IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    7 1
    رایگان شدن آب و برق و گاز جوک و مضحک است. من ساکت مسکن مهر دز شهری کوچک هستم. جزو محروم ترین اقشار هستم. در خانه کاملا کم مصرف هستیم و خانواده من دو نفره است. متراژ آپارتمان ما 58 متر است. هیچ پس انداز و سرمایه ای ندارم. ماشین هم ندارم. از من محروم تر؟ این ماه هزینه برق 38 هزار تومان شد . آب هم هم قیمتش افزایش داشته. گاز هم همین طور. نه تنها رایگان نشد بلکه افزایش پیدا کرد. ظاهرا فقط خانه های خالی و کنتور های دست کاری شده رایگان شده اند.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    8 1
    البته همان عدد های شاخص دولت دهم هم مربوط به سال دوم جناب روحانیست و پایان دولت دهم نرخ قیمت خواربار کمتر از این ها بود
  • RO ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    6 3
    زنده باد احمدی نژاد
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      6 5
      احمدی‌نژاد فعلی سیاهی لشگر افسادطلبان برای ایجاد تفرقه بین مردم و یار کمکی آنها برای رأی آوری یک کاندیدای غربگدا است
  • مرتضی IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    9 0
    روغن نیست آقای روحانی. مرغ گران. تخم مرغ گران. تو ام ریشت و رنگ کن
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    12 0
    من فکر میکنم حسن روحانی هنوز نمی‌داند رئیس جمهور ایران است!
  • محمدایوب IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    12 1
    محضر استاد خودم یکی از مداحان داشت مداحی میکرد چراغها رو خاموش کرده بودند ویک پامنبری هم در هنگام شنیدن به به می گفت. مداح هم فکر میکرد به خواندن او به به میگوید تمام شد چراغها را روشن کردند. دیدند انکه به به می‌گفت دیس رطب جلویش را کامل خورده وبه به گفته. حالا جناب روحانی تقصیر ندارد. جناب ایشان واطرافیان دارند رطب میخورند وبرای مردم به به می گویند انشاالله خرداد چراغها روشن میشود
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      12 0
      ایول محمد ایوب عزیز. من همیشه منتظر نظرات شما در متون مشرق هستم. خیلی زیبا و با حوصله مینویسین. خدا خیرتون بده. راستی شما باعث شدی با ننه علی اشنا بشم. ممنون. میخام برم مزار این مادر عزیز ایشالله. خیلی دعاتون کردم
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    10 0
    چی بگیم که توهین نباشه!
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    10 0
    حمایت کلید از فقیران؟ زرشششششششششششششک
  • امیرحسین IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    آری این ها هم از تحریم است! آری مسئول گوجه فرنگی هم ترامپ است! آری رئیس جمهور هم هیچ کاره است! آری راه حل هم برجام است! آری ما عقب مانده ایم و نمیفهمیم! آری نتیجه سازش این است! آری این نتیجه افتضاح انتخاباتی خودمان است! آری خود کرده را تدبیر نیست! آری...
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    دولت!!! جیبِ اقشارِ کم‌درآمد رو نزنه!!! حمایتش پیشکش!!!................
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    6 0
    هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه ...
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    6 0
    ملتی که خواب باشند دولتشان اینگونه میشود همین مگه روحانی و تیمش کیا هستن از همین ملتن
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 1
    سال به سال دریغ از پارسال این که اون قبلی را روسفید کرد لابد بعدی هم این را روسفید می کنی مشکلی نیست.
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    مشرق شاخ ودم درنیارم خوبه این دولت وتوجه به مردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • DE ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    شق القمری که دولت روحانی در روح ، روان ، جیب مردم کرد در تاریخ ثبت خواهد شد و هیچگاه فراموش نخواهد شد و همچنین هیچگاه گذشت هم وجود نخواهد داشت
  • توجهات NL ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 1
    سالهاست هشدار میدهند که افزایش شیدی حقوق و مزایای کارمندان خطرناک است! در حالی اکنون کارمندان دولتی حخقوقشان چند برابر کارگران است و از اوناع امتیاز برخوردارند، باز هم دولت در اقدامی نامعقول و ضد اقتصادی، 25% حقوق کارمندان میخواهد افزایش دهد، این افزایش در حالی افزایش واقعی بهره وری نیست، فاجعه است. متاسفانه مجلس هم باعث نا امیدی شده! تا دیر نشده جلوی افزایش حقوق کارمندان بگیرید. لاقل ثبت و متشر کنید که گفتند و هشدار دادند به کار نامعقول!
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    1 0
    ایشان و دولت لیبرالش. هرگز از یاد فقرا نمیروند .. قیمتها اینارا میگویند نه من مثلا ازمایش خون و ادرار. که زمانی ۲۵ تک تومان بود .. امروز ۶۰۰ هزار تومان است تقسیم کنید . ۶۰۰۰۰۰. تقسم بر ۲۵ برابر است با .....
  • محمد صادق IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    این یعنی همه مون با بصیرت کامل رئیس جمهور بعدی را انتخاب کنیم وبه وعده وعیدهای توخالی توجه نکنیم. به سابقه افراد توجه کنیم واصلح را انتخاب کنیم. والسلام.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    1 0
    البته بنده از افزایش حمایت از فقرا خیر ندارم ولی انصافا فقر را خیلی افزایش داده است و متاسفانه حسن آقای روحانی خودش هم مبتلا به فقر شدید اطلاعاتی شده است
  • محمد رضا IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    1 0
    بصیرت بصیرت بصیرت. انتخاب اصلح.!!!
  • ایمانی IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    عجب صبری خدا دارد.
  • هادی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    مشکل نه روحانیه نه دولت نه اقازاده ها مشکل سیاست های کلان نظام هست که میزاره این موجودهای فاسد رشد کنن و خون مردم رو بمکن مشکل شماها مشرقیها و خبر گذاریهائی هستین که صدای حق رو خواموش و صدای تملقها و چاپلوسی هارو بلند میکنید مشکل ما از داخل هست نه بیرون مشکل تا شماها هستین ظلم هم بر روی ما مردم سواره به امید روزی هستم که مردم و کشور از ظلم پلیدی رهائی پیدا کنه و دوستی محبت که کمیاب شده دکباره درونمون رشد کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس