مقابله با کرونا

جوانان مساجد، هیأت‌ها و گروه‌های جهادی در سال ۹۹ با ضدعفونی معابر، تولید ماسک، شیلد و گان، تهیه آبمیوه و سوپ، تغسیل اموات، ساخت دستگاه خودکار ماسک، کمک شایانی به کرونا کردند.

به گزارش مشرق، سال ۹۹ در کشور ما و سایر نقاط جهان با یک کلیدواژه آغاز شد و پایان یافت؛ کرونا. مهمان ناخوانده‌ای که از اسفندماه وارد زندگی ما شد و گویا قرار نیست به این زودی‌ها هم رخت بربندد. از همان ابتدای شیوع این بیماری با این که ترسناک بود، اما به خیلی‌ها نشان داد که هنوز هم افراد دل و جگردار در این کشور کم نیستند.

جوانانی که در نخستین روزهای کرونایی کشور در قالب گروه‌های جهادی شب‌ها که همه خواب بودند و از ترس از خانه‌های خود خارج نمی‌شدند، راهی خیابان‌های شهرهای مختلف کشور می‌شدند و سطوح عمومی اعم از مترو، ایستگاه اتوبوس، تاکسی‌ها، پارک‌ها و عابر بانک‌ها را ضدعفونی می‌کردند.

کارستان هیأتی‌ها و جهادی‌ها در سال ۹۹ علیه کرونا با نام حاج قاسم +عکس و فیلم

ضدعفونی سطوح عمومی توسط نیروهای جهادی

ضدعفونی شبانه تهران توسط ۲ هزار جوان هیأتی

برای این کار ستاد مردمی مقابله با کرونا با همت جمعی از هیأت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی شکل گرفت و با تقسیم‌بندی تهران به ۲۲ منطقه، به صورت شبانه‌ سطوح عمومی را ضدعفونی می‌کردند. مجتبی قره‌گزلو، مداح و مسئول هیأت حداث الحسین(ع) می‌گوید: «در ابتدای این امر تنها هیأت حداث‌الحسین(ع) در منطقه شمیرانات تهران با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت دفاع مایع ضدعفونی دریافت می‌کرد و اقدام به ضدعفونی سطوح عمومی داشت، اما به مرور با هماهنگی پایگاه‌های بسیج و هیأت‌های مختلف در تمام مناطق ۲۲ گانه تهران، جوانان پای کار آمدند و شب‌ها به ضدعفونی پرداختند. شب‌ها حدود ۲ هزار و ۳۰۰ جوان هیأتی در گروه‌های مختلف با دریافت مواد مناسب به ضدعفونی مناطق مختلف استان تهران می‌پرداختند.»

فیلمی از ضدعفونی سطوح توسط نیروهای جهادی (دانلود)

تولید ماسک برای جبران کمبودها

بعد از اعلام مسؤولان پزشکی کشور در آخرین روزهای سال ۹۸ و نخستین روزهای سال ۹۹ مبنی بر لزوم استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا و شیوع ویروس کرونا، در کشور با کمبود ماسک مواجه شدیم؛ تا حدی که نیروهای درمانی هم ماسک مورد نیاز خود را نداشتند. چرخ‌های خیاطی مردم در خانه‌ها برای دوخت ماسک مصرفی مورد نیاز اعضای خانواده به کار افتاد، اما بازهم کارستان اصلی را هیأت‌های مذهبی، مساجد و گروه‌های جهادی رقم زدند و ماسک برای مردم تهیه کردند؛ تا حدی که هیچ سودجویی نتوانست قیمت ماسک را بالا ببرد؛ زیرا ماسک رایگان برای مردم مهیا بود.

کارستان هیأتی‌ها و جهادی‌ها در سال ۹۹ علیه کرونا با نام حاج قاسم +عکس و فیلم


مسجد خداداد در محله عارف (شهید مخبر) که به کارگاه تولید ماسک تبدیل شد

بسیاری از نیروهای جهادی پای چرخ خیاطی رفتند که شاید مشهورترین آن‌ها حاج ولی‌الله کلامی زنجانی شاعر و مداح اهل بیت(ع) بود. او همچون دوران دفاع مقدس دوباره پای چرخ خیاطی نشست و برای مردم و کادر درمان ماسک دوخت.

کارستان هیأتی‌ها و جهادی‌ها در سال ۹۹ علیه کرونا با نام حاج قاسم +عکس و فیلم

ولی‌الله کلامی زنجانی شاعر و مداح در حال دوخت ماسک

بعد از ماسک، نوبت شیلد و گان شد

نیروهای درمانی در روزهای نخست مقابله با ویروس کرونا برای تأمین تجهیزات مورد نیاز خود دچار مشکل شدند، اما با فراخوان اعلام شده از سوی قرارگاه جهادی نرجس خاتون که به عنوان رابط نیروهای جهادی و کادر درمان راه‌اندازی شده بود، چرخه تولید شیلد و گان در مساجد و حسینیه‌ها آغاز شد.

کارستان هیأتی‌ها و جهادی‌ها در سال ۹۹ علیه کرونا با نام حاج قاسم +عکس و فیلم

تولید شیلد توسط نیروهای جهادی

در ماه‌های اردیبهشت و خرداد علی‌رغم اینکه با ماه رمضان همزمان شده بود، جهادی‌ها بی‌وقفه شیلد و گان تولید کردند. حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در اردیبهشت‌ماه ۹۹ می‌گوید: «براساس گزارش‌های رسیده از ۹۶۶ مسجد استان تهران، مسجدی‌ها ۱۱ میلیون ماسک و بیش از ۲ میلیون گان تولید کردند و یک میلیون و ۵۵۰ هزار اقلام بهداشتی و یک میلیون دستکش نیز میان نیازمندان توزیع کردند.همچنین از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (اردیبهشت‌ماه ۹۹) بیش از ۲۳ هزار نوبت به ضدعفونی معابر و سطوح عمومی پرداختند. ۳۵۰ ایستگاه سلامت برای کمک‌رسانی به مردم و توزیع اقلام بهداشتی نیز ایجاد شد.»

کارستان هیأتی‌ها و جهادی‌ها در سال ۹۹ علیه کرونا با نام حاج قاسم +عکس و فیلم
تهیه آبمیوه به وسیله نیروهای جهادی و هیأت‌های مذهبی برای بیماران و نیروهای درمانی

تولید سوپ، آبمیوه و عسل‌مغز برای بیماران و کادر درمان

ویروس کرونا ناشناخته بود و ترسناک؛ برای همین در ماه‌های نخست مردم، چه نسبت به افراد مبتلا و چه کادر درمان نگاه‌های توام با ترسی داشتند که موجب کاهش روحیه و توان ذهنی آنان شده بود. با پرچم‌داری قرارگاه جهادی نرجس خاتون، مساجد، هیأت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی دست به کار تولید آبمیوه، سوپ، عسل‌مغز و ... برای بیماران و کادر درمان شدند که توزیع این اقلام در بیمارستان‌ها موجب افزایش روحیه آنان شد و فهمیدند که بیرون از درهای بیمارستان هنوز قلب‌هایی برای آنان می‌تپد.

جهادی‌ها تلاش می‌کردند روی بطری آبمیوه‌ها جملات روحیه‌بخش همراه با دعا برای سلامتی بیماران و پایان این بلا درج کنند که موجب افزایش روحیه بیماران و کادر درمانی شود.

حضور در بیمارستان‌ها

مداحان، منبری‌ها و اعضای گروه‌های جهادی در مناسبت‌هایی مانند نیمه شعبان، میلاد امام حسن(ع) و عید غدیر در سال ۹۹ با حضور در بیمارستان‌ها تلاش کردند تا هم جویای وضعیت کرونایی استان خود شوند و هم به کادر درمان خداقوتی گویند و موجب ارتقای روحیه بیماران کرونایی شوند.

از این جمع می‌توان به سیدمجید بنی‌فاطمه، محمدحسین پویانفر، میثم مطیعی، مهدی رسولی، جواد حیدری، مهدی رعنایی، سیدرضا نریمانی، حمید علیمی، امیر کرمانشاهی و ... اشاره کرد.

حضور مهدی رسولی در بیمارستان کرونایی‌های زنجان (دانلود)

تغسیل اموات کرونایی

براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، کرونا با همه تلاش‌های صورت گرفته تا پایان سال ۹۹ جان بیش از ۶۰ هزار ایرانی را گرفت. ابتدا نسبت به تغسیل اموات کرونایی تردیدهایی وجود داشت تا در نهایت با اعلام نظر مقام معظم رهبری جهادی‌ها وارد میدان شدند و تغسیل و تدفین اموات کرونایی را برعهده گرفتند. کاری که موجب التیام آلام خانواده‌های داغدار شد. حجت‌الاسلام غلامرضا شفیع زاده، رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور می‌گوید: «حدود ۱۰ هزار نفر از اساتید، طلاب و روحانیون کشور برای مبارزه با کرونا بسیج شدند که در مرحله اول تلاش‌های این قشر در حوزه کمک به بیماران در بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها بود و در گام بعدی برای تغسیل اموات کرونایی در آرامستان‌ها وارد عمل شدند. »


فیلمی از روضه‌خوانی جواد حیدری مداح اهل بیت هنگام تغسیل اموات کرونایی (دانلود)

با شکست موج اول ویروس کرونا، حضور نیروهای جهادی نیز در عرصه میدانی کاهش پیدا کرد و دیگر خبری از ضدعفونی معابر، تولید آبمیوه و ماسک نبود و عمده توان جهادی‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به سمت تهیه بسته‌های ارزاق رفت.

با شیوع موج سوم کرونا و سفارش مقام معظم رهبری برای مقابله با این بیماری و محله‌محور و مسجدمحور شدن فعالیت‌ها، موج جدیدی از تلاش‌ها با کلیدواژه طرح حاج قاسم سلیمانی همزمان با نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار دل‌ها آغاز شد.

کارستان هیأتی‌ها و جهادی‌ها در سال ۹۹ علیه کرونا با نام حاج قاسم +عکس و فیلم

مسجدی‌ها، بسیجی‌ها و جهادی‌ها پای کار طرح حاج قاسم

نهادهای خدمات رسان اعم از سازمان بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی'>سازمان تبلیغات اسلامی، نیروهای جهادی، هیأت‌های مذهبی و ... طرح خدمت‌رسانی حاج قاسم سلیمانی را با محوریت مساجد راه‌اندازی کردند. در تهران به صورت آزمایشی ۵ مرکز غربالگری رایگان کرونا در مساجد راه‌اندازی شد. حجت‌الاسلام احسان رضایی، مسئول بسیج مساجد و محلات در تشریح این طرح می‌گوید: «۵۴ هزار پایگاه بسیج مساجد کشور برای اجرای این طرح به میدان آمدند. بسیجیان علاوه در این مراکز، با تجهیزات لازم، اموری همچون تب‌سنجی، سنجش فشار خون و سنجش اکسیژن را به صورت رایگان انجام می‌دهند.»

در این طرح بسیجیان و جهادی‌ها برای شناسایی بیماران کرونایی خانه به خانه حضور یافتند و اطلاعات و آمار مردم را احصا کردند. این گروه‌ها افراد مشکوک و یا بیمار را به گروه‌های درمانی بسیجی حاضر در محل ارجاع می‌دادند تا درمان لازم را دریافت کنند.

براساس اعلام روح‌الله عبداللهی، مسئول اطلاع‌رسانی عملیات حاج قاسم سلیمانی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، ۲ هزار نیروی جهادی در قالب این طرح از آبان تا بهمن‌ماه سال ۹۹، در ۱۲ بیمارستان استان تهران مشغول خدمت‌رسانی شدند که در تمام زمینه‌ها کمک به کادر درمان را انجام می‌دادند. در عرصه جهاد دوزندگی نیز نیروهای جهادی به خصوص خواهران فعال شده‌ بودند که بیش از ۱۲ هزار گان (لباس مخصوص کادر درمان)، ۱۲۵ هزار ماسک و ... را دوختند.» تولید آبمیوه، ارائه مشاوره تلفنی و تغسیل اموات نیز از دیگر برنامه‌های گروه‌های جهادی در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

اجرای طرح حاج قاسم به زعم بسیاری از کارشناسان با موفقیت بالا، موجب شکست موج سوم کرونا و کاهش فوتی‌ها تا حد بسیار زیادی شد.

کارستان هیأتی‌ها و جهادی‌ها در سال ۹۹ علیه کرونا با نام حاج قاسم +عکس و فیلم

ساخت دستگاه خودکار تولید ماسک

جهادی‌ها در قالب طرح حاج قاسم سلیمانی علاوه بر شناسایی بیماران، ابتکارات دیگری هم داشتند؛ مانند ساخت دستگاه خودکار تولید ماسک که توسط موکب شباب‌الامام خامنه‌ای رقم خورد. سیدعلیرضا اطهاری، مسئول این موکب می‌گوید: «باتوجه به شعار سال یعنی جهش تولید از ماه رمضان به دنبال ساخت این دستگاه برای جلوگیری از خروج ارز رفتیم. دستگاه تولید ماسک اگر از چین وارد شود، حداقل ۳ میلیارد تومان هزینه دارد و مدل اروپایی آن نیز هزینه‌اش بیش‌تر است. دستگاه تولیدی ما،‌ به صورت کاملاً اتوماتیک کار می‌کند و پارچه وارد آن می‌شود، برش می‌خورد، ابزار ثابت شدن ماسک روی بینی نصب می‌شود و در نهایت کِش نیز به صورت حرارتی روی آن قرار می‌گیرد. در بسیاری از دستگاه‌ها کش باید به صورت دستی توسط افراد دوخته شود، اما در این دستگاه فرایند کاملاً الکترونیک است. دستگاه ما در نهایت ماسک تولیدی را از تونل UV می‌گذراند و در نهایت کاملاً استریل شده خارج می‌کند. این دستگاه در هر دقیقه ۱۰۰ ماسک ۳ لایه یا ۵ لایه تولید می‌کند.»

توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده برای نیازمندان از دیگر برنامه‌های مساجئد، هیأت‌ها و گروه‌های جهادی بود که بدون وقفه در طول سال به خصوص در مناسبت‌ها اجرایی شد تا همگی این فعالیت‌ها با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کادر درمان و رعایت مردم موجب شود تاکنون موفق به مهار و شکست موج‌های اول تا سوم کرونا در کشور شویم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس