آیت‌الله رئیسی: حضور قضات زن در دستگاه قضا مغتنم است

رئیس قوه قضائیه اخیراً سخنانی را در جمع فرماندهان ارتش پیرامون ولایی بودن این نهاد بیان کرده است که به نظر می‌رسد پاسخی باشد به پیام عجیب و ضد امنیتی روحانی به مناسبت روز ارتش!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

درباره مقابله با تحریم از چینی‌ها یاد بگیرید آقای رئیس‌جمهور

"درصدسازی" محسن رضایی و علی لاریجانی علیه روحانی!

"درصدسازی" محسن رضایی و علی لاریجانی علیه روحانی! / آشکارتر شدن نیت چپ‌ها برای "تحریم خاموش انتخابات"

رئیس‌جمهور روحانی روز پنجشنبه گذشته طی اظهاراتی در مراسم بهره برداری از ۴ هزار و ۶۳۵ طرح وزارت جهاد کشاورزی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفته است: مردم باید بدانند تحریم‌های ظالمانه و ضدانسانی ترامپ که تا امروز هم ادامه دارد، در همه جا تاثیرگذار بوده است.

به گزارش مشرق، او می‌افزاید:

"عده‌ای درصد درست می‌کنند و می‌گویند ۳۰ درصد مشکلات برای تحریم است و ۷۰ درصد برای مدیریت است که کاملا غلط و نادرست است. آنها نمی‌دانند که تحریم در چه جاهایی تاثیرگذار است و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و نمی‌دانند کل تولید در بخش کشاورزی و صنعت، اگر مواد اولیه‌اش تامین نشود و به موقع وارد نشود، تولید متوقف شده و تمام این‌ها روی صادرات و واردات ما تاثیرگذار است. "[۱]

*شنیدن این اظهارات از رئیس جمهور روحانی مایه تأسف و البته عبرت است.

تأسف از آنرو که دل دوستداران میهن و کارشناسان اقتصادی با این سخنان ناصحیح به درد می‌آید و عبرت از آنرو که همه باید بدانیم در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دیگر به صاحبان چنین سخنانی رأی ندهیم!

اظهارات آقای روحانی پیرامون اثر بالای تحریم‌ها کارشناسی نیست از آنرو که اولا منطق آنها را تأیید نمی‌کند. زیرا اگر تحریم‌های آمریکا تأثیری این اندازه داشت امروز شرایطی مثل نبود دارو، قحطی، گرسنگی، ورشکستگی بانک‌ها و رخدادهایی مثل کشورهای جنگ‌زده در ایران رخ می‌داد و ایضا ایران توان تضمین امنیت خود و متحدانش را نداشت. (علمای سیاست معتقدند اقتدار نظامی و ژئوپولتیک ناشی از یک اقتصاد قوی و پویاست)

ثانیا به اذعان خودِ مقامات آمریکایی اثر تحریم‌ها بر ایران در حال کاهش است.

ثالثا شخص آقای روحانی قبل از به قدرت رسیدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ تأکید داشت که بخش اعظم مشکلات کشور به دلیل سوء مدیریت است و "بدون کاهش تحریم هم می‌توان اقتصاد را نجات داد. "[۲]

و رابعا غیر از کارشناسان، مقامات ارشد کشور از قبیل دکتر علی لاریجانی و دکتر محسن رضایی نیز پیش از این بیان کرده‌اند که سهم تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر نیست. [۳][۴] و طبعا این رجال نیز به دنبال درصدسازی علیه آقای روحانی نبوده‌اند!

اظهارات روحانی همچنین در حالیست که رهبر معظم انقلاب ۳ سال قبل در بیاناتی فرمودند: من نمی‌گویم تحریم‌ها اثر ندارد، اما عمده‌ی مشکلات اقتصادی اخیر مربوط به عملکردها است و اگر عملکردها بهتر و باتدبیرتر و بهنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم‌ها تأثیر زیادی نخواهد داشت و می‌توان مقابل آن ایستاد. [۵]

ایشان همچنین چند سال قبل نیز درباره درصد اثر تحریم‌ها فرمودند:

"من، هم در زمان این دولت، هم در زمان دولت قبل که بخشی از تحریمهای مهم تازه شروع شده بود و بخشی هم در انتظار زمان بود که شروع بشود گفتم که مشکلات اقتصادی کشور ممکن است بیست درصد، سی درصد، چهل درصد مربوط باشد به تحریمها [امّا] بقیّه مربوط به مدیریّت ما است؛ ما باید مدیریّت کنیم، ما بایستی درست عمل کنیم و راه عمل هم اقتصاد مقاومتی است. "[۶]

جالب است که در صورت نبود هیچکدام از واقعیت‌ها و نظرات کارشناسی پیش‌گفته نیز باید از آقای روحانی که مدعی سخندانی بین‌المللی هستند، خواست که مواضع مقامات کشور چین در مقابل تحریم‌های آمریکا را مطالعه کنند و ببینند که چینی‌ها چگونه بر بی‌اثری این تحریم‌ها بر اقتصاد چین و تهدید آمریکا به اقدام متقابل تأکید می‌کنند...

***

پاسخی به پیام عجیب روحانی به ارتشی‌ها

"درصدسازی" محسن رضایی و علی لاریجانی علیه روحانی! / آشکارتر شدن نیت چپ‌ها برای "تحریم خاموش انتخابات"

حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه که روز چهارشنبه گذشته به مناسبت ۲۹ فروردین به دیدار فرماندهان ارتش رفته بود، در سخنانی گفته است: امروز ارتش ما ارتشی مکتبی و خداباور است که دست خدا را مافوق همه ایادی می‌داند و نگاه و اتکای نیروهای ارتشی ما به خداوند متعال است.

به گزارش مشرق، او گفته است: در دنیا ارتش‌های فراوانی وجود دارند و هر کشوری برای خود نیروهای مسلح دارد، اما باور به ولایت و اطاعت از ولی ویژگی منحصر به فرد ارتش ماست.[۷]

*این سخنان را بایستی در مقابل پیام عجیب رئیس‌جمهور روحانی به مناسبت روز ارتش ارزیابی کرد که طی آن در ادبیاتی عجیب گفته بود: "زمانی که ملتی از حکومتی ناراضی و رویگردان شود این ارتش‌ها هستند که باید در میان ملت‌ها و حکومت‌ها یکی را برگزینند و تصمیم بگیرند و انتخاب کنند! "[۸]

***

دیگر دست ظریف را نبوسید!

آشکارتر شدن نیت چپ‌ها برای "تحریم خاموش انتخابات"

"درصدسازی" محسن رضایی و علی لاریجانی علیه روحانی! / آشکارتر شدن نیت چپ‌ها برای "تحریم خاموش انتخابات"

ابراهیم اصغرزاده، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه که سایت صبح ما آنرا منتشر کرد، پیرامون راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: ما این بار می‌خواهیم اصلاح طلب معرفی کنیم ولی این شخص اصلاح طلب به این مفهوم نیست که یک اصلاح طلب طرفدار اصلاحات ساختاری باشد، به این مفهوم که باید چارچوبهای اصلاح‌طلبانه را بپذیرد یعنی نمی‌تواند بگوید من فقط دیپلمات هستم و نتواند وزارت خارجه را اداره کند، نمی‌تواند بگوید من عضو مجمع تشخیص مصلحت هستم اما یک حرف در مجمع تشخیص نمی‌زند، نمی‌تواند بگوید من معاون اول رئیس جمهور هستم اما حاضر نباشد در مورد حصر صحبت کند، نمی‌تواند بگوید من مثلا یک نماینده آوانگارد در مجلس بودم اما در ارتباط با ساپورت خانم‌ها و مسائل فرهنگی از راست‌ها هم راست تر هستم. از این رو ما یک چهارچوب اصلاح طلبانه‌ای را جلویش می‌گذاریم و او باید این چهارچوب را نمایندگی کند و رسما بگوید من به این مفهوم اصلاح طلب هستم.

او می‌افزاید: به هر حال این بار جبهه اصلاحات تصمیم گرفته که بین اصلاح طلبی حداکثری و اصلاح طلبی حداقلی به یک برآیندی برسد و چهره های اصلاح طلبی را معرفی کند که این چهره های اصلاح طلب سخنگوی این بدنه باشند و بتوانند این شعارها را مطرح کنند و اگر مهندسی شود و اینها هم پذیرفته نشوند طبیعتا اصلاح‌طلبان دیگر سراغ استراتژی انتخاب بین بد و بدتر نخواهند رفت چون این استراتژی نشان داد که در طول سالهای گذشته وقتی ما بین بد و بدتر انتخاب می‌کنیم هسته سخت قدرت ما را گوشه رینگ می‌برد و بین بد و بدترین را انتخاب کنیم و کم کم بین بدترین و بدترترین انتخاب می‌کنیم و آن دائما پیش می‌رود و این همان ایرادی است که مردم به ما دارند و می گویند شما اصلاح طلبان وقتی به قدرت می رسید همه چیز را فراموش می‌کنید!

اصغرزاده در بخش دیگری از این اظهارات همچنین گفته است: این بار جبهه اصلاحات می‌خواهد بر اساس مطالبات بدنه اش حرکت کند یعنی قطعا در میان کاندیداهای مختلف که چارچوبها را پذیرفته باشند و سابقه شان نشان دهد که سر ما را کلاه نمی‌گذارند و زندگیشان و نوع زندگیشان و سلوک و رفتارشان و گفته‌هایشان نشان دهد که هزینه پرداخته‌اند و آدمهایی بودند که به موقع سر جایشان و سر حرفشان ایستاده اند و شرافتشان را زیر پا نگذاشته اند و خویشاوندسالاری یا مال خودسازی نکرده‌اند، اگر ما چنین اشخاصی را به بدنه اصلاح طلبان در سراسر کشور معرفی کردیم و آنها از بین اینها گفتند ما امتیاز را به این آقا می‌دهیم، آن زمان ما  آن شخص را معرفی می‌کنیم، یعنی فرایند انتخاب بسیار مهم است، کسی که در این فرایند انتخاب شود که پشت پا به تمام چیزها نمی‌زند، فرض کنیم که او رئیس جمهور شد یا  فرض کنیم که او سخنگوی اصلاحات شود. [۹]

****

*پیش از هرچیز بایستی توجه کرد که مرجع طعنه‌های اصغرزاده در اپیزود نخست این سخنان، رجالی مثل ظریف، جهانگیری و علی مطهری هستند که اصغرزاده تلویحا در حال بیان این است که اصلاح‌طلبان پس از پا گذاشتن بر شانه این افراد در طول ۸ سال گذشته اکنون دیگر نیازی به آنها ندارند و ولو اینکه مردم این افراد را با برچسب اصلاح‌طلبی می‌شناسند اما آقای اصغرزاده و دوستان ایشان قصد دارند معنای اصلاح‌طلبی را محدودتر و مضیق‌تر کنند.

جالب است که اصغرزاده در روزهای نخست دولت اعتدال از این می‌گفت که باید دست ظریف را بوسید!

جدای از این، دقت شود که رویکرد اصلی اظهارات اصغرزاده چیزی جز "تحریم خاموش انتخابات" (حضور رسمی در انتخابات نداریم چون نامزد ما تأیید صلاحیت شده نداریم!) نیست.

زیرا همانطور که مشخص است از درون این اظهارات تند مزاج، هیچ رجل حائز صلاحیتی خارج نخواهد شد. چه رسد به بسیاری از رجال حائز صلاحیت جریان چپ که در ایام فتنه ۸۸ خود را سوزاندند! فلذا تکلیف چهره‌های تندتر که دستی بر آتش براندازی دارند نیز در بحث تأیید صلاحیت ها مشخص است.

فی‌الجمله اینکه باید از اظهارات اصغرزاده اینطور نتیجه گرفت که او مشغول ترویج فرایند تحریم انتخابات است و با سخت‌تر کردن شرایط معرفی نامزد از سوی جریان اصلاحات از هم‌اکنون ناقوس تحریم را به صدا درآورده است.

اظهارات اصغرزاده و طیف تندروی اصلاحات که گویا سکان فعالیت‌های انتخاباتی چپ‌ها را نیز به دست دارند آن‌هنگام ملموس‌تر می‌شود که بدانیم مثلا همین آقا چندی قبل گفته بود: تا ابد که نمی‌شود برای اصلاح منتظر ماند!

به دیگر سخن اینکه بحث تحریم خاموش انتخابات قطعه‌ای دیگر از پازل فعالیت‌های ساختارشکنانه اعضای هسته سخت اصلاحات است که در ادامه فتنه ۸۸ و آبان ۹۸ قصد دارد با کم‌کردن مشارکت کسانی از مردم در انتخابات، هیزم بیشتری را برای ایجاد "فتنه اقتصادی" فراهم بیاورد.

قبل از اصغرزاده، موسوی خوئینی‌ها نیز در یک بیانیه بصورت تلویحی بر تحریم خاموش انتخابات تأکید کرده بود.

لیدر اصلاح‌طلبان نیز اخیراً در تقلایی آشکار برای سومین فتنه‌گری، زمزمه‌هایی در این رابطه داشته است.

***

1_ mshrgh.ir/1207037

2_ mshrgh.ir/429268

3_ https://www.isna.ir/news/91042716400/

4_ entekhab.ir/000OsR

5_ https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=40243

6_ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=32040

7_ mshrgh.ir/1206570

8_ mshrgh.ir/1205641

9_ http://sobhema.news/?p=12175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    14 1
    روحانی:عده ای درصد درست می‌کنند و می‌گویند ۳۰ درصد مشکلات برای تحریم است و ۷۰ درصد برای مدیریت است که کاملا غلط و نادرست است. آنها نمی‌دانند که تحریم در چه جاهایی تاثیرگذار است و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و نمی‌دانند کل تولید در بخش کشاورزی و صنعت، اگر مواد اولیه‌اش تامین نشود و به موقع وارد نشود، تولید متوقف شده و تمام این‌ها روی صادرات و واردات ما تاثیرگذار است. پس چرا سال 92 درصد درست کردی و به غلط گفتی تحریمها 20 درصد بیشتر تاثیر نداره
    • فرید IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      2 0
      "زمانی که ملتی از حکومتی ناراضی و رویگردان شود این ارتش‌ها هستند که باید در میان ملت‌ها و حکومت‌ها یکی را برگزینند و تصمیم بگیرند و انتخاب کنند! " این یعنی دعوت رسمی از ارتش برای کودتا علیه نظام، اگر این خیانت آشکار نیست یه مسلمونی پیدا بشه به من بفهمونه پس خیانت چیه ؟!
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    12 22
    رضایی واقعاً بینشی چند جانبه داره انشاءالله با یک تحول انقلابی و کمک جوانان حزب‌اللهی باهم علاوه بر حل مشکلات کشور را چندین سال به جلو میبرند
    • CO ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      13 0
      فدرالیسم برابر با تجزیه کشور و فروپاشی و جنگ های قومی خواهد بود
  • سید IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    20 3
    در جواب ابراهیم اصغرزاده باید گفت؛ هرچه نائان تر، اصلاح طلب تر و هرچه اصلاح طلب تر، تهوع آورتر!!!
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      10 0
      نادان تر
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      1 0
      جناب اصغرزاده چرا خودتان نامزد نمیشوید تا عیارتان را بسنجید خخخخخ
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    2 21
    محسن رضایی یک دانشمند به تمام معنا هست متاسفانه عده ای نگذاشتند از ظرفیتهای رضایی در مدیریت کشور استفاده کنند.
  • سوخته IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    12 2
    به نظر من همان قدر که روحانی مزر است . لاریجانی و رضائئ هم مزر برای ایران هستند . فقد جوان انقلابی پیرو ولایت
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 1
    پیام روحانی برای روز ارتش عملا اعلان براندازیه.ینی ارتش باید بر علیه حکومت بشه و کودتا کنه.چرا با تساهل با این جور افراد برخورد میشه
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    2 0
    از مشرق متشکریم که تمامی نظرات را مطابق میل خود سانسور میکند . غیر قابل انتشار . چرا فلان ابن فلان در فلان سمت انتقاد پذیر نیست ؟ (حرف دیروزمون) غلط کرده هرکی مخالف من نظر میده (حرف امروزمون) اگر واقعا دنبال جوان انقلابی میگشتید این نظر رو که انتقاد از خود مشرق هست رو انتشار میدادید
  • IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    0 0
    دونکته شایدگفتنی باشندیک اینکه روحانی گاهاازاوایل انقلاب که پیشنهادمخالف نظرامام راحل(ره)مبنی بر"انحلال"ارتش رادرمجلس داشت وتابرخی صحبتهاورفتارهایش تاامروز مشکوک میاد؟کشوربایداگراومشکلدارست بدون ملاحظه ورک به مردم بگویندوگرنه شایددربرابرمردم وتاریخ مسول باشند.دوم اینکه رهبربزرگوارانقلاب ومردم اجازه نخواهنددادانتخابات تعویقی یاکم رنگ برگزارشود.5/2/1400
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    رهبر معظم انقلاب ریس جمهور باید اقتصاد را بشناسد محسن رضایی تنها اقتصاددان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس