کد خبر 1234932
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵

به گزارش مشرق علی بهادری جهرمی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما، یک رسوایی مهم هم بیرون از مرزهای ایران داشت: واضح تر از هر زمان دیگری، ماهیت ضد حقوق بشری پر ادعا ترین کشورها در زمینه حقوق بشر عیان شد. 

1- «حق رای» یا همان «حق انتخاب کردن» از بدیهی ترین حق های مندرج در ابتدایی ترین اسناد حقوق بشری است. منشور جهانی حقوق بشر مواد متعددی را به حدود و ثغور این حق بنیادین اختصاص داده است. همان گونه که در دکترین حقوق بشر مطرح است، پر بیراه نیست اگر حق رای را پس از «حق حیات» شالوده سایر حق های بشری بدانیم، چه با اجرای همین حقِ انتخاب کردن است که «حق تعیین سرنوشت» شکل گرفته و طیف متعددی از حقوق بنیادین بشر، از نسل اول تا نسل چهارم، حول آن نضج میگیرد. مفهوم مخالف این موضوع چنین میشود: سلب حق رای به معنای نقض سایر حق های بشری است.

2- به دلیل همین میزان از اهمیت حق انتخاب کردن است که در اسناد متعدد بین المللی، کشورها ملزم شده اند تمام تمهیدات لازم را برای اِعمال حق رای اتباع سایر کشورها فراهم کنند. این مهم به قدری بدیهی است که در این رابطه هیچ نظر مخالفی نه در دکترین و نه در رویه عملی کشورها ابراز و اجرا نشده است.

3- با وجود اعلام چند ماه پیش ایران به دولت و وزارت خارجه کشورهایی که ایرانی ها در آنجا ساکن هستند و به رغم اطلاع آنها از انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی ماهیت ضد حقوق بشری خود را در روز انتخابات ایران، به طور عملی نشان دادند: کانادا، یکی از پر ادعا ترین کشورهای آمریکایی در رابطه با حقوق بشر، در اقدامی بی سابقه و عجیب اصلا اجازه برپایی صندوق رای انتخابات ریاست جمهوری ایران را در کشورش نداد؛ کشورهای پر ادعای اروپایی هم مانند آلمان و انگلستان با زیرپا گذاشتن بدیهیات حقوقی، جان رای دهندگان ایرانی را به خطر انداختند. اخبار متعددی پیرامون حمله و حتی ضرب و شتم ایرانیان رای دهنده در کشورهای اروپایی منتشر شد. 

4- نه فقط حقوقدانان و کارشناسان ایرانی، که صاحبنظران و فعالان بسیاری در عرصه بین الملل به سوءاستفاده سیاسی غرب از مفاهیم و مصادیق حقوق بشر اذعان داشته و دارند، مصادیق زیادی هم برای این موضوع ذکر شده و می شود.

دانلود

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبدالله مومن IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    38 0
    فعلا که حقوق بشر غربی یهودی که حامی رژیم های عربی ضد انتخاباتی اند. بر جلوگیری از حق رای دادن ایرانی ها. متمرکز شده است.
  • محمدامین IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    19 0
    ای کاش اونجا بودم و یه درگیری مفصلی با دوستان منافق میداشتم.
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      17 0
      منظور از دوستان منافق، خائن های وطن فروش است؟
  • محمد IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    ارزش راي هم وطن هاي عزيز خارج كمتر از گلوله رزمندگان دفاع مقدس نبود ننگ بر كساني كه با نام امام خميني بر مسند قدرت نشستند و در روز مبادا با ضد انقلاب همسفره شدند هم وطن با غيرت خارج قدم هايتان در اعتلاي ايران عزيز گرامي باد
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    8 1
    حیف اکسیژنی که این وحوش هدر می دهند! اروپا=حامی تروریسم
  • DE ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    21 0
    این داعشی ها ی .. جیره خوار عربستان واسرائیل منافقین وسلطنت طلب های اوباش از این به بعدازشون در دیدارهای بعدی با اسپره فلفل وشوکر پذیرایی داغ و جانانه ای می کنیم که هرگز یادشون نره! از قدیم گفتند جواب های هویه! اخه کثافت ها! وقتی کسی با شما کاری نداره برای چی پاتون رو از گلیم تون بیشتر دراز میکنید و مزاحم خانواده های ایرانی می شید؟ برای چی ایرانی ها رو بیخودی اذیت و آزار می دید؟ شما با هفت پشت تون غلط می کنید بخواهید با ایرانی ها با زبان ارعاب وتهدید و بی حرمتی و زور و تجاوز به حقوق انسانی حرف بزنید!
  • مهدی IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    1 0
    قطعا این هابابرنامه وپشتیبانی اومدن اونجا ولی خداروشکرتودهنی خوبی خوردن سطنت طلبان ومنافقین بی وطن
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    1 0
    یک مشت وطن فروش که به خاطر اقامت و گرین کارت تن به هر ذلتی میدن اف به روتون شما هم ایرانی هستید.
    • DE ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 0
      خیلی از این اوباش داعشی حرومزاده! توایران دزد ، قاچاقچی و قاتل بودند فرارکردند اومدن این جا . دارند برای بن سلمان پادویی می کنن!
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 0
    پلیس غربی مانع اقدامات وحشیانه این اراذل نشد
  • DE ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 0
    سعودی های پلید ، در کشور ثالث اسباب ازار و اذیت ایرانی ها رو فراهم می کنید ؟ براتون دارم . یک آشی براتون بپذم که یک وجب روغن روش باشه و به غلط کردن بیافتید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس