روسیه برجام

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید شاید بایدن بخواهد روابط خود را با ایران بهبود دهد، اما نباید انتظار همکاری از مسکو را داشته باشد.

سرویس جنگ نرم مشرق، مؤسسه واشنگتن در یادداشتی به قلم آنا بورشچوسکایا از اعضای ارشد این اندیشکده آمریکایی در حوزه سیاست خاور نزدیک و سیاست روسیه در قبال خاورمیانه نوشت: دولت جو بایدن بازگشت به برجام را یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی خود اعلام کرده است. اما اکنون که تمام نگاه‌ها به سمت تهران است، باید به کشوری دیگر نیز توجه کرد - روسیه. مسکو سال‌ها به برنامه هسته‌ای ایران کمک کرده بود. اتم‌استروی‌اکسپورت، سازمان دولتی روسیه به ایرانیان کمک کرد تا نیروگاه هسته‌ای بوشهر را تکمیل کنند و در سپتامبر ۲۰۱۳، دو سال قبل از دستیابی به برجام، رسماً کنترل تأسیسات را به آنها داد. در این زمینه نباید تعجب کرد که حمایت روسیه از برجام برای دولت اوباما بسیار مهم بود. نقش روسیه هم اکنون حیاتی خواهد بود.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


حمایت روسیه از ایران و کارشکنی برای آمریکا

این اندیشکده می‌نویسد: در حالی که هنوز مسائل زیادی نامشخص است - آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، فرایند آهسته و پیچیده‌ای را برای تضمین بازگشت ایران به چارچوب قوانین معاهده، پیش‌بینی می‌کند - دولت بایدن باید خود را آماده کارشکنی‌های روسیه به جای حمایت‌های آن کشور از تلاش‌هایش بکند.

مسکو از مدت‌ها قبل با تحریم‌های سختی که ایران را به میز مذاکره برجام رساند، مخالفت می‌کرد. به طور معمول، مقامات روسی سعی می‌کردند تحریم‌های ایران را کاهش دهند و تهدیدات برنامه هسته‌ای ایران را به حداقل برسانند. در سال ۲۰۱۰، مسکو نه تنها سازمان ملل را متقاعد کرد که در آن زمان تحریم‌های پیشنهادی را کم کند، بلکه امتیاز بی‌سابقه‌ای را نیز به دست آورد: لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه مجتمع نظامی روسیه و توافق در مورد آزادسازی فروش تسلیحات ضد هوایی روسیه به تهران.

آمریکا انتظار کمک روسیه در مسئله برجام را نداشته باشد / روسیه به وکیل مدافع ایران تبدیل شده است

کنارگذاشتن اختلافات تاکتیکی و گسترش همکاری‌ها

در ادامه این گزارش آمده است: همکاری نهایی مسکو در مورد برجام به نفع واشنگتن نبود. بلکه به خاطر منافع خود روسیه بود. این توافق به مسکو اجازه داد روابط خود را با تهران گسترش دهد، امتیازاتی از واشنگتن بگیرد و موقعیت روسیه را به عنوان وزنه تعادل بین منطقه و غرب را تقویت کند. به طور گسترده‌تر، این توافق در زمانی صورت گرفت که روابط روسیه و ایران به حد بی‌سابقه‌ای رسیده بود. چون مسکو و تهران اهداف مشترک ژئواستراتژیک برای کاهش نفوذ غرب در خاورمیانه، از جمله همگرایی متقابل منافع در سوریه را داشتند، این همکاری صورت گرفت.

این همسویی به مسکو و تهران کمک کرد تا اختلافات تاکتیکی را کنار بگذارند و همکاری‌های خود را گسترش دهند. در همان ماه دستیابی به برجام، سرلشکر ایران قاسم سلیمانی در اولین قدم در برنامه‌ریزی مداخله نظامی روسیه در سوریه به مسکو آمد. در حالی که برجام اکنون یکی از موضوعات مهم برای دو طرف است، همگرایی منافع روسیه و ایران تا امروز ادامه دارد.

مسکو در نقش وکیل مدافع ایران عمل می‌کند

مسکو مانند گذشته، به بازی دوگانه‌اش با غرب ادامه می‌دهد. هم به عنوان یک شریک غرب و هم به عنوان وکیل ایران عمل می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ماریا زاخارووا گفت که روسیه آماده همکاری با دولت بایدن است و افزود که امتناع کنونی ایران از پیروی از برجام منافاتی با تعهدات آن در مورد توافق نامه ان‌پی‌تی ندارد.

این اندیشکده آمریکایی در پایان تأکید کرد: از آنجا که دولت بایدن چشم به راه احیای توافق با ایران است، با این وجود گذشته درس‌های ارزشمندی به ما داده است. بایدن و تیم او روشن کردند که آنها می‌خواهند با روسیه در مورد موضوعات مختلفی برخوردی سختگیرانه داشته باشند، از دخالت در انتخابات ایالات متحده و هک «سولار ویند»، تا زندانی کردن الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان پوتین و خط لوله «نورد استریم ۲». این رفتار باعث دلگرمی می‌شود.

با این حال اگر واشنگتن با مسکو به عنوان یک قدرت خصمانه در اروپا رفتار می‌کند، چرا با متحدان او رفتاری دوستانه داشته باشد؟ ایالات متحده باید ایده توافق با روسیه را کنار بگذارد و بر ایجاد یک استراتژی واحد که موقعیت مذاکراتی ایالات متحده را تقویت می‌کند، تمرکز کند. جلوگیری از نفوذ و دخالت کرملین فقط محدود به اروپا نیست. بایدن و تیمش روشن کردند که می‌خواهند روی رقابت قدرت‌های بزرگ در جهان تمرکز کنند. اگر آنها می‌خواهند این کار را انجام دهند، دیگر هیچ راهبرد مجزا و متناقضی با مسکو نباید وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    9 1
    خیلی وقته خبری از پوتین نیست!!!
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      9 4
      میر پوتین از ایران به عنوان یه مهره در بزنگاه استفاده میکنه
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      8 6
      به ازای فروش کشور روسیه کشور و و کیل خوبیه
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    17 1
    باید قیمت تمام(تولیدات،انرژی،ارز...)آزادشودوارزدولتی ونیمایی،آزادشودوبه هیچکس ارزدولتی پرداخت نشود-وسپس کل درآمدها بعدازکسربه عدالت تقسیم وتوزیع شود.
  • TR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    13 30
    وکیل گرون قیمتی هم هست!
    • مانی IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      32 10
      هر چی هست مثل حروم زاده های آمریکایی و اروپایی نیست
    • CA ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      15 3
      هر کی به اروپایی آمریکایی باج نده میشه آدم بده! اروپایی گاز میگیره میگه گاز روسیه بده!تو اروپایی برو ته صف وایستا تا روسیه ببینه گاز به کی نمی‌رسه! که البته معلوم هست به کی گاز نمی‌رسه! حالا واسه ایران شاخ و شونه می‌کشند!
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    17 27
    بدا به حال کشوری که وکیل مدافع بخواهد. آن هم روسیه. واقعا نمی فهمید منافع ژئوپولیتیک مسکو ایجاب می کند هیچ گاه شریک استراتژیک تهران نباشد.
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      7 2
      شاید اینطور باشد که شما می‌گویید اما در شرایط کنونی یکی از بهترین گزینه هاست غربی ها عامل این پیوند هستند غربی ها بی عرضه اند و مانند نوچه های دنباله رو آمریکا هستند همین که روسیه و چین و هند و... و.. کنار گذاشتن دلار آمریکا را کلید زده اند می‌تواند اقتصاد زخم خورده کشور را تا حدی با اینها ترمیم نمود و تن به مطالبات گستاخانه غربی ها نداد
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    3 12
    اقای روحانی از روی اجبار باروسیهارتباط برقرارکرده ولی بعداز پایان این دولت بان شکل نخواهد ماند دولت با مردم نیست درکل علاقه ای به انجامدادن ندارد .
  • سعید IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    5 11
    اگر امریکا بخواد با ایران همکاری کنه چه نیازی به همکاری روسیه داره با ایران همکاری کنه کسی جلوشو نگرفته و روسیه هم مدافع ایران نیست .
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    8 2
    میگه حالا که قراره به روسیه سخت بگیریم باید به ایران هم سخت بگیریم. میخان فشار مضاعف وارد کنن
  • SG ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    16 3
    همکاری و هم پیمانی لازمه زندگی در این دنیا است. مخصوصا کشور های جهان سوم. چون ابر قدرت ها دارای توانائی رسد همه کشور ها از اسمان را دارند و قدرت نظامی قاره پیمائی دارند و000000. ضمنا توانائی علمی و مالی دارند. با وجود این امریکا ابر قدرت برای جنگ با طالبان کشور های دیگر را بکمک می گیرد. زمان تنها ماندن در دنیا نیست. به امریکا هم هر کسی پناه ببرد اخرش می شود شاه و هویدا وطیب و0000. امریکا اگر لازم بداند کندی ها را هم می کشد. لذا همکاری با روسیه وچین و هند و کره شمالی و0000 بهترین گزینه است.
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      9 0
      بدبختی ما زودباوری است آمریکا شریک تجاری طالبان است با اونها تجارت مخدر را در اختیار دارد با امثال طالبان و القاعده و داعش و... و... جنگ نا امنی ایجاد و سلاح هایش را می‌فروشد آنهم چندبرابر ارزش چون کشورها در جنگ برای خرید سلاح پرداخت هنگفت دارند
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      0 1
      دمت گرم آخر سیاست مدار شمایی،خخخ
  • مهرناز IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    15 1
    امریکای قلدرماب " کشورهای بسیاری را در مسیر حمایت از سیاست های خود قرارداده " سه کشور مهم اروپا که متاسفانه در برجام حضور پیدا کردند"چاکر دست به سینه امریکا هستند " کره جنوبی و ژاپن و... اگر روسیه از ایران حمایت کند " ایراد دارد؟ چگونه وچرا؟ امریکا پرستی در میان عده ای از ایرانیان شکل گرفت ؟
  • iran IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    3 1
    هیچ کشوری وکیل مدافع کشور دیگری نیست ! اندیشکده های غربی آدرس غلط به کسی ندهند ! ضرب المثل معروف : کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من .. ما خودمان هستیم که باید مدافع و حافظ منافع ملی کشورمان باشیم، نه روس ها و نه چینی ها نمی‌توانند چنین نقشی رو برای ما ایفا کنند، آنها هم مانند غربی ها به دنبال منافع حداکثری کشورشان هستند و بس ! دوستی و ارتباط با روس ها و چینی ها سازنده است ولی نباید حساب ویژه ای روی این کشورها داشته باشیم، باید واقع بین و منطقی باشیم، پاینده ایران
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    13 1
    پوتین مرد سایه است و هر جا لازم باشد خود را نشان می‌دهد و ای کاش روحانی و دولتش قدری از او سیاست می آموختن نخست وزیرش را بخاطر دوتابعیتی بودن کنار گذاشت دولتمردان ما جمله ای تابعیت و اقامت غرب را دارند
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    13 1
    آمریکا به اعراب هم ذره ای دلبستگی ندارد و آنها را برای خرید سلاح با قیمت‌های گزاف حفظ میکند
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      13 2
      شیخ نشین های عرب گاوهای شیرده آمریکا هستند دارایی آمریکا هستند..
  • علی خان IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    3 2
    بهترین وکیل مدافع هر کشور فرزندان و مردمان آن کشور می باشن.در جنگ ایران و عراق آیا این روس بود از کشور محافظت کرد ،، ما ملت ایران آن قدر خوار نشدیم روس یا فرانسه یا آمریکا بیان مدافع ما باشن، ما مدافع مظلومین کل جهان هستیم چون ما مسلمان هستیم ما محمد (ص) و حضرت علی و فاطمه را داریم ، مدافع و محافظ ما ایرانیان خدا است شما را نمی دانم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس