قاضی زاده هاشمی نمایه

قاضی زاده هاشمی گفت: در مناظره ۲۰ دقیقه بیشتر فرصت نیست که بخواهیم آن را هم به حاشیه بپردازیم حیف است.

سرویس سیاست مشرق - سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، امروز سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ در دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم که با محوریت مسائل «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» در استودیوی مناظرات رسانه ملی برگزار شد، به بیان برنامه‌های خود و نقد برنامه‌های دیگر نامزدها در این حوزه‌ها پرداخت.

قاضی زاده هاشمی در بدو ورود به سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنده با هدف اصلاح وارد انتخابات ریاست جمهوری شدم.

وی افزود: شعار ما دولت سلام است، ما به همه سلام می‌گوییم انسان برای سلام گفتن افراد را انتخاب نمی‌کند، جواب سلام واجب است حتی اگر از طرف دشمن شما هم باشد باید حتماً جواب سلام او را بدهید و این واجب دینی است.

قاضی زاده بر همین اساسا اضافه کرد: این سلام یک والسلام هم هست والسلام به اختلافات قبلی است و سلام ما به ایران جدید، ایرانی که پر از وحدت و محبت خواهد بود.

وی تصریح کرد:  قطعا همه اقوام، مذاهب، پیر و جوان، زن و مرد در آن نقش آفرینی خواهند بود، همانطور که در مناظره اول دیدید بنده تلاشم این بود که برنامه های اصلاحی و رویکردهای اصلاحی دولت سلام را ارائه کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: از خداوند می‌ خواهم که کمک کند و این مناظره هم بر هم بر همان منوال پیش برود و کسانی هم که یک مقدار از خط خارج شده بودند و به جاده خاکی رفتند به فرع پرداختند به متن بیایند و حاشیه را رها کند.

قاضی‌زاده در همین راستا بیان کرد: کسی که حاشیه پردازی می‌کند معلوم است که دستش خالی است، کسی که دستش پر باشد به قدری حرف برای گفتن دارد که به حواشی نپردازد چرا که زمان خیلی کوتاه است.

وی خاطرنشان کرد: در مناظره ۲۰ دقیقه بیشتر فرصت نیست که بخواهیم آن را هم به حاشیه بپردازیم حیف است.

وی گفت: انشاالله همت خواهم کرد که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی که موضوع این مناظره است نیز مطالبی را ارائه کنیم.

قاضی زاده در همین راستا بیان کرد: ما سال‌هاست در این حوزه کار کرده‌ایم و ایده‌های نویی در این عرصه داریم و بر حسب زمانی که به بنده اختصاص داده می شود آن ها را ارائه کرد و مردم را امیدوار کنم که کارهای خیلی خوبی می‌توان انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه کارهای بسیار خوب می‌توان انجام داد آنهم در این شرایط سخت؛ اگر «بخواهیم» و همراهی جمعی عمومی همه مردم وجود داشته باشد حتماً محقق خواهد شد.

*********************

سیاست شما برای جلوگیری از تعارض عملکرد بخش های مختلف دولت چیست؟

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی اظهار داشت: دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری است که به دنبال نحوه تقسیم وظایف است.

مهمترین محور سخنان این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است: 

- ما از یک طرف «وزارتخانه‌های بخشی» داریم و از طرفی «وزارتخانه‌های مدیری» داریم که در کنار آنها شوراهای بالادستی داریم و در کنار آنها نهادهایی داریم که از آن در بدنه دولت و برخی هم در خارج از بدنه دولت هستند و تقریباً وظایف شبیه به هم را اداره می‌کنند.

- در حوزه فرهنگ در یک بررسی اولیه‌ای که انجام دادیم ۳۸ سازمان فعال در حوزه فرهنگی داریم که همین وضعیت در آموزش بهداشت و سلامت و حوزه‌های مختلف وجود دارد و برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده که به جای اینکه مسئولان امر  پاسخگو باشند و مستقیماً به مجلس و مردم پاسخ دهند، مصوباتی که مد نظر است در قالب این شورا به تصویب می‌رسانند که بعد هم مشخص نیست مسئولیت آن با چه کسی است.

- نیاز است که ما یک بار طراحی جدیدی انجام دهیم؛ در همین راستا ما یک مدل جدید تهیه کردیم که بر اساس نظریه اعتمادساز هم هست و بر اساس اعتماد به مردم است. این مدل برنامه ما بر اساس اختیارات ۱۰۷ قانون اساسی در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می‌گیرد یعنی مجموعه منابع بودجه‌ای به جای اینکه به صورت دستگاهی توزیع شوند منطقه‌ای توزیع خواهد شد.

- همچنین برای اختیارات هیئت وزیران برنامه داریم؛ دولت ۵ فرماندهی در ۵ حوزه اصلی پیدا خواهد کرد که هر کدام از این فرماندهان دبیر شورای عالی مربوطه با حفظ سمت خواهند بود، یعنی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان معاون رئیس جمهور در حوزه مسائل فرهنگی هم خواهد بود چرا که شوراهای بالادستی از آنجا که مصوبه دارند و اعمال نمی‌شوند در حد مصوبه باقی خواهند ماند یا در حوزه دستگاه‌های امنیتی و دستگاه‌های اقتصادی شورای اقتصاد تشکیل خواهد شد.

-  بنابراین سه حوزه اقتصادی ایجاد خواهد شد که یک حوزه رئیس جمهور معاون اول و استانداران و یک مثلث بین رئیس جمهور معاون برنامه بودجه و سازمان امور استخدامی کشور تشکیل خواهد شد.

- فارغ از صحبتی که درباره سواد و علم روحانیت شد و چون مصداق آن در این جلسه آقای رئیسی هستند و امروز هم تکرار شد باید بگویم ما نزد علمای اسلام دانشمندان بزرگی در حوزه‌های مختلف داریم از جمله علوم انسانی و اقتصاد؛ بنده در بسیاری از مسائل تلمذ می‌کنم.

- اینکه ما این ساحت را محصور کنیم این خود یک نوع انحصار طلبی است؛ علم باید جامعیت داشته باشد.

نقد شما به سخنان دیگر نامزدها چیست؟

- محل برگزاری تیم ملی والیبال دارای حواشی بود که وزارت خارجه و وزارت ورزش باید جدی‌تر عمل می‌کردند.

- در دولت سلام برنامه‌ای ارائه خواهیم داد که برخی از نهادهای بین المللی هر چه دلشان خواست انجام ندهند و ما آن را بپذیریم! پیروزی تیم ملی فوتبال ایران نشان‌دهنده توانمندی جوانان ماست و این پیروزی را تبریک عرض می‌کنم.

-جوانان ما امروز متاسفانه بهترین سال‌ها و شادترین و پر انرژی ترین سال‌های عمرشان را در پشت موضوعاتی می‌گذراندند ما هم آن را تجربه کردیم؛ چند سال محصور شدن در یک اتاق به خاطر گذراندن کنکور، سربازی و مسائل پیرامون آن و کیفیت سربازی در کشور از جمله آنهاست.

- تحصیل طولانی و دراز مدت و گرفتن مدارک متعدد بدون کسب مهارت کافی از جمله معضلات است؛ بنده هم ۲۵ سال درس خواندم که وقتی به طول تاریخ تحصیل خودم نگاه می‌کنم می‌بینم که نسبت به آن اضافه است؛ عمری که برای این تحصیل گذاشته شده  چه فایده وجود دارد؟

- موضوع مهاجرت یک پدیده رو به رشد بوده و دولت اخیر هم که در حوزه مهاجرت نخبگان غوغا کرده و این موضوع چند برابر شده است.

- حالِ جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله ما عمدتاً چگونه است؟ یا درگیر کنکور و سربازی هستند و یا شغل شان مشکل دارد و نرخ بیکاری جوانان به شدت بالاست. افرادی که درآمد دارند مسکن برای آنها خواب و خیال شده و در حسرت ازدواج و تشکیل خانواده هستند و مسایلی مانند کولبران که بین نان و جان مانده‌اند.

-  دولت سلام، دولت جوان و خانواده است و محور اصلی جوانان انقلابی خواهند بود که کارگشا و گره گشای مسائل کشور هستند و حتماً به دنبال آن خواهیم بود که کنکور حذف شود و مسئله سربازی را حل خواهیم کرد که یک بخش بودجه اعتباری و فناوری دارد و مسئولیت آن با دولت است که آن را تأمین خواهد کرد؛ با گفتگو با نیروهای مسلح به یک طرح جامعی برای تبدیل طرح سربازی به طرح سربازی حرفه‌ای خواهیم رسید که در دنیا وجود دارد.

- ما نشسته‌ایم و کار کردیم و وضعیت های شغلی را در آوردیم که برای جوانان هر شهر شغل درنظر گرفتیم و اعتبار ۵۰۰ میلیونی برای هر زوج جوان در نظر گرفتیم که برای مسئله ازدواج جهیزیه و مسکن و غیره است.

- به موضوع جانکاه کرونا  و وضعیتی که در میان مدت جهان درگیر آن است، پرداخته نشد، متاسفانه آمار فوتی بالایی در کشور داریم این آمار فوت غیرقابل توجیه است.

- صدا و سیما کشورهایی که اوضاع خرابی در کرونا دارند را مرتب گزارش می‌کند اما هیچ وقت از کره‌جنوبی نمی‌گوید که فقط ۱۹۷۴ فوتی داشته یا ویتنام که ۵۳ نفر یا چین ۴۳۳۴ فوتی داشته است، خیلی از این کشورها هم هنوز واکسیناسیون را شروع نکرده اند  اما یک دولت مقتدر و مدیر قاطع داشتند و دچار بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری نبودند که این اتفاق بیفتد.

- اخیراً در کلاب هاوس یک عزیزی گفت من می‌توانستم ۱۸ میلیون دوز واکسن کرونا در مرداد ماه را وارد کشور کشور کنم اما دولت همراهی نکرد.

- ۱۸ میلیون دوز واکسن یعنی کاهش چشمگیر مرگ و میر در کشور؛ این خیلی حرف وحشتناکی بود که زده  شد که ما امکان آن را داشتیم که واکسن را بیاوریم و تمام افراد تحت خطر را واکسینه کنیم و نشد، اما دولت سلام برای این موضوع برنامه دارد.

برنامه شما برای جبران عقب ماندگی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چیست؟

- برای فهم مردم از برنامه‌ها و تیم فکری همراه کاندیدای ریاست جمهوری شوآف و شومن بازی و روشی برای جلب توجه، اثر نخواهد کرد.

- دوستان (کاندیداها) صفات را جمع می بندند، باید برای اینکه مورد خطاب قرار می‌دهند و همه را به صورت جمع مورد خطاب قرار می‌دهند دلیل بیاورند لذا این کار صحیح نیست.

- مسئله آموزش و پرورش اساسی‌ترین مسئله کشور است، هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش سنجیده می‌شود.

- مهمترین وزارتخانه کشور وزارت آموزش و پرورش است؛ البته در نظام تعلیم و تربیت ما تحولات بنیادین داریم و باید ببینیم محصولی که وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد به ما بدهد چه باید باشد. اما فارغ التحصیل در دوره عمومی که باید کسی باشد که سواد زمان خود را داشته باشد و مهارت اجتماعی موثر داشته باشد برای اینکه بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند و یک مهارت شغلی ساده برای اینکه زندگی خود را اداره کند، داشته باشد.

- از 7 تا 18 سالگی اطلاعات زیادی به بچه‌ها می‌دهیم و بعد آنها را پشت سر کنکور قرار می‌دهیم.

- اکنون نظام تعلیم و تربیت دنیا به سمت استعدادیابی رفته یعنی در سن ۳ تا ۸ سالگی است و بر اساس استعدادها افراد ارتقا پیدا می‌کنند و در مسیرشان تحصیل هم وجود دارد اما در نظام ما اینگونه نیست آنها را رها می‌کنیم و در نهایت برای آنها مسابقه می‌گذاریم.

- اگر بخواهیم وارد فضای آموزش و پرورش شویم باید ورودی آن علمی باشد لذا ما باید کاری کنیم که بالاترین رتبه شغلی شغل معلمی باشد و عدالت آموزشی نیز مهم است.

- اکنون ۱۶ برابر یک نفر در شمال تهران نسبت به سایر مراکز استانها هزینه می‌کند و مدل‌های مختلفی از مدارس داریم که این نشان می‌دهد آینده را به پولدارها می‌فروشیم و نخبگان و سیاستمداران آینده کسانی هستند که با زور پول وارد دانشگاه‌ها شدند! بنابراین در موضوع تحول بنیادین مسئله آموزشی و مهارت بسیار مهم است.

برنامه شما برای استفاده بیشتر از شوراهای عالی (فراقوه‌ای) چیست؟

- ما در این جمع (مناظره) برای جلب توجه هر حرفی را نباید بزنیم؛ نزدیک انتخابات که می‌شود یاد آزادی زنان، کولبران، محرومان و مستضعفان می‌افتیم و بارها تکرار می‌شود و آنها از پشت گیرندگان نگاه می‌کنند و می‌گویند قبلی‌ها هم این حرف را زدن و ما یادمان هست.

- دیدیم که در جمع کاندیداها، نرخ بانوان کم‌کم دارد بالا می‌رود و می‌خواهند کل کابینه را خانم‌ها بگذارند،‌ حال برای اینکه که دیگر دستی روی دست من نباشد می‌گویم کل کابینه من خانم باشند!

- قطعا برای بیننده محل سوال است که چرا اینگونه شعار می‌دهیم؟ برای زنان موضوع شایسته‌سالاری هم مهم است و دیگری هستند رئیس ستاد بنده خانم و مادر سه فرزند است، یعنی می‌خواهم بگویم مادرها هم می‌توانند فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشند اما همان زنان هم از ما شایسته سالاری می‌خواهند.

- وقتی قرار است کاری بنا گذاشته شود و به قدری بانوی شایسته داریم که واقعا نمی‌توان تمام کابین را از بانوان گذاشت اما از اقوام و مذاهب اهل سنت هم می‌گوییم که استفاده خواهد شد. اگر راست می گوییم وضعیت بیکاری در کشور مرزهای ما در کشور بالاترین نرخ بیکاری را دارند را مورد توجه قرار دهیم.

- وضعیت کار به گونه‌ای شده که کولبر بین نان و جانش،‌ انتخاب می‌کند لذا باید اینها را حل و فصل کنیم.

- برای اینکه بیاییم و حرف‌های اینگونه بزنیم باید به ساختارها توجه شود، ما شوراهای مختلفی تحت قانون اساسی داریم که در آنها یک گسست ساختاری وجود دارد. برای این شوراهای عالی و نهادهای اجرایی ما یک طراحی کردیم که دبیر هر شورای عالی معاون رئیس جمهور و مسئول فرماندهی آن حوزه است.

- یکی از مشکلاتی که دولت‌ها داشتند این است که اقتصاد کشور مسئول نداشت، اکنون فرهنگی کشور هم متولی مسئول ندارد اکنون نهاد مردمی اجتماعی و مدنی و معنوی داریم که در حوزه‌های مختلف هم همین است، بخش سلامت هم تعداد متولی دارد بنابراین رئیس شورا هم بالاتر از رئیس‌جمهور است. درست است که رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما حق وتو ندارد و سایر شوراها هم همین گونه است و مجری مصوبات است و مسیر مصوبات رئیس جمهور و فرمانده همان حوزه است.

جمع‌بندی

- رئیس جمهور مسئول رویکردهای کشور است و باید بتواند مجموعه‌های موثری را هم راستا قرار دهد آنهم برای تامین منافع ملی و ارتقاء زندگی مردم اما در حال حاضر در موضوعات مختلف مجبوریم اظهار نظر کنیم تا مردم از لابه‌لای صحبت‌های ما یک دیدگاه کلی نسبت به اینکه این فرد چگونه فکر می‌کنند و چه نگاهی دارد به آن برسند.

- ضمن اینکه اقتصاد ما باید درون‌زا باشد باید به شدت برونگرا هم باشد، اقتصاد مقاومتی این است بنابراین کارکرد وزارت خارجه باید منافع ملی و منافع اقتصادی را تأمین کند لذا باید تغییر پیدا کند و وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین المللی باشد.

- ما ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم که این شرکت‌ها خانه خلوت جناح‌های سیاسی تبدیل شده است، هر کسی برنده انتخابات می‌شود اهل ستاد و افراد خود را شریک می‌کند که کنار هم هستند که خیلی از آنها سازمان‌های خصوصیاتی هستند و سازمان‌های نظارتی نمی‌تواند آنها را کنترل کنند.

- ما طرحی برای فراخوان از همه متخصصین برای عضویت در هیئت مدیره شرکت آماده کرده ایم که به صورت کاملا شفاف است و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها داوری خواهند کرد برای اینکه این ۷۵۰۰ نفر می‌خواهد این ۱۵۰۰ شرکت را اداره کنند توسط این اساتید دانشگاه انتخاب شوند.

- روی صحبت من با جوانان است جوانانی که منتقد وضع موجود و منتقد عدم به کارگیری نسل جدید در اداره کشور هستند و احساس می کنند و پشت درهای بسته و طبقه سفت شده باقی ماندند، جوانانی که از دعوای راست و چپ اصولگرا و اصلاح‌طلب خسته هستند و می‌خواهند کشورشان را آباد، مقتدر و قدرتمند ببینند این گوی و این میدان!

- دولت سلام دولت جوانان و دولت نسل نو است؛ دولت آنان که سالهاست از نامشان نان خوردند لذا دولت سلام فراتر از حزب و جناح است.

- دولت سلام دولت جوانان قومیت‌ها و اقلیت‌های مختلف است، ما جوانان آمده ایم که بگوییم جایگزین هر آنچه بوده است هستیم. ما نسل جایگزین هستیم تا افراد متخصص را به کار بگیریم از همه جناح‌ها استفاده کنیم و فرصت طلبان را از پای سفره انقلاب بلند کنیم و سفره انقلاب را بتکانی.

- سفره انقلاب برای مردم است؛ ما پشتوانه‌ای به شما جوانان نداریم و منابع مالی مربوط به حزب و جناحی نیست خیلی‌ از جوانان در مناظره قبل با من صحبت کردند لذا هر جوان یک ستاد تشکیل دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    1 39
    در رابطه با نیروهای نظامی و انتظامی طبق قانون اساسی دولت حق هیچگونه دخالتی ندارد، ادعای تبدیل سربازی اجباری به حرفه ای فقط جنبه ی تبلیغاتی دارد، چنین برنامه هایی را فقط فرماندهان رده بالای نظامی کشور با دستور فرماندهی کل قوا، می توانند طرح ریزی و اجرا کنند. نامزدهای ریاست جمهوری از چنین ادعاهایی پرهیز کنند.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
      37 0
      چرا اتفاقا از نظر قانونی می تونه دولت یه لایحه می ده مجلس برای سربازی حرفه ای
  • م.ش. IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    1 0
    خوبه اما احساس محافظه کارانه عمل کردن رو از ایشان دریافت میکنم. یکجاهایی باید با قاطعیت پاسخ داد، فقط نباید به فکر خود بود.
  • رضا IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    0 0
    آقای قاضی زاده انسان خوبیست ما به محسن رضایی رای میدهیم
  • رضا IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    1 0
    دولت سلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس