ظریف

غلامرضا انصاری، از فعالان اصلاح‌طلب در اظهاراتی قابل تأمل پیرامون "فایل صوتی ظریف" اینطور می‌گوید که ظریف و جریان حزبی او بازنده این رخداد نیستند بلکه بازنده اصلی "ایران" است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اصرار اصلاح‌طلبان برای رهاندن ظریف به قیمت قربانی کردن ایران

بازنده فایل صوتی ظریف "ایران" بود!

روایت پناهیان از نظر آیت‌ا... بهجت درباره "میدان"/ فائزه هاشمی: صندوق رأی نماد اصلاحات نیست؛ رأی نمی‌دهم

غلامرضا انصاری، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون فایل صوتی ظریف و انتقادات مطروحه در این فایل از عملکرد شهید سلیمانی گفته است: یک اصل پذیرفته شده در دنیا این است که نیروهای امنیتی و نظامی به بازی‌های سیاسی ورود پیدا نکنند؛ تاکیدی که امام راحل بر عدم ورود نظامی‌ها به عرصه سیاسی داشتند که متاسفانه در عمل شاهدیم اینگونه پیش نمی‌رود.

او همچنین با بیان اینکه طبیعی است که در این جا نه آقای ظریف بازنده است نه جریان حزبی که به دنبال ایشان است، گفت:‌ بازنده اصلی کشور است که در چنین شرایط حساسی که در میانه مذاکرات وین هستیم و در شرایطی که باید امنیت خودمان را حفظ کنیم، دچار چنین چالشی شویم! [۱]

*ما قضاوت درباره این اظهارات را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

پیش از این، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران نیز در اظهاراتی اینطور تأکید کرده بود که در جریان فایل صوتی افشا شده از ظریف، نظام مغبون و ظریف محبوب شده است! [۲]

فائزه هاشمی نیز اخیراً درباره این فایل صوتی گفته است: به‌نظرم این نوار با هر هدفی، زمان خوبی انتشار یافت و حداقل من مطمئن شدم که تصمیم انتخاباتی (تحریم انتخابات) هم درست است. [۳]

***

پایان یک عوامفریبی ۴۲ ساله با خروج از دموکراسی

فائزه هاشمی: صندوق رأی نماد اصلاحات نیست؛ رأی نمی‌دهم

روایت پناهیان از نظر آیت‌ا... بهجت درباره "میدان"/ فائزه هاشمی: صندوق رأی نماد اصلاحات نیست؛ رأی نمی‌دهم

خانم فائزه هاشمی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ با تأکید بر اینکه قصد شرکت در انتخابات را ندارد؛ در توجیه این مسئله که شاید اصلاح‌طلبان با رأی ندادن، دولت را از دست بدهند، می‌گوید: با از دست دادن چنین دولتی که شاید نبودنش بهتر از بودنش باشد، ضرری نمی‌کنیم. اتفاقی رخ نمی‌دهد با این شرایط  رای ما سیاست‌های قبلی را تایید، آنها را در این مسیر غلط قدرتمندتر می‌کند. رأی ندادن شاید تلنگری باشد برای کسانی که شرایط را به اینجا رسانده‌اند.

او همچنین تصریح می‌کند:

"صندوق رأی که مثل خیلی چیزهای دیگرمان به یک ظاهر و رویه بدون محتوا تبدیل شده، اگر قرار است سوء‌مدیریت‌ها و مسیر خلاف توسعه را تقویت کند نمی‌تواند نماد اصلاحات باشد. تا کی می‌خواهیم عبارات زیبا را جایگزین واقعیات تلخ کنیم؟ تا کی می‌خواهیم رفتارهای کلیشه‌ای و نظریات و تئوری‌های حرف را به جای واقع‌گرایی به خورد یکدیگر بدهیم؟ در این شرایط و با این وضعیت که بخش‌هایی به سیم آخر زده‌اند و افکارعمومی برای آنها جایی ندارد، رای ما رایی نیست که به اصلاحات منجر شود. برخی می‌گویند باید رای بدهیم و نباید این مسیر انحرافی را با رأی دادن‌مان تقویت کنیم.   قبلا می‌گفتم از استقلال دچار بدفهمی هستیم ولی امروز می‌گویم آن هم وجود ندارد. آیا باید رای بدهیم تا آنچه وجود ندارد را حفظ کنیم؟ اتفاقا باید رای ندهیم که نشان بدهیم اعتراض داریم. باید برگردیم به اهداف انقلاب. رای ندادن را می‌گویند قهر و منفعل بودن است اما اتفاقا با یک تلاش خوب برخلاف جریانی که اعتقاد به اصلاحات ندارد، حرکت می‌کنیم. "[۴]

****

*اگرچه در قبل از ایام برگزاری انتخابات مجلس یازدهم که چپ‌ها قصد تحریم آنرا داشتند کسی چندان تحلیل‌های مربوط به "تحریم خاموش انتخابات" از جانب اصلاح‌طلبان را باور نمی‌کرد اما اکنون که قضایای مجلس یازدهم و کم کردن مشارکت مردم با تشویق اصلاح‌طلبان بر ما گذشته است؛ نباید اجازه تکرار این تجربه را در سپهر سیاسی کشور داد.

تجربه‌ای که گویا کسانی در ستاد هسته سخت اصلاحات تا این لحظه قصد تکرار آن در انتخابات ۱۴۰۰ را نیز دارند و صحبت‌های خانم فائزه هاشمی که نقش حنجره منفصل هسته سخت اصلاحات را ایفا می‌کند مؤید همین نکته است.

ضمن اینکه غیر از او افرادی مثل موسوی خوئینی‌ها نیز بر تحریم خاموش انتخابات ۱۴۰۰ (رأی ندادن در صورت نداشتن نامزد) تأکید کرده‌اند. [۵]

با ذکر این دقت که مواضع خانم هاشمی همواره در فرکانسی تندتر مطرح شده است.

در بحث اظهارات مسبوق به سابقه خانم هاشمی بیان این نکته ضروریست که مدنیت و نجابت سیاسی ایجاب می‌کند اعضای ستاد اصلاحات در مقابل این حرف‌ها موضع بگیرند و همانطور که مهندس محسن هاشمی با پذیرش تمام هزینه‌ها در مقابل این حرف‌های غلط موضع‌گیری کرده است؛ آنها هم انقیاد خود از قانون اساسی و نظام اسلامی را ثابت کنند و به این فرایند "خروج از دموکراسی" نه بگویند.

چه اینکه سکوت در این شرایط یقینا به مثابه رضا تلقی خواهد شد و "ساکتین فتنه تحریم خاموش انتخابات" بایستی تا همیشه داغ خیانت به مردم و نظام را بر پیشانی تحمل کنند.

اینکه یک جریان سیاسی در کشوری مقابل صندوق رأی بایستد و بگوید این صندوق نماد من نیست یکی از خیانت‌بارترین رخدادهای سیاسی در تاریخ سیاست جهان است که باید نسبت به آن با تأمل و عبرت‌های فراوان نگریست.

باید دانست که در فرض محال و پذیرش همه حرف‌های غلط خانم هاشمی اما نسبت ناموسی جریانات و احزاب سیاسی با صندوق رأی در هیچ کجای جهان یک نسبت قابل خدشه نیست و جریانی سیاسی که رأی را بر زمین بگذارد، در نهایت اسلحه را بلند می‌کند...

***

کتاب نظرات سیاسی آیت‌ا... بهجت منتشر می‌شود

روایت پناهیان از نظر آیت‌ا... بهجت درباره "میدان"

روایت پناهیان از نظر آیت‌ا... بهجت درباره "میدان"/ فائزه هاشمی: صندوق رأی نماد اصلاحات نیست؛ رأی نمی‌دهم

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، اخیرا طی سخنانی در یک برنامه تلویزیونی گفته است: ما اگر بخواهیم به ابعاد مسئلۀ سیاست در دین و معنویت بپردازیم واقعاً همه مشتاق خواهند شد که برای تقرّب به خدا بروند سراغ فعالیت سیاسی. فعالیت‌های دیگر آن‌قدر انسان را به خدا مقرّب نمی‌کند. کسی که دارد دعا می‌خواند باید این توجه را داشته باشد و الّا چه چیزی را دارد از خدا می‌خواهد؟ مثلاً شما اگر سرِ سجاده بگویی «خدایا من به سیاست و سرنوشت مسلمان‌ها کاری ندارم، فقط دست خودم را بگیر». خدا چندان دستگیرت نخواهد بود.

به گزارش رسا، او می‌افزاید: اصلاً بر اساس برخی از روایت‌ها، اولیای خدا یک‌چنین آدمی را مسلمان نمی‌دانند. می‌فرماید: «مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ». آیت‌الله بهجت، آن عارف واصل، در ارتباط با دعا کردن برای وضع مسلمان‌ها جملات فوق‌العاده عجیبی دارند و تقریباً تهدید می‌کنند و می‌فرمایند: دعا کنید برای مردم و مظلومان منطقه و الّا همان بلاها را خوب است خدا سر شما بیاورد!؟

پناهیان تصریح می‌کند: این حرف‌های یک عارف واصل است.  آقازادۀ آیت‌الله بهجت، به بنده می‌فرمودند یک انفجار در بغداد رخ می‌داد تا یکی دو روز حال ایشان خراب بود. مدام راه می‌رفت می‌فرمود: همین‌جور دارند آدم می‌کشند. نگاه کن! همین‌جور دارند آدم می‌کشند… درحالی‌که معلوم نیست در آن انفجار بغداد، شیعیان کشته شدند یا سنی‌ها کشته شده‌اند. ایشان اصلاً ناامنی در جهان اسلام را نمی‌توانست تحمّل بکند! حتی وقتی که اسرائیل به غزّه حمله کرد، ایشان سر درس خارج، فرمودند هر کسی هر کمکی می‌تواند برای غزه انجام بدهد! جملات ایشان هست.  خُب شاید بپرسید: آقای عارف، شما چه‌کار به فلسطین داری؟ شما مشغول همین درس و بحث خودتان باشید! یا مثلاً یک سفارشی برای ذکر و استغفار، برای ما بگویید.

او ادامه می‌دهد:

"یک کتابی قرار است ان‌شاءالله از نظرات سیاسی آقای بهجت منتشر بشود. بنده خودم وقتی نظرات سیاسی ایشان را می‌خوانم تعجب می‌کنم که «خدایا! عرفان ما این است» ایشان گاهی با کمال احترام انتقاد می‌کنند از علمایی که برای تأیید مشروطیت، عجله کردند. البته بحث‌های خیلی دقیق و وسیعی دارند."[۶]

*انتشار کتاب نظرات سیاسی مرحوم آیت‌ا... بهجت یک کار دقیق و عقلانی است که می‌تواند به تعمیق سیاست‌ورزی شیعی و توجه دادن بیشتر مردم به این امر مهم تأثیرگذار باشد.

چه اینکه مرحوم آیت‌ا... بهجت نمادی از عرفان شیعی هستند که هم‌اینک خوانش نظرات سیاسی ایشان می‌تواند جذابیت‌های عقلانی زیادی داشته باشد.

لازم به تأکید است که صحبت‌های حجت‌الاسلام پناهیان در بیان اینکه سیاست‌ورزی می‌تواند موجب تقرّب بیشتر به درگاه الهی شود البته با این ضمیمه همراه است که این سیاست‌ورزی باید یک سیاست‌ورزی کاملا عقلانی و دینی و تماما برگرفته از "تحلیل صحیح" و مفهوم قرآنی "قول سدید" باشد.

سیاستی که به دور از مغیّبات، قابل اثبات بوسیله عقلانیت فلسفی و منجر به بهبود اوضاع مردم و جامعه در همه ابعاد باشد. این مفهوم غایی را می‌توان در تجسّد رأی خوب، درک کارنامه رجال سیاسی، تحلیل و پیش‌بینی درست، پذیرش مسئولیت و عزیمت جامعه سیاسی به سمت نخبگان یک کشور لمس کرد.

خوانش تاریخ صدر اسلام در این باب می‌تواند اهمیت لزوم سیاست‌ورزی عقلانی و درک ابعاد مختلف و البته مهم آن را بیش از پیش هویدا و بیان کند که چطور گاهی نیت خوب اما دور مانده از تحلیل درست می‌تواند منجر به فجایع سیاسی شود.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1070156

2_ mshrgh.ir/1209453

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/313049

4_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/313049

5_ mshrgh.ir/1121882

6_ rasanews.ir/002qk1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    7 14
    آیت الله بهجت(ره) فرمودند که دعا کنید نه اینکه دخالت کنید
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      17 1
      جناب اقای بزرگوار سخنان ایت ا.. بهجت را تحریف نکنید مگر نمیبینید در مورد هدف قرار گرفتن غزه بوسیله نیروی صهیونیست چه فرمودند میگویند هر کسی هر کمکی میتواند برای غزه انجام دهد ایا به نظر شما ایشان گفته است فقط دعا کنید ؟ اگر برای شخص شما اتفاق ناگواری پیش بیاید و خدای ناکرده باید زود به بیمارستان منتقل شوید از مردم اطرفتان توقع دارید شما را به بیمارستان برسانند یا بنشینند برای شما که درد و رنج میکشید دعا کنند البته که دعا هم موثر میباشد اما اول باید شخص اسیب دیده را سریع به بیمارستان و پزشک رساند و برای سلامتی شخص اسیب دیده وگرفتار دعا هم کرد چرا با اینهمه تحریف در مورد واقعیات توجیه میکنید اگر در زمان حمله رژیم بعث به ایران دوستان ایران به مدت هشت سال کمک نمیکردند الان از ایران بجز در تاریخ نامی باقی مانده بود این چه تفسیریست که به دلخواه خودتان میکنید
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    40 7
    این فایزه دیگه رد داده مواظبش باشید کار دست خودش میده.
    • دیدگا IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      12 5
      عاخه کدوم شل مغزی با این فائزه مصاحبه میکنه؟؟؟!!! خب رای نده !!! اصلا رای دادن یا ندادن تو مهم نیست که هی با این و اون مصاحبه میکنی و میگی!!! اصلا مگه کسی براش مهمه که چه غلطی میکنی؟!!! خودتی و خودت!! یه رای داری که به درد این کشور نمیخوره!!!
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      8 4
      مثل....دروغ میگن اینا اگه اندازه ی یه جو غیرت داشتن نه کاندید میشدن نه رای میدادن. ۳۲ ساله ملت رو چپاول کردن، ۴ سال هم که نتونستن قدرت رو بگیرن کشور رو با فتنه ۸۸ به اشوب کشیدن و باعث تحریم شدن، اینا رای ندن؟ ادم می کشن تا رای بیارن..
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      9 5
      خداروشکر رای نمیدی انتخابات نجس میشد
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      8 4
      این فائزه به سرنوشتی بدتر از پدر دچار خواهد شد عزت وذلت دست پنهان پروردگار میباشد
  • احمد NL ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    11 4
    به جهنم که رای نمیدی فاائزه خانم غرب زده. به نظر بنده این خانم و کل اصلاح طلب ها با امثال مسیح علینژاد وآشغالهای اونور آبییست
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    14 15
    امثال پناهیان نماد ریا کاری هستند که سقف معیشتشان را بر ستون شریعت بنا کرده اند
    • FR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      2 0
      فیلم حق سکوت نمونه ای از تضاد مسائل مادی و معنوی مبلغین مذهبیست که باید با تامل و اسیب شناسی چاره ای برای ان یافت.
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      1 2
      چون اخوند درباری نیست و حق میگه ریا کاره
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      1 1
      اقای پناهیان چی گفته که تهمت ریا کاری بهش میزنید احتمالا برجک خیلیا رو زده که پشت سرش بد میگن
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    9 7
    کی التماس کرده که این دخترک رای بده؟بفرما آمریکا دور بعد به یابو ترامپ رای بده
  • میثم IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    7 5
    واقعا این خانم در حدو اندازه ای هست که از ایشان و نظرات بی سرو ته اش در سایت مطلب می زنید. ایشان مثل بسیاری از مردم حرف می زند. ولی با بازتاب دادن حرف هایش بزرگش می کنید. ایشان کوتوله سیاسی هم محسوب نمی شود. لطفا اینقدر بادش نکنید . دارد می ترکد از بس که بادش کردید.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    8 5
    فائزه هاشمی: صندوق رأی نماد اصلاحات نیست؛ رأی نمی‌دهم به جهنم رو برای همین روزها گفتن رای نده
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    8 3
    فکر کنم دختر هاشمی رودست سلبریتی ها بلند شده از بسسسس می خواد دیده بشه که شاید فردا بگه من دختر ساواک هستم و با چراغ دنبال باباش بگرده
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    4 3
    مرحوم اقای بهجت یقینا جزء سیاسی ترین و باهوش ترین عالمان عارف مسلک بود . ایشان درشناخت ریشه های جریانات سیاسی و شناخت دقیق از استعمار غرب و شرق بسیار دقیق و حساس بود . ریشه ها و علت انحراف مشروطه از مسیر صحیح انرا بدرستی میدانست . نسبت به تحولات جهان اسلام به روز بود .مسئله حفظ وحدت اسلامی برای ایشان اهمیت داشت . انگلیس و امریکا را خطر و منشاء شرارت برای کشورهای اسلامی و جهان میدانست . از تفرقه افکنی و فرقه سازی و جریان سازی انگلیس و عوامل انان در کشورهای اسلامی بدقت اطلاع داشت . ایشان غربزدگی و رابطه و اعتماد به غرب را برای کشور های اسلامی و ایران و انقلاب و اسلام بسیار خطرناک و مهلک میدانست . معظم له تحول اخلاقی و فکری و معنوی مردم و ارتباط وثیق با قران و عترت و اجتماع و تعاون و اخوت اسلامی وبی تفاوت نبودن مسلمانان نسبت به یکدیگر و تشکل انان در صف واحد را منشاء اصلاح امور و نجات از دست شیاطین عالم و استعمار گران جهان خوار می دانست . بر گزاری مراسم و شعائر مذهبی مخصوصا عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین ع را در راه زنده نگهداشتن اقتدار معنوی و اجتماعی و سیاسی شیعه بسیار اهمیت میداد . بخاطر دارم در اوایل دهه 60 چند روز قبل از ماه محرم همراه طلبه ای از اتباع ترکیه محضر ایشان مشرف شدیم و برای سفر تبلیغی به ان کشور از ایشان در خواست توصیه و دعا و نصیحت کردیم تمام محور فرمایشات ایشان اهتمام به بر گزاری مراسم عزاداری برای تجمع و تشکل شیعیان و دیگر برادران مسلمان و بهره برداری معرفتی و معنوی از مراسم بود . ایشان در ان جلسه فرمودند تا جایی که میتوانید پرچم بر افراشته کنید دسته بگردانید اطعام کنید تظاهر کتید و...
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    4 4
    اینکه نگران کشته شدن انسانها باشی از سیاست نیست بلکه انسان و مسلمان به ظلم بی تفاوت نمیماند که با سیاست فرق دارد بیجهت برای اثبات خودشان ایت الله بهجت رو به سیاست نکشانند
  • سعید IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    4 1
    این ظریف چرا تو عکس اول رو ویلچر نشسته؟
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    3 3
    ایت الله بهجت فقیه و عارفی کاملا سیاسی و در جریان تحولات تاریخ معاصر کشورهای اسلامی بود . ایشان شوروی سابق انگلیس و امریکا و غربزدگان و شرق زدگان در کشورهای اسلامی را منشاء بخش قابل توجهی از مشکلات مسلمانان میدانستند . تمسک به قران و عترت / تهذیب و ارتقاء معنویت / اخوت اسلامی و تعاون و وحدت مسلمنان وبازگشت به اموزه های دینی را راهگشای مشکلات جهان اسلام میشمردند و بشدت از ارتباط و اعتماد به غرب مخصوصا انگلیس و امریکا بر حذر میداشتند .
  • حامد IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 2
    رای نمی دم ولی میگم به این و اون، شاید هم خودم، رای بدید!
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 3
    ما اگر بخواهیم به ابعاد مسئلۀ سیاست در دین و معنویت بپردازیم واقعاً همه مشتاق خواهند شد که برای تقرّب به خدا بروند سراغ فعالیت سیاسی. فعالیت‌های دیگر آن‌قدر انسان را به خدا مقرّب نمی‌کند.!!!!!!!!!!!!!!!!! یاللعجب؟
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    11 3
    ننه فائزه ننه قمر به جهنم درک اصفل سافلین که رای نمی دهی به قول معروف کلاغ از باغ قهر کند یک گردو به نفع با غبان است
  • FR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    11 3
    فائزه بچه که بوده هم وقتی گرسنه ش بوده گریه میکرده هم وقت سیری ! خب رای نمیدی نده دوستان بهاییت هم رای نمیدن فکر کردی دنیا بهم میریزه!
  • نادری IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    11 3
    خانوم هاشمی میخوای رای بده یا نه؟؟ دوران تعیین تکلیف خاتمی و پسران رفسنجانی حسن خمینی خیلی وقت هست تموم شده بهتره واقع بین باشیم
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    12 2
    خدا رو شکر که فرزند پدری کارمند یا کارگری ساده و مردمی میباشیم
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    4 3
    وای فائزه دانشنمند خواهشا رای بده !!!!تو را به جان عمه آلی(آلبرایت)رای بده .اگه رای ندی کشور متوقف می شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!یه استخر شاهنشاهی برو سرحال شو وحتما رای می دی!!!!وای از انتخاباتی که رای تو نباشه !!!تو نباشی ای امید بایدن وترامپ ما چه کنیم؟؟؟؟!!!!!
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    6 2
    حیف نیست از این بی هویت رسوا مطلب می زنید؟؟؟
  • DE ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    9 2
    فائزه خانم شما اصلاحاتچی های تندرو چنددهه زمامداری کردید و متاسفانه بخاری ازتون بلند نشد ، مشکل رو مشکل تلنبار کردید، با اینکه ریش و قیجی هردو دستتون بود ، طلبکار هم شدید! اگر شجاعت دارید عیوب تون رو رفع کنید. رای نده فکرمیکنی اسمون زمین میاد؟ اتفاقا بهتر رای یک منافق بهایی دوست ، لجباباز کمتر! مردم کاندید خودشون رو انتخاب می کنند. تا به امثال شما درس عبرت خوبی بدن.
  • محمدجواد IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 7
    پناهیان از سعادت آباد. رقیب روحانی از ولنجک
    • عبدالله مومن IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      6 0
      منافق بودن بد دردی ست که جز به جهنم رفتن . درمانی ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس