ارتش نیابتی ترکیه

ترکیه عملاً از یک نیروی نیابتی جهادی برخوردار است و نیروی مزبور را در سوریه و همچنین در مناطق جنگی دوردست نظیر لیبی و ناگورنو ـ قره‌باغ مستقر ساخته است.

سرویس جنگ نرم مشرق - مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات در مقاله‌ای به قلم بوراک بکدیل تحلیلگر ترک و عضو اندیشکده‌های آمریکایی گیت‌استون و انجمن خاورمیانه نوشت: مجموعه‌ای از گروه‌های جهادی که در شمال سوریه تحت حمایت ترکیه پنهان شده بودند، در حال تبدیل شدن به نیروی نیابتی دائمی نوعثمانی‌ها هستند. این پیوند همچون یک وصلت آسمانی است. ترکیه و نیروهای جهادی از میثاق ایدئولوژیکی و فرقه‌ای مشترک و اهداف یکسانی برخوردارند. بحث پول و حمایت لجستیکی و همچنین قرابت جغرافیایی در میان است. هر دوی آنها به ماجراجویی در سرزمین‌های دوردست علاقه‌مندند، به ویژه در راستای تحقق آنچه یک آرمان مقدس می‌پندارند.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


تروریست‌ها در حال تبدیل شدن به نیروهای نیابتی دائمی ترکیه هستند / آنکارا در حال جنایت و تغییرات جمعیتی در سوریه است

جولان تروریست‌ها و داعشیان در ادلب

در این گزارش آمده است: «منطقه ادلب» در شمال غرب سوریه در مجاورت ترکیه واقع شده و آخرین پایگاه شورشیان در این کشور جنگ‌زده به شمار می‌رود. ادلب بطور بالفعل به یکی از استان‌های ترکیه تبدیل شده است. لیر ترکیه در آنجا در دادوستدها مورد استفاده قرار می‌گیرد و سازمان‌های دولتی ترکیه خدماتی نظیر خدمات آموزشی، مسکن، و حفظ ایمنی عمومی ارائه می‌دهند. از اوایل سال ۲۰۲۰، دولت ترکیه به بهانه محافظت از پست‌های دیدبانی خود در برابر حملات نظامی سوریه و ایجاد منطقه امن برای آوارگان، منطقه مزبور را تحت کنترل خود دارد.

منطقه عاری از تنش ادلب به‌عنوان یک پناهگاه امن محدود برای داعش حائز اهمیت است. گروه هیئت تحریر الشام مرتباً جنگجویان داعش را دستگیر می‌کند. با این حال، برخی از رهبران داعش همچنان در این منطقه سکونت دارند و منطقه مزبور به‌عنوان ایمن‌ترین دروازه ورود به ترکیه، مقصد مورد نظر بسیاری از جنگجویان سابق داعش و خانواده‌های آنها قلمداد می‌شود.

هیئت تحریر الشام همچنان گروه شبه‌نظامی غالب در شمال غرب سوریه است و حدود ۱۰۰۰۰ جنگجو دارد که اکثراً سوری هستند. هیئت تحریر الشام به دنبال تقویت کنترل خود بر منطقه عاری از تنش ادلب است و به رهبران محلی فشار می‌آورد تا تسلیم اقتدار این گروه شوند. گروه مزبور بدینوسیله می‌خواهد از تبعیت جمعیت منطقه از قوانین شریعت مدنظر خویش مطمئن شود.

 هیئت تحریر الشام علاوه بر وضع مالیات برای کسب‌وکارهای محلی، واردات و توزیع بنزین و گازوئیل را در انحصار خود دارد... درآمد این گروه از تجارت سوخت و انرژی ماهیانه حدود ۱ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. هیئت تحریر الشام همچنین ظاهراً توزیع کمک‌های بشردوستانه را از طریق نهاد موسوم به دفتر امور سازمانی در کنترل خود دارد. نهاد مذکور توزیع مستقیم کالا توسط سازمان‌های بشردوستانه را به جمعیت محلی محدود می‌سازد. هیئت تحریر الشام همچنین بخشی از این کالاها را در راستای تقویت شبکه‌های تحت حمایت خود مصادره می‌کند.

یکی دیگر از گروه‌های عمده وابسته به القاعده در منطقه ادلب گروه حراس الدین است که حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ جنگجو دارد. این گروه در پی از دست دادن تعداد قابل توجهی از رهبرانش در سال ۲۰۲۰ تضعیف گردید و تحت‌الشعاع گروه هیئت تحریر الشام قرار گرفته و با گروه مزبور بر سر عضوگیری و کسب اعتبار میان جمعیت محلی رقابت می‌کند.

منطقه ادلب همچنان پناهگاه گروه‌های تروریستی دیگری است که عمدتاً از مبارزان تروریست خارجی تشکیل شده‌اند و در معرض اقتدار هیئت تحریر الشام قرار دارند. این گروه‌ها عبارتند از کتائب خطاب الشیشانی (جنگجویان چچنی)، کتائب توحید و الجهاد (جنگجویان آسیای مرکزی)، و جنبش اسلامی ترکستان شرقی که به حزب اسلامی ترکستان نیز معروف است و ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ مبارز را در بر می‌گیرد.

تروریست‌ها در حال تبدیل شدن به نیروهای نیابتی دائمی ترکیه هستند / آنکارا در حال جنایت و تغییرات جمعیتی در سوریه است

حمایت ترکیه از گروه‌های تروریستی ادلب

در ادامه این گزارش آمده است: وضعیت در ادلب در پایان سال ۲۰۲۰ به شرح فوق بود. این گروه‌های جهادی زیر چتر حمایتی ارتش آزاد سوریه قرار دارند. ارتش آزاد سوریه متحد و نیروی رزمی رسمی ترکیه در سوریه است که در سال ۲۰۱۹ به ارتش ملی سوریه تغییر نام داد. ارتش ملی سوریه از سال ۲۰۱۶ توسط ارتش ترکیه تعلیم دیده و مجهز گردیده است.

گروه‌های عرب سنی وفادار به ترکیه به ویرانگری در شمال سوریه، آواره‌سازی صدها هزار نفر از مردم، و ارتکاب روزانه جنایات جنگی متهم شده‌اند. شبه‌نظامیان نیابتی تحت امر ترکیه مقصر بسیاری از قساوت‌های گزارش شده ضد کردهای محلی از جمله اعدام، آدم‌ربایی، تجاوز، غارتگری، و جنایات دیگر هستند.

ظاهراً گروه خودخوانده ارتش ملی سوریه که از جهادگرایان ارتش آزاد سوریه تشکیل شده نیز رویه مشابهی را در پیش گرفته است. بر اساس گزارشی که روز ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ منتشر گردید، عوامل نیابتی افراط‌گرای ترکیه «سوگند خورده‌اند که "خوک‌ها" و "کفار" را می‌کشند، اسرای کرد خود را در مقابل دوربین‌ها به صف کرده‌اند، و در قالب یک ویدئوی تصویری به مردی که با دستان از پشت بسته در کنار یک بزرگراه دراز کشیده بود، چند گلوله شلیک کرده‌اند.»

ترکیه در حال جنایت و تغییرات جمعیتی در سوریه

در شرایطی که بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر طبق آمارهای سازمان ملل آواره شده‌اند، بسیاری از پناه‌جویان ادعا کرده‌اند که نیروهای ترکیه قصد دارند کردها را از سکونت‌گاه‌های پناه‌جویان بیرون کنند و جای آنها را به اعراب وفادار به آنکارا بدهند. نیروهای ترکیه همچنین با شبه‌نظامیان کرد سوری جنگیده‌اند و این شبه‌نظامیان هدف نظامی اصلی ترکیه محسوب می‌شوند.

هافینگتون پست روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ نوشت: [ارتش آزاد سوریه] اخیراً ذخایر گندم متعلق به ساکنان حلب را دزدیده و به تجار خصوصی ترکیه‌ای فروخته است، موجودی انبار شرکت‌های دارویی را مصادره کرده و مجدداً به زور به صاحبان‌شان فروخته است، و مدارس را غارت کرده است...

در حومه حلب، ارتش آزاد سوریه یک نیروی پلیس مجری قوانین شریعت راه‌اندازی کرده که کپی پلیس وهابی عربستان است ــ و شهروندان عادی را به تبعیت از قوانین شریعت وادار می‌سازد...

روزنامه‌های لبنانی نظیر الاخبار و السفیر و وب‌سایت اینفووارز متعلق به الکس جونز ویدئوی آزاردهنده‌ای را پخش کرده‌اند که در آن ارتش آزاد سوریه ظاهراً یک کودک ۱۲ ساله را وادار می‌سازد تا سر از تن یک افسر نظامی سوریه جدا کند...

ارتش آزاد سوریه همچنین زیرساخت‌های کشور را هدف قرار داده است. یکی از نیروگاه‌های اصلی واقع در دمشق چند هفته پیش به مدت سه روز از مدار خارج شد و ۴۰ درصد ساکنان شهر بدون برق ماندند.

سازمان عفو بین‌المللی شواهد و مدارکی در خصوص جنایات جنگی نیروهای ترکیه و گروه‌های مسلح سوری تحت حمایت ترکیه در جریان جنگ جمع‌آوری کرده است. این سازمان بر اساس شهادت شاهدان بین روزهای ۱۲ تا ۱۶ اکتبر ۲۰۱۹ گزارش داده که «نیروهای ترکیه از جمله در قالب کشتارهای خودسرانه و حملات غیرقانونی موجب کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده‌اند و برای جان آنها هیچ ارزشی قائل نیستند... اطلاعات دربرگیرنده شواهد و قرائنی در خصوص حملات بی‌ملاحظه ترکیه و گروه‌های مسلح سوری همسو با ترکیه به مناطق مسکونی ــ از جمله یک خانه، یک نانوایی، و یک مدرسه ــ هستند.»

تروریست‌ها در حال تبدیل شدن به نیروهای نیابتی دائمی ترکیه هستند / آنکارا در حال جنایت و تغییرات جمعیتی در سوریه است

جاه‌طلبی‌های نوعثمانی ترکیه در جنگ داخلی لیبی

مرکز مطالعات راهبردی بسا در بخش دیگری از این گزارش آورده است: هنگامی که جاه‌طلبی‌های نوعثمانی ترکیه این کشور را به سمت جنگ داخلی در لیبی سوق دادند، آنکارا ارتش نیابتی نیمه‌رسمی خود را به این منطقه جنگی جدید اعزام کرد. بنابر گفته سربازرس پنتاگون، ترکیه بین ۳۵۰۰ تا ۳۸۰۰ مبارز سوری را در ازای پرداخت پول طی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ به لیبی فرستاد. این اولین گزارش وزارت دفاع آمریکا بود که در آن جزئیات مربوط به اعزام نیرو توسط ترکیه با هدف تغییر مسیر جنگ در لیبی شرح داده شده بود. در گزارش فصلی دیدبان داخلی پنتاگون در خصوص عملیات‌های ضدتروریستی در آفریقا آمده بود که ترکیه به هزاران مزدور که در کنار شبه‌نظامیان مستقر در طرابلس با نیروهای تحت فرماندهی خلیفه حفتر در شرق لیبی جنگیده‌اند، پول پرداخت کرده و شهروندی اعطا نموده است.

اعزام نیروهای نیابتی ترکیه به قره‌باغ

در ادامه همان سال، ترکیه نیروهای جهادی متحد خود را به جنگی فرستاد که از مرزهایش بسیار فاصله داشت و بسیاری تا چند ماه قبل‌تر درباره آن چیزی نشنیده بودند. در ماه اکتبر، پیکرهای بیش از ۵۰ سوری که در جنگ آذربایجان و ارمنستان کشته شده بودند، جهت خاکسپاری به کشور موطن‌شان بازگردانده شد. این‌ها جزو شبه‌نظامیانی بودند که به نیابت از ترکیه در منطقه مورد مناقشه ناگورنو ـ قره‌باغ جنگیده بودند. یکبار دیگر، رئیس‌جمهور اردوغان اولین رهبر در دنیا بود که در پی بالا گرفتن اختلافات دیرین و وقوع جنگ در قفقاز جنوبی وارد میدان می‌شد. ترکیه همچنین سلاح، به ویژه پهپادهای مسلح، در اختیار آذربایجان گذاشت و نیروهای این کشور را تعلیم داد.

طبق گزارش بنیاد تحقیقاتی آبزرور، جنگجویان سوری بخشی از شرایط موجود و واقعیات میدانی را تشکیل می‌دهند. در این گزارش آمده است: «بسیاری از کسانی که به مناطق در معرض منازعه نظیر لیبی یا اکنون آذربایجان راه پیدا می‌کنند، لزوماً از پیشینه یکسانی با مبارزان، ستیزه‌جویان، اسلام‌گراها، و امثال اینها برخوردار نیستند. آن‌هایی که به نیابت از ترکیه در لیبی می‌جنگند، احتمالاً شبه‌نظامیان کارکشته‌ای هستند که تصویر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه را به‌عنوان رهبر خودخوانده سنی‌ها تصویر خوشایندی می‌دانند و در حمایت از مانورهای ژئوپلیتیکی آنکارا در منطقه می‌جنگند.» اما جنگجویان حاضر در آذربایجان که ظاهراً توسط پیمانکاران خصوصی استخدام شده بودند، عمدتاً افرادی بودند که در موطن خود گرفتار فقر اقتصادی بودند و میدان جنگ خارجی را یک منبع درآمد شغلی می‌دانستند.

تروریست‌ها در حال تبدیل شدن به نیروهای نیابتی دائمی ترکیه هستند / آنکارا در حال جنایت و تغییرات جمعیتی در سوریه است

آنکارا به استفاده از عوامل نیابتی علاقه‌مند شده است

این اندیشکده در پایان به نقل از عثمان سرت مدیر پژوهشی مؤسسه آنکارا نوشت: «علیرغم مدت زمانی که صرف شد و هزینه‌ای که ترکیه متحمل شد، تصمیم‌گیرندگان در آنکارا بطور فزاینده‌ای نسبت به استفاده از عوامل نیابتی متمایل شده‌اند. این امر موجب تغییر در روانشناسی و استنباط‌ها شده و فاصله‌گیری چشمگیر از سیاست تاریخی ترکیه مبنی بر اتکا به قوای متعارف را بازتاب می‌دهد. عوامل نیابتی اکنون یکی از بخش‌های مهم منافع امنیتی ترکیه در منطقه استنباط می‌شوند.

درباره مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات:

اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات (که با نام اختصاری مرکز بسا نیز شناخته می‌شود) بر اساس اعلام این مرکز، یک اندیشکده مستقل و غیرحزبی است که به پژوهش‌های سیاست‌محور درباره امور راهبردی خاورمیانه و جهان می‌پردازد. مطالب منتشره و توصیه‌های سیاستی مرکز بگین سادات برای تصمیم‌گیرندگان ارشد رژیم صهیونیستی در حوزه‌های نظامی و غیرنظامی، تشکیلات امور خارجه و دفاعی، هیئت‌های دیپلماتیک و رهبران جوامع یهودی تهیه می‌شود.

این مرکز در سال ۱۹۹۳ توسط دکتر توماس هچت رهبر جامعه یهودیان کانادا به‌عنوان یک اندیشکده مستقل وابسته به گروه علوم سیاسی دانشگاه بار-ایلان اسرائیل تأسیس شد. مرکز مزبور به یاد مناخیم بگین و انور سادات نام‌گذاری شد، دو چهره‌ای که اقدام پیشگامانه‌شان در قالب پیمان صلح مصر و اسرائیل سنگ بنای حل‌وفصل منازعات در خاورمیانه شد.

این اندیشکده از حمایت ابتکار مدیترانه‌ای ناتو بهره‌مند است. اعضای این اندیشکده را اندیشمندان راهبردی، کارشناسان دانشگاهی، و «نظامیان» تشکیل می‌دهند و پژوهش‌های تخصصی برای تشکیلات امور خارجه و دفاعی اسرائیل و ناتو انجام می‌دهد. در سال ۲۰۱۷ برخی از اعضای اندیشکده بگین سادات از این اندیشکده جدا شدند و اندیشکده مطالعات راهبردی اورشلیم را تأسیس کردند که آن نیز رویکرد مشابهی در قبال مسائل امنیتی دارد. اندیشکده بگین سادات و اندیشکده مطالعات راهبردی اورشلیم هر دو توسط گِرِگ راسهندلر سرمایه‌دار استرالیایی ساکن ملبورن تأمین مالی می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 104
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 65
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    آفرین مسلمونای واقعی! مزخرفات القایی صهیونیست ها رو درباره مسلمانان باور کنید و نشر بدید الحمدلله
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      ترکیه مسلمان!؟ ترکیه هیچ فرقی با عربستان سعودی نداره ، هردو تروریست پرور و جنایتکار هستند و بویی از اسلام و انسانیت هم نبردند فقط روشهاشون باهم فرق میکنه.
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      ترکیه مسلمان!؟ ترکیه هیچ فرقی با عربستان سعودی نداره ، هردو تروریست پرور و جنایتکار هستند و بویی از اسلام و انسانیت هم نبردند فقط روشهاشون باهم فرق میکنه.
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      همین صهیونیستها در قره باغ دوش به دوش طورکها مگر نجنگیدن؟
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      شرایط حاکم بر استانبول و آنتالیا اسلامی است؟!!!! برو استغفار کن
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      ترکیه مثلا خواسته از ایران تقلید کنه فقط یه چیزی از نیروهای نیابتی و پروکسی شنیده رفته چندتا مزدور و تروریست مثل عربستان اجاره کرده.
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      پانترک 200 دلاری اردوغان ، فکر کردی فقط خودت بلدی نظرات رو دستکاری کنی!؟ البته حق هم داری چون در دنیای واقعی که در اقلیت ِ اقلیت هستید درنتیجه مجبورید در فضای مجازی با این روشهای ... خودتون رو اکثریت نشون بدید ولی بدیش اینه که بقیه هم همین روش رو بلدن!!
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      7 15
      ترکیه مسلمان!؟ ترکیه هیچ فرقی با عربستان سعودی نداره ، هردو تروریست پرور و جنایتکار هستند و بویی از اسلام و انسانیت هم نبردند فقط روشهاشون باهم فرق میکنه.
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      به ما ادرس غلط داده اند.اشید اردوغان همان سفیانی معروف باشد
    • روزبه IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      16 13
      مشکل همان مذهبی است که کشتن شیعیان رو در پاکستان،ایران،عراق،سوریه،لبنان،عربستان و مصر و ... حلال میدونه، این بیشتر پاکسازی مذهبی هست تا پاکسازی قومی، چون بخشی از تفکر عثمانی گری متمرکز بر نفی مذهب تشیع هست،جریان اردوغان بیشتر وامدار تفکر اخوان المسلمین هست به همین دلیل هم هست که تونسته ماهیت توسعه طلبانه رو در جغرافیای منطقه بخودش بگیره، از طرفی مورد حمایت غربیها هم هست چون بعنوان رقیب در برابر حوزه نفوذ ایران عمل میکنه، راه سد کردن توسعه طلبی اخوانی در منطقه هم تمام کردن مسئله ادلب و بطور همزمان فشار به تجزیه طلبهای غارت گر نفت سوریه برای تسلیم سازی هست، در ضمن با ادامه وضعیت موجود جناب ظریف آیا طرحی برای خروج مهمانان ناخوانده در سوریه نداره؟
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      8 12
      کشور ترکیه فحشا را به عنوان یک شغل قانونی قبول دارد!!!!!!!!!!!! آبروی مسلمانها را برده است
  • CO ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    بررسی درستی بود ، البته اینها برای سوریه ایی/بالکانیزه کردن ایران هم نقشه هایی دارند که در شبکه های پانترکی آشکار از آن سخن میگویند.
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      کاملا درست میفرمایید. برای این کار گروههای پژاک و پ ک ک هم توسط سازمان امنیت ترکیه ساخته شده است. دقیقا مطابق منافع ترکیه عمل میکنند. با اینکه خیلی راحت میتوان آنتالیا و استانبول را نا امن کرد و با فلج کردن گردشگری ترکیه اقتصاد این کشور را نابود کرد. اما این گروه ها هیچوقت کوچکترین قدمی علیه آنتالیا و استانبول بر نداشته اند.
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      38 26
      ۱۸:۴۶ الان خیلی وقته که دیگه همه میدونن رژیم ترکیه و پ ک ک در واقع دو لبه یک قیچی برای اشغال سوریه و عراق و سرکوب کردها بوده. کشور ما ایران باید بین کسانی که با سوء استفاده از نام کردها در جهت منافع ترکیه عمل می کنند با مطالبات به حق مردم کرد در ترکیه تفاوت قایل باشه. به راحتی می توان با کردها که هم ایرانی هستند و هم جمعیت انبوهی از ترکیه را پوشش میدن ترکیه را به زانو درآورد.
  • k US ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    نتیجه سیاست لجوجانه دشمنی با امریکا باعث قوی شدن کشورهایی شده که در حالت عادی باید نوچه ایران باشند امریکا بزرگترین قدرت دوستدار ایران هست همین طالبان و صدام رو هم امریکا برداشت
    • کتایون IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      آمریکا دوست دار ایران است خاک بر سرت
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      دوستان شیطان هم میتونن بنویسن ولی فقط چرت .
    • امیر IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      21 4
      طالبان برداشته شده؟!!! ۷۰ درصد از خاک افغانستان واسه طالبانه قضیه سرنگون کردن صدام هم فقط بخاطر این بود که چشمشون باشه به کشورمون
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      9 4
      آخی آمریکای گوگولی مگولی دیگه باهاش لج نمیکنیم. آمریکا همه رو دوست داره با همه مهربونه هیروشیما و ناکازاکی و اون همه آدم بیگناهو هم بی بی من با خاک یکسان کرده
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      7 3
      سیاست لجوجانه ها؟! غربگدای بیچاره، "آمریکا" همونیه که هواپیمای مسافربری ما رو زد و به فرمانده ی این جنایت جایزه داد
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      9 3
      آره آمریکا خیلی خوفه.بعد از حمله به صدام هم داره مدام بمب میریزه رو سر مردم بیچاره عراق!
    • IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      8 2
      مزاح میفرمایید دوست گرامی ؟ آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل به یک هیولای بی رحم شده که فقط جنایت و خرابکاری کرده در سطح جهان ! البته این چیزی که گفتی به‌شی از یک فیلم هالیوودی هم میتونه باشد ...
  • US ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    ترکیه باید شمال سوریه و عراق را به امپراتوری خود ملحق کند
    • ناهید محسنی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      خیلی کودنی ترکیه غلط کرده با تو
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      ۱۶:۲۷ تو غلط کردی با ترکیه
  • احسان IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    غده سرطانی حال و آینده خاورمیانه ترکیه است ،نه اسراییل با نژاد و دین یهودی و محصور در کشور عربی ،انها خود را وارث امپراطوری عثمانی و با لشکر کشی به سوریه عراق لیبی و باکو و قفقاز میداند و لشکر ینی چری آنها همان تروریست‌های مهاجر آسیای مرکزی و قفقاز هستند و هواداران و سینه چاکان و ستون پنجم آنها همان قومگرا های پانترک هستند با بهانه زبان مادری و منطقه جغرافیایی و نژاد و قومیت در حال ترک تازی هستند
    • ناهید محسنی IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      ابله، خیلی دوست داری نوکر صهیونیست ها باشی و کفششان را با زبانت لیس بزنی
    • احمد IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      7 11
      لعنت به ترکیه اسراییل و عربستان سعودی که خاور میانه رو به گندکشیدن
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    از کی تا حالا منبع جفنگیات شما مراکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی شده
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است!؟
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      اگرچه این آتیش ها از گور همون صهیونیست ها بلند می شه ولی جنایات ترکیه خیلی وقته که قابل مشاهده است. و نیازی به تایید این اندیشکده ها هم نداره
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      31 4
      از وقتی که بجای عقل یه چیز دیگه ریختن تو مغرت
  • پوریا IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    167 8
    بشار اسد نباید با اقلیت شمال مختاری می داد خودمختاری الان فقط تو چند کشور هستش مولداوی روسیه لیتوانی صربستان و....اردوغان استان های کردنشین رو 1.کوچک کوچک ایجاد کرده با مساحت و جمعیت کم تا کنترل راحت باشه2.نام کردستان در استان کردنشین های ترکیه نیستش البته اردوغان ایجاد نکرده این تقسیمات برای1970 هستش
  • پوریا IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    اردوغان دشمن کردهاست جدیدا مهم ترین استان کردنشین ترکیه استان دیاربکر رو مساحتش رو کاهش داد اما حقوقشون را الحق داده
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    دیگه کار بجایی رسیده برای اثبات ادعاهایی که هیچوقت سندی برای اون نداشتین از رسانه های اسرائیلی خبر میذارین؟! اگر هم این توهمات درست باشد همان گونه که روسیه از موزدوران واگنر در سوریه و قره باغ و لیبی استفاده کرد و ایران از حشد الشعبی و فاطمیون در عراق و سرویه استفاده کرده چرا ترکیه از متحدین خودش در جهت اهدافش استفاده نکنه؟؟؟
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      واقعا فاطیمون و حشدالشعبی رو با تروریست های تکفیری/سلفی ترکیه مقایسه کردی؟ حداقل برو ببین همون تروریستهای ترکیه در مورد خودت و ناموست چی میگن بعد برای اردوغان دم تکون بده. بخدا قسم حیفه که امثال تو در ایران در امنیت باشید شماها رو باید بفرستن پیش تکفیری های اردوغان تا به خدمت خودت و .... برسن
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      خاک عالم یر سرت
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      23 8
      اولا چیزی که عیان هست چه حاجت به بیان هست؟ دوما اسرائیل همون نیست که دوش به دوش نیروهای جمهوری باکو با ارمنستان جنگیدند؟
  • پوریا IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    به نام خدا نباید اسد اون سیستم رو در شمال و شمال شرق سوریه ایجاد می کرد اون اشتباه بود اون سیستم الان در بلژیک هند چین فرانسه ایتالیا عراق و....ایجاد شده اشتباه خدایی درس باشه برای دولتمردان هر چند این سیستم جامعه هم خدایی نقیصه داره اما اصلاحات سخته و خدایی نمیشه
  • NL ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    از ۲۲ میلیون جمعیت سوریه بیش از ۵۰ درصدشان آواره شده اند! تنها در ترکیه ۴ میلیون آواره سوری زندگی میکنند! آوارگان سوری در اردن و لبنان و عراق و سایر کشورهای اروپایی شاید آمارشان به ۱۰ میلیون نفر میرسد! با چند جنگجوی خارجی که نهایتا آمارشان نصف آمار ارائه شده هم نیست، نمیتوان تحلیل درستی در مورد شرایط سوریه ارائه کرد! اگر بشار اسد به اندازه نصف آرا ادعایی اش هم در سوریه طرفدار داشت، سوریه به این وضع نمی افتاد
    • پژمان IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      وقتی اردن و ترکیه مرزهایشان را با سوریه باز می کنند، معلوم است که از سراسر دنیا تکفیری به سوریه روانه می شود و اوضاع بهم می ریزد . از طرفی مفتی های سعودی برای تحریک جوانان تکفیری در سراسر دنیا ، فتوای جهاد نکاح را صادر کردند که باعث انگیزه ی آنها شد. این گونه فتوا ها باعث می شود همسایه به همسایه اش رحم نکند.
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      نظرتون چیه تروریست های ترک و غیر ترک از چچن و اویغور و عرب وهابی و ... رو بفرستیم شما رو از خونتون بکشن بیرون و بعد اردوگاهی براتون احداث کنن؟ از اونجا هم میتونید تز ارائه بدید و برای هموطنانتون شاخ و شونه بکشید؟ البته قبل از اینکه به اردوگاه برید باید از فیلتر جهاد ... و عمل پرفیض سر بریدن توسط تروریست ها عبور داده بشید
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    یه مشت چرندیات تحویل ملت می دهید. تحلیل آبدوغ خیاری.‌ اگر هم مطلب منتشر می کنید باید یک مقدار ارزش تحلیلی و خبری داشته باشد. هر چیز کم مایه ای به صرف نزدیکی با عقاید ما درست نیست
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    آفرین به ترکیه. خب باید نفوذ و قدرتش رو در کشورهایی که میخاد گسترش بده اینکه چیزه عجیبی نیست. اما مشکلش رو با اروپا سر قبرس و یونان چی کار میکنه؟یا بدهی پانصد میلیارد دلاری اش را
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      تغییر بافت جمعیتی یک منطقه یعنی نفوذ؟!!!
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    اگر ایران ، کوردها رو به پهپاد های انتحاری و تهاجمی ، موشک های کروز و موشک های بالستیک مجهز کنه (مثل چیزی که برای یمنی ها انجام داد)، کوردها پدر اردوغان رو درمیارن. البته قبلش باید بارزانی خائن و امثال او مثل مظلوم عبدی در سوریه پاکسازی و نابود بشن که اون روز هم دور نیست
    • CA ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      15 10
      کردها قصد تجزیه ایران رو دارند با دست خودمون باعث تجزیه ایران بشیم به خاطر کینه از ترکیه شما عقل ندارید
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      14 3
      خوب عزیز دلم ، بعدش همین کوردها می آیند به ایران حمله می کنند . می دونید تا حالا چند مرزبان ایرانی شهید شده اند ؟؟ شما جنابات کوموله و دموکرات و تروریست های کورد یادت نیست ؟
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      5 2
      متاسفانه سران اکراد ، احزاب و گروه های کردی در طول تاریخ همراه و همگام با استعمارگران غربی قدرت های خارجی بیگانه بوده و هستند ، رژیم غاصب اسرائیل هم با توجه به همین شناخت روی اکراد منطقه حساب ویژه ای باز کرده ، "گروهک های تروریستی کردی" پیاده نظام و عمله و مزدور رژیم غاصب اسرائیل هستند برای تحقق رویای تخیلی نیل تا فرات یهود !
    • ناصر IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      4 7
      مشخص شد که شما خودت پانکردی که بیشترین زور رو برای به جون هم انداختن ایران و ترکیه میزنن
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    یه ضرب المثلی هست میگه "سگ واق واق میکنه ولی کاروان به راه خودش ادامه میده"
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    لعنت بر عثمانی و اتاتورک و طرفدارانش
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    کسانی که میگن این اندیشکده صهیونیستی هست درسته صهیونیستی هست ولی صهیونیست ها که اردوغان سر و دست براشون می شکونه تا روابطش رو باهاشون تقویت کنه و الهام اوف هم دوست جون جونیشون هست ! پس مطمئنن صهیونیست ها از نیات و اعمال و افکار دوستانشون که اردوغان و الهام هستن بیشتر از هرکسی اطلاع دارن
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    تو ترکیه هم به اونا میگن نیروهای مقاومت و حزب الله هر کی سمت خودشو درست میگه کشته هاشونو شهید ....
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      18 6
      این بیخیالی شما تا کجا ادامه پیدا میکنه؟ به فرض محال اگر روزی همین تروریست هایی که شما این حق رو بشون میدید که کشته هاشون رو شهید بدونن در دل شب به خانه شما هجوم بیارن آیا برای انجام تشریفات و جهاد .... به استقبالشون میرین؟ البته این اتفاق نخواهد افتاد و تروریستها رو مثل موش های صهیونیست لهشون میکنیم. البته باید وقتش برسه
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      20 26
      اونا با چه کسانی محشور میشوند و شهدای در راه خدا و پیرو ائمه با چه کسانی محشور میشوند؟؟؟
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    تا کی باید حضور تروریست های عثمانی را در خاک پاک ایران شمالی و بادکوبه تحمل کنیم؟ وقتش نشده اردوغان جنایتکار را سر جای خود بنشانیم؟
  • مسلمان شده IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    عه از کی تا حالا حرف صهیون ها سند شده؟اهان مطلب ضد ترکیه طبیعی
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      36 9
      سگ زرد برادر شغاله. صهیونیست ها ده ها ساله در ترکیه سفارت دارن. در جنگ بر علیه ملت سوریه عملا هماهنگ و برادر هستند. وجود نحس و خبیث ترکیه و ترکیب آن با صهیونیست ها باعث حمله به غیر نظامیان ارمنی در جنگ اخیر بود. به خاطر همین در هم تنیدگی این دو هست که روزی دم انها را ناچارا با هم قیچی خواهیم کرد
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    ۱۵:۵۷ بیا کف دستت یک صد افرین بنویسم برای دم تکانی خوبی که برای خردوغان کردی آفرین به تو
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    اندیشکده ای که وابسته به اسراییل باشد رو نبایستی ازش بیشتر از این انتظار داشت.
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      اتفاقا کسی بهتر از صهیونیستها ترکیه رو نمیشناسه. به خاطر ملاحضات دینی و بزرگ منشی که به طور تاریخی در وجود ما ایرانی ها هست تا اینجا صبر کردیم و خیلی از خطاهای این کشور منافق رو به روشون نیاوردیم. صهیونیست ها به خاطر دوستی و نزدیکی ماهوی با ترکیه خوب میدونن چی به چیه! ضمن اینکه ترکیه به خاطر مانیفست ضد ایرانی و تکفیری پروریشون مجبورن با صهیونیست ها در یک زمین بازی کنن. چاره دیگه ای ندارن. یاد اون سخن اردوغان افتادم که در مصاحبه ای مذهب شیعه (نه ایرانی ها و یا حتی پیروان مذهب شیعه رو) رو مذهب دروغ دانسته بود. کشوری که چنین رهبری داشته باشه محکوم به نابودی هست.
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    وقتی صهیونیستها دارند از ترکیه بدگویی می کنند یعنی ترکیه در مسیر درست است
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      بدگویی نمیکنه. تحلیل کرده. خسته نباشی
  • ES ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    دشمنی صهیونیستها و آمریکا با ترکیه به خاطر این است که ترکیه نقشه آنها در ایجاد کشور کردی در شمال سوریه و عراق خنثی کرده و تروریستهای پ ک ک رو هم درهم کوبیده منتها دلیل دشمنی مشرق را نمی دانیم
  • ES ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    از آنجا که بهترین متحد صهیونیستها و غرب در منطقه خاورمیانه پ ک ک و نیروهای به اصطلاح دموکراتیک کرد هستند قاعدتا صهیونیستها نگران می شوند
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      این حرفا دیگه قدیمی شد . الان دیگه همه میدونن دست پ.ک.ک. و ترکیه تو یک کاسه هست. شما هم برو کشکتو بساب از دنیا عقب نمونی
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    ما مسلمانان باید متحد باشیم و اندیشکده صهیونیستی را وکیل و وصی خود ندانیم.
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      حاجی با خودت چند چندی؟ این اندیشکده های صهیونیستی همان هایی نیستند که نسخه همراهی با ترکیه در جنگ علیه ملت سوریه را روزانه می پیچند؟ یا همراهی با باکو در جنگ با ارمنی ها
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    باید به حساب پانترکهای طرفدار اردوغان هم رسید اینها بدترین دشمنان برای ایران زمین بوده و هستند
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    مشرق کسایی که اینجا چرتو پرت میگن و حرف مفت میزنن مزدور هستند داشتم نگاه میکردم به نظرات ملی چطور این همه منفی وارد شد در عرض چند دقیقه که هیچ کامنتی نیست ولی این همه منفی هست این یعنی ی طوری دست کاری می کنند دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی در کشور چکار می کنند هوش یار باشند نفوذ عثمانی در اذربایجان که البته ان قدر طرفدار ندارند ولی بی توجهی خطر ناک است و نفوذ عربستان در بلوچستان زاهدان و تغییرات بافت جمعیتی لطفا این ها رو به مسولان انتقال دهید
    • چو ایران مباشد خاورمیانه و...مباد IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      تومجازی انقدر کانال مجازی ضد ایرانی درس کردن از ترکیه وبا کو ادم غرق حریرت می شود هدفشان فقط تجزیه ایرانه شایدم اسراییلیند یا مجاهد خلق ولی بد جور سم تجزیه ایران را می پراکنند
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    دیپلماسی ماهم مثل همیشه منفعل است فقط مذاکره برای برجام. وزارت امور برجام.
  • کورش DE ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    پان عثمانیسم به کمک صهیونیسم بزرگترین خطر برای منطقه و اسلام هستند.
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    40 14
    ترکیه مسلمان!؟ ترکیه هیچ فرقی با عربستان سعودی نداره ، هردو تروریست پرور و جنایتکار هستند و بویی از اسلام و انسانیت هم نبردند فقط روشهاشون باهم فرق میکنه.
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    لعنت به اردوغان و داعش به زودی تیغ فرزندان علی علیه السلام نابودشان می کند
  • پوریا IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 5
    نظر همه دوستان قابل احترام اما واقعا همه205کشور جهان هیچ کدوم تک قومی و تک زبان نیست حتی اندونزی ترکیه و...این یک معضل در عصر حاضر هستش همه از تنوع قومی و زبانی برخوردارند اما تقسیمات کشوری205کشور فرق میکنه و ما خدایی فاجعه هستش نسبت ترکیه افغانستان هم کم هستش هم بدون مطالعه
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    تروریستهای پ ک ک و پژاک و حروف الفبای دیگه از کی شدن شبه نظامی؟؟؟؟؟اتفاقا کردها برای توهم رسیدن به دریای مدیترانه و یکی کردن کانتونها بقیه رو مجبور به کوچ کردن.
  • JP ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    چقدر از این اندیشکده صهیونیستی که سیاستش هم معلومه استقبال شده و مورد قبول چقدر کینه در دل دارند عده ای
  • شهروند ارومیه IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    14 7
    سلام روش مشرق در معرفی اندیشکده ها همراه با گزارش قابل توجه بوده و قابل تفدیر است مشرق بخشی را در رسانه خود ایجاد کند برای معرفی کل اندیشکده های مطرح جهانی تا بستری باشد برای کسب شناخت برای ایجاد اندیشکده های جهانی جمهوری اسلامی و آرزوی توفیق داریم برای مشرق.انشاالله و توکل الله.
  • احمد IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    24 73
    دست سربازان ترک را میبوسم که این کردهای تروریست را از منطق اشغالی با بیرون میندازند
    • پوریا IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      18 10
      پ ک ک آره تروریسته اما کردهای جنوب شرقی اصلا تروریست نیستن دیندار و انسان هستند
    • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      26 9
      برو دست تک تک سربازان محور مقاومت و نیرو قدس و سپاه رو ببوس که نزاشتند حربه ی ترکیه که از داعش حمایت می‌کرد وارد ایران شود و جان و ناموس انسان رو کوچکترین تهدیدی آرار نده . بعد میری دست تروریست ها رو میبوسی؟؟؟ حقا که آخر عاقبت کسی که خودشو به خواب زده باشه نابودیه
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    9 66
    خوب وقتی تیران لشکر فاطمیون و حزب الله درست می کنه ، ترکیه هم سپاه سلطان مراد ایجاد می کند . حالا همه به حزب الله می گند تروریست شما هم به لشکر سلطان مراد بگویید تروریست .
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      46 9
      ننگ خدا بر تو که ارتش اسلام رو با تروریست های وهابی قیاس می‌کنی به امید خدا که عمینطور که زحمات ارتش اسلام رو ضایع می‌کنی با همون ارتش تروریستی ترکیه هم محشور بشی
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    15 49
    تحلیل مشرق .بیشتر شبیه تخیلات وتفکرات ..ما خوبیم دیگران عوضی .....انشاا .ایران با عربستان .ترکیه با مصر ..رابطه خوبی برقرار کنند تا ملت های منطقه به ارامش وپیشرفت ببیند تا کی اشوب وجنگ .. ..جنگ ودشمنی .چیزی عاید ملت های منطقه نمی شود پتانسیل کشورهای مسلمان درحال هدررفت هست فقط ویرانی نصیب منطقه شده . نمی توانند همدیگر حذف نکنند حذف همدیگر منطقی هم نیست .....ما مورد کشورمون ...بهترین سلاح ...انسجام ملی هست ملی گرایی یعنی ترک فارس .کرد عرب ترکمن وبلوچ ....ملت ترک وملت اذربایجان مطالبات زبانی وفرهنگی واقتصادی دارند جزیی حقوق اولیه هست .متاسفانه تفکرات نژادپرستی بر منطق حاکم شده نژاد پرستان .و انحصارطلبان زبانی وفرهنگی پان دشمن مطالبات ملت اذربایجان هستند برچسب پان ترکی وتجزیه طلبی می زنند تا به اهداف انحصارطلبی خودشون ادامه دهند اخ تا کی ..ایران کثیرالمله هست باید درک کرد با دشمنی به انسجام ملی نمی رسیم ..
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      23 8
      "ایران کثیرالمله هست باید درک کرد با دشمنی به انسجام ملی نمی رسیم" ... و چقدر هم کلام شما دارای انسجام و قوام هست!!!
    • CO ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      29 14
      ایران یک ملت با یک زبان رسمی است که در این ملت با "هویت واحد ایرانی" زبانهای محلی گوناگونی نیز هست و آنهایی که ایران را با موذیگری کثیر المله بگویند آنها دشمن وجودی ایران اند.
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      39 12
      زبان فارسی در طول تاریخ زبان و عامل اتحاد مردم ایران بوده است. با دشمنی کردن با زبان فارسی به بهانه انحصار طلبی زبانی به انسجام ملی نخواهیم رسید. ضمن اینکه کسانی که هم وطنان خود را دشمن خطاب می کردند بعید می دانم صرفا فقط دغدغه زبانی داشته باشند!
  • فرشاد IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    15 63
    نیروهای نیابتی ایران که پول مملکت خرج اونها میشه خوبن ولی نیروهای ترکیه اخ هستند ها ؟
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      19 4
      اولا کدوم پول کدوم کشک. جیب گشاد مفسدین و دزدان در مملکت اونقدر وسیع هست که هرچه بریزی پر نمی شود. مقدار این کمک ها بسیار ناچیز هست. الان با قطع این کمک ها آیا محصولی که از کشاورز 2 تومان میخرند و به مصرف کننده می دهند 20 تومن درست می شود؟ دوما نیروهای نیابتی ایران نه برای پول بلکه برای هدف مشترک میجنگن. آنها برخاسته از بطن مردم همون منطقه هستند و برای حفظ اعتقادات خود حاظرن جون خودشون رو بدن. پول که چیزی نیست. در نقطه مقابل، ترکیه و کشور های عربی و غربی با تزریق وسیع پول و تطمیع و فریب مردم مزدور اجیر می کنن. چطور عروسک های خیمه شب بازی و مصنوعی که به هر طرف می گردند را با یاران طبیعی ایران در منطقه مقایسه می کنی؟!!!
    • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      38 10
      نیروهای مقاومت نیروهای ارتش اسلام هستند که در راه خدا و پیرو ائمه هستند اما ارتش تروریستی ترکیه چه؟! یه خرده فکر کردن جای دوری نمیره
  • جواد US ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    8 18
    چرا دنبال مقاله های دیگه نمیرین و اینو انتخاب کردید؟ چون خیلی هم خوشتون اومده. همین که میری دنبال این مقاله مشخصه که باهاش هم موافق هستید.
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    33 16
    اردوغان خیلی خطرناک تر از صدام است قصد دارد رویای دست نیافتنی عثمانی های منقرض شده را در گسترش سیطره بر شرق را محقق کند ابتدا جمهوری آذربایجان را به تصرف خود در آورد سپس بخش هایی از خام عراق را اشغال کرده است و هم اکنون در حال زمینه چینی برای نفوذ به داخل خاک ایران با استفاده از تفکرات منحرف پان ترکسیم است اگر به این افسار گسیختگی ادامه دهد در آینده منطقه حتما شاهد جنگ بزرگی بین ایران و ترکیه خواهیم بود ایران باید وقوع این اتفاق را جدی بگیرد
  • حجت IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    21 9
    ظهور سفیانی تبریک و تسلیت میگم
  • پوریا IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    4 6
    همه کشورهای جهان تنوع زبانی و قومی دارن هر205کشور در جهان مگه غیر اینه همشون بلااستثنا اصلا زبان و قومیت در جهان امروز یک بحث جهانی هستش تقسیمات کشوری هم مهمه خیلی مهمه تقسیمات کشوری205 هم فرق می کنه تقسیمات ایران منطقی نیستش از هر لحاظ
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    14 16
    "ایران کثیرالمله هست باید درک کرد با دشمنی به انسجام ملی نمی رسیم" ...
  • IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    32 14
    اسلام و پانترکیسم ابزار رجب خان و نو عثمانی ها در منطقه هستند ..
  • توران زنجانی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    13 45
    هر چرندی دوست دارید بگید اما مانند جنگ جهانی اجازه نمی دهیم امثال مارشیمون و اوازیان ارمنی شهرهای ترک آناتولی و آذربایجان را به خاک و خون بکشند . دوست دارند دولت کردی روی خون ترکها ایجاد کنند و در نقشه موهوم کشور کردستان هم تبریز را پایتخت کردستان ارائه کردند اما کور خوانده اند. آن پهلوی ابله بیسواد هم چوب دشمنی با ترکها را خورد و خفت به درک رفت
  • پوریا IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    5 5
    دوستانی که میگن ایران کشور کثیرالقومی هستش آیا کشورهای دیگه تنوع قومی ندارند تقسیمات کشوری ایران نقص داره خیلی بد هستش تقسیمات کشوری افغانستان عالی هستش یا تقسیمات ترکیه عالی هستش
  • علی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    13 39
    بهتره از نویسنده صهیونیست دعوت کنید ایران تشریف بیاره هر چی باشه نظراتش خیلی به شما نزدیکه .
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      21 5
      یطور صحبت میکنی که انگار ایران کشور تو نیست. درنتیجه نظرت هم برای ما مهم نیست. اما اگر فکر میکنی ایرانی هستی اول بگو در میان کشورهای اسلامی کدام کشور بیشترین روابط رو با اسرائیل داره؟ کدام کشور اسلامی بیشترین حجم مبادلات تجاری با اسرائیل رو داره؟ کدام کشور حملاتش بر علیه مردم سوریه با اسرائیل هماهنگ است؟ سربازان کدام کشور اسلامی علنا و عملا تیر به سمت بچه های ما در سوریه شلیک می کنن؟ کدام کشور در کنار اسرائیل رویای تجزیه ایران رو دارن؟ آیا غیر از ترکیه است؟ تنها تفاوت بین اسرائیل و ترکیه این هست که اسرائیل دستش برای همه ما رو هست. اما ترکیه منافق هست.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    4 3
    اردوغان قره باغ اردوغان لیبی اردوغان یمن اردوغان مدیترانه اردوغان پاکستان
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    13 24
    فقط ما خوبیم همه کفار و تروریست و بد هستند فقط ما خوبیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس