کد خبر 1205922
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
پیش شرط‌های شهرداری برای خرید واکسن

مدیرعامل شرکت شهرسالم تهران گفت: دولت باید چارچوب‌ها و ضوابط مشخصی در زمینه‌ای که طی آن شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند خرید واکسن را انجام دهند را ابلاغ کند.

به گزارش مشرق، حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهرسالم تهران درباره علت افزایش آمار ابتلا به کرونا در شهر تهران، گفت: متاسفانه عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم و هم عدم رعایت چارچوب‌های قرنطینه و خدماتی که دولت قبل از عید باید در زمینه جلوگیری از سفرها انجام می‌داد همه این‌ها دست به دست هم داده و باعث شده تا در حال حاضر در یک وضع بغرنج و نگران کننده قرار بگیریم. با این شرایطی که داریم تلفات ما روند رو به تزایدی پیدا کرده و فقط می‌توان از درگاه الهی برای برون رفت از این وضع استمداد کرد. من تصور می‌کنم در این شرایط خود مردم باید کمک کنند که دیدارها و بازدیدها و گردهم آمدن‌ها کمتر شود و در مکان‌های مختلف مثل محل کار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را داشته باشند تا این پیک کرونا فروکش کند و یک شرایطی بهتری را انشالله داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

حاضرید واکسن بزنید به قیمت ۲۰۰ هزار تومان؟

چوبینه در واکنش به اینکه اوج گیری خیز جدید کرونا از سوم فروردین اتفاق افتاده، اما عده‌ای از تاثیر مسافرت‌های نوروزی بر این اوج گیری سخن می‌گویند گفت: قطعا وجود مسافرت‌ها در کنار دورهمی‌ها و دیگر برنامه‌هایی که مردم در اسفندماه برای عید نوروز داشتند از جمله رفتن به بازارها و حضور در صف‌های خرید نوروزی اثرگذار بوده است. چون در اسفند ماه گذشته متاسفانه بخشی از مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت نکردند. غیر از دورهمی‌های عید نوروز و دید و بازدیدهای آن ایام مقدمات سفرهای نوروزی مردم در اسفندماه کلید خورد. با این اتفاقات به تدریج در روزهای تعطیلی نوروز در سربالایی پیک کرونا قرار گرفتیم. الان هم هنوز در وضعیت مناسبی نیستیم و روزانه درصد آمار مرگ و میر مبتلایان در کشور بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید:

چه کسی می‌خواهد تقصیر را گردن دیگران بیندازد؟

مدیرعامل شرکت شهرسالم درباره اظهارات رئیس شورای شهر تهران درمورد آمادگی شرکت شهر سالم برای تامین واکسن کارکنان شهرداری و اینکه آیا شرکت شهر سالم در وضعیت جدیدی برای خرید واکسن قرار گرفته گفت: من در گفت گوی رسانه‌ای دیگری هم این نکته را مطرح کرده بودم. برای اینکه شرکت شهر سالم یا مجموعه‌های خصوصی در شهرداری تهران بتوانند برای تامین واکسن کرونا اقدام کنند دو پیش شرط وجود دارد. اول اینکه باید بودجه و اعتبار و موضوع مجوزهایی که لازم است شورای شهر به ستاد شهرداری بدهد را ستاد شهرداری به شرکت شهرسالم ابلاغ کند. پیش شرط دوم هم به مکانیسم‌های تسهیل گرایانه خود دولت بر می‌گردد. دولت الان باید چارچوب‌ها و ضوابط مشخصی در زمینه‌ای که طی آن شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند خرید واکسن را انجام دهند را ابلاغ کند که اگر احیانا شرکت‌های سازنده واکسن پیش فروش نداشته باشند و یا در حال حاضر فروش نداشته باشند آیا الان از شرکت‌های واسطه می‌توان خرید واکسن را محقق کرد و اگر چنین امکانی هست با چه قیمتی می‌توان واکسن را به دست مشتری رساند. این‌ها مسائلی است که درحال حاضر نامشخص است.

ببینید:

فیلم/ قرارداد خرید ۲ میلیون دُز واکسن روسی

چوبینه درخصوص نگرانی مردم از بالارفتن قیمت واکسن کرونا در نتیجه ورود بخش خصوصی به فرایند واردات واکسن گفت: دولت باید به بخش‌های آسیب پذیر جامعه برای توزیع واکسن توجه ویژه داشته باشد. اگر واقعا یک بخشی از جامعه قدرت خرید واکسن داشته باشند مطلوب‌تر این است که کمک شود تا این بار از روی دوش دولت برداشته شود تا اگر دولت واکسنی وارد کرد به دست افرادی که نیازمند کمک و مساعدت بیشتر دولت هستند برسد. یعنی اگر برای بخش‌هایی از جامعه که قدرت خرید واکسن دارند بخش خصوصی واکسن را تامین کند این کمکی به اقشار آسیب پذیر هم خواهد بود. با این شیوه فرصت دریافت واکسن برای اقشار آسیب پذیر بیشتر فراهم خواهد شد.

وی افزود: این واقعیت وجود دارد که برای بخش خصوصی مساله سودآوری هم مطرح است. دولت باید در این زمینه هم نظارت‌های بیشتری را اعمال کند و هم راهکارها و پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مشخصی در این زمینه داشته باشد و هم از سودجویی‌های کاذب و مضری که می‌تواند به سلامت مردم آسیب بزند جلوگیری کند. در کنار این‌ها باید زنجیره ورود واکسن به کشور تا رسیدن به دست مردم در اختیار دولت باشد. چون این فرایند خرید واکسن رویکردهای خاصی را نیاز دارد. درواقع باید از محل تولید واکسن تا رسیدن به دست مصرف کننده نظارت‌های مطلوبی از طرف سازمان‌های مسوول به خصوص وزارت بهداشت و درمان صورت بگیرد.

چوبینه درباره اولویت اقشار آسیب پذیری که جزو کارکنان شهرداری هستند برای خرید واکسن شرکت شهر سالم اظهار داشت: اگر قرار باشد ستاد شهرداری براساس مصوبه شورای شهر مجوز و منابع را برای خرید واکسن کرونا در اختیار شرکت شهرسالم بگذارند قطعا آن دسته از کارکنان شهرداری که بیشتر در معرض خطر هستند جزو اولویت‌های ما خواهند بود. رانندگان اتوبوس، مترو و تاکسی‌های درون شهری یا کارکنان به جا مانده‌ای اگر احیانا در بهشت زهرا و پسماند و خدمات شهری هستند و واکسن دریافت نکرده اند یا کارکنان فروشگاه‌های زنجیره ای، سازمان آتش نشانی، شرکت شهروند، میادین میوه و تره بار و جاهایی که بیشتر در ارتباط با عموم جامعه هستند که هم احتمال خطر ابتلا برای خودشان بیشتر است و هم احتمال آسیب به عموم مردم وجود دارد جزو اولویت‌های ما خواهند بود. حتی کارکنان بازنشسته شهرداری هم جزو اولویت‌های ما هستند. اگر فرصتی فراهم شود و مجوزی به ما داده شود و منابع لازم هم تامین بشود اولویت ما برای توزیع واکسن این‌ها هستند.

وی درمورد امکان تهیه واکسن برای دیگر بخش‌های جامعه از سوی شرکت شهر سالم گفت: وظیفه ما به لحاظ بیمه گری حمایت از سلامت پرسنل شهرداری و کسانی است که جزو بیمه شدگان ما هستند. اما اگر در صورت خرید و توزیع واکسن مازادی باقی بماند قطعا همه شرکت‌های خصوصی می‌توانند برای اقشار مختلف جامعه اقدام بکنند. ما هم بی میل نیستیم که بتوانیم خدمتی به اقشار مختلف جامعه داشته باشیم. اگر به ما مجوزها و منابع لازم داده شود در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

چوبینه درخصوص رایگان بودن یا هزینه داشتن توزیع واکسن از سوی شرکت شهرسالم اظهار داشت: هنوز نمی‌توان در این مورد اظهار نظری کرد. ابتدا باید آن پیش شرط‌ها اتفاق بیفتد و منابع مورد نیاز در اختیار شرکت شهر سالم قرار بگیرد بعد اگر دستورالعمل ابلاغی به ما این بود که واکسن‌ها رایگان توزیع شود ما هم به همان روال عمل می‌کنیم. در هر صورت باید ابتدا دستورالعمل‌ها به ما ابلاغ شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس