ناصر قوامی

در حالی که رئیس دفتر رئیس جمهور رسما اعلام کرد گرانی نرخ ارز کار دولت آقای روحانی بوده اما یک نماینده مستعفی مجلس ششم اظهار می کند که نرخ بالای دلار نتیجه دخالت های فرادولتی است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تو نبودی که ارز را گرانی کردی، نگران نباش!

آقای بایدن! قرار این نبود/ فائزه هاشمی: رأی انبوه ما دستاویزی برای ادامه سیاست‌های فعلی می‌شود

ناصر قوامی، فعال اصلاح طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین ضمن اشاره به چیزی به نام دولت پنهان گفته است:

"اینکه نهاد دولت که با رأی مردم روی کار آمده است بالاجبار باید در برابر برخی نهادها کوتاه بیاید، آنها بتوانند در امور مربوط به دولت دخالت کنند و حتی به خود اجازه مقابله با طرح‌های دولتی بدهند، امری است که ضررش بر هیچ کسی پوشیده نیست. در واقع قیمت بالای دلار نتیجه‌ دخالت‌های فرادولتی است و اینکه مردم روزبه‌روز سفره‌هایشان کوچک‌تر می‌شود و پول‌هایمان درکشورهایی چون کره جنوبی بلوکه شده حاصل بی‌اختیاری دولت در برخی از امور است."[1]

***

*اظهارات آقای قوامی تداعی کننده ضرب المثل معروف "کاسه داغ تر از آش"! است.

زیرا محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور پیش از این رسما اعلام کرده بود گرانی نرخ ارز (که طبعا بر گرانی سایر اقلام نیز اثر می گذارد) با تصمیم شخص دولت آقای روحانی بوده است.

واعظی در این باره گفته بود: ما این کار را کردیم (ارز را گران کردیم) تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آن‌ها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.[2]

ما قضاوت درباره آنچه قوامی بر خلاف واعظی گفته است را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم...

***

نگاهی به اظهارات دشمنان مشارکت حداکثری

فائزه هاشمی: رأی انبوه ما دستاویزی برای ادامه سیاست‌های فعلی می‌شود

آقای بایدن! قرار این نبود/ فائزه هاشمی: رأی انبوه ما دستاویزی برای ادامه سیاست‌های فعلی می‌شود

فائزه هاشمی، از فعالان اصلاح طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه روزنامه شرق پیرامون انتخابات 1400 و بحث "تحریم خاموش انتخابات" گفته است: استراتژی عدم شرکت در انتخابات برای خیلی‌ها قابل‌هضم نیست، استراتژی بقا را دنبال می‌کنند. هدف‌، ماندن در کنار قدرت است و عدم شرکت در انتخابات به معنای مغضوب‌شدن بیشتر است. تفاوتی نمی‌کند اصلاح‌طلبان برنده شوند یا خیر، باز همین عملکرد ادامه می‌یابد.

او در بخش دیگری از همین مصاحبه تصریح می کند: در 40سال اخیر انتخابات‌های مؤثر متعددی داشته‌ایم اما وقتی به اینجا می‌رسید که صندوق رأی نمی‌تواند کمکی به تغییرات بکند و بلکه برعکس عمل می‌کند، چه باید کرد؟

در صحبت های خانم هاشمی همچنین در کنایه به بحث کاندیدای ائتلافی در میان اصلاح طلبان می خوانیم: شاید تا زمانی‌که امیدی وجود داشته باشد که کاندیدای بد در مقابل کاندیدای بدتر بتواند کاری انجام دهد و منشأ اثری باشد یا بتواند شرایط را در همان حد بد حفظ کند تا بدتر نشود، اما الان این کورسو هم وجود ندارد. پیروی از این تفکر در شرایط فعلی بدترها را در ادامه کارهای بد قوی‌تر می‌کند؛ یعنی می‌خواهم بگویم که رأی انبوه ما بعدها می‌شود دستاویزی برای ادامه سیاست‌های فعلی![3]

 ***

*اینکه هاشمی گفته است "استراتژی عدم شرکت در انتخابات برای خیلی ها قابل هضم نیست"! اعتراضی است به اینکه چرا نظام اسلامی و عقلای کشور خیانتی آشکار به نام "تحریم خاموش انتخابات" را تحمل نمی کنند؟!

و البته او توضیح نداده است که در کدام منطق و یا کدام کشور جهان میشود بحث خروج از مردمسالاری و توهین به دستاوردهای دموکراتیک یک کشور را تحمل کرد و یا خواستار هضم آن شد؟!

اینکه هاشمی در اظهارات خود حتی مدعی فقدان کارکرد یا کژ کارکرد بودن صندوق رأی می شود نیز ناشی از همین مبناست که او و تئوریسین های "استراتژی تحریم خاموش"! اساسا در حالت خوشبینانه التزامی به حرکت های مردمسالار ندارند و صندوق رأی و نظر مردم تنها زمانی برای آنها حائز اهمیت است که منطبق با نظر خودشان باشد.

ما همچنین قضاوت درباره این اظهارات خانم هاشمی که می گوید"رأی انبوه ما بعدها می‌شود دستاویزی برای ادامه سیاست‌های فعلی"! را به اقتراح عمومی میگذاریم تا معلوم شود دشمنان "مشارکت حداکثری" مردم در انتخابات چه کسانی هستند؟ اصلاح طلبانی که رأی انبوه را به سخره می گیرند یا نهادهای نظارتی نظام که مکلف به بررسی صلاحیت هاست؟!

جالب آنکه خانم هاشمی در حالی از رأی انبوه انتقاد می کند و آنرا منتج به ادامه سیاست های فعلی می داند که گویا در جریان نیست دولت فعلی و کارنامه آقای روحانی، انتخابی بود که ابوی مرحوم ایشان و امثال خاتمی بدون توجه به انتقادها از بی کارنامگی آقای روحانی و جهادی نبودن او در دامن رأی مردم گذاشتند...

***

راه توبه از بایدن عذرخواهی از مردم و نظام است نه تظلم بردن به کاخ سفید

آقای بایدن! قرار این نبود

آقای بایدن! قرار این نبود/ فائزه هاشمی: رأی انبوه ما دستاویزی برای ادامه سیاست‌های فعلی می‌شود

علی خرم، دیپلمات سابق و از چهره های نزدیک به دولت که نقش زیادی در ترویج برجام داشت طی یادداشتی در شماره دوشنبه روزنامه آرمان ملی که با عنوان "آقای بایدن قرار این نبود!" منتشر شد، خطاب به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نوشته است: آقای بایدن یـــا قــول‌شکن هستید یا ضعیف‌الاراده، از صراحت لهجه پوزش می‌خواهم، مگر شما نبودید که در ایام مبارزات انتخاباتی با قطعیت حرف از بازگشت سریع و بی‌قید و شرط به برجام می‌زدید؟ مگر شما نبودید که نور امید در دل ملت ایران و سایر ملل جهان به‌وجود آوردید که بعد از دوران تاریک دونالد ترامپ، قرار است شما دوران احترام و منافع متقابل را با کشورمان و سایر کشورها شروع کنید؟... پس چی شد؟ آیا دنبال بهانه می‌گردید تا قولتان را بشکنید؟ یا آنقدر جمهوریخواهان، لابی اسرائیل و سایر متحدین به شما فشار وارد آورده‌اند که تاب تحمل ندارید و تسلیم آنها شده‌اید که بازگشت شما به برجام، سریع و بی‌قید و شرط نباشد؟

او همچنین می نویسد: مردم ایران تصور می‌کردند دوران دونالد ترامپ جنایتکار، یک استثنا در تاریخ سیاسی آمریکا بر قاعده بوده است که فرهیختگان کشور شما به‌سرعت به جبران آن می‌پردازند، همچنانکه پیام‌هایی که در آن دوران از حزب دموکرات آمریکا و تیم قبلی آقای اوباما که شما جزئی از آن بودید، ارسال می‌شد، حاکی از این بود که در مقابل جنایات دونالد ترامپ مقاومت کنید که این دوران زودگذر است! این دلیلی بود که انتخابات در آمریکا برای مردم ما بسیار جذاب و قابل توجه بود به‌ترتیبی که از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران جدی‌تر گرفته شد چون به سرنوشت تک‌تک ایرانی‌ها مربوط می‌شد. همه مردم ایران لحظه‌شماری می‌کردند که شما پیروز شوید، می‌دانید برای چه؟ برای اینکه دوران جنایت‌بار دونالد ترامپ به پایان برسد و دو کشور ایران و آمریکا راه مصالحه و آشتی و صلح به‌جای خصومت را در پیش گیرند. اکنون هم مردم ایران دارند بر روی رفتار و اعمال شما قضاوت می‌کنند و شما را ادامه‌دهنده همان سیاست‌های زورگویانه دونالد ترامپ می‌بینند. مهم نیست شما نقض قول کرده‌اید یا ضعیف‌الاراده هستید و به‌خاطر فشاری که بر شما هست، تسلیم مخالفان شده‌اید، صادقانه بگویم این مشکل شماست و برای مردم ایران نتیجه یکی است و هیچ توجیهی را نمی‌پذیرند.[4]

***

*ما قضاوت درباره این اظهارات را بر عهده مخاطبان محترم وا میگذاریم...

نکته اینجاست که این توبه های دیرهنگام در حالی است که اصلاح طلبان و حتی برخی رجال دولتی از قبل از اعلام نتایج انتخابات آمریکا به استقبال بایدن رفته و او را دوست، عقلانی تر و متفاوت می نامیدند و تأکید می کردند که ترامپ صرفا یک استثنا بوده است!

مردم ایران حتما باید بدانند که پیش بینی ها و تحلیل های اصولگرایان در روابط بین الملل کاملا صحیح تر و عقلانی تر از اصلاح طلبان است زیرا از باب مثال، اصولگرایان از ابتدا بر تبعیت از رهبری در بی اثر سازی تحریم ها و ضرورت اعتماد نکردن به آمریکا سخن گفته و روزگار آشکار شدن یکسانی بایدن و ترامپ را مورد تفرّس قرار داده بودند.

بدیهیست که در صحبت های اشاره شده از خرم بایستی به جای عبارت اشتباهی مردم! عبارت "اصلاح طلبان" را قرار داد تا معنای صحیح تر بیان شود و اشتباه یک عده به اسم مردم سند نخورد.

***

1_ https://etemadonline.com/content/442874

2_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/12/11/2462005

3_https://sharghdaily.com/fa/main/detail/279846

4_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/310314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    19 2
    اصلاح طلبان: اقای بایدن تو رو خدا، جون خودت یه کاری کن داریم شکست میخوریم، یه بخشی از پولامون رو بده تا برنده بشیم، اقای بایدن تو رو خدا اینجوری نکن ما گفتیم تو ادم خوبی هستی و ۳۰ ساله با ما رفیقی، این رسم رفاقت نیست، میدونیم از ترور سردار سلیمانی حمایت کردی اما جون خودت برگرد. قول میدیم اگه برگردی ما دلار رو میارین پایین و دست از احتکار برمیداریم تا قیمت ها هم بیاد پایین و بعد بگیم بایدن مودب این کارو کرده. بایدن تو رو خدا زود باش! خاک بر سر اصلاح طلبا
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      8 1
      اصلاح طلبان غربگدا 8 ساله که برای لغو تحریم ها به امریکا و اروپا التماس می کنند در حالیکه خودشان در سال 88 مسبب این تحریم ها شدند.
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      4 1
      خیییییییییییییییییییییییلی باحالی بابا
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    5 21
    فایضه هاشمی درست میگه
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      12 2
      این خانوداه موافق هرچی هستند که به نفع خودشان و رفقای افسادطلبشان باشد حتی اگر کاملاً به ضرر مردم و کشور باشد
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      13 0
      همین الان اگه جای مریم رجوی و فایزه هاشمی عوض بشه هیچ کفتاری تو آلبانی متوجه این تغییر نمیشه!
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      9 1
      اگر با مشارکت حداکثری مردم دولتی مثل دولت روحانی و یا دولت هاشمی سرکار بیاید باید فاتحه اقتصاد و مملکت را بخوانیم.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      6 1
      زرشک
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      4 1
      فایضه ؟خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • محققی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    8 2
    واقعاکسی نیست این خائنین روخفه کنه چراباید ساکت باشن واجازه ی خودنمایی به این ام الفسادهای غرب گدا داده بشه
  • اصلاح طلب IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    4 6
    ما برای اثبات حسن نیت خودمون به پرزیدنت بایدن، باید تجهیزات نظامی خودمون رو تحویل بدیم و سپاه و ارتش و بسیج رو هم منحل کنیم نه اینکه بگیم مرغ یک پا داره و بعد توقع امتیاز دادن آمریکا رو داشته باشیم. دنیای امروز دنیای گفتگو و مذاکره هست و اگر می خوایم متمدن باشیم، باید موشک و توپ و تانک و ... رو کنار بگذاریم و مسائل را با مذاکرات برد برد حل کنیم
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      4 0
      امریکا باید در قدم اول تحریمهای بانکی و نفتی را لغو کند و حُسن نیت خود را به ایران اثبات کند.
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      9 1
      از تحویل نوامیس خودتون به آمریکا و اسرائیل شروع کنید
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      6 0
      واقعا زرشک
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      0 0
      داداش این نبوغ محیر العقول هست صاحبش باید وزیر امور خارجه ی تام الاختیار باشه.جانم بستان وبزن.
  • علی محمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    9 0
    از نوشته خرم می توان پی برد که اصلاح طلبان وطن فروش. قبل از هر مذاکره ویا طرحی با اربابان خود هماهنگ کرده و سپس در کشور مطرح میکنند وبه همین خاطر بود که روحانی. وظریف در قبل وشروع مذاکره برجام با آن شوروهیجان. ومصمم فریاد میزد وبه هرکس که کوچکترین انتقاد داشت توهین وجهنم ووو حواله میداد وصالحی قسم جلاله میخورد اینها فکر میکردند باانها بسته اند ولی اگر یک فیلم تگزاسی دیده بودند می‌فهمیدند به گاوچرانها نمیشود اطمینان کرد آنها دربیابانهای تکزاس تازمانی که اسبشان سواری میداد اورانوازش میکردند و وقتی که اسب پایش می شکست زین ولوازم را ازاوجدامیکردند وباهفت تیر می‌کشتند ودرهمان جارها میکرد میرفت. حالا در برجام وقتی ازبرجامیون هم نهایت استفاده را کردند وظریف را ترددش را شهرهای آمریکا ممنوع. وبه هواپیمایش بنزین ندادند ووووو. تیر خلاص. ما چه بیچاره ایم اینها ژنرال وحقوقدان ودیپلمات ماهستند
  • داریوش IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    4 6
    درود مردم کوچه و بازار از روند ونزوئلا شدن کشور خیلی ناراحت هستند پس دنبال مشکارت حد اکثری نباشید در ضمن اصلح طلبها هم کم شدن مشارکت را به نفع خود ضبط نکنند چون مردم بخاطر انها ناامید هستند
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      10 1
      مردمی که به استناد جمله تاریخی یه بی عملی مثل روحانی از دیوار تو پیاده رو ترسیدن و گفتن از لج رییسی به روحانی رای میدن، رای ندن بهتره
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      8 0
      خودکرده را تدبیر چیست؟! بله، تماشا و فحاشی
  • DE ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    5 1
    فائزه هاشمی: رأی اَن بوه ما دستاویزی برای ادامه سیاست‌های فعلی ما یعنی ارتباط با بهائیان ارتباط با غرب دوچرخه سواری نسوان کنسرت های مختلط بزن بکوب استادیوم مختلط سند 2030 خلع سلاح ایران برسمیت شناختن رژیم غاصب نوکری امریکا و درخواست امریکا برای مدیریت سیاست ایران برجامهای موشکی و قطع ارتباط با لبنان و سوریه و فلسطین و عراق ...و ارتباط و همکاری با رژیم وهابی آل سقوط..میشود
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    3 1
    فائزه خانم ، آیت الله زاده:فکرکردی وطن فروش لامذهب شاخ و دم داره؟ عزیرم از عمو حرف شنوی داشته باش قدری حیا ضرر نداره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس