محمد جواد ظریف نمایه

اصلاح طلبان بجای جنگ و دعوا برای راهیابی به پاستور، باید درباره کارنامه ۸ ساله خود به مردم پاسخگو باشند.

سرویس سیاست مشرق - از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری ویژه‌نامه‌های نوروزی، نکات قابل‌توجهی می توان استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی کنم

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد گفت: «من از کلمه دشمن هیچ وقت استفاده نمی کنم...همه باید بپذیرند که در دوران ما، من برای اولین بار هزینه گفت و گو با آمریکا را پرداخت کردم. با وزیر خارجه آمریکا به یک توافق رسیدیم. با وزیر خارجه آمریکا اجرای توافق را آغاز کردیم. بسیاری در ایران مخالف این اقدام بودند. بسیاری در ایران کارشکنی کردند که الان وقت صحبت درباره این مسائل نیست».

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «درباره رابطه با عربستان، اگر من خودم نگاه کنم ممکن است بتوانم بگویم که یک یا دو مورد فرصت از دست رفته است. مثلا در زمانی که من به عربستان سعودی دعوت شدم اما سعودی به دلایل مختلف نمی خواست آنطور که شایسته وزیر خارجه ایران است، برخورد کند. البته نرفتن تصمیم شخصی من نبود و حتی حاضر بودم با همان شرایط هم بروم».

ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی‌کنم/ مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد

دولت آمریکا اقداماتی همچون ترور سردار حاج قاسم سلیمانی، تحریم داروی بیماران و از جمله کودکان ایرانی، تجهیز صدام به سلاح شیمیایی در جنگ تحمیلی علیه ایران، حمایت و تجهیز گروهک تکفیری تروریستی داعش، حمایت ویژه از گروهک های تکفیری تروریستی در ایران از جمله عبدالمالک ریگی، حماین ویژه از گروهک جنایتکار منافقین و...را در کارنامه خود دارد؛ با اینحال آقای ظریف تاکید دارد که هیچوقت از کلمه دشمن استفاده نمی کند.

متاسفانه جناب آقای ظریف شناخت دقیقی از ساختار حاکمیتی آمریکا و تروئیکای اروپا و نظام سلطه ندارد؛ که اگر این شناخت وجود داشت، وی هیچوقت تاکید نمی کرد که «از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی کنم»

به این نمونه توجه کنید. آقای ظریف- آبان ۹۹- گفت: «معلوم است بین ترامپ و بایدن تفاوت وجود دارد» . وی به فاصله تنها چند ماه پس از این اظهارنظر در اسفند ۹۹ گفت: «هیچ چیز تغییر نکرده است، بایدن مدعی شد که سیاست فشار حداکثری ترامپ، شکست حداکثری بوده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم اخیراً تأکید کرد که آن سیاست شکست خورده است اما عملاً آنها همان سیاست را در پیش گرفته‌اند».

ظریف- شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند.  متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

متاسفانه دولت آقای روحانی و وزارت خارجه به ریاست ظریف در حوزه دیپلماسی منطقه ای هم کارنامه قابل قبولی ارائه ندادند. دولت روحانی و شخص آقای ظریف در سالهای اخیر بارها از موضع ضعف خواستار مذاکره و تعامل با آل سعود شده اند، اما سران آل سعود هر بار با توهین و تحقیر نسبت به این پیشنهاد واکنش نشان دادند.

ظریف- بهمن ۹۴-  به فاصله کوتاهی از فاجعه منا در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه وقت آل‌سعود)   با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید...۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم»!

زانو زدن وزیر امور خارجه در مقابل امیر کویت برای صدور وزیرا برای سفر هیات ایرانی به عربستان و عدم صدور ویزا برای وزیر فرهنگ دولت یازدهم از جمله اتفاقات تأسف برانگیز در آن مقطع بود. سعودی‌ها حتی به ظریف در مورد فاجعه منا اجازه ملاقات هم ندادند.

این در حالی است که در فاجعه تلخ حج خونین ۹۴، به دلیل قصور و تقصیر رژیم آل سعود حدود ۶۰۰ زائر ایرانی به شهادت رسیدند.  پیش از آن نیز سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام به شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از حجاج انجامید.

با اینحال ظریف در مصاحبه مذکور می گوید «زمانی که من به عربستان سعودی دعوت شدم اما سعودی به دلایل مختلف نمی خواست آنطور که شایسته وزیر خارجه ایران است، برخورد کند. البته نرفتن تصمیم شخصی من نبود و حتی حاضر بودم با همان شرایط هم بروم».

** مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد گفت: «کاستی های دولت آقای روحانی نباید به حساب اصلاح طلب ها گذاشته شود. دولت آقای روحانی دولت حداقلی بوده که ما مقابل جبهه پایداری از آن حمایت کرده ایم».

مرعشی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «آقای روحانی کار خودش را خوب انجام داده است...سیاست های آقای دکتر روحانی سیاست های درستی بوده و سیاست های ما هم در آینده سیاست های درستی است».

ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی‌کنم/ مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد

اصلاح طلبان در سالهای اخیر ۲ کارویژه را در دستور کار خود قرار داده اند. یکی تکرار دروغ «اختیارات محدود رئیس جمهور» است و دیگری دروغ «عدم حضور اصلاح طلبان در دولت روحانی» است.

سر و دست شکاندن اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و اعلام آمادگی دهها فعال اصلاح طلب برای حضور در پاستور، بیش از پیش بر دروغ بودن ادعای اختیارات محدود رئیس جمهور صحه گذاشت.

از سوی دیگر حضور افرادی همچون آخوندی، زنگنه، جهانگیری، ربیعی، ابتکار، مولاوردی، نعمت زاده، ترکان و...نشان داد که دولت روحانی، دولتِ اصلاح طلبان است و این مسئله ای است که حتی فعالین اصلاح طلب نیز به آن اذعان دارند.

اصلاح طلبان بجای جنگ و دعوا برای راهیابی به پاستور، باید درباره کارنامه ۸ ساله خود به مردم پاسخگو باشند. باید توضیح دهند که چرا علیرغم امکانات و اختیارات گسترده ای که داشتند، نه تنها مشکلات را برطرف نکرده بلکه بر حجم آن نیز افزوده و سفره مردم را کوچک کردند.

«محمدرضا تاجیک» از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات در هفته های گذشته در مصاحبه با روزنامه شرق در توصیف نسبت جریان اصلاح طلب با وضع موجود،  گفته بود: «وضعیت جریان اصلاح‌طلبان درست مثل داستانی است که یک افسر آلمانی در یک نمایشگاه نقاشی جلوی یک تابلو می‌ایستد، چون یک خشونت مدرن را در تابلو می‌بیند، نقاش را صدا می‌زند و می‌گوید این کار شماست؟ نقاش با متانت می‌گوید خیر کار شماست».

** صادقی: منتقدان دولت با براندازان دغدغه مشترک دارند

«محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم در یادداشتی در ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد نوشت: «به نظر می آید به طور کلی مجلس یازدهم از نگاه تعدادی از مهره های اثرگذار به عنوان یک سکو برای فتح پاستور و ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ تعریف شده است. در همین راستا هم شاهد هستیم که رفتارهای تعداد قابل توجهی از نمایندگان خیلی جنبه شعاری داشته و دارد».

صادقی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: «همزمان با اتفاقات داخلی ما شاهد بودیم که انتخابات آمریکا به نتیجه ای رسید که پیش بینی نمی شد ولی به هر ترتیب با یک فاصله چند میلیونی دموکرات ها برنده شدند و با توجه به اینکه دموکرات ها رسما اعلام کرده بودند به معاهدات بین المللی و از جمله برجام بازمی گردند حالا با مستقرشدن بایدن در کاخ سفید انتظار می رود که این دولت به وعده های خودش عمل کند. ولی به نظر می رسد که یک نگرانی هایی در جناح های رقیب دولت ایجاد شد و اینها در این نگرانی با براندازان نظام مشترک هستند».

ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی‌کنم/ مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد

ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی‌کنم/ مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد

محمود صادقی در این یادداشت به نقد مجلس پرداخته و مدعی شده است که اقدامات نمایندگان جنبه شعاری دارد. گویا از نظر وی اقدام نمایندگان مجلس جهت اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی و یا همسان سازی حقوق بازنشستگان، اقداماتی شعاری است.

مجلس یازدهم بجای «سلفی حقارت» و «کمیته رفع حصر» رسیدگی به موضوعات مهمی همچون «اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی» و «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» و ایجاد تسهیلات برای اقشار ضعیف جامعه و همچنین تسهیل ازدواج جوانان و ارائه تسهیلات جهت فرزندآوری را در کارنامه خود دارد.

«محمود صادقی» در حالی به نقد مجلس یازدهم پرداخته که خود به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی در دوران نمانیدگی اش ارائه نداده است. برای نمونه وی در مقطعی که نماینده مردم بود، بجای رسیدگی به مطالبات مردم در اظهارنظری عجیب گفت: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما رفع حصر خواسته اصلی بود»!

در یک نمونه دیگر، در آبان ۹۸ و پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین توسط دولت،  محمود صادقی در مجلس دهم بجای اینکه به وظیفه مهم خود در نظارت بر عملکرد دولت و سوال از دولتمردان عمل کرده و نقاط ضعف طرح مذکور را برطرف کند و با تشریح مزایای سهمیه بندی بنزین، افکار عمومی را قانع کرده و از التهابات بکاهد، با کاسب کاری، خواستار استعفا شد.

نکته قابل توجه اینجاست که همین نماینده که با بی مسئولیتی نمایش استعفا به راه انداخته بود، در ماههای بعد و در مقطع نام نویسی از کاندیداهای دوره یازدهم مجلس، در انتخابات ثبت نام کرد!

صادقی در یادداشت مذکور با توصیف دولت بایدن مدعی شده است که منتقدان دولت با براندازان دغدغه مشترک دارند. اما برخلاف ادعای این نماینده سابق، بایدن در مسئله ایران دقیقا مشابه ترامپ رفتار کرده و در این زمینه هیچ تفاوت و تغییر رویه ای مشاهده نشده است.

اتفاقا این طیف تندرو اصلاح طلب است که با براندزان دغدغه مشترک دارد. فتنه ۸۸، غائله دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ تنها بخشی از مصادیق این همصدایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 37
  • حامد IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    67 2
    دشمن دیگه چقدر باید دشمنی بکند تا شما از کلمه دشمن استفاده بکنید ؟!
    • عباس IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      28 0
      اصلاح طلبان خیلی خراب کاری کردند کم کم باید غزل خداحافظی را بخوانند.
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      29 0
      حماقت و دیگر هیچ
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      28 0
      چون خودش سرسپرده دشمنه
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      23 0
      خیلی فکرت رو درگیر اینا نکن! کسیکه بدیهی را انکار کند ........
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      10 0
      دشمن نگفتن تو باعث شد امریکا بیشترین تحریم های اقتصادی رو بر علیه مردم ایران اجرا کنه
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      9 0
      اینها دارند تفکرات خود را فریاد میزنند
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      10 0
      کسی که خودش رو به خواب زده نمیشه.....
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      6 0
      وقتر یرخی ها می گویند ظریف الممالک همین سواد و درک سیاسی اش را دیده اند که مختص رهبران استعمارزده کشورهای مستعمره در قرن هجدهم میلادی بوده است!
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      4 0
      به نظر شما مرعشی به اندازه دانایی اش سخن می گوید یا به اندازه دارایی اش؟!!؟
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    19 0
    دولت های هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستن و این بدلیل بی تدبیری این دولتهاست.
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      3 11
      یه مترسک ساختن به اسم دشمن که همه چیزو بندازن گردن اون
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      6 0
      البته که عوارض امریکا از سرطان اصلاحات برای ایران کمتر بوده شما ما را ببخشکه شان سرطان اصلاحات را رعایت نکردیم و گرنه تا حالا باید هزار بار این ها را از کشور اخراج می کردیم در این صورت امریکا هم از دشمنی خودش ناامید میشد
  • محسن IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    22 0
    تداوم اجرای سیاست غلط اقتصادی نئولیبرالی که از دولت حجت الاسلام هاشمی شروع شد سبب افزایش شدید فاصله طبقاتی و تورم و فقر و بیکاری و تبعیض و فساد در کشور شده است.
  • مهدی IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    19 0
    محمود صادقی و علی مطهری و بقیه دوستان شون 4 سال توی مجلس بودند اما هیچ کاری برای بهبود معیشت مردم نکردند و تمام دغدغه شون به ورزشگاه رفتن بانوان بود !
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      10 0
      مجلس دهم سلفی حقارت رو در کارنامه خود ثبت کرد
  • محمد IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    27 0
    ظریف جان خیلی خوشحال نباش چون ابو موسی اشعری هم اولین نفری بود که کلاه معاویه سرش رفت و تا دنیا دنیایی میکند دوستان علی( ع) او را نفرین و دشمنان علی( ع) نیز اورا مسخره میکنند
  • مهتاب IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    19 0
    اصلاح طلبان نمی توانند خود را از عملکرد فاجعه بار دولت روحانی مبرا کنند و باید پاسخگوی فاجعه اقتصادی بوجود آمده فعلی باشند.
  • حمید IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    18 0
    مدیران دست پرورده هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند.
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    11 0
    چون به دوستی گرفتید ....!!
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    13 0
    چون توهم خنده داری گاهی گوشی دشمن دوست می پنداری
  • محمدایوب IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    15 0
    وقتی زید آبادی میگه ظریف بچه سوسوله ازیک سوسول اوا چه توقعی میشه داشت.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    20 0
    جناب دکتر ظریف : همین کار ها را کردی که اراذل و اوباش غربی در برجام مکانیسم ماشه را جاسازی کردند و کلاه گشادی سرمان گذاشتند.
  • ناشناس IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    19 0
    آقای ظریف لابد آمریکا با اون همه جنایت و خباثت دوست هست؟
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      9 1
      مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    18 0
    اگر استفاده کردی هم تعجب میکنیم، جیسون رضاییان، شعبانی، دری اصفهانی و..
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    21 0
    آقای ظریف تو که انقدر ظریفی یه وقت النگوهایت نشکنه
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    14 0
    توصیف ظریف: اشداء على المؤمنين رحماء للكافرين خندان للكفار اخموء للايرانيين
  • هموطن IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    17 0
    وای بر ما که این حقیر ریئس دیپلماسی ماست . وای بر ما با این سیاست مداران واداده
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    16 0
    اگر شما لیبرال ها از کلمه دشمن استفاده کنید جای تعجب داره نه استفاده نکردن از کلمه دشمن
  • سیامک DE ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    23 0
    اگر هیچ دشمنی ندارید ، پس هیچ شخصیتی هم ندارید. یک دشمن با فکر و خودباور بهتر از یک دوست بی فکر و خودکم بین است
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    18 0
    قشنگ مشخصه در این هشت سال چرا سر سوزنی رسانه های دشمن از ایشون انتقاد هم نکردن دشمنی که ترور میکنه تهمت میزنه ۸۰میلیون مردم را تحریم به اصطلاح فلج کننده میکنه حمله سایبری میکنه مرزبان لب مزر ترور میکنه دنبال تجزیه کشور است سردار کشور به طرز ناجوانمردانه ترور میکنه بعدایشون میگه از این کلمه استفاده نمیکنه ولی همین ایشون به دلیل تصویب نشدن اف آی تی اف در گذشته تا تونست تهمت زد
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    19 0
    هیچ کس به هم تیمی خودش دشمن نمیگه
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      10 0
      این درسته.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    8 0
    کدام فرصت از دست رفته یادته وقتی امدید سر کار در اجلاس سازمان ملل رفتید به دیدار سعود ال فیصل با یک تیم دیپلماتیک ولی اونا وقتی دیدار وزرا وهیئت همراه برگزارشد پر چم خودشون بزرگ گذاشتن در چند جا وحتی یک پرچم کوچک از ایران را در محل گفتگو نگذاشتن این ایا تحقیر نیست
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    12 0
    خداهم ازکلمه دشمن من ودشمن شما در قرآن کریم بارهاوبارها استفاده کرده واصولا دشمن دابارفتارش وخواسته اش ونتیجه دوستی یادشمنی با دشمن خدا جل واعلا را به جن وانس نشان میدهد آنوقت فردی برای شخصیت خود ورجحان خود بر دیگری نگفتن حقیقت وجودی دیگران را هنرمیداند . دیگرکسی بعدازکشتن کل خانواده ات بایدچکارکند تا توبفرمایی ایشان که فردبدی نیست کل اجدام راکشت ومن اصلا ناراحت نیستم وقصاص راهم قبول ندارم پس ایشان اگرمیخواهند بیایند من رادر پاستوربدون مزاحمت بکشند ! ازایشان ممنونم ! واقعا بعضی نه ظریف که سخنشان بلاهت محض است ! دوست !!!
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    4 0
    منم اگه تد امریکا گذران عمر کرده بودم همین قدر روح لطیف داشتم
  • علی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    6 0
    شما اصلا نمی‌دونید کی دشمنه کی دوست!!!
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    8 0
    یعنی نعوذبالله جناب ظریف خود را از خداوند هم داناتر و کارآمدتر می داند ، چون ادعا دارد می تواند با امثال سعودی ، داعشی ، صهیون و ... تعامل کند . خداوند متعال در قرآن کریم به کرات از دشمن سخن گفته و هشدار داده است.
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    4 0
    کبوتر با کبوتر باز با باز
  • مجید IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    5 0
    اقای مرعشی روحانی نسبت به عوامل شما و هم باندیها خودش خیلی خوب عمل کرد ولی مردم بیچاره شدند
  • SE ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    6 0
    همه اصلاحات مستحق حصراند
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    8 0
    از کسی که فرق تعویق و تعلیق و لغو رو نمیدونه توقعی هم نیست بفهمه دشمن کیه و چیه و کجاست.حماقت خائنانه یا خیانت احمقانه
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    6 0
    واقعا آنها دشمن ظریف نیستند، چون با ظریف رفیقند
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    6 0
    انشالله نابودی اصلاح طلبان وطن فروش فاسد نزدیک است
  • ایرانی DE ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    6 0
    عجب سیستمیه...هر کدوم از افراد این سیستم که یه ذره شرف داشته باشه،بشدت میکوبنش زمین و از دور خارجش میکنن..برای بالا رفتن در این سیستم هر چه بیشرف تر باشی بیشتر پیشرفت میکنی...عجب روزگاریه خدا وکیلی
  • عباس IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    9 0
    آمریکا در سند راهبردی خود ما را دشمن و تهدید میداند . حالا این را آقای ظریف و دولت روحانی نمی خواهد بفهمد و هزینه های آن را به ملت تحمیل میکند . نشان از موضوع دیگر ی است. در گاندو 3 به آن پرداخته خواهد شد. انشا اله
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    7 0
    آقای ظریف فرمودند: "با وزیر خارجه آمریکا اجرای توافق را آغاز کردیم.". آقای ظریف وقتی به این راحتی به مردم خودت دروغ می گی، خوب باید به طرف مقابل دشمن نگی!!!!؟؟/
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    8 0
    = بی خودی الملک = رئیس اداره مستعمرات همایونی
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    کسی میدونه چند بار خدا تو قرآن از کلمه عدو استفاده کرده
  • قاسم IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    10 0
    دشمن، خائن و خیانتکار همیشه بوده
  • گنجی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    5 0
    آقای ظریف در زمان کسب رای اعتماد از مجلس با افتخار گفت فلان سیاستمدار آمریکایی یک نسخه از کتابش رابه من هدیه داده ودرصفحه اولش نوشته تقدیم به دشمن قابل احترام آمریکا ما را دشمن می داند آقای ضعیف!!!
  • امیرمسعود IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    2 0
    بله درسته. روحانی کارش را خوب انجام داد. نابودی مردم ایران
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    2 0
    از بس ساده لوح هستی
  • پیمان IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    3 0
    ظریف خیلی اشتباه میکنه که از واژه دشمن ملعون استفاده نمیکنه و باید بدانه که همه دشمنان را به یاری خدای احد و واحد زیر پا میندازیم
  • ایرانی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    3 0
    از نظر شما که سالها نیویورک بودی معلومه آمریکا دشمن نیست و تهیه کنندگان سریال گاندو دشمن شما هستند.
  • مسلمون IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    3 0
    آقای ظریف به عنوان یک مسلمان به تبری معتقد هستید ؟ به عنوان یک موجود زنده می دانید همیشه موجوداتی هستند که می خواهند به شما آسیب بزنند؟
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    3 0
    دشمن از چنین دوستانی استفاده ها می کند!
  • NL ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    4 0
    ظریف سیاستمدار ورشکسته شده و از سر لجاجت و شاید هم توهم برگشت به قدرت پس از 8 سال این حرفها رو زده؛ شبیه احمدی نژاد که او هم همه چیز را این روزها تصمیم گرفته وارونه بفهمد
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    3 0
    معلومه استفاده نمیکنی. مگه قراره چاقو دسته خودشو ببره ؟
  • رسول بیگلری IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    2 0
    جن زده را از خواب بیدار نمیتوان کرد ،،، اصلاح طلب ها به مرحله جن گیری ورود پیدا کرده اند ( ربط این جمله هم به متن نمیدونم فقط جن گیری زیاد شده)
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    2 0
    آقای ظریف معلوم است که دشمن شناس نیستی که اگر بودی جاسوس در کنارت مشاور نمی شد حاج قاسم را شهید کردند دشمن را نشناختید با برجام پدر ملت و کشور را در آوردید چون دشمن را نشناختی اصلا دوستانی مثل شما داشته باشیم نیاز به دشمن نداریم
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    3 0
    خب معلومه، آقای ظریف بیشر عمر خود را در آمریکا گذرانده نه دوران جنگ را دیده و نه سختی هایی که به ملت تحمیل شده چشیده است او نمک گیر امریکاست و نباید هم آمریکا را دشمن بداند.
  • DE ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    2 0
    ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی‌کنم بجاش میگم منتقدین !!/ مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد زد دهن مهمن اصلاحات را سرویس کرد. خخخ لابد میخوای بگوی روحانی نفوذی داخل اصلاحات بود .خخخ سربالایی که شدید بشه اسبهای درشکه همدیگر را گاز میگیرن.
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    دشمن که وجود نداره تو وزارت خونم که هیچ کارهای یعنی همه کارهارا بهسازمان جاسوسی انگلیس سپردی تا انجام بدند انها هم که دشمن نیستند شاید مردم ایران دشمن هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس