کد خبر 1510456
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی علیرضا پناهیان ویدیویی را با عنوان آزادی را تقویت کن منتشر کرد.

براساس اظهارات حجت الاسلام پناهیان، با تقویت انگیزۀ رهایی و آزادی در مردم، راه سوء استفاده‌ها از آزادی توسط سلطه‌طلبان گرفته می‌شود!

اما آزادی را باید تقویت کنیم یا کنترل کنیم؟

با تقویتِ انگیزۀ رهایی و آزادی، سوءاستفاده‌ از آزادی کم می‌شود؟

حالا ما باید با این مفهوم آزادی و رهایی چه‌کار کنیم؟

آیا باید آن را کنترل کنیم یا آن را تقویت کنیم؟

آیا باید رهایی و آزادی را محدود کنیم؛ هرچند به شیوۀ منطقی. روش برخورد دین چگونه است؟

آیا با آزادی و رهایی، باید آسیب‌شناسانه و محدودکننده برخورد کنیم، یا اینکه باید آن را تقویت کنیم؟

ما باید این مفهوم را تقویت کنیم، با تقویت کردن انگیزۀ رهایی آزادی سوءاستفاده‌ها از آزادی کم می‌شود.

چرا خودت را مقابل آن نوجوانی قرار می‌دهی که تازه با مفهوم آزادی آشنا شده است و ترفندهای دشمن برای سوءاستفاده از مفهوم آزادی و رهایی را هم نمی‌داند، به او بگو «اتفاقاً اصل آزادی اینجا است...»

کلمات شهید صدر در این زمینه سرآمد است، ایشان حدود پنجاه سال پیش، می‌فرماید: آزادی در اسلام فرقش با آزادی در غرب این است که آزادی در غرب یک حق است و می‌توانی از آن بگذری، اما آزادی در اسلام واجب شرعی است و حق نداری از این آزادی کوتاه بیایی... ایشان با این حرف، هرکسی شعار آزادی می‌داد را جا گذاشت و گفت ما یک دینی داریم که رعایت آزادی را واجب کرده است، این یعنی ما باید آزادی را تقویت کنیم.

برای اینکه جلوی سوءاستفاده از آزادی را بگیری باید تقویتش کنی. حتی رهایی در شهوات، رهایی از رنج‌ها، رهایی از ظلم و... اسلام برای این رهایی یک پیشنهادهایی دارد، که انسان حیرت می‌کند! یک مثال کوچکش این است که گنهکارها در جامعۀ دینی باید از فشار روانیِ سرزنش مؤمنین و آبروریزی در امان باشند. حالا اسلام چگونه طرفدار گنهکارها می‌شود؟ یکی اینکه غیبت حرام است، به اندازۀ چهل تا گناه کبیره برایت حساب می‌کنند. یعنی اسلام به شما اجازه نمی‌دهد که با آبروریزی یک گنهکار را جمع کنی. حتی اگر بگویی: من آبروی گنهکار را پیش دیگران نمی‌برم، اما پیش خودم که آبرویش رفته است. اسلام می‌گوید: صبر کن! هفتاد توجیه برای کار گناهش پیش خودت بیاور... حتی ممکن است بگویی: فقط من نمی‌گویم، هفتاد نفر دارند می‌گویند که او عرق‌خور است... باز می‌فرماید: هفتاد نفر علیه گنهکار یک حرفی زدند اما خودش گفت «نه» حرف خودش را قبول کن.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    خدا وکیلی یکی اینو معنی کنه داره میگه هرزگی اجتماعی شلاق داره و نهی شده ولی هرزگی فردی هزار تا قانون داره که رسوا نشی و با رهایی به خدا برس نه اینکه رهایی رو سرکوبش کنی یا آسیب شناسیش کنی بلکه تقویتش کن. پس کنترل نفس چی میشه؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس