شکت طرح دولت روحانی برای نوسازی کامیون‌های فرسوده/ وقتی همه چیز به برجام گره می‌خورد

در حالی دولت روحانی تلاش کرده کامیون‌های فرسوده را نوسازی کند که طی ۸ سال اخیر به دلیل امید بستن به برجام، هیچکدام از برنامه‌های وزارت راه عملیاتی نشده است.

به گزارش مشرق، طی دولت اول و دوم حسن روحانی تلاش‌هایی برای نوسازی کامیون‌های فرسوده انجام شده است؛ در دوره اول و در زمان حضور عباس آخوندی تفاهمنامه‌ای برای نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامون با وزارت نفت امضا شد. قرار بود این تعداد کامیون طی ۴۸ ماه یعنی سال ۹۸ نوسازی شود؛‌ اما خروجی این طرح پرطمطراق وزیر مستعفی نوسازی حدود ۵ هزار کامیون آنهم یکسال پس از سررسید وعده داده شده بود.

صدرالله بمانا مشاور سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این‌باره گفته بود:‌ با توافق وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت،‌ طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون با اختصاص ۲ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار از محل صرفه جویی -مصرف سوخت- کلید خورد. از محل این طرح ۵۰۰۰ کامیون نوسازی و ۱۸ هزار قرارداد امضا شد اما دو عامل تحریم و طرح جدید ریاست جمهوری باعث توقف این طرح شد. در طرح نوسازی ۶۵هزار کامیون متقاضی برای خرید کامیونی با قیمت میانگین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان  ۲۰ درصد آورده داشت و ۸۰ درصد تسهیلات با سود ۹ درصد به وی تعلق می‌گرفت.

بیشتر بخوانید:

دولت روحانی چه رکوردهای ماندگاری بر جای گذاشت؟

وی با بیان این‌که طرح نوسازی ۶۵۰۰۰ کامیون فرسوده به طور کامل متوقف نشده است و تمام قراردادهای امضا شده به عنوان تعهد طرح پا برجاست، افزود: ۲ شرکت‌ سازنده کامیون و اتوبوس در حال تلاش  برای تولید و تحویل تعدادی خودرو از محل طرح ریاست جمهوری به متقاضیان هستند.

وی همچنین با اشاره به طرح واردات کامیون‌های زیر ۳ سال ساخت، گفت: این طرح اولین بار در بند «ه» ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه پایه‌گذاری شد که تعداد ۲ هزار تا ۳ هزار دستگاه از این طرح وارد شد. این طرح مجدد در قانون ششم توسعه نیز مطرح شد که به دلیل تکرار، در بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی قرار گرفت و پس از تصویب آیین نامه‌ آن، دستورالعمل اجرایی به وزیر نیز ابلاغ شد. اما به دلیل اینکه سازمان ملی استاندارد تفسیر خود از قانون را کامیون‌های صفر کیلومتر سه سال ساخت عنوان کرده به دنبال اخذ استفساریه برای رفع ابهامات هستیم.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: کامیون های زیر سه سال ساخت مد نظر دست دوم هستند و به همین خاطر قیمت آن‌ها به شدت نسبت به نمونه نو پایین تر است.

اواخر ماه گذشته وزیر راه و شهرسازی در حاشیه یک برنامه حمل‌ونقلی گفته بود: مطابق ارزیابی‌ها ۶۵ هزار ناوگان بالای ۴۰ سال در ناوگان باری کشوری فعال است که برنامه‌ریزی شده در یک بازه زمانی حداکثر پنج ساله نوسازی آن‌ها شروع شود.

محمد اسلامی افزود: قراردادهایی با کارخانه‌های داخل کشور و مطابق با استانداردهای وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و همچنین مجوز واردات کامیون گرفته شده و با یک برنامه زمان بندی شده نوسازی انجام می‌شود که هدف آن صرفه جویی در سوخت و ارتقای ایمنی است.

به گفته وی، نکته حائز اهمیت این است که طرح به صورت جایگزین انجام می‌شود و کارت هوشمند کامیون فعالی که جایگزین می‌شود با سه سال ساخت است. از سوی دیگر برای خودروهای داخلی ۸۰ درصد تسهیلات در نظر گرفته شده تا با تحویل کامیون فرسوده خود، آن را جایگزین کنند.

مشاور رئیس سازمان راهداری امروز در باره نوسازی کامیون‌های فرسوده و اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی ۶۵ هزار ناوگان فرسوده گفت: در کل کشور ناوگان‌ درون‌سهری و برون‌شهری فرسوده حدود ۲۵۰ هزار دستگاه است.

وی افزود: در حوزه برون‌شهری که زیرمجموعه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده اس حدود ۱۳۰ هزار دستگاه‌ است که باید نوسازی شود.

 وی ادامه داد:‌ در گروه‌بندی در باری حدود ۳۲ درصد ناوگان فرسوده است؛ یعنی ۱۱۴ دستگاه فرسوده است. گروه بندی دیگری داریم که وزیر راه و شهرسازی نیز به آن اشاره کرده کامیون های بالای ۴۰ سال حدود ۵۰ هزار دستگاه کامیون است. بالای ۳۵ سال نیز حدود ۷۷ دستگاه است.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد:‌ بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش بینی شده در صورت اجرای قراردادها و واردات تا دو سال آینده ۴۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شود.

بمانا با اشاره به امضای قرارداد با برخی تولیدکنندگان داخلی برای تامین کامیون، یادآور شد:‌ متاسفانه تولید داخل کامیون به دلیل تحریم‌ها خیلی فعال نیست. علی رغم داشتن ۶۰۰ هزار دستگاه کامیون دارای قرارداد با تولیدکنندگان، هنوز هیچ کامیونی تحویل نشده است.

وی با بیا این‌که سازمان راهداری آمادگی دارد با هر کارخانه‌ای که وارد واردات شود قرارداد امضا کنیم، اضافه کرد:‌حدود ۲۰۰۰ دستگاه تاکنون وارد کشور شده و پیش بینی می‌کنیم سالانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه کامیون وارد کشور شود تا بتوانیم کمبودهای این بخش‌ها را جبران کنیم.

وی با بیان این‌که خرداد ماه سال گذشته پروسه ثبت‌نام برای واردات کامیون آغاز شد، گفت:‌ این در حالی بود که آبان‌ماه سال گذشته متقاضیان این طرح وارد سامانه شدند  و الان حدود ۲۰۰۰ (۱۸۵۰) دستگاه ثبت سفارش شده است. این کامیون ها وارد گمرکات کشور شده‌ و هفته گذشته ۱۵۰ دستگاه از این کامیون‌ها ترخیص شده‌اند

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،‌افزود: هر کدام از کامیون‌هایی که ترخیص می‌شوند برای شماره‌گذاری فرستاده خواهند شد. تاکنون هم یک کاموین شماره‌گذاری شده و امیدواریم این فرآیند سرعت بگیرد و بخشنامه‌های مربوطه به راهنمایی رانندگی استان‌ها ابلاغ شده است.

بمانا در پاسخ به این پرسش که چرا پروسه ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم طولانی است، گفت: یکی این‌که این طرح جدید است؛ در واقع هر کسی کاری را انجام دهد باید چارچوب، بخشنامه و دستورالعمل تنظیم و ابلاغ کند. حدود ۶ تا ۷ درگیر فرآیند استانداردها بودیم که خوشبختانه استاندادرهای مربوطه ابلاغ شد و پس از آن کار سرعت گرفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • س شیردل IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    1 0
    هشت سال به امید خدا داره تمام میشه اقایون دولتی نمخاد دیگه کاری کنن فقط به نقل رشید پور خانه خراب غوغای روحانی نگر!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس