جلیلی و ضرغامی

نامزدهای اصولگرای انتخابات ۱۴۰۰ بایستی به گزینه "وحدت" و جلوگیری از تفرّق آرا توجه بیشتری داشته باشند و حتی با وجود ثبت نام اما از مدل رفتاری قالیباف پیروی کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

قنبری: دولت روحانی خوب عمل کرد!

"عارف‌سازی از جهانگیری" برای لاریجانی/ قنبری: دولت روحانی خوب عمل کرد!

داریوش قنبری، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان ادوار مجلس در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در خصوص کاندیدا شدن مقاماتی از درون دولت در انتخابات و اینکه آیا این افراد می‌توانند مورد اقبال مردم قرار بگیرند یا نه!؟ گفته است:

"دولت آقای روحانی اگر مورد ارزیابی و کارشناسی منطقی قرار گیرد، با توجه به چارچوب‌های علمی، دولتی بود که مسئولانه و خوب عمل کرده است. اما اینکه مشکلاتی وجود دارد یک بحث جداگانه است که به نظر بنده تحت تاثیر عواملی خارج از مجموعه دولت بر دولت تحمیل شد."[۱]

*ما این حد از ناراستی با مردم، اعتماد به نفس کاذب، فرافکنی، تحریف تاریخ و جعل حقیقت را به قضاوت مردمی می‌گذاریم که پس از گذشت ۸ سال از دولت آقای روحانی و سمپات‌های اصلاح‌طلبش؛ حکما قضات بهتری نسبت به حامیان دیروز و امروز "دولت مشترک اعتدالیون و اصلاح‌طلبان" هستند و بهتر می‌توانند درباره این سخن مشعشع قنبری قضاوت کنند که عملکرد آقای روحانی را خوب و مسئولانه دانسته است...

***

ضرورت توجه نامزدهای اصولگرا به مقوله وحدت و پیروی از "مدل قالیباف"

"عارف‌سازی از جهانگیری" برای لاریجانی/ قنبری: دولت روحانی خوب عمل کرد!

محمدعلی ابطحی، از فعالان اصلاح‌طلب در یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرده، پیرامون نامزدهای اصولگرای انتخابات ۱۴۰۰ گفته است:

"جلیلی اگر از شورای نگهبان تأیید بگیرد و تا آخر بماند بخش زیادی از آرای رئیسی را مال خود خواهد کرد که این امر هم می‌تواند کار رئیسی را مشکل کرده و حتی می‌تواند باعث شود انتخابات به دور دوم کشیده شود."[۲]

*مقوله وحدت که همواره مورد تأکید رجال و معاریف جریان راست قرار داشته؛ یکی از شروط اصلی برای پیروزی انتخاباتی اصولگرایان است و خدشه بر آن می‌تواند منجر به شکست شود.

دقت شود که آقای ابطحی یک تئوریسین اصولگرا نیست اما جملاتی که گفته است صحیح هستند و تشتت آرا می‌تواند منجر به پیروزی رقیب شود.

فلذاست که این مسئله، دقت و تأمل رجالی را می‌طلبد که برخاسته از گفتمان راست به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ قدم گذاشته‌اند.

در این‌باره البته می‌توان به الگوی رفتاری آقای قالیباف اشاره کرد که در دو انتخابات گذشته و فعلی با تمسّک به تئوری وحدت از حضور در انتخابات انصراف داد و حتی با وجود برخی بداخلاقی‌ها، رفتار وحدت‌بخش خود در انتخابات ۱۴۰۰ را نیز تکرار کرد.

***

"تحریم خاموش انتخابات" چگونه با حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی ممکن می‌شود؟

"عارف‌سازی از جهانگیری" برای لاریجانی در مواجهه با رئیسی

"عارف‌سازی از جهانگیری" برای لاریجانی/ قنبری: دولت روحانی خوب عمل کرد!

"غلامعلی دهقان" از فعالان سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان و عضو حزب اعتدال و توسعه در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون آرایش انتخاباتی برخی نامزدها در انتخابات ۱۴۰۰، ‌ با بیان اینکه فضای انتخابات دوقطبی (رقابت بین ۲ نامزد اصلی) می‌شود، گفته است:

این دوقطبی می‌تواند سبب شود در یک سوی میدان آقای رئیسی و جمعی از چهره‌های نظامی و امنیتی قرار بگیرند که ردای سیاست به تن کرده‌اند و در سوی دیگر می‌توان شاهد اصلاح‌طلبان نزدیک به میانه‌روهایی مانند علی لاریجانی بود. اینکه در هفته آخر منتهی به برگزاری انتخابات کدام شخصیت‌ها برای دوقطبی در محوریت قرار داشته باشند هنوز مشخص نیست و باید اتفاقات فضای انتخابات را رصد کرد تا به این سوال کلیدی پاسخ دقیقی داد. فراموش نکنیم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۲ آقای روحانی موفق شده در مناظرات انتخاباتی گوی سبقت را از آقای عارف برباید و در نظرسنجی‌های روزهای منتهی به انتخابات مورد توجه جدی جریان میانه‌رو کشور قرار بگیرد. در چنین شرایطی بود که آقای عارف با ایثار و فداکاری به سود ایشان از انتخابات کناره‌گیری کردند و در نهایت آقای روحانی به ریاست‌جمهوری رسیدند. قضاوت درباره اینکه کدام چهره منتسب به جریان میانه یا اصلاح‌طلب  به عنوان یکی از قطب‌های انتخاباتی قلمداد خواهد شد زود است و نیاز به فرصت بیشتری دارد.

او سپس در پاسخ به این سؤال که "آیا این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان به جای آقای جهانگیری که تنها در جریان اصلاحات پایگاه رأی دارد، در نهایت از آقای لاریجانی حمایت کنند که علاوه بر بخش‌هایی از جریان اصلاح‌طلب در جریان اصولگرایی نیز پایگاه رأی دارد؟ " اظهار می‌کند: بنده برخلاف کسانی که به مثلث انتخاباتی اعتقاد دارند بر این باورم که در هر حال رقابت‌های انتخابات آینده دوقطبی خواهد شد. در یک قطب انتخابات آینده آقای رئیسی و سردارانی خواهند بود که ردای سیاست به تن کرده‌اند و در سوی دیگر شاهد ائتلاف نانوشته بین آقای لاریجانی به عنوان نماد اصولگرایی معتدل و آقای جهانگیری به عنوان نماد اصلاح‌طلبی خواهیم بود. البته در این زمینه احتمالات و گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود خواهد داشت. این در حالی است که در مرحله نخست این افراد باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.

آرمان ملی سپس از دهقان می‌پرسد: "در این زمینه دو مسأله وجود خواهد داشت. نخست اینکه احتمال ردصلاحیت علی لاریجانی کمتر از جهانگیری است و دوم اینکه احتمال کناره‌گیری لاریجانی به سود جهانگیری بعید است و در نتیجه باید به عکس این قضیه فکر کرد. در چنین شرایطی فضای انتخاباتی به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟ " و او پاسخ می‌دهد: قضاوت در این زمینه هنوز زود است و در مرحله نخست باید منتظر نتیجه تایید ‌صلاحیت بود و در مرحله دوم چیدمان انتخاباتی را مشاهده کرد. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ تا قبل از برگزاری مناظره سوم اختلاف آرای آقای عارف و روحانی در نظرسنجی‌ها حدود یک درصد بود. در مناظره سوم که موج‌آفرین بود شرایط به سود آقای روحانی تغییر کرد و در نتیجه شرایطی به وجود آمد که آقای روحانی به عنوان گزینه نهایی طیف میانه معرفی شد. در چنین شرایطی حمایت‌های مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی و همچنین فداکاری تاریخی محمدرضا عارف شرایط انتخابات را به سود طیف میانه تغییر داد و در نهایت آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

او تصریح می‌کند:

"امروز نیز نقاط مشترکی بین اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان وجود دارد که مهمترین آن رقیب مشترک است؛ رقیبی که پرتوان است و رأی بالایی نیز دارد. در نتیجه چاره‌ای جز ائتلاف ضمنی و اتحاد نیست. این ائتلاف به معنای یکی شدن نیست. به دلیل اینکه آقایان جهانگیری و لاریجانی متعلق به یک جریان از طیف میانه هستند که سازوکار سازمانی خود را در طول دو دهه گذشته دنبال کرده است. فراموش نکنیم در یک مقطع زمانی اصلاح‌طلبان منتقد عملکرد علی لاریجانی در صداوسیما بودند و در مقابل نیز لاریجانی به رویکردهای جریان اصلاحات انتقاد داشت. این نکته را نیز نباید فرامش کنیم که در دهه ۹۰ در موضوع برجام مثلثی شکل گرفت که به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی منجر شد. این مثل شامل اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان معتدل می‌شد. "[۳]

 

*آنچه که آقای دهقان بر زبان آورده است، عملا مکنون قلبی اصلاح‌طلبان و طیف اصولگرایان حامی آقای لاریجانی است.

چه اینکه از لحاظ اصولگرایان حامی لاریجانی، بهترین حالت؛ کنار رفتن اسحاق جهانگیری به نفع لاریجانی است و از نظر اصلاح‌طلبان نیز کنار رفتن جهانگیری یعنی یک تیر و چند نشان!

زیرا بدین‌وسیله اولا می‌توان بهتر به هدف غایی "تحریم خاموش انتخابات" اندیشید چون دیگر نامزدی که وبال اصلاح‌طلبان شود وجود ندارد، ثانیا هنگامی که عمده رجال اصلاحات فاقد صلاحیت قانونی هستند و یا دستشان تا مرفق در ایجاد وضع موجود آغشته است؛ چه گزینه‌ای بهتر از لاریجانی!؟

مقوله‌ای که پیش از این شاهد ایما و اشاره‌های پیرامونی آن از داخل برخی محافل چپ از جمله محفل کارگزارانی‌ها بوده‌ایم.

به این تحلیل دقت شود که مقوله تحریم انتخابات و کاستن از مشارکت کسانی از مردم به بهانه ردّ صلاحیت رجالی مثل تاجزاده کاملا با حمایت علنی یا زیر پوستی چپ‌ها از دکتر لاریجانی قابل جمع است و تضادی در این فرایند مشاهده نمی‌شود.

زیرا اصلاح‌طلبان با این متد احتمالی هم نقشه خود علیه مشارکت را عملی می‌کنند، هم مدعایشان علیه حاکمیت مبنی بر ردّ صلاحیت اصلاح‌طلبان ستادی را پی می‌گیرند و هم با "عارف‌سازی از جهانگیری" و افزودن به سبد آرای دکتر لاریجانی؛ به استفاده از نفحات دولت احتمالی او و تکرار تجربه زیستی‌شان در "دولت روحانی" امیدوار می‌شوند.

فلذاست که بایستی سخنان آقای دهقان را با دیدی عمیق‌تر نگریست و متوجه ابعاد فرضی آن بود.

پیش از این، عبدا... ناصری، از رجال ستادی جریان چپ نیز در اظهاراتی انتقادی علیه جهانگیری گفته بود: او یک اصلاح‌طلب غیر جامعه‌محور است. [۴]

اظهاراتی که به وضوح نشان می‌دهد تحلیل دهقان درباره کنار رفتن جهانگیری پر بیراه نیست و این فعال اصلاح‌طلب نزدیک به دولت، صحبت‌های خود را با ابتنا به این حقیقت بیان کرده است که اصلاح‌طلبان اساساً میل چندانی هم به جهانگیری ندارند.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1077285

2_ https://etemadonline.com/content/486679

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/314101

4_ mshrgh.ir/1215755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    9 5
    سردار قالیباف کارش درسته. واقعا در منش سیاسی آدم رو یاد سردار شهید میندازه.
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      9 2
      همه دغدغه اصلاح طلبان تهوع آور برای انتخابات پیش رو آن است که امید دارند تا شاید با تعدّد نامزدان ریاست جمهوری نامزد انقلابی محبوب مردم آرایش بشکند و حداقل همان دور اول انتخاب قطعی نشود تا انتخابات به دور دوم کشیده شده و امیدشان به فرج از این ستون تا آن ستون باشد!!
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      1 1
      همه دغدغه اصلاح طلبان تهوع آور / جواب / برادر تو با این ادبیاتت کاری می کنی ادمهای ارزش گرا از شما اصول گرا ها فاصله بگیرند . من تا کنون حتی یک کلمه اینطوری ندیدم که اقای رییسی بفرمایند . یک بار خیلی ناراحت شده بود و اشک در چشمهایش جمع شده بود فقط فرمود من شما را به امام رضا واگذار کردم . برادر تو شاید یادت نیاید و یا در سنگر های جنگ نبودی .حتی یک کلمه حرف بد از دهانشان بیرون نمی امد . برادر راه رسیدن به بهشت از جهنم نمی گذرد . ووسیله باید مقدس باشد تا با ان بتوان به هدف مقدس رسید . اصلاح طلبها زیاد هستند و خوب و بد هم در هر جامعه ای وجود دارد . از خوب انها استفاده کنید و بد انها را اصلاح کنید . در نهایت مطمئن باشید که رئیسی برنده انتخابات است . انشاالله موفق شود با اصلاح ایران همه ما را به سعادت دنیا و اخرت برساند . زنده باد ایران . زنده باد رئیسی .
  • یاور انقلاب IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    10 1
    اقای قنبری واقعا رئیس جمهور خوب عمل کرد !!به موارد زیر توجه کنید : - مردم و کشور را 8 سال معطل برجام گذاشت . - تهدید کرد که اگر برادر من دستگیر شود چکار میکنم . - منتقدان را با الفاظ رکیک و چاله میدانی مورد لطف قرار داد . - با کارگزاران در بالا بردن قیمتها و تورم مسابقه گذاشت و برنده شد !!. -در ترویج علم و فناوری کاملا کوشا بود برای نمونه کمک به ساختمان علوم پزشکی شهید بهشتی و قرار گرفتن دختر ایشان به عنوان هیئت علمی !! - استفاده از پارچه های داخل برای لباس خودشان !!!! و دهها مورد دیگر.........
    • حامد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      0 2
      واقعا خوب عمل کرده بوده، فقط مشکلاتی پیش اومد اما متاسفانه اونجایی که هیچ موقع مشکلی پیش نمیاد، بهشته، نه دنیای مادی
  • محمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    2 0
    با توجه به همه این حرف و حدیثها و تجزیه و تحلیلها باز هم آنچه در جمهوری اسلامی ایران مهم و اصلی است؛ بدنه رای مردمانی است که به راستی لشگریان واقعی خدایی هستند همانها که در بیست و دوم بهمن و روز قدس و تشییع سردار شهید حاج قاسم حاضر می شوند ولی به لطف و کرم خداوندی نامشان در هیچ حزب و گروه و دسته ای، ثبت نشده است این از الطاف عجیب و بی پایان الهی است. تا باد چنین بادا.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    4 0
    عارف و جهانگیری.دو تاس هستند.که هر از گاهی توسط اصلاح طلبان انداخته میشوند برای شروع بازی خودشان.این دوتا فقط دوتا مهره هستند هیچ گونه استقلال فکری و قدرت تصمیم گیری ندارند
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      4 0
      مردان استعفا به میدان امدند.بیچاره مردی که پله دیگران باشد
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    2 0
    فکر کنم این قنبری یا از قبل روحانی خیلی خورده یا خیلی از زمان عقبه بعدا میخنده
  • محمد IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    2 0
    با توجه به نا امیدی مردم از عملکرد دولت و عدم مشارکت مردم آقای رئیسی با یک مشارکت حداقلی پیروز انتخابات است و با رای قبلی مثل مجلس بدون حضور گسترده مردم طبق برنامه دولت را در دست میگیرد و اصلاح طلبی پایان یافته است.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    2 0
    سلام ا اقای زنگنه مید قایمی رو 8 ساله اورده نفت و گذاشته شرکت سرمایه گذاری اهداف (یش از 100 شرکت بزرگ نفتی زیر مجموعه داره و حیاط خلوته )صندوق نفت مدیر عامل ایشون با سو استفاده از رانت اطلاعاتی میلیاردها تومان از دو کارگزاری شخصی خود به جیب زده که معرفش اقای لاریجانی بوده و اکنون بالای 2000 میلیارد تومان دارایی داره که جعبه سیاه زنگنه و یار و قال پشت پرده و اسپانسر لاریجانی هست
  • مجید IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    2 0
    مرگ بر انگلیس.کیف انگلیسی....
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    2 0
    آزموده را آزمودن خطاست،خوی اشرافی گری اینها را ملت دیده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    قنبری خیلی از مواقع پس از اور دوز اظهار نظر میکند.
  • حمید US ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 1
    مشرق رای ما فقط جهانگیریه چون تنها ساعت مچیش به تمام زندگی احمدی نژاد می ارزه. لاریجانی جانکری یعنی همان جهان گیری با دنیا آشنا هستند رو سفره نون وپنیر نشستن یعنی بی اطلاعی بی هنری بی فرهنگی و... احمدی نژاد وامثال احمدی نژاد خودشان را خسته نکنند ما کاندیداهای آشنای به روز داریم مانند لاریجانی وجانگری
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      1 0
      فقط جهانگیریه چون تنها ساعت مچیش به تمام زندگی احمدی نژاد می ارزه./ جواب/دوست عزیز طلا برای مرد حرام است اما خدا کند پول داشته باشد و ساعت یک میلیون دلاری بخرد و بپوشد . کسی حق ندارد حسودی کند . ما کمونیست نیستیم و مسلمان هستیم . اما شفاف سازی یک فضیلت است و باید تبدیل به قانون شود . و ثرمتمندان مورد حمایت قرار گیرند و الگو ی موفقیت برای دیگران باشند . به همین دلیل من دوست دارم بدانم برادر جهانگیری چطور توانست صاحب بانک گردشگری شود .ایا از رانت اطلاعاتی یا اخوت استفاده نکرده است ؟؟؟؟ حتما نکرده ولی لطفا شفاف سازی شود . بخصوص رسانه ها وظیفه شفاف سازی دارند . اصلا در دنیا شغل اول رسانه ها شفاف سازی است .شغاف سازی بی طرفانه و کارشناسی شده .
  • محمد US ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    جهانگیری یا همان جانکری ایرانی ما با راههای میانبر زیادی برای به هدف رسیدن بله اگه بلد نباشه از دادشش می پرسه حتی نپرسه هم خودش بلدن ژن برتر اینه
  • امیر US ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    ساعت مچی ۱۲۰ میلیونی جهانگیری می ارزه به تمام زندگی احمدی نژاد
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    اگر عضو شورای نگهبان بودم ، یکی را به علت ۲۰ د قیقه. ، و دیگری را به علت فساد در دولتهای قبلی ، و هر دو را به اتهام تحمیل بر جام بر ملت احراز صلاحیت نمیکردم و کاری نداشتم دیگران به ایشان رای مثبت میدادند
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    جناب اقای لاریجانی لطفا بفرمایید در مدت خدمت کدام کار برجسته را انجام دادید ؟شما از دید من انسان خوبی هستید ولی متاسفانه -ببخشید قصد جسارت ندارم .این یک تعبیر مردمی است - شما نه کور می کنید نه شفا می دهید . لطفا به نفع اقای رئیسی کنار بروید . و شما جناب اقای جهانگیری .مدتی که وزیر صنعت بودی خودروسازان خون مردم را به شیشه کردند .اگر می دانستید که چگونه خودرو سازان دارایی مردم را به یغما بردند نمی گفتید من به صنعت خودرو سازی خیانت نمی کنم . در ضمن برای مردم روشن کنید برادر شما چگونه توانست صاحب بانگ گردشگری شود ؟ من اتهام نمی زنم . خدا کند ده تا بانک داشته باشد .چشم حسودش بترکد ولی لطفا شفاف سازی کنید و سیر پول دار شدن ایشان را شفاف کنید .
  • منتقد IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    کسی به لاریجانی و جهانگیری رأی نمیده، خیالتون راحت. جلیلی هم با رئیسی در یک میدان هستند، نگران نباشید به دور دوم نمیرسه.
  • بافقی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 0
    ببخشید این قنبری دیگه بزرگ شده کدوم ...هست؟ تا حالا اسمشو نشنیده بودیم.چقدر گرفته تا ایقه بی هویتی نشون بده .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس