قرقیزستان

وزیر بهداشت کشور قرقیزستان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد بر اثر درگیری ۲ روزه در مناطق مرزی این کشور با تاجیکستان، ۳۱ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

سرویس جهان مشرق _ از روز چهارشنبه هفته گذشته، درگیری‌های نسبتا شدیدی در مرزهای دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان و در منطقه موسوم به Batken رخ داده است که قدمتی به درازای حدود ۳۰ سال دارد.

نگاهی به درگیری‌های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان / میراث شوم شوروی سابق برای کشورهای آسیای میانه +تصاویر و نقشه

۳ دهه پیش اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق از هم پاشیده شد و ۱۵ کشور جدا شده از این اتحاد در طول سالهای بعد همواره بر سر مناطق مرزی میان خود اختلاف داشته و در موارد زیادی این اختلافات منجر به جنگ‌های خانمان‌سوز نظیر نبرد قره‌باغ و شرق اوکراین شده است. در خصوص درگیری میان تاجیکستان و قرقیزستان نیز این مسئله به اواسط قرن بیستم و دوران اوج قدرت شوروی برمی‌گردد.

نگاهی به درگیری‌های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان / میراث شوم شوروی سابق برای کشورهای آسیای میانه +تصاویر و نقشه

تقریبا از همان زمان میان مردم مناطق مرزی تاجیکستان و باتکن قرقیزستان بر سر منابع آبی و زمین‌های کشاورزی این منطقه درگیری وجود داشت، اما از آنجاییکه این دو کشور در آن زمان در واقع استان‌های شوروی محسوب می‌شدند، راهکاری برای حل این اختلافات اندیشیده نشد.

اگر چه سطح اختلافات میان دو کشور تنها بر سر این منطقه کوچک نیست و بنا بر تحلیل کارشناسان از مرز ۱۰۰۰ کیلومتری پر پیچ و خم میان دو کشور، حدود یک سوم از آن مورد اختلاف است و بارها کار به انتقال قوای نظامی و درگیری سنگین کشیده شده است.

نگاهی به درگیری‌های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان / میراث شوم شوروی سابق برای کشورهای آسیای میانه +تصاویر و نقشه
نقشه تنش‌های مرزی (نقاط قرمز) میان قرقیزستان و تاجیکستان

درگیری‌ها در این منطقه از ظهر روز ۴شنبه هفته قبل آغاز شد و ابتدا مردم محلی دو کشور در حاشیه رودخانه مرزی اقدام به پرتاب سنگ به سوی یکدیگر و کمی بعد استفاده از سلاح سرد و گرم میکنند.

نیروهای نظامی تاجیکستان که از قبل آمادگی لازم را داشتند وارد درگیری شده و منطقه مورد اختلاف را به تصرف خود در می‌آورند که این مسئله با واکنش قرقیزستان و اعزام یگان‌هایی از ارتش این کشور همراه شد. با مذاکرات میان دو طرف از ساعت ۲۰ روز پنج شنبه هفته گذشته آتش بس میان دو طرف برقرار شده و قوای نظامی تاجیک از منطقه مورد اختلاف خارج شدند.

نگاهی به درگیری‌های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان / میراث شوم شوروی سابق برای کشورهای آسیای میانه +تصاویر و نقشه

وزیر بهداشت کشور قرقیزستان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد بر اثر درگیری ۲ روزه در مناطق مرزی این کشور با تاجیکستان، ۳۱ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شده‌اند. در سوی مقابل آمار جامع و دقیقی از سوی مقامات تاجیک در خصوص تلفات شهروندان این کشور در این درگیری اعلام نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 57
  • شهروند ارومیه IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    59 39
    سلام این حرکات تحرکات بزرگ دولت حزب دمکرات برای ایجاد دیوار بزرگ از چین تا افریقا برای مهار چین و روسیه و ایران است و ترکیه نقش نیابتی در این زرح بزرگ را خواهد داشت و ترکیه برای مدیریت این جنگ ناخواسته وارد گود خواهد شد و ایران باید هشیار باشدو بخصوص سپاه قدس برای حفظ مرزهای فرامرزی خود و مشرق بیشتر وارد این موضوع شود برای هشیار کردن مدیران امنیتی کشور انشالله و توکل الله.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      64 39
      شما روغن و مرغ رو مدیریت کن نمیخواد دنیا رو مدیریت کنی.
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      53 53
      خود ایران از جمله بر هم زنندگان آرامش در تاجیکسنان است، کجای کاری
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      36 35
      منم موافقم. نقش طورکیه نقش سفیانی در اخرالزمانه. بردگان بی جیزه و مواجب این ؤزیم تروریستی هم به امید خدا که با همین تروریست ها محضور میشوند. بهترین کار تمرکز روی شیعیان و ایرانی گری ست.
    • علی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      31 25
      جناب شهروند ارومیه منم اهل ارومیه هستم ولی میگم ببند... به تو ربطی نداره تو هنوز برو یدونه قیمت پراید رو کنترل کن این چیزا نمیخواد. آبم بریز جایی که میسوزه !!
    • به شهروند ارومیه IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      21 10
      درود بر شما هم وطن عزیز و هوشیار
    • REZA IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      19 15
      جناب 11:42 مسئول مرغ و روغن دولت منتخب شما بود که هنوز از عدهش برنیومد
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      8 2
      امثال 14: 07 دردشون یه چیز دیگه ست . بردگان بی جیره و مواجب وقتش برسه تاوان سختی میدن
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      3 2
      وقتشه علی ربیعی را با یک میخکوب برقی دوباره بفرستیم ارومیه....اتفاقا خودش هم آذری است .....
    • مجید IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      4 2
      اینا ک حرف از مرغ و تخم مرغ اوردن وسط حواسشون باشه ک حواسمون هست طرفدارای سینه چاکه شیخ حسن هستن. نمیخاد حرف از گرونی پراید و تخم مرغ بزنید. سیاست داخلی و سیاست خارجی از هم جداس. اگه قرار بود مملکت با شاهکار سیاست داخلیه شیخ حسن در سیاست خارجی پیش بره ک الان تو و امثال تو ....
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    65 50
    همه این سرزمین ها ایرانی است. نباید برادران و خواهران تاجیک را تنها بگذاریم. قطعا اردوغان هم خودش را وارد ماجرا خواهد کرد.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      45 38
      فقط یک ابله میتواند همه چیز رو به قومیت ربط دهد، تا دیروز میگفتین تاجیکها زیر سایه اسرائیل هستن و خیانتکار،الان شدن برادر و خواهر؟؟ چرا شما هرروز یه قبله عوض میکنید؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      12 29
      خاک بر سر نژادپرستها موضع ایران موضع حمایت از حق هست نه تنش زایی و قومگرایی اونهم برای تاجیکستان که متحد اسرائیل و عربستانه
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      25 31
      بعضی ها چقدر از اردوغان و ترکیه می ترسند.
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      27 24
      ناشناس 12:30 اولا مودب باش اینجا مغولستان نیست. دوما کسی نگفت مردم تاجیکستان خیانتکار هستند شما توهم زدی سوما تاجیکستان و همه سرزمین هایی که امروز نامهای جعلی قزاقستان و ازبکستان و قرقیزستان و اویغورستان دارند در حوزه رودهای آمو دریا و سیر دریا همه اینها ایرانی هستند.
    • احمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      17 27
      آنانی هستند که با استفاده از حربه قومیت و مذهب در حال توجیه کشتار و لشکر کشی اربابشان اردوغان و ترکیه هستند
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      11 14
      ازاردوغان ؟ ترس؟ اینکه جنایات یه برده کثیف رو رو کنیم میشه ترس>؟؟ به امید خدا که تاوان حمایت از ظالم رو هم میدید
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    40 42
    درود بر تاجیکستان همخون ایران
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    45 0
    حکومتهای دیکتاتوری همشون همینجوری هستن. تفرقه بنداز حکومت کن.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    35 47
    نکته شگفت انگیز این هستش که تمام سرزمینهای جنوب رودخانه سیر دریا در آسیای میانه که امروز ازبکستان و ترکمنستان و بخشی از قزاقستان است در واقع بخشی از خاک ایران بوده که امروز در چنگال نوادگان یاجوج و ماجوج است متاسفانه با کمک یهود و صهیونیسم جهانی.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      18 12
      تو حرف نزنی سنگین تری
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      28 22
      شما هم کشتید ما رو با این ایرانتون... هر جای دنیا رو می‌بینید میگید ایران بوده الان هم ایرانه... نمیدونم اگه اینطور باشه یونان هم بگه ایران جزوی از یونان بوده و خاک یونان... حجاز يا عربستان هم میتونه بگه ایران خاک ماست... جمع کنید این خزعبلات رو.... این که یه چند سالی فلان کشورها جزو ایران بوده آیا باید الان ادعای اونها رو داشته باشید... روم و یونان و حجاز عربی و ترکیه عثمانی و آلمان هم میتونند بگن نصف دنیا خاک ماست
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      21 11
      حدود ایران تاریخی با متصرفات ایران فرق داره.حدود ایران از جیحون تا فرات است از سند تا قفقاز.اینها همیشه ایران بوده اند.اما ما نمیگیم مصر ویونان و سوریه هم که زمانی در تصرف ما بودند خاک ماهستند حدود ایران در تواریخ به کرات ذکر شده از جمله حمدالله مستوفی قزوینی دانشمند قرن هفتم در “نزهه القلوب” طول و عرض ایران را این‌گونه برمی‌شمارد : “ملک ایران زمین، در واقع بر میان ربع مسکونست طولش از قونیه روم است تا جیحون بلخ و عرضش از عبادان بصره است تا باب الابواب تمورقپو(دربند قفقاز)یا در کتاب مسالک الابصار نوشته شهاب الدین احمد بن فضل الله عمری، رئیس دیوان انشای سلاطین مملوکی مصر و شام که ایران و ایرانی را در آن دوران، یعنی نیمه نخست قرن هشتم هجری تعریف کرده است. في مملكة الإيرانيين وهي العراق والعجم وخراسان)، هذه المملكة طولا من نهر جيحون المحيط بأخر حد خراسان إلى الفرات القاطع بينهما وبين الشام. وعرضا من کرمان المتصل بالبحر الفارسي المنقسم من البحر الهندي إلى نهاية ما كان بید بقايا الملوك السلجوقية بالروم على نهاية حدود العلايا وأنطاكية من البحر الرومي". ويفصل في الجانب الشمالي بين هذه المملكة وبين بلاد القبجاق النهر المجاور الباب الحديد وهو المسمى باللغة التركية دمر قابو ، وبحر طبرستان وهو المسمى بحر الخرز والقلزم ). أخبرني الفاضل نظام الدين أبو الفضائل يحيى بن الحكيم الطياري : أن هذه المملكة تكاد تكون تربيعية)، فيكون طولها بالسير المعتاد أربعة أشهر، وعرضها
    • GB ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      9 11
      مغلطه نکنید جمع کنید این مسخره بازی رو....چین و روم و یونان اینقدر که شما نژاد پرستها ادعا دارید ادعا ندارند.... روم که نصف دنیا دستش بود..... حدود و متصرفات چه فرقی داره چرا با واژه بازی میکنید.و اینکه نشستی خاطره نوشتی فلان تاریخ حدود ایران آنقدر بوده حالا نیست قبل از اون هم نبوده... کل دنیا رو ملک خود میدونید حدود هر کشوری بعد از تصرف به وجود میاد تو میگی حدود با تصرف فرق داره... .... اصلا بگیم کره زمین کره ایران بوده راحت میشید... میگم یه وقت ناکام از دنیا نرید
  • پوریا IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    30 38
    باید از تاجیکستان حمایت100%کرد که حمایت میشه
    • مقدس IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      13 27
      تاجیکستان یک کشور لائیک وهابی تحت کنترل ۱۰۰٪وهابیون عربستان و رژیم صهیونیستی و تکفیریها هست ، این کشور چندین سال می‌باشد که با دروغ پردازیها و اجرای سناریوهای مختلف باعث مزاحمت در سطح منطقه و مجامع بین المللی برای کشور ایران هست ، مرکز هدایت ابن تنش‌ها کشور آذربایجان و شخص الهام علی اف قمارباز دیکتاتور عامل صهیونیستها و تکفیریها هست ، تمام این درگیری‌ها توسط حکومت‌های کثیف عربستان و اسرائیل و انگلیس با همکاری آذربایجان و ترکیه برای تغییر نقشه و نفوذ و چپاول غرب و شرق آسیا و محاصره و عقیم سازی چین و روسیه و ایران هست ، درگیری‌های اوکراین ، ترکمنستان ، قرقیزستان ، ارمنستان و آشوب های مدیریت شده بلاروس و ....
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      4 4
      تاجیکستان نه وهابیه نه لاییک! سواد خودتون رو بالا ببرید قبل از نظر دادن
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    25 33
    خواهران و برادران تاجیک و کرد و تالشی که از ایران ،بدست دشمنانمان دور افتاده‌اند،هم‌تباران عزیزتر از جان ما هستند.هر جا،هر احدی،با این هم‌تباران ما دشمنی کند،گویی با خود ایران دشمنی می کند
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      13 13
      وقتی اردوغان از اذربایجان حمایت میکنه برچسب نژادپرستی میزنید ولی خودتون بدترید
    • ع...ت... IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      1 0
      بارک الله
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    4 7
    هر جای در آسیای میانه،شمال افریقا،غرب آسیا و قفقاز درگیری باشد،صددرصد یک طرفش اینها هستند
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    25 2
    نژادپرست از حیوانات پست ترند. برای یک انسان تاکید میکنم انسان قرقیز، تاجیک، و... فرقی نمیکند.
  • نجیب باور IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    15 7
    هرکجا مرز کشیدند، شما پُل بزنید حرف «تهران» و «سمرقند» و «سرپُل» بزنید هرکه از جنگ سخن گفت، بخندید بر او حرف از پنجره‌ی رو به تحمل بزنید نه بگویید به بت‌های سیاسی نه، نه! روی گور همه‌ی تفرقه‌ها گُل بزنید مشتی از خاک «بخارا» و گِل از «نیشابور» با هم آرید و به مخروبه‌ی «کابل» بزنید دختران قفس‌‌افتاده‌ی «پامیر» عزیز گُلی از باغ خراسان به دوکاکل بزنید جام از «بلخ» بیارید و شراب از «شیراز» مستی هر دو جهان را به تغزل بزنید هرکجا مرز… -ببخشید که تکرار آمد فرض بر این که- کشیدند، دوتا پُل بزنید
  • نجیب باور IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    22 17
    زادگاهِ رستم و شاهان ساسانی یکی‌ست شوکت شهنامه و فرهنگ ایرانی یکی‌ست ارزش خاک بخارا و سمرقندِ عزیز نزد ما با گوهر و لعل بدخشانی یکی‌ست ما اگرچون شاخه‌ها دوریم از هم عیب نیست ریشۀ کولابی و بلخی و تهرانی یکی‌ست از درفش کاویان آواز دیگر می‌رسد: بازوان کاوه و شمشیر سامانی یکی‌ست چیست فرق شعر حافظ، با سرود مولوی مکتب هندی، عراقی و خراسانی یکی‌ست فرق شعر بیدل و اقبال و غالب در کجاست رودکی و حضرت جامی و خاقانی یکی‌ست مرزها دیگر اساس دوریِ ما نیستند ای برادر! اصل ما را نیک می‌دانی یکی‌ست «تاجیکی»، یا «فارسی»، یا خویش پنداری «دری» این زبان پارسی را هرچه می‌خوانی، یکی‌ست!
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      5 4
      مگه شماها داستانهای تخیلی شاهنامه را لاور کردین ؟؟ مگه رستمی وجود داشته که زادگاهش تاجیکستان یا سبستان باشه ؟؟ خخخخخ
  • mojtaba SE ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    5 4
    مشرق جون اینها تا از هم 10000 نفر نکشن ,به فکر دشمنانه خودشان ادامه میدن.جه بهانه باشه یا نباشه!چون اگر بهانه ای هم نباشه تو تخیلات عجیب و کوته بینانه با افکار شاخدارشون، پیدا میکنن.امثال اینها رو ما تو کشور خودمون کم نداریم مثل احمدی نژادیها یک نوعش و روحانیچیها یک نوع دیگرش..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    18 23
    شمال تاجیکستان مال قرقیزستان اس و فرقی ها اونجا زندگی میکنن
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      19 15
      اتفاقا نصف ازبکستان هم تاجیک و فارس زبان هستن و باید به تاجیکستان ملحق بشه پسر جان مثل سمرقند و بخارا پسر جان :)
    • ایرانی RU ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      15 24
      فارسی مگه زبانه؟
    • حسین IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      8 7
      نصف ازبکستان ،کنتور نمیدازه که بگو کلش تاجیکن چرا جو میدی خوده تاجیکستان رو هم برو بخون کم ازبک نداره تقریبا ۱۵ در صدش ازبکه در حالی که ۴.۹ درصد ازبکستان تاجیک داره
  • پوریا IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    5 3
    خدای تفرقه آمریکا اسراییل انگلیس شمال عراق رو کی خودمختار کرد آمریکا به زور شمال و شمال شرق سوریه رو کی خودمختار کرد آمریکا و اسراییل سرزمین های فلسطین و لبنان و سوریه کی گرفت اینا
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    13 21
    متاسفانه ترکیه از قرقیزها حمایت کرد مردم ترکیه هم در پیجها و صفحاتشون از قرقیزها حمایت کردند اما ماهیچ حمایتی از تاجیکستان نکردیم
  • از تاجیکستان TJ ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    20 24
    روسیه در این مسله پست تاجیکستان را خالی کرد… تاجیکستان که در پنج سال گذشته بنابر بعضی مسایل پولی… بابک زنجانی… و همکاری با امریکا برای فشار حد اکثر با ایران لج کرده بود، اما الان دیگر که مجبور است که در منافشات با قیرقزستان با ایران برادری نماید، برای همین هم وزارت دفاع تاجیکستان چند هفته قبل به ایران سفر کرده بود، ایران همانطوری سال ۱۹۹۹ در جنگی که در همین مناطق افتاده بود و شهید قاسم سلیمانی اماده حل و فصل کرده بود ایندفعه هم ایران کمک کرد به تاجیکستان و الا ترک نژاد های اطراف تاجیکستان، همه را با خاک یکسان می کردن… تاجیکستان باید سر عقل بیاد تا با برادر بزرگتر خود ایران همکاری نماید
    • CO ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      18 9
      برادران و خواهران گرامی تاجیک ٍ افسوس
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      8 24
      از نظر تاکتیک جنگی قرقیز ها جنگجو هستن تاجیک حریف قرقیز نمیشه ودر ضمن نصف تاجیک ها ترک هستن
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    6 13
    از علائم ظهور ،حجت ابن الحسن ارواحنا لهو و لمقدمه الفدا ،این است که جنگی در قرقیزیا،شروع خواهد شد،که ما منتظر آن بودایم که به وقوع بپیونداد.
    • از دیگر علائم NL ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      21 16
      از دیگر علائم ظهور ان است که شیعیان یک قدری درست تر متون مذهبی خودشون رو مطالعه کنند و سطح سواد خودشون رو افزایش بدهند و هی هر چیزی رو به ظهور نچسبونن
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      8 2
      با سلام دوست عزیز لطفاً منبع گفته خود را در مورد قرقیزیا را اعلام کنید
    • CO ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      14 13
      آقای از کشور اسلامی هلند!! شما خودت از قوم گرایان پانترک استی و در جاهای دیگر با دیدگاهایت از ترکیه دفاع میکردی.
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      5 0
      قرقیسیا در سوریه است بی سواد !!
  • رضا IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    11 15
    درود بر تاجیکستان اصلا نباید مناطقی رو که گرفته بود واگذار می‌کرد این قرقیز زهرشو می پاشه درهر صورت مردم ایران با تاجیکستان هم پیمانند
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    8 0
    لعنت بر منافق
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    17 19
    طبق روایات متواتر ، طغیان قوم یاجوج و ماحوج از علائم آخر الزمان است. که نشانه های طغیان این قوم ، تحت تحریکات اردوغان به خوبی دیده میشود.
    • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      4 1
      یاجوج از نشانه های قیامت است نه ظهور !! از خودتون حدیث نسازید
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    20 22
    ما باید از هم تباران ایرانی خود تاجیکستان حمایت کنیم نباید بی تفاوت باشیم انشالله در جنگ پیروز شوید
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      13 10
      بر بابا حال داری !!
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      6 3
      تاجیکستان آخه! پولمون کجا بود؟! به ما چه؟ به جای این حرفهای جنگ طلبانه به بورس برسیم که سرمایه های مردم بر باد رفته
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    22 6
    ﭘﺲ ﻛﻲ ﺑﻪ ﺩاﺩ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺑﺮﺳﻪ ﻣﺎ ﺧﻮﺩﻣﻮﻥ اﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺗﺮ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻣﻆﻠﻮﻡ ﺗﺮ
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      10 13
      با نابودی اصلاحات در 1400 ورق بر خواهد گشت با آمدن سعید محمد عزیز
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    27 23
    جمهوری آذربایجان هم متحد صهیونیست هاست ولی حق را بهش دادید. اگرم تاجیک ها حقی داشته باشند که دارند. ایران باید پشت شان باشد.
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      8 4
      شیعیان اونجا هم یواش یواش دیگه باید برای خودشون دم و دستگاهی داشته باشند.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    9 8
    هدف از این جنگ ها در غرب آسیا این است که ایران را درگیر کنند
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    10 12
    کلا سیاست روسیه ایجاد جنگ و درگیری بین کشورهای اقماری خودش هست
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      5 3
      قبلا کار روسیه بوده ولی الان کار کار غرب هست
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    6 8
    تاجیکستان باید پیمان دفاعی با ایران امضا میکرد . تا ایران در مواقع لزوم بتونه دخالت کنه. اما ریس جمهور این کشور غعجیب علیه ایران شده
  • GB ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    16 14
    ازبکستان ..قزاقستان ..قرقیزستان ترکمنستان . ترکستان شرقی. ..ترک تبار ....تاجیکستان. ..فارس ....هستند ..اتفاقا ..تاجیکستان رابطه خوبی با ترکیه دارد ....
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      8 9
      واقعاً مواد عجیبی مصرف کردی که همچین مزخرفی گفتی. کاملاً برعکس گفتی و مشخص است که در بریتانیا، مواد مخدر صنعتی بسیار وجود داره
  • پوریا IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    4 7
    شما تقسیمات کشوری ایران رو اصلاحات و تغییر بدهید واجبه این کشور خیلی مظلومه خدایی تغییرات واجبه
    • مهدی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      3 0
      آقاجان بگو خونه تون کجاس تا بگم تبدیلش کنن به استانِ پوریا بلکه دست از سر ما برداری
    • پوریا IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      2 3
      نه برادر من منطقی دارم پیشنهاد میگم اصلا از روی احساس نیست این کشور تقسیمات کشوریش فاجعه است نیاز به بازنگری داره وظیفه وزارت کشور هستش این تغییرات تقسیمات کشوری205کشور جهان رو مقایسه کن تقسیمات افغانستان یا ترکیه یا تایلند عالی هستش
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    4 11
    بهتره با واگذاری بخشی از فعالیت هایمان در غرب آسیا و منطقه ی مدیترانه به عراق، نگاه و توجه مان را به منطقه ی اورآسیا بیش از پیش معطوف کنیم. بالاخره عراق به عنوان همپیمان و محوری از مقاومت، در منطقه نقشی رو باید برعهده بگیرد، با توجه به اینکه تنها کشور موجود در منطقه هستیم که از ایدئولوژی و جهان بینی ساختاریافته ای برخوردار هستیم باید هوشیارانه تر و با برنامه تر عمل کنیم چرا که جای خالیِ ساختارها و روش ها قطعاً با چیزهای دیگر پر خواهد شد. استراتژیست ها و نیروهای امنیتی می بایست برنامه های خودشان برای این منطقه را تبیین و به سیاست های کلی نظام برای ابلاغ اعلام کنند. دنیا منتظر کسی نمی ماند، خم ابروانتان را برای خودتان خرج کنید!
  • GB ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    4 1
    قرقیزستان و تاجیکستان .با گفتگو .تنش را پایان کردند..
  • روح الله IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    2 2
    وقتی حرف بعضی از اقایان را می خوانم که نگاه نژادی به اختلاف این دو کشور مسلمان دارند، تاسف فراوان می خورم. وظیفه ما بر اساس آیات قرآن این است که اگر دو گروه از مسلمانان با همدیگر اختلاف پیدا کردند آشتی بدهیم و اگر یکی خواست زور گویی کند و حرف ناحق بزند با او وارد درگیری شویم تا به سخن خداوند برگردد. این وظیفه ما است نه طرفداری نژادی از یکی از مسلمانان درگیر...خدایا مارا ببخش به خاطر این افکاری نژادپرستانه بین مسلمانان ....
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    3 0
    هیچی ندارن بجنگن زودی آتش بس می‌کنند
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    4 6
    انهایی که میگن باید از تاجیکستان دفاع کنیم این همزبان ما در مناسبات بین المللی که با عربستان اسرائیل امریکا اتحادیه اروپا امارات و... داشتیم کجا جانب مارو داشته؟ بلکه با عربستان و اسرائیل روابط گسترده ای داشته و از رشد تشیع میترسه برای همین روابطشو با ایران محدود کرده ورود افراد زیر 18 سال به مساجد رو محدود و غیر قانونی کرده اسلام ستیزی گسترده ای اغاز کرده با نام مبارزه با تحجر ببینید روابط اقتصادیش با ایران در چه حده در مناقشات افغانستان با ایران هم هوای افغانستان رو نگه داشته باز قرقیزستان نه دوست بوده نه دشمن البته کمی دوستی داشته
  • رستم علی زابلی IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    7 6
    من فکر می کنم که در این بحث، براساس دلایل و شواهد ارضی و سیاسی،مناطق مورد اختلاف میان تاجیکان و قرقیزان،در اصل برای تاجیکستان بوده،نه برای قرقیزستان،تا جایی که مدارک هست، آن بخش های مورد اختلاف از دره فرغانه،برای تاجیکستان بود،نه قرقیزستان. امیدوارم برادران مرا به چیزی متهم نکنند.
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      5 4
      شمال تاجیکستان از دیرباز متعلق به قرقیزها بوده دولت شوروی انجا رو با نیرنگ به تاجیکها داد تا مانع اتحاد ان منطقه با ازبکستان شوند
  • طاهر کریمی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    تاجیکستان کشور همزبان ماست. ما باید اونها رو حمایت کنیم.امیدوارم تاجیکستان پیروز این اختلاف ها باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس