خودرو نمایه

طبق مصوبه جدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو حذف می‌شود .

به گزارش مشرق، کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست روز سه‌شنبه خود، ماده ۴ طرح تحول صنعت و بازار خودرو اعاده شده از شورای نگهبان را با حضور نماینده این شورا اصلاح کرد که بر اساس آن مقرر شد خودروهای تولید شده داخلی در بورس عرضه شوند.

نمایندگان این کمیسیون اما در پروسه عرضه خودرو در بورس که طرح اولیه آن در بهار امسال در دستور کار قرار گرفت با اصرار بر حضور شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو، این شورا را در فرآیند قیمت‌گذاری موظف به تعیین قیمت پایه محصولات خودروسازان کرده بودند این در شرایطی است که در نشست روز سه‌شنبه، اعضای کمیسیون صنایع مجلس رای به حذف شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری خودرو داده‌اند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد مخالفت سیاست‌گذار خودرو با حضور دوباره شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری، نمایندگان را مجاب به حذف این شورا کرده است. با این حال عرضه هر محصولی در بورس کالا باید با قیمت پایه انجام شود که در این زمینه نمایندگان مجلس، سازمان حمایت را جایگزین شورای رقابت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

فصل مشترک آزادسازی و عرضه خودرو در بورس

بنابراین اگر فروش خودرو از مسیر بورس کالا در مجلس و شورای نگهبان نهایی شود شورای رقابت دیگر دخل و تصرفی در قیمت‌گذاری محصولات خودرویی نخواهد داشت. در این زمینه حجت‌الله فیروزی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه در این ماده قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده تعیین شده و ساز و کار تحقق این مهم باید در بورس مهیا شود تاکید کرده که طرح تحول صنعت خودرو مصوب مجلس دهم بود که شورای نگهبان به ماده ۴ آن ایراد گرفت؛ این موضوع در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون بررسی و ایرادات آن رفع شد.

وی همچنین درباره طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم تدوین شده است، توضیح داد: کلیات این طرح در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شده و جزئیات آن در دست بررسی است و کمیسیون پس از بررسی بودجه به آن رسیدگی خواهد کرد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به محورهای این طرح تاکید کرده که علاوه‌بر عرضه خودرو در بورس، مسائلی مانند کیفیت، بومی‌سازی، قطعه‌سازان، خدمات پس از فروش و... نیز در آن بررسی شده است.

اعضای کمیسیون صنایع مجلس یازدهم شورای اسلامی در روزهای آغازین این دوره از مجلس بار دیگر طرح خودرویی مجلس دهم را که با مخالفت شورای نگهبان با برخی از بندهای آن مسکوت مانده بود در دستور کار قرار دادند و طرح «ساماندهی بازار و صنعت خودرو» مجلس دهم را به طرح «تحول صنعت و بازار خودرو» تغییر نام دادند.

بیشتر بخوانید:

دنده معکوس قیمت خودرو

بر این اساس یکی از مهم‌ترین بندهای این طرح «تغییر روش قیمت‌گذاری و عرضه خودرو در بورس» بود که طبق پیش‌بینی مجلسی‌ها این بند موجب کاهش زیان خودروسازان خواهد شد و با ممانعت از قیمت‌سازی در بازار، خودرو را از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل می‌کند تا مصرف‌کننده واقعی به راحتی به خودرو دسترسی پیدا کند و از سویی دیگر همین امر موجبات خروج دلالان از بازار را نیز فراهم خواهد کرد.

از نکاتی که در طرح مذکور مورد نقد فعالان صنعت خودرو و همچنین سیاست‌گذار خودروی قرار داشت، تعیین قیمت پایه انواع خودرو توسط شورای رقابت بود.

آنچه مشخص است خودروسازان با استقبال از عرضه خودرو در بورس کالا امیدوار بودند که از طریق طرح مجلس، شورای رقابت برای همیشه از چرخه قیمت‌گذاری خودرو حذف شود. از سوی دیگر سیاست‌گذار خودرو هم با اصرار بر حذف شورای رقابت تمایل به تعیین قیمت پایه خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داشت. با این شرایط به‌نظر می‌رسد که بالاخره سیاست‌گذار خودرو حرف خود را به کرسی نشانده و با حذف شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری، سازمان حمایت تعیین‌کننده قیمت پایه خودرو خواهد بود. بنابراین با مخالفت مجلس و دولت با آزادسازی قیمت خودرو به‌نظر می‌رسد که عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا به نوعی جبران‌کننده زیان خودروسازان باشد.

با این حال وزارت صمت هنوز موافقت کامل خود را با طرح مجلس اعلام نکرده است. مخالفت دولت با عرضه خودرو در بورس با اظهار نظر وزیر صمت در این زمینه علنی شد، به‌طوری‌که وی در حاشیه مراسم رونمایی از «تارا» با بیان اینکه کمیته خودرو منطقی نبودن عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا را پذیرفته است، عنوان کرد عرضه خودرو در بورس، نظر برخی نمایندگان مجلس بود اما در کمیته خودرو با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که بازار خودرو باید خود به خود تنظیم شود و عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا منطقی نیست. اظهارت رزم حسینی با واکنش برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که اعضای کمیسیون صنایع با نقض صحبت‌های وزیر بر تداوم بررسی طرح عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کردند. اما سوالی که با فروش خودرو در بورس کالا مطرح می‌شود این است که آیا این مکانیزم خواسته بسیاری از مشتریان داخلی، مبنی بر کاهش قیمت خودرو را برآورده می‌کند؟

در این زمینه بسیاری از کارشناسان معتقدند که به دلیل تورم و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، قیمت نهاده‌های تولید افزایش چشمگیری یافته بنابراین نباید انتظار داشت که با این نوع مکانیزم فروش، قیمت‌ها روند کاهشی پیدا کند. با این حال آنچه در طرح مجلس خودنمایی می‌کند این است که این طرح می‌تواند دسترسی مشتریان به خرید خودروی نو را تسهیل کند و با حذف دلالان از بازار، زیان خودروسازان را کاهش دهد. به این ترتیب با اقتصادی شدن تولید خودرو برای خودروسازان آنها می‌توانند اقدام به افزایش تولید کنند و با افزایش عرضه به بازار قیمت‌هایی که اکنون به عنوان قیمت حاشیه بازار وجود دارد، حذف خواهد شد. اما از دیگر مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا این است که این روش سبب شفافیت در آمار تولید خودرو و مشخص شدن خریداران خواهد شد .

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حمید IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    13 4
    آفرین دمشون گرم. چه خاصیتی داشته و داره این شورای بی‌خاصیت که فقط پول بیت‌المال رو هدر میدادن؟!
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    13 1
    فقط ثروت اندوزان حق دارند ماشینهای خارجی سوار شوند، ماشین دست دوم خارجی ارزان در خواهد آمد و این برخلاف نظر مسئولانه، چون قشر متوسط و کم درآمد وظیفه دارد از تولیدات(مونتاژ) گران و مزخرف داخلی استفاده کنه و حالا حالاها عزیزانشان را در جاده‌های مزخرف و غیر استاندارد از دست بدهند، تا چشمشون هم کور بشه، سیستم ما سیستم اشراف، رانت خواران، دلالان، دزدان، نزول خواران، پورسانت خواران و ریاکارانه.
    • DE ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 0
      دریک کلمه .نجس العینهائیکه حتی درنمکزارها پاک نخاهنشد.شاید حکام اشرافیت طلبو بیت المال ورشوه خار مارو اتش جهنم بعدازخالدین فیها پاک کند.یکسال بعدازگرفتن کل پول فرقونهای چار چرخ بازم تحویل نمیدن . مگه نگفتند سپاه درخودرو سازها دخالت کرده .چرا سپاه متهم میشه وتکذیب نمیکنه.چرا این نجسها میخان سپاهو ازارزش بندازن.
  • رضا IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    5 0
    لعنت به پدر ومادر شیوا.لعنت به سایپا.کوئیکرا با قیمت بیرون شده یکی .یکسال است پول ما را خوردند لعنت لعنت لعنت.دزدی شرافت داره به کار اینها
  • ناشناس IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    1 0
    سلام تاکنون که شورای رقابت بود این قیمت های خودرو رفته به فلک حالا که شورای رقابت رفته کنار قیمت خودرو ها از خود خدا هم بالاتر می رود. کسی نیست مدیریت کنه. ایول مسئولین خواب هستند
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    2 0
    وارد بورس بشه یعنی قیمت کارخانه و بازار برابر میشه
  • سعید IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    2 0
    یک بامبلی دیگر
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    1 0
    اگر میخواهید قیمت خوردو را آزاد کنید حدائقل واردات خودرو را هم ازاد کنید اگر اینکار نشود خودرو سازها هز چقدر بخواهند قیمت گذاری خواهند کرد و چون هیچ خودرو ی دیگری هم وجود ندارد مردم چاره ای جز خرید خودروی گران قیمت پ بی کیفیت را ندارند واین یعنی انحصار ومافیا و مردم بایند فقط دعا کنند ایرانخودرو و سایپا نابود شوند
  • علی IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    1 0
    همیشه همین بوده است.دست ما کوتاه و خرما بر نخیل.خدا لعنت کنه مدیرای بی لیاقت رو که همش به فکر رانت هستن. ای خدا
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    مجلس بیکارن بابا ول کنین خودرور را تا اونجا که دلتون خواست بالا بردین قیمت فکری به حال مسکن مردم بیچاره کنید که اپارتمان ۲۰۰ شده یک میلیارد خودرو نشد نشد ماشین نخرن
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    انشاا... بره بالاتر وقتی عرضه نداریم نخریم و متحد باشیم لیاقتمون بیشتر از این نیست، خلایق هر چه لایق...
    • غلامرضا برزگر باقری IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 0
      سلام بابا جمع نبند خودت از همه برتر ی همین الان یک تعداد کرفتی تا سود کنی الان قیافه حق به جانب گرفتی 40 سال است هرچی گرون شود زودتر امسال تو می خرند بد هم شعار میدهید
  • آدم IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    سلام لطفااطلاع رسانی شودبالاخره بعداز۴۰سال مجلس کارمثبتی کردکه شورای رقابت با رفاقت حذف کردندکاردیگرمجلس شورابایدحقوقهای نجومی را کاهش وبه حقوق کارگران وبازنشستگان غیرهمکارتامین اجتماعی افزایش دهد چون نجومی بگیرها مثل خفاش خون آشام وزالو دارندخق وحقوق ملت راغارت وچپاول میکنند!!!
  • هموطن IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    لعنت به این دولت ، به اون قبلی و به اون بعدی ، که این همه بلا سر مردم میارن و باز هم میگن من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود. مردم همیشه درصحنه ،دهنمون سرویس شد .نکنید این کار رو بخاطر منافع شخصیتون. آه و نفرین ما گریبانگیر تان می کند
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    خدا لعنتتون کنه که فقط مردم و بیشتر ما طبقه کارگر رو بیچاره کردید همه چیز دسته خودتون هست هیچ ربطی به تحریم با این وخامت نداره وکلا فقط بفکر این هستید که جیب ملت رو خالی کنید و برید کانادا و اروپا مثل اقوام دیگرتان که اختلاس کردن و رفتن... خدا ازتون نگذره
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    اخه ملت حقشون همینه مثل موش که تو انبار کندم می افته افتادن به جون خودروهای بی کیفیت که در کنارش سودی از جیب یه بدبخت که گرفتار یه خودرو است ببرن اخه وقتی ما ملت همبستگی نداریم وضع همینه ببینید چنتا دلال ارز چطوری میتونن بازار را به دست بگیرن ما ملت اگر دو ما هیچ تقاضایی واسه خرید خودر نداشته باشیم خود به خود قیمتها کاهش پیدا میکنه اخه ملت نخرید ببینید ارزون میشه یا نه ما چه ملتی هستیم که واسه خودرویی که هنوز تولید نشده پول پیش پرداخت میکنیم چرا در حق یه عده که ارزوی یه خودروی دست دوم به دلشون مونده ظلم میکنیم با دوسه ما خودرو نخریدن دنیا تمام نمیشود
  • یک هموطن IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    قیمت های واقعی یک چهارم قیمتهای فعلی است .ماشینها هم که کیفیت و ایمنی خوبی ندارن .این قیمتها یعنی رکود و نابودی اقتصاد کشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس