لاریجانی نمایه

اگرچه مشارکت بالا یک امتیاز است اما میزان مشارکت هرگز بیانگر مشروعیت نیست؛ بلکه مشروعیت انتخابات بسته به اجرای قانون است

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

یک اعتراف جالب درباره حامیان پشت پرده لاریجانی

یک اعتراف جالب درباره حامیان پشت پرده لاریجانی/ این‌بار ریاست‌جمهوری به رأی گذاشته می‌شود؟!

احمد حکیمی‌پور، فعال اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران در صحبت‌هایی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنها را منتشر کرد پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: در حال حاضر همه داوطلبان جدی هستند و باید ببینیم اصلاح‌طلبان روی چه کسی اجماع می‌کنند. اینکه با طیفی از اصولگرایان ائتلاف کنند موضوعی است که مدتها درباره آن بحث شده است. این موضوع مخالفان و موافقان زیادی دارد اگر چه به طور قطعی قابل پیش‌بینی نیست.

او کنش داوطلبان احراز صلاحیت نشده را در فرایند انتخابات و آرایش نهایی جناح‌ها موثر دانست و افزود:

"این بحث که اصلاح‌طلبان دنبال برنامه ائتلاف با لاریجانی هستند کاملا مشخص است و ما نشانه‌های آن را می‌بینیم اما جا انداختن این موضوع در کلیت جریان و به ویژه در بدنه فعال آن سخت است."

حکیمی‌پور همچنین تصریح می‌کند: گروهی به دلیل تجربیاتی که داشته‌اند در پی نامزد اصلاح‌طلب هستند و از طرف دیگر برخی‌ معتقدند که اگر بتوانیم این فضا را به سمتی ببریم که کشور دست جریان تندرو نیفتد، ای بسا بهتر است این کار انجام شود. بنابراین، این تحلیل هم در بخش‌های اصلاح‌طلبان وجود دارد اما باید دید در نهایت فضا به کدام سمت می‌رود.

ایضا در صحبت‌های این فعال چپ می‌خوانیم:‌ اگر جبهه اصلاحات نامزد واحدی داشته باشد، یکپارچه عمل خواهد کرد اما اگر به هر دلیلی این اتفاق نیفتد، جریان اصلاحات ممکن است دچار تشتت شود، یعنی بخشی به سمت ائتلاف و بخشی دیگر به سمت نامزد دیگری که در صحنه مانده می‌روند.[۱]

*از تأملات فلسفی پیرامون حمایت اصلاح‌طلبان از دکتر لاریجانی به دلیل درآمیختگی گفتمان و راهبرد که بگذریم؛ بحث حمایت از او پیش‌تر نیز توسط برخی جریانات چپ خصوصا کارگزارانی‌ها زمزمه شده بود.

زیرا چپ‌ها از مدت‌ها قبل و بهتر از هرکسی می‌دانستند که به دلیل سوابقشان در فتنه ۸۸ و به دلیل کارنامه به شدت ضعیف آقای روحانی، هیچ گزینه قابل اعتنایی در انتخابات ۱۴۰۰ نخواهند داشت. ضمن اینکه بحث "تحریم خاموش انتخابات" و کاستن از مشارکت کسانی از مردم در انتخابات برای معارضه با نظام اسلامی نیز برای هسته سخت اصلاحات جدی است.

فلذا در فرجام این بازی چه راهبردی بهتر از حمایت تلویحی یا علنی از آقای لاریجانی!؟

در این میان البته بحث نامزدهای اصلاح‌طلب حاضر در صحنه نیز وجود دارد که باید گفت اولا بخش زیادی از این افراد به زعم ستاد جریان چپ، اصلاح‌طلب نیستند و درباره امثال جهانگیری هم جدا از حملات به سمت او از جانب چپ‌های ستادی؛ زمزمه‌های "عارف‌سازی" و لزوم کنار رفتنش به نفع لاریجانی (چیزی شبیه به تکرار سناریوی سال ۹۲) نیز بصورت جدی وجود دارد. [۲]

ما پیش از این در وبلاگ مشرق توضیحات مفصلی را پیرامون بحث تحریم خاموش انتخابات (رأی نمی‌دهیم چون نامزد نداریم) و امکان جمع این تحلیل با حمایت اصلاح‌طلبان از دکتر لاریجانی منتشر کرده‌ایم. [۳]

رصد دقیق‌تر پروژه‌های موصوف و مبارزه تبیینی خواص کشور با بحث خطرناک تحریم خاموش انتخابات که صراحتا معارض با راهبردهای رهبری معظم نظام اسلامی مبنی بر "مشارکت حداکثری" ارزیابی می‌شود؛ یک ضرورت است.

***

سیاه‌مستی انتلکتوئل‌های چپ در صبح فردای "مشارکت حداقلی"

یک اعتراف جالب درباره حامیان پشت پرده لاریجانی/ این‌بار ریاست‌جمهوری به رأی گذاشته می‌شود؟!

روزنامه شرق در شماره سه‌شنبه گذشته خود با احسان شریعتی، فرزند دکتر شریعتی و از چهره‌های نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان مصاحبه کرده است.

شرق در بخشی از این مصاحبه به شریعتی می‌گوید: "رئیس‌جمهور در جمهوری اسلامی رئیس دستگاه اجرائی است و رئیس‌ جمهوری اسلامی، رهبری است. این را قانون اساسی می‌گوید، جمهوری اسلامی یک رئیس دارد، جمهوری یا «نهاد ریاست‌جمهوری» به عنوان دستگاه اجرائی رئیسی دارد به نام «رئیس‌جمهور» یعنی آن بخشی که مردم می‌توانند اعمال نظر و انتخاب کنند آنجاست." و شریعتی در پاسخ این طعنه می‌گوید:

"بله، کارگزاران متفاوتی هستند، به خاطر همین تفکری که داریم در واقع ما یک دولت «کارگزار» می‌توانیم انتخاب کنیم. این سؤال پیش می‌آید که ما رئیس‌جمهور به ‌معنای اینکه قدرت داشته باشد و بتواند تصمیم بگیرد می‌خواهیم یا نه؟ یعنی وقتی مردم ایشان را انتخاب کرده‌اند که بتواند درمورد سیاست خارجی، داخلی و ادامه زندگی مردم به نام ملت تصمیم بگیرد یا خیر!؟ "

او می‌افزاید: معتقدم در این مقطع انتخاباتی و دوران سیاسی تاریخی اصلِ بود و نبود نهاد (ریاست) ‌جمهوری است که بر سر یک دوراهی به رأی گذاشته می‌شود یا با حضور یا با غیاب مردم، و نه این و آن نامزد یا این و آن جناح! و در اینجا نظام و مردم در عمل تصمیمی تاریخی می‌گیرند و با کُنش خویش نشان می‌دهند که کدام سرنوشت مشترک را برای کشور «انتخاب» می‌کنند! اهمیت این انتخابات از پس بی‌اهمیتی ظاهری یا بی‌رمقی عمومی آن در همین نکته است.

روزنامه شرق این گفت‌وگو را با عنوان "این‌بار ریاست‌جمهوری به رأی گذاشته می‌شود" در تیتر اول خود منتشر کرده است. [۴]

*این مسئله باعث تأسف است که یک فرد متشبّث به فلسفه و عقلانیت و کسی که فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن هم هست اما در عرصه سیاست و رسانه، همه این سوابق و انتظارات از خود را کنار می‌گذارد و تبدیل به اِکوی تئوری‌های "دولت تدارکاتچی" خاتمی و "تحریم خاموش" حجاریان می‌شود!

 "رهبری" رئیس جمهوری اسلامی در بعد کلان است اما این مسئله هرگز تنافری با وظایف رئیس‌جمهور به معنای ریاست قوه مجریه در فرایند جمهوری ندارد.

کما اینکه بدانیم با استدلال و ایما و اشاره‌های امثال آقای شریعتی؛ تئوری عقلایی مونتسکیو در بحث تفکیک قوا نیز دچار خدشه می‌شود و آقایان با مدعای اینکه رئیس‌جمهور یعنی رئیس همه چیز؛ پنبه استقلال قوا را نیز خواهند زد و پس‌فردا ساز دیکتاتوری نیز خواهند نواخت.

همان رفتاری که سال‌هاست در اردوگاه جریان چپ تسرّی یافته و اگر رهبری نبود به عرصه ریاست‌جمهوری هم تسرّی می‌یافت.

و اما به رأی گذاشته شدن ریاست‌جمهوری در انتخابات ۱۴۰۰...

این گزاره در واقع ترجیع‌بند تئوری حجاریان برای تحریم خاموش انتخابات (رأی نمی‌دهیم چون نامزد نداریم!) است.

ترجیع‌بندی که با امید به کاهش یافتن مشارکت کسانی از مردم بر اساس تئوری حجاریان؛ به زعم خود کنایه "به رأی گذاشته شدن ریاست جمهوری" را ساخته و پرداخته کرده است تا بعدا به این بهانه ابراز کند که "مشروعیت نظام از دست رفته است و کاهش مشارکت نشان می‌دهد که مردم دیگر به اصل ریاست‌جمهوری هم اعتماد ندارد"!

جدای از اینکه شنیدن این اظهارات از یک فرد مدعی فهم و فلسفه جای تأسف دارد (زیرا این انتظار زیادی نیست که ایکاش آقای شریعتی اقلا نیم‌نگاهی به میزان مشارکت در انتخابات‌های فرانسه‌ای که در آن درس خوانده‌اند، می‌انداختند!) اما باید گفت که اگرچه مشارکت بالا یک امتیاز است اما میزان مشارکت هرگز بیانگر مشروعیت نیست.

بلکه مشروعیت انتخابات بسته به اجرای قانون است و مادام که مُرّ قانون رعایت می‌شود یعنی انتخابات مشروع است و نهادهای کشور از حجّیت لازم برخوردارند.

کارایی این استدلال از آن حیث نیز فهم می‌شود که همواره باید انتخابات باشد تا مردمان ناامید شده بتوانند به امیدواری دوباره‌شان امیدوار باشند و بتوانند در انتخابات‌های بعدی رأی بدهند. و گرنه اگر قانون و انتخاباتی نباشد؛ در پس این ناامیدی‌های القا شده و انتلکتوئلی؛ هرج و مرجی خونین نهفته خواهد بود.

و اینجاست که زشتی طعنه "رأی به ریاست‌جمهوری"! بیشتر آشکار می‌شود...

مشارکت پایین همچنین دلایلی از جمله ناکارآمدی دولت فعلی و یا عملگری خواص سیاسی دارد که به نظر می‌رسد آقای شریعتی و دوستان اصلاح‌طلب ایشان که حامی آقای روحانی و تئوریسین تحریم خاموش انتخابات هستند و امروز از به رأی گذاشته شدن ریاست‌جمهوری حرف می‌زنند؛ حرف‌های ناگفته بیشتری درباره آن دارند!

***

1_ www.irna.ir/news/84332645/

2_ mshrgh.ir/1218620

3_ mshrgh.ir/1218620

4_ https://sharghdaily.com/fa/main/print/282391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    19 30
    به ما چه هرکی دوس داشتین بزارین
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      33 4
      فقط برای لحظه ای تصور کنید که کشور ما بدون ولی فقیه بود آن گاه با این رؤسای جمهوری که با رأی مردم بر سرنوشت کشور حاکم شده بودند همچون بنی صدر و هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی، دیگر چیزی به نام مملکت و کشوری به نام ایران باقی گذاشته بودند!؟ به واقع امام خمینی خیلی خوب و موشکافانه با توجه به نفس اماره قدرت طلبان و ثروت اندوزان و شهوت پرستان، راه مبارزه و حفظ منافع مردم در راستای عبادت اللّه را وجود شخص پرهیزگاری در سمت ولی فقیه در رأس حکومت می دانست تا هرکجا که مسئول قوه ای خطا رفت وی را گوشمالی دهد!!
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      2 0
      ولی ما تا جان در بدن داریم نمیگوییم به ما چه تا امریکا هر که را خواست برای ما بگمارد گوش به فرمان ولی امر شرکت و انتخاب میکنیم تا شیطان و طاغوت و امریکا و ترامپ و بایدن بر ما ولی نشوند چون از این دو حالت در جهان ابدا خارج نیست یا الله ولی الذین امنو یا والذین کفرو اولیائهم الطاغوت
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    20 1
    برگ های برنده لاریجانی در انتخابات: توافق موقت و کاهش ظاهری قیمت دلار رسانه های زنجیری افسادطلبان و سلبریتی های مزدور رحمانی فضلی به عنوان فرد وفادار به لاریجانی
  • REZA IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    16 2
    مشرق جان: الباطل یموت بترک ذکره بعضی اراجیف آقایان را الکی گنده نکنیم عده ای باور کنند و راحت بر جایگاه رهبری هتک نمایند
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    13 3
    انشاالله فردی مدیر ودلسوز مملکت انتخاب شود ،فعلا از این اوضاع نابسامان کشور داری ازاد شویم،بعد در حالت بهتر کشور این اصلاح طلبان پر مدعای بی عرضه بیان قرتی بازی در بیاورند.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    7 1
    ما یک قانون اساسی تاییدی مردم "صاحبان حقیقی این سرزمین" داریم که سلسله مراتبی را معین نموده و برای هر رتبه ای شرح وظایفی معلوم کرده . اینکه در این سلسله مراتب با کلماتی روبرو می شویم که مشترک لفظی فراوانی در تمامی سیستمهای حکومتی دیگر کشورها دارد از معنای واقعی انها ذره ای نمی کاهد . کسی که پای در معرکه انتخاب رتبه ای می نهد می بایست با مفهوم وطنی ان اشنا بوده و با ان کنار بیاید . و اگر این معنا را بر نمی تابد و بدنبال سیستمهای دیگر حکومتی است ورودش جز خسارت برای خودش و دیگران ثمری به بار نخواهد داشت
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    11 2
    اصلاح طلبان می گویند ، تلاش کنیم کشور بدست اصولگرایان اداره نشود و الا دیگر نمی توانیم به غارت و چپاول خودمان ادامه دهیم و چه بسا بخاطر غارتها و چپاولگریها و اختلاسهای وحشتناک بشدت مجازات و بی آبرو شده و برای همیشه پرونده ننگینمان بسته شود و همیشه در مقابل مردم مظلوم کثیف ترین و فاسدترین افراد ایران معرفی شویم .
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 4
    روشنفکرنما یان بفرمائید افزایش وکاهش رای دهندگان در کدام کشور مخصوصا" در کشورهای قبله گاه شما از قبیل فرانسه وانگلیس وآلمان وآمریکا به معنای عدم مشروعیت شده است وکاهش رای دهندگان منجر به تغییر نظام شده است
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    7 1
    سالها است (حداقل از سال 1388) دو گانه اصولگرا و اصلاح طلب برای ردگم کنی و آدرس غلط دادن است دوگانه واقعی دوگانه انقلابی و غیر انقلابی است. تکلیف لاریجانی هم در همان فتنه 88 مشخص شد که در کدام دسته است...
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    6 3
    حمایت از لاریجانی یعنی مرده خوری
  • NL ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    3 1
    “جدای از اینکه شنیدن این اظهارات از یک فرد مدعی فهم و فلسفه جای تأسف دارد (زیرا این انتظار زیادی نیست که ایکاش آقای شریعتی اقلا نیم‌نگاهی به میزان مشارکت در انتخابات‌های فرانسه‌ای که در آن درس خوانده‌اند، می‌انداختند!)“ من فکر نکنم که تحلیل گر بی نام نشان شما هم اصلا نگاهی به آمار انتخابات رییس جمهوری فرانسه ( تاکید می کنم رییس جمهوری و نه پارلمان) داشته چون اگر ۲ دقیقه مثل این حقیر (که تحلیل گر هم نیستم ولی اندکی سواد سرچ کردن دارم ) وقت گذاشته بود درمی یافت که بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۷ کمترین میزان دور اول سال ۲۰۰۲ با ۷۲ درصد و بالاترین میزان دور دوم سال ۱۹۸۱ با ۸۶ درصد بود ( که میتران برد).
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    6 1
    قیافش فقط بدرد نگهبانی توالتهای شهرداری میخوره اصلا قیافه این به ایرانیها نمیخوره که حتی بخواهدقیافه ایرانیها را نمایندگی کنه-باطنش هم مغرو خائن جنایتکار فاسد-این اگر بیل زن بود ،در پشت خودش میزد
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    5 0
    همین گفته بود اگر احمدنژاد رد صلاحیتبشه،منمیام،برای همین دقیه آخر ثبت نام کرد
  • smh IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    2 2
    ((میزان مشارکت هرگز بیانگر مشروعیت نیست.)) این جمله ادمو، یاد، خس و خاشاک میندازه !!؟
  • ابراهیم IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    2 0
    به نام خدا برای یک عده چشم پوشی از ثروت ملت مخصوص در بخش نفت و انرژی و رانتهای واردات یا خام فروشی به اسم صادرات ممکن نیست و برای اجرا نشدن عدالت و شفافیت دست به هر کاری میزنند .
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    4 1
    قشنگ معلومه یک توطئه در حال شکل گیری است لیبرال ها می دانند که رای نمی اورند برای همین تا توانستند آمده اند ثبت نام کرده اند بعد موقع رای گیری قرار است مناطقی که گزینه آنها رای نمی اورد را تعرفه نرسانند و به نوعی کارشکنی کنند اگر احیانا گزینه آنها رای آورد کسی نتواند بگوید تخلف شده است و از رهبری معظم عزیز هزینه کنند که اگر احیانا با تخلف بالای اینها با ابطال آرا موافقت کنند او را هدف تیرهای مسموم خود کنند خلاصه یک کودتای ..... خداوند مکرشان را به خودشان بازگرداند ...
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    7 1
    رای نمی دهیم
  • احمد IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    2 1
    نظر اقای شریعتی یک نگاه واقع بینانه به اوضاع ودیدگاه مردم میباشد نباید از کسانیکه حقیقت را می گویند ناراحت شویم باید بفکر تامین رفاه و خواسته های مردم باشیم.
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      0 0
      کدام حقیقت؟سعیدحجاریان ازتئوریسینهای برجسته اصلاح طلبان یوقت باروزنامه ایران مصاحبه کردوگفت شهیدلاجوردی بهش گفته نفاق شماازمسعودرجوی بدتره چون رجوی بلدنبودوآشکاراعقایدش روبیان کردوزوددستش روشدبه عبارتی ۶۲۵۳اینهامنافقانی هستندکه ضربه هاشون عمیقتره چون نفاق روخوب بلدن.تااینجاهم کیاست مقام معظم رهبری انقلاب رونگه داشته
  • محمد IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    5 1
    همین که هر بار با یه اصولگرا توافق میکنید نشانه زوال و نابودی شما در عرصه سیاسی است. بی خود نیست که اسرائیل شما رو بزرگترین سرمایه خودش می‌دونه.
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 0
    افراد مطرح وشاخص داوطلب رياست جمهورى جريان هاى شناخته سياسى موجود كشوررا نمايندگى ميكنند اينان فرد نيستند جريان هستند از خط ومشى سياسى جريان حامى دواطلبين مردم را اكاه كنيد انوقت مردم انتخاب بهترى درانتخابات خواهند داشت
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    1 0
    به اقای لاریجانی دوستانه سفارش میکنم خطاییراکه روحانی کرد مرتکب نشود رحم اجارهای چوب دو سر نجس وخسرالدنیا والاخره است با دست فرمان خودت مجری درخواستهای فساد طلبان نه انها راضی میشوند نه خودت دست اخر هم معلغ بین هر دوجناح خواهی بود
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 0
    پشت پرده همه این اتفاقات (تصویب برجام ،همزمانی توافقات در استانه انتخابات ،و...)اول انگلیس است که در یک نقشه چند لایه بر استمرار نفوذ در ایران تلاش مینماید و اصلا اتفاقی نیست همزمانی توافق در پایان دولت روحانی ....مروری به نحوه تصویب برجام در دولت و مجلس داشته باشید!!!!!؟؟؟؟؟میوه برجام نصیب کدام سیاست باز خواهد شد .البته اگر ملت برای چندمین بارفریب بخورند ،هنوز پرده های دیگری برای افزایش شانس گزینه مورد نظر غرب وجود دارد که در هماهنگی کامل در داخل و خارج مرحله به مرحله به اجرا در خواهد آمد..دستگاه های امنیتی ، مردم و شورای نگهبان هوشیار باشند
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 0
    یعنی چی ملاک حجیت رعایت قانون هستش نه مشارکت مردم یعنی اگه یک ریس جمهور با سی درصد ارا نهایتا انتخاب شود چون براساس قانون بوده مشروعیت دارد؟ پس بحث مقبولیت وهمراهی مردمی چه میشه این که میشه دیکتاتوری اقلیت چون اکثریت این فرد روانتخاب نکردن وقتی ریس جمهور با رای حداقلی به قدرت برسه وصرفا چون براساس قانون بوده نفی کننده این سخن امام دراسفند ۶۲ هستش که اگر اکثریت مردم درانتخابات شرکت نکردند اون انتخابات حجیت شرعی ندارد
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    2 0
    مشارکت مردم مشروعیت نیست عجب پس چهل ساله دروغ میگفتن قدرت اصلی مردمن یواش اگه مردم نباشن با این موشکاتون دو ساعتم دوام نمیارین
  • DE ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    0 0
    این‌بار ریاست‌جمهوری به رأی گذاشته می‌شود؟! خوبه به مناقصه گذاشته نمیشه
  • سید فروزان CH ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    جالب است زندگی احسان شریعتی ، سالها در فرانسه زندگی کردن و چندی هم در امریکا ، کاشکی میدانستیم ایشان مخارج زندگی در پاریس و اکس آن پروونس را چه تامین میکرده البته فرانسه روی ایشان سرمایه گذاری کرده تا در نهایت بشود یک چهره اصلاح طلب و حافظ منافع فرانسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس