کد خبر 1203357
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: در شرایطی که مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای در وین در جریان است، برخی گمانه‌زنی‌ها از امکان تسریع در راستی‌آزمایی لغو احتمالی تحریم‌ها از سوی ایران سخن می‌گویند ولی واقعیات خلاف چنین ادعایی را نشان می‌دهند.

 طبق ماده 6 قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اجرای تعهدات ایران منوط به روابط بانکی بین‌المللی عادی، رفع موانع صادرات، فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و بازگشت ارز حاصل از آن شده است تا انتفاع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای صورت پذیرد.

 این اقدامات باید با شاخص‌هایی راستی‌آزمایی شده و سپس گزارش آن به مجلس ارائه گردد تا سپس مجوز بازگشت ایران به برجام صادر شود. علاوه بر این فرآیند زمان‌بر در تأیید اقدامات آمریکا، اصل راستی‌آزمایی نیز فرآیندی طولانی‌مدت و بنا به ارزیابی برخی مراکز بیش از حدود سه ماه خواهد بود.

 سنجش اینکه ایران بتواند سطح مشخصی از نفت و فرآورده‌های نفتی را به فروش برساند، تراکنش‌های بانکی را ماهیانه و به دور از فشارهای غرب، به راحتی انجام دهد و به‌تدریج سهم خود از بازار نفت و هم‌چنین دیگر مواد صادراتی را کسب کند، بی‌شک در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

این مسأله را باید با توجه به بدعهدی‌های پیشین دولت آمریکا از جمله در دوران اوباما در نظر گرفت که با وجود رفع ظاهری تحریم‌ها، عملاً  آمریکا با افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران از طریق سیاست‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک، مانع انتفاع واقعی ایران از مزایای برجام شد.

 علاوه بر اینکه راستی‌آزمایی واقعی رفع تحریم‌ها، مانع بهانه‌جویی‌هایی مانند برچسب‌گذاری‌های متعدد تحریم‌ها که در دولت ترامپ شاهد بودیم و یا ممانعت‌های کنگره و جمهوری‌خواهان خواهیم بود و عملاً توپ را در زمین آمریکا می‌اندازد که برای بازگشت ایران به برجام باید هزینه آن را بپردازد.

 در این راستا می‌توان پیشنهاد کرد که ایران نیز مانند آمریکا که طی بازه‌های زمانی مشخصی، صحت اجرای تعهدات را از سوی ایران مورد ارزیابی قرار داده و تعلیق تحریم‌ها را تمدید می‌کند؛ بازه زمانی معینی مثلاً هر شش ماه را در نظر گرفته و اعلام کند که در صورت تخطی آمریکا از رفع تحریم‌ها در این ارزیابی‌ها، تعهدات بازگشت‌پذیر ایران را ملغی خواهد کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس