کد خبر 1211656
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۴

به گزارش مشرق، دکتر ابوذر گوهری در کانال تلگرامی اش نوشت: به اظهارات خلاف امنیت ملی و عقل سیاسی آقای ظریف از ابعاد مختلف پرداخته‌شده است و قطعاً این اظهارات باید از طریق مراجع قانونی پیگیری و ایشان پاسخگو باشد. اما یکی از نکاتی که در بین مصاحبه صراحتاً توسط ایشان بیان و مبنای سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم بوده و باعث بروز خسارت محض به کشور گردید اشاره به عدم قبول رویکرد واقع‌گرایی (رئالیسم) در روابط بین‌الملل است.

جهت‌گیری سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم به لحاظ علمی مبتنی بر مکتب لیبرالیسم و پارادایم «اتحاد و ائتلاف» بناشده بود و این جهت‌گیری در حوزه‌های مختلف پیگیری و باعث شد یکی از ضعیف‌ترین عملکردها برجا بماند.

بر اساس این جهت‌گیری که سال‌هاست توسط تئوریسین سیاست خارجی آن بیان‌شده، «ائتلاف با مجموعه غرب» تنها راه رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور است و هیچ راهی جز این متصور نیست؛ بخشی از مواضع ضدشرقی افراطی ظریف، دقیقاً بر این اساس قابل‌تحلیل است. 

بر اساس پارادایم ائتلاف لیبرالی، قانون اساسی متناقض بوده و امکان تحقق توسعه، با مفاهیمی نظیر دفاع از مظلوم، حمایت از مسلمانان و مستضعفان، استقلال و سایر ایده‌های به تعبیر آن‌ها ایدئولوژیک ممکن نیست. طبعاً از دل چنین رویکردی نه‌تنها دوگانه "میدان-دیپلماسی" حاصل می‌شود بلکه عامدانه باید بخشی از منابع قدرت ملی کشور سرکوب و عامل عقب‌گرد معرفی گردد.

آقایان تفکر انقلابی را مانع ائتلاف‌های موردنظر خود دانسته و کینه‌توزانه در این رابطه سخن می‌گویند. در چنین شرایطی عدم لحاظ واقعیات روابط بین‌الملل باعث خوش‌بینی به آمریکا و غرب شده و در دنیایی که- متأسفانه البته- منافع و قدرت حرف اول را میزند به‌ظاهرِ سخن دشمن اعتماد کرده و موجب خسارت محض می‌شوند.

متأسفانه در این سال‌ها تفکری بر دستگاه دیپلماسی حاکم بوده که عملاً اعتقادی به اصول مبنایی قانون اساسی و اسناد بالادستی نظام در حوزه سیاست خارجی نداشته و در نهایت نیز این تفکر خود را به بدترین نحو و با توهین به آرمان‌ها و مظاهر انقلابی و مقاومت مردم ایران افشا کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    2 1
    حتما دستشون پیش کدخدا بدجوری زیر سنگه اگه به دستورات گوش نکنن ممکنه پرده ها رو کدخدا کنار برنه و اونوقته که....!
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    2 0
    سی سال دوست باید ن به دستور بایدن داره با کشورهای همسایه مذاکره میکنه تا یمن در زمان پیروزی عقب بشون ایشوندشمن ایران دوست امریکاست
  • Nm IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 2
    مشرق ، اینطور که شما ها دفاع میکنید خود و بالا دست هایتان را در مظان اتهام کمونیست بودن قرار میدهید
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    11 1
    به زبان ساده تر سر سپردگی جریان غربگرا و غربزده داخلی عامل اصلی دیدگاه حاکم بر دولت و وزارت خارجه فدایی غرب است و اطلاع و بهره برداری اروپا و آمریکا از این موضوع سر چشمه تمام ناکامی‌های دولت و بیچارگی ملت بود و ....
  • ايراني غيور IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    3 0
    لطفا فروشنده 3 را نگا ه كنيد تا خائنان را بشناسيد....
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    5 0
    یه محاکمه‌ی رسمی، حالش رو جا میاره. با معذرت خواهی و فیلم بازی کردن که کاری درست نمیشه... بخطر انداختن امنیت و مسائل روابط بین الملل با شرکای امنیتی - اقتصادی - استراتژی کشور به نظرم یه محاکمه‌ی رسمی میطلبه.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    5 0
    تعصب و اعتماد افراطی و علاقه و اشتیاق شدیدی که بعضی غربگرایان افراطی مثل مهندس بهزاد نبوی / دکتر حجاریان / جواد طباطبایی / صادق زیبا کلام / دکتر تاجیک / دکتر جواد ظریف و... به غرب مخصوصا امریکا و انگلیس دارند انسان را به یاد اینگونه رابطه عاطفی توده ایها ی کمونیست با اتحاد جماهیر شوروی سابق میاندازد .
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      5 0
      به قول مرحوم شریعتی در تاریخ 150 سال گذشته ایران غالبا همین دکتر و مهندس های غربگرا هستند که پای قرار دادهای استعماری علیه منافع ملی ایرانیان را امضاء کرده اند . خیانت انها به ایران و ایرانیان و اسلام بر کسی پوشیده نیست .
  • مجید جهدی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    0 0
    تجربه ای اگرچه تلخ ولی سودمند برای ایندگان هرگز کسانی را که وابستگی فکری به غرب ویا به شرق ویا حتی به کشوری یا کشورهایی خاص دارند را در چنین مناصبی نگمارید
  • مجید جهدی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    0 0
    وقتی بعد از ماهها ویا حتی سالها رفت وامد در رابطه با برجام اقای ظریف در مقابل خانم اشتون چون کودکی دست وپا بسته عمل کرد ایا نباید شخص معتبرتری بجایش میگماردند اینموارد مشگلات کوچکی نیست در اینده باید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس