روحانی جهانگیری نمایه

"اسحاق جهانگیری" معاون اول اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور روحانی در حالی داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری شده است که برخی اصلاح‌طلبان معتقدند او راه ناهمواری در پیش دارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مشکل جهانگیری چیست!؟

سفارش آیت‌ا... جوادی‌آملی به ایران و افغانستان درباره "حاج‌قاسم"/ جولان یک روح ناآرام در وزارت کشور!

احمد مازنی، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس دهم طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون کاندیداتوری اسحاق جهانگیری در انتخابات بعنوان یک گزینه اصلاح‌طلب نوشته است:

آقای جهانگیری نیز در کنار سایر افراد یکی از سرمایه‌های اصلاح‌طلبان هستند اما بحث عملکرد دولت نیز درباره آنان مطرح است. دولت آقای روحانی حاصل ائتلاف اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های معتدل و عاقل کشور بود. مرحوم هاشمی رفسنجانی، خاتمی، ناطق نوری و عارف ائتلاف کردند و مجموع این اقدامات به دولت آقای روحانی منجر شد. مجلس دهم و فراکسیون امید نیز محصول ائتلاف بوده و برای دوره گذار از شرایط سال ۸۸ است. آنطور که آقای جهانگیری اظهار می‌کنند، نقش تعیین‌کننده‌ای در دولت نداشته و محدودیت داشتند. با این حال پاشنه‌آشیل آقای جهانگیری ۸ سال معاونت اول دولت کنونی است. بیش از آنکه ایشان بخواهند برنامه خود و افق پیش رو را مطرح کنند، باید از گذشته دفاع کرده یا آن را توجیه کنند.

او همچنین می‌افزاید:

"هرچند ایشان از آسیب‌های دولت اعتدالی ضربه دیدند اما از منافع آن نیز بهره‌مند شدند. بالاخره ۸ سال مقام دوم دولت در اختیار آقای جهانگیری قرار داشت ولی در عین حال باز هم آقای جهانگیری را در جبهه اصلاحات تعریف می‌کنیم...آقای جهانگیری در میانگین جبهه اصلاحات تعریف می‌شوند. مشکل سابقه عملکرد دولت در کارنامه آقای جهانگیری وجود خواهد داشت. "

مازنی در عین حال تصریح می‌کند: نامزدی آقای جهانگیری حتما بهتر از این است که مانند گذشته به سمت نامزدی غیر اصلاح‌طلب برویم.[۱]

*می‌توان اظهارات آقای مازنی را صادقانه ارزیابی کرد.

مسئله اما موجاموج اعتماد به نفس و بی‌اعتنایی به مردم در اردوگاه اصلاحات است.

بی‌اعتنایی به این معنا که اردوگاهی که ۸ سال دولت آقای روحانی را به مردم تحمیل کرد اما اکنون در تماشای کاندیداتوری معاول اول همین دولت؛ بدون اشاره به نقش اصلی خود در کارنامه روحانی ابراز می‌دارد که جهانگیری خودش باید از گذشته دفاع یا آنرا توجیه کند!

و اعتماد به نفس نیز بدان معنا که شاهد نامزدی معاون اول دولتی هستیم که وضع موجود کشور تماما دستپخت هم‌اوست اما آقایان به جای عذرخواهی یا نشان دادن راه "رأی خوب" به مردم؛ کأنه در تلاش برای تشکیل یک سلسله از ناکارآمدی و گرانی هستند.

***

"روح ناآرام کارنامه‌ها" که نمی‌گذارد "بزک برنامه‌ها" در چشم مردم جلوه کند

جولان یک روح ناآرام در وزارت کشور!

سفارش آیت‌ا... جوادی‌آملی به ایران و افغانستان درباره "حاج‌قاسم"/ جولان یک روح ناآرام در وزارت کشور!

اظهارات برخی داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری هنگام ثبت نام به شدت تحت‌الشعاع کارنامه آنها در نزد مردم قرار گرفته است.

در این باره می‌توان به اظهارات محسن هاشمی حین حضور در وزارت کشور اشاره کرد که گفته است: در کوتاه مدت باید به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشیم و در میان مدت بتوانیم رشد اقتصادی که در کشور دچار رکود و حتی منفی شده را جبران کنیم و به رشد مناسب در شان مردم ایران برسیم.

به گزارش ایلنا، او همچنین اظهار می‌کند: ۷۵ درصد مردم ایران در شهرها زندگی می کنند و تجربه من در شورای شهر و شهرداری می‌تواند مثبت باشد. توصیه من این است از کارهایی که گذشتگان را تکرار نکنیم.[۲]

عباس آخوندی، وزیر سابق مسکن و شهرسازی دولت آقای روحانی که نرخ مسکن در دوران وزارت او تا چند صد درصد افزایش یافت هم در اظهاراتی پس از ثبت نام در وزارت کشور گفته است: می‌آیم تا با توسعه‌ فناوری‌های نوین و اکوسیستم نوآوری، ارتقای رقابت اقتصادی در تمام حوزه‌های صنعتی، ساختمانی، کشاورزی، صنایع خلاقه‌ی فرهنگی و خدمات، رفع تبعیض در دسترسی به اعتبارات و اطلاعات، بازتعریف نظام یارانه‌ها و سهولت کسب‌وکار، ظرفیت اشتغال را افزایش دهم و از فقر بکاهم.

به گزارش ایرنا، در اظهارات آخوندی همچنین می‌خوانیم: عدالت به منزله‌ فراهم‌آوردن امکان دسترسی برابر به فرصت‌های طبیعی و عمومی برای آحاد شهروندان است.[۳]

***

*اظهارات هاشمی و آخوندی برای هر شنونده‌ای البته نوستالژی کارنامه آنهاست.

کارنامه‌ای از آقای هاشمی در ریاست شورای شهر که همقطارانشان یا به دنبال گران کردن بلیط مترو بودند و یا تخریب کارنامه‌های السابقون! و آقای هاشمی هم دائما ناله نبود اعتبارات را سر می‌داد.

و کارنامه‌ای از عباس آخوندی در سپردن کترینگ غذای قطارهای ایران به یک شرکت اتریشی و گران‌سازی چند صد درصدی مسکن تحت عنوان سیاست رهاسازی بازار!

لذاست که باید گفت اظهارات آخوندی درباره عدالت و ارتقای رقابت اقتصادی در حوزه ساختمان، عملا لرزه به اندام مردم می‌اندازد...

این "روح ناآرام کارنامه‌ها" که نمی‌گذارد "بزک برنامه‌ها" در چشم مردم جلوه کند البته قبل از همه بایستی خودِ این داوطلبان نامزدی را به تفکر وامی‌داشت ولی گویا آقایان به یک بی‌حسّی عمیق مزمن مبتلی شده‌اند و خود را از کارنامه‌هایشان بری می‌دانند!

گفتنیست، ‌ دکتر طحان‌نظیف، از اعضای حقوقدان شورای نگهبان به تازگی تأکید کرد که شورای نگهبان به بررسی کارنامه داوطلبان نامزدی در انتخابات توجه ویژه‌ای خواهد داشت.

***

سفارش آیت‌ا... جوادی‌آملی به ایران و افغانستان درباره "حاج‌قاسم"

سفارش آیت‌ا... جوادی‌آملی به ایران و افغانستان درباره "حاج‌قاسم"/ جولان یک روح ناآرام در وزارت کشور!

حضرت آیت‌ا... جوادی آملی، مفسّر برجسته قرآن کریم و از مراجع عظام تقلید در پیامی هوشمندانه و تأمل‌برانگیز، حادثه تروریستی افغانستان را محکوم کرد.

به گزارش شفقنا، متن پیام علامه جوادی‌آملی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
سانحه سنگین و رخداد تلخ انفجار أفغانستان و شهادت مظلومانه عده‌ای از دانش آموزان در ماه مبارک رمضان قلب هر موحدی را مجروح کرده است. خاطره زنده‌یاد سردار دلها شهید قاسم سلیمانی را گرامی داشته تا چشم فتنه هرگونه تفکر داعشی کور گردد.[۴]

*این یادکرد علامه جوادی‌آملی از شهید سپهبد سلیمانی و تأکید ایشان بر اینکه زنده نگاه داشتن خاطره حاج‌قاسم؛ کورکننده چشم فتنه دواعش خواهد بود؛ نکته‌ای بسیار محل تأمل و تدبر است.

نکته‌ای که البته بیش از همه بایستی مورد توجه نخبگان و مغزهای امنیتی در ایران و افغانستان باشد تا فرایند اضمحلال کامل هسته‌های فکری داعش در اقصی‌نقاط جهان اسلام تسریع یابد.

بصیرت نافذ علمای شیعه همواره می‌تواند نجات‌بخش جهان اسلام در همه ابعاد باشد.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/313936

2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1076204

3_ www.irna.ir/news/84329412/

4_ https://fa.shafaqna.com/news/1147885/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    21 2
    حضور اصلاح طلبان تهوع آور در عرصه سیاسی کشور به منزله دادن باج بیشتر و تاراج حیثیت ایران در برابر دشمنان است و در عرصه اقتصادی هم به مثابه تداوم دریافت های نجومی و اختلاس های کهکشانی و دزدی های کیهانی خواهد بود و در عرصه های اجتماعی و فرهنگی نیز تبعات دین ستیزی و دین گریزی و رسوخ و نفوذ فرهنگ منحط غربی برای جوانان ما و حتا خانواده های شان در پی خواهد داشت!!
    • عبدالله مومن IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      13 1
      با افساداتی ها تا قحطی مصنوعی منجر به نابودی مطلق. هههههههههههههههههههه
  • حجت MD ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    7 2
    با کمال احترام نسبت به اقای جوادی عرض می کنم ایا ایشان توصیه حاج قاسم را نسبت به ولایت فقیه توجه کرده ا ند
    • TH ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      5 2
      نه منتظرن ما نصیحتشون کنیم
  • حجت MD ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    10 2
    اقای جوادی عزیز چشم فتنه را ولایت فقیه در می اورد و سردار دلها اگر چشم فتنه ها کور می کرد چون سرباز وفادار به ولایت فقیه بود
    • مرضیه حسینی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      2 3
      کودن منظور آیت الله را متوجه نشدی؟!!!
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    6 1
    آخوندی:«می‌آیم تا با توسعه‌ فناوری‌های نوین و اکوسیستم نوآوری، ارتقای رقابت اقتصادی در تمام حوزه‌های صنعتی، ساختمانی، کشاورزی و...» پس تو دوره وزلرتت چه شکری میخوردی:/ عجبا!
  • جعفر IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    10 1
    واقعا"جای تاسف هست که امثال جهانگیری برای ثبت نام ریاست جمهوری امدند.اگه تو دردولت کاره ای نبودی پس چرا دراین سمت ماندی؟
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      0 0
      اشتباه منفی زدم
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    2 8
    رای بی رای
  • DE ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    8 0
    من به اصلاح طلبها رای میدهم زیرا چند بار تصمیم به خودکشی گرفته ام و جرات خود کشی ندارم .همسایه ما مردی بسیار دنیا دیده و سرد و گرم روزگار چشیده است گفت پسرجان خودکشی گناه بزرگی ست مگر خری ! و خدا انسان را نمی بخشد ولی راه دیگر خودکشی رای دادن به اصلاح طلبان و جهانگیجی‌ یا لاریجانی و ادامه دولت روحانیست و خودکشی همراه با گناه کبیره هم تازه نیست . بلکه گناه اعظم است فلذا من تصمیم گرفتم بجای خودکشی به خودکشی انتخاب ادامه دولت روحانی رای بدهم.
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      5 0
      عزیزم شما بیا ایندفعه از خر شیطون پائین و خود کشی نکن و یک جهان را از خودت بی بهره نکن. گلم
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      0 0
      اول نظرشو بخونین بعد منفی بدید.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      7 0
      اخه ما رو هم با خودت میکشی برادر
  • محمود خطیبی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    8 0
    واقعاً رو میخواد تا امثال آقایان جهانگیری و آخوندی بازم باین به صحنه
  • مهران IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    7 0
    با سلام خنده دار اینه که یک عده ایی که باید بخاطر عملکردشان در دولت روحانی محاکمه شوند، ثبت نام انتخاباتی ریاست جمهوری می کنند.
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      3 0
      احسنت
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    1 0
    جولان یک روح ناآرام در وزارت کشور! این روح شریر و خبیث برجامه،که بسیاری از اموال عمومی رو شخصی کرد،ذخیره ارزی و ارزش پول ملی رو چاپید،صنعت هسته ای را نابود کرد،آقای جهانگیری،ظریف و ریسش ! این دوست خیالی شما باهاتون حرف هم میزنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس