کد خبر 1236187
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸
تبانی با گاوداران علیه مردم و دولت بعد!

امتیازدهی و تبانی ستاد تنظیم بازار با تولیدکنندگان صنایع‌غذایی و افزایش نجومی قیمت‌ها در روزهای پایانی عمر دولت رکورد زده است.

به گزارش مشرق، امتیازدهی و تبانی ستاد تنظیم بازار با تولیدکنندگان صنایع‌غذایی و افزایش نجومی قیمت‌ها در روزهای پایانی عمر دولت رکورد زده است. این ستاد که در هشت سال گذشته به صورت قطره چکانی با افزایش قیمت برخی از کالاها به ویژه شیرخام موافقت می‌کرد، روز گذشته در اقدامی عجیب قیمت شیرخام را از ۴ هزار و ۵۰۰ به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش داد و بالطبع قیمت فرآورده‌های لبنی نیز ۷۰ رصد گران خواهد شد. به نظر می‌رسد با اتخاذ چنین تصمیمات خام و غیرمنطقی، متولی تنظیم بازار کشور برای زیان مضاعف دولت آینده و مصرف‌کنندگان کمر همت بسته است و باید نسبت به عواقب این تصمیماتش پاسخگو باشد.

لابی‌های تولیدکنندگان صنایع‌غذایی به ویژه شیر و لبنیات، با ستاد تنظیم بازاردر طول هشت سال گذشته، مصرف‌کنندگان را متضرر کرده و همین امر موجب کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات و سایر موادغذایی ضروری مانند مرغ، ماهی و گوشت قرمز شده است، اما متولیان تولید، تنظیم بازار و حتی سلامت مردم نسبت به این فاجعه بی‌تفاوت بوده‌اند.

اکنون که در روزهای پایانی عمر دولت تدبیر قرار گرفته‌ایم، ستاد تنظیم بازار در اقدامی عجیب با درخواست‌های افزایش قیمت موادغذایی، کالاهای اساسی و از همه مهم‌تر شیر و فرآورده‌های لبنی موافقت می‌کند. این هماهنگی با تولیدکنندگان نوعی تبانی است که در نهایت به زیان مصرف‌کنندگان و دولت آینده تمام می‌شود، چراکه دولت آتی با حجم بالایی از گرانی‌ها روبه‌رو خواهد شد که در نهایت اعتراض مردم را به همراه

خواهد داشت.

واضح است، ستاد تنظیم بازار در طول این سال‌ها به شدت مدافع حقوق تولیدکنندگان صنایع لبنی بوده و هرگز از کمک به این صنعت دریغ نکرده است، زیرا کارخانجات به پشتوانه این حمایت‌ها، سالانه چهار تا پنج بار قیمت‌ها را خودسرانه یا با مجوز این ستاد گران کرده‌اند و با لابی‌های گسترده‌شان افزایش قیمت‌ها را به کرسی نشانده‌اند. یکبار به بهانه کمبود شیرخام، یکبار به بهانه افزایش قیمت مواد بسته‌بندی و....

در طول ۸ سال مصرف شیر ۲۱ لیتر کاهش داشته است

مصرف شیر و لبنیات در ایران در یک دهه ۱۷ لیتر کاهش پیدا کرده است. طبق اطلاعیه مرکز آمار درخصوص وضعیت مصرفی کالاهای خوراکی اساسی مشاهده می‌شود مصرف لبنیات از سال ۱۳۹۰ تاکنون دستخوش تغییرات مهمی شده است.

آمارهای سالانه مصرف نشان می‌دهد کمترین میزان مصرف سرانه شیر و محصولات لبنی از ابتدای دهه ۹۰ در سال ۱۳۹۷ رخ داده و برابر با ۱۰۰ لیتر ثبت شده است. مقایسه این ارقام نشان از ۲۱ درصد کاهش داشته است.

در سال ۱۳۹۰ مصرف سرانه این کالا ۱۲۷ لیتر بوده است. به مرور در هر سال از این میزان کاسته شده و در نهایت در آخرین مقطع مورد بررسی، یعنی سال ۱۳۹۸ به ۱۰۶ لیتر رسیده است. به عبارت دیگر در طول هشت سال مصرف شیر ۲۱ لیتر کاهش داشته، یعنی به طور متوسط هر سال بیش از ۲ و نیم لیتر کاهش.

براساس پیش‌بینی مرکز آمار مصرف شیر و محصولات لبنی در سال ۱۳۹۹ برابر با همین میزان در سال گذشته بوده و در سال ۱۴۰۰ (به شرط کاهش وضعیت وخیم کرونا) نیز تنها چهار لیتر به این میزان اضافه خواهد شد، البته به شرطی که قیمت شیر و لبنیات در حدود قیمتی سال ۹۹ باقی بماند، اما با نسخه‌ای که ستاد تنظیم بازار روزگذشته برای شیر و لبنیات پیچید و قیمت شیرخام را به یکباره هزار و ۹۰۰ تومان (حدود ۵۰ درصد) افزایش داد، طبیعی است که سرانه مصرف به شدت دچار افت شود. هر چند که متولی تنظیم بازار فقط به فکر راضی نگه داشتن صنایع لبنی است و به هیچ وجه به سلامتی مردم و آمار مصرف سالانه توجهی ندارد.

اعمال فشار از سوی گاوداران صنعتی

در یک‌سال گذشته ناهماهنگی‌های دولت در واردات به موقع نهاده‌های دامی و افزایش قیمت آن‌ها در کشور به شدت صنعت دامپروری را تحت‌الشعاع قرار داد و به همین بهانه شیرخام از ۲ هزار و ۵۰۰ به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در دو مرحله در سال ۹۹ افزایش یافت. همزمان با این تغییرات فرآورده‌های لبنی نیز گران شدند، اما تأمین نهاده‌ها از ابتدای امسال تاکنون سرو سامان یافته و دولت با برنامه‌ریزی درست نهاده‌ها را در بازارگاه تأمین و به موقع به دست تولیدکنندگان رسانده است و دامپروران مشکلی در این بخش ندارند. طی هفته‌های گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت سبوس را که هیچ جایی در جیره غذایی گاوهای شیری ندارد، آزادسازی کرد. این اتفاق قیمت‌ها را حدود یک درصد گران کرد، اما بهانه‌ای شد برای گاوداران صنعتی تا به دنبال افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خام باشند. به گفته فعالان بازار، در سال گذشته که دامداران غیر صنعتی به شدت به دنبال تأمین علوفه و نهاده‌های دامی بودند، گاوداران صنعتی در کمال ارامش و اسایش سهمیه خودرا از دولت دریافت می‌کردند، اکنون مدعی افزایش قیمت‌ها هستند.

سید احمد مقدسی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان شیرخام از جلسات متعدد فعالان صنعت با معاونان وزیر جهادکشاورزی، رئیس ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در هفته‌های اخیر، خبر می‌دهد و می‌گوید: سرانجام در جلسه تعیین قیمت شیر که در وزارت جهاد کشاورزی روز دوشنبه به سفارش ستاد تنظیم بازار برگزار شد، افزایش هزار و ۹۰۰ تومانی شیرخام تصویب شد و به این ترتیب قبادی رئیس ستاد روزگذشته قیمت جدید شیرخام و افزایش آن از ۴ هزار و ۵۰۰ به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به تصویب رساند و به دامداران و کارخانجات ابلاغ کرده است.

منابع آگاه از اعمال فشار گاوداران به ویژه صنعتی‌ها خبر می‌دهند و می‌گویند: "در هفته‌های اخیر وزارت صمت و جهاد کشاورزی از سوی گاوداران صنعتی به شدت تحت فشار بوده‌اند تا افزایش ۵۰ درصدی قیمت را در ابتدای تابستان به تصویب برسانند.

فعالان بازار که نگران کاهش تقاضا در بازار هستند نسبت به ابن تصمیم قبادی هشدار می‌دهند و می‌گویند: مگر دامداران چه نوع علوفه‌ای به دام‌ها می‌دهند که به یکباره مدعی افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیرخام شده‌اند. آن‌ها این اقدام گاوداران را نوعی جاروجنجال و «هوچی گری» می‌دانند و معتقدند که ستاد تنظیم بازار با این مصوبه در حق مصرف‌کنندگان ظلم کرده است. قطعاً تا چند روز آینده شیر و لبنیات با چالش بسیار جدی روبه‌رو خواهد شد، چراکه با این افزایش قیمت، ماست‌های بسته‌بندی در وزن‌های کم به بالای ۲۰هزار تومان می‌رسد و ماست‌های طمع‌دار و به اصطلاح لاکچری به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

به گفته این فعالان، اگر ستاد تنظیم بازار در تصمیم اخیرش تجدیدنظر نکند، قطعاً دولت آینده و مصرف‌کنندگان با چالش بسیار جدی روبه‌رو خواهند شد، چراکه غیر از شیر و ماست، قیمت انواع بستنی، خامه، پنیر، دوغ و کشک با گرانی شدیدی مواجه

خواهند شد.

کارخانجات لبنی همچنان پیشرو

خبرهای رسیده از بازار حاکی از آن است، از آنجا که کارخانجات از تصمیم ستاد تنظیم بازار اطلاع قبلی داشتند و از چراغ سبز این ستاد نسبت به گرانی قیمت شیرخام و لبنیات آگاه بودند، از اوایل هفته گذشته محصولاتشان را از بازار جمع‌آوری و با ۵۰ درصد افزایش قیمت روانه بازار کردند. به عبارت دیگر این بار هم چراغ خاموش لبنیات زودتر شیرخام گران شد. به گفته سخنگوی صنایع لبنی، با تصمیم روز گذشته شیر و لبنیات بار دیگر گران شده و افزایش قیمت‌ها طی هفته اینده به ۷۰ درصد خواهد رسید.

براساس این گزارش قطعاً با ادامه این روند تقاضا در بازار کاهش خواهد یافت و شیر و لبنیات به کارخانجات برگشت داده می‌شود، چراکه مردم دیگر توان خرید شیر ۲۰ هزار تومانی یا ماست و پنیر گران را ندارند. نکته قابل تامل اینکه، تا لحظه تنظیم خبر، هیچکدام از مسئولان مربوطه اعم از جهاد کشاورزی، صمت و ستاد تنظیم بازار به تماس‌های خبرنگار ما پاسخ ندادند و قطعا کمیته تنظیم قیمت شیر و. رئیس ستاد تنظیم بازار باید نسبت به عواقب تصمیماتشان و افزایش قیمت شیر و لبنیات پاسخگو باشند.

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • علی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    18 1
    باید دید افزایش قیمت ها تا کجا میره .صبرکنید ببینید گرانی شیر کجا سبب نا توانی مردم از خرید میشه و یک روز می بینید که هیچ شیری در فروشگاه ها خریداری نمیشه!
    • علیرضا IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      1 0
      همچین روزی نخواهد رسید ولی بزودی روزی که شمارا باکارت ملی درصف شیر و گوست هستید خواهیم دید. ۴۰ساله حریف مافیای نهاده و لبنیات نشدن و اکنون رسانه هم در اختیار انهاست خلایق هرچه لایق
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    24 4
    بازار دست لیبرال هاست
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    31 0
    مجلس انقلابی مقداری همت.البته اگر بهتون بر نمی خوره.
  • سعید IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    16 2
    این گونه افزایش قیمت ها متأسفانه در این چند ماه آخر دولت روحانی شروع شده و تا پایان دولتش ادامه خواهد داشت، البته اتحادیه ها و بعضی از شرکت های تولید کننده خودشان نقش مستقیمی دارند، باید مجلس در این شرایط هوشیارانه عمل کند که جلوی این مصوبات و تحرکات مشکوک دولت حاضر روحانی را بگیرد تا هنوز کار از این بدتر نشده است.
  • حسین کافیان صفری IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    19 18
    من یک دامدار هستم اقا یا خانم کار شناس اگر فکر می‌کنید قیمت شیر گران هست یکروز از پشت میز قشنگ و خنکت پاشو ببرمت دامداری اگر شیرو ۷۵۰۰ نکردی در دامداریم را گل میگیرم
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      6 6
      آره تو راست میگی کنتور که نمیندازه بکنش ۱۵۰۰۰ تومن
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      5 1
      نمیشه که بزرگوار! باید فکر جیب مردم و قدرت خریدشون هم بود باید دولت مدیریت کنه.‌ کم کم داره به جایی میرسه که مردم نمیتونن فرآورده های شما رو بخرن باید شیر رو با همون گاو ها دور هم بزنید بر بدن!
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      7 0
      سالهاقبل که جنسهااینقدردچارگرانی افسارگسیخته نشده بودن دربرنامه نیمروز ی دامدارمهمان برنامه بود.گفت چون مسافربودم برای اولین بارپنیربسته ای یکنفره خریدم ازقیمتش شوکه شدم.علی ضیاء گفت یعنی خیلی گرونه؟گفت خیلی،ماتولیدکننده ایم ومیدونیم این قیمت غیرواقعیه.معلومه ی جای راه رواشتباه رفتین یا ی اشکال توکارتونه
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      3 1
      کسی منکر زحمت دامدار ها نیست.با این قیمت ها ۵۰ درصد مردم که از قشر فقیر جامعه هستند از مصرف لبنیات محروم می شوند.آنوقت همان هایی که زیر باد خنک هستند خیالیشون نیست.و این یعنی ظلم به دامدار و مردم فقیر.
    • محمد IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      5 0
      اگر فرمایش شما درست هم باشه نباید قیمت ناگهانی بره بالا!
    • رحمت عیدی IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      5 0
      بله داداش گلم من با شما کاملا موافقم و حق باشماست، وقتی قیمت انواع خوراک دام بی ضابطه و عمدی در طول این چند سال سر به فلک کشیده و همان هم کمیاب و یا نایاب در مواردی و همچنین نرخ دارو و خدمات دامپزشکی و کلا هر چیزی مربوط به دامداری به اوج رسیده حالا کاملا حق دارید از افزایش قیمت شیر دفاع کنید اما نکته اصلی ماجرا هدف آن گرانی عجیب و مشکوک خوراک دام و این هماهنگی دیر هنگام گرانی شیر است در این آخر عمر دولت!؟ نابودی صنعت دامپروری و عواقب آن برای مردم و کشور که هزینه های بسیار سنگینی به دنبال دارد و تحمیل این هزینه های سنگین به دولت بعدی که دستِ جماعت لیبرال غربگرای کنونی نیست، ضمنا این جماعت لیبرال به دفعات ثابت کرده هرجا بازی به نفعش نباشد شطرنج برره ای انجام میدهد، حرف اصلی اینست
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      1 0
      مصرف کننده عزیز شما هم حق دارید اما یک کم هم به دامداری که در سال یک روز استراحت ندارد حق بدید من نمی‌دونم این بنده خدایی که این متن رو نوشته آمار رو از کجا آورده الان تمام دامداران دارند گاوهای شیری رو به کشتارگاه می‌فرستند چون کنسانتره کیلویی 7500 است شیر کیلویی 4600 تازه هزینه دارو و کارگر و بقیه هزینه ها هم هست
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      0 2
      روزی 30کیلو شیر ضربدر7500تومن چقدر می خوای بخوری ...فکر مردمت باش
    • حجت IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      0 0
      بنده هم معتقدم شیر قیمتش مفته اما برادر من، چرا حاظر نیستی تکنولوژیتپ بروز کنی؟ چرا حاضر نیستی به صورت علمی دام داری کنی نه بر اساس سیستم حسینقلی خانی که می کنم چون بابام اینکارو می کرد اونم به خاطر اینکه باباش این سیستمو داشت. هرچند منکر بی عرضگی کلیدسازان، نبودن بودجه های تحقیقاتی، مدیران فرتوت روبه قبله، مهندسای عشق پست میز نشینی و رانتخواری های گسترده بود
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    5 1
    انتقام سخت غربگداها شروع شد
  • احمد IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 0
    متاسفانه تولیدکنندگان مواد لبنی همیشه از ارزان بودن قیمت شیر نالان هستند!! هر چه هم گران می کنند باز اظهار می کنند تولید لبنیات مقرون به صرفه نیست اما آلان انگیزه سیاسی دارند و درصددند تا دولت آینده را از همان ابتدا زمینگیر کنند!! حالیه وقت آن است دستگاه قضا برخورد جدی کند.
  • ح IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 3
    کارشناس بیسواد یه کمی تحقیق میکردی بعدا نظر میدادی کاه از کیلویی ۶۰۰ تومان به حدود ۴۰۰۰هزار تومان رسیده سیلوی ذرت از۵۰۰ تومان به نزدیک ۲۰۰ هزار تومان رسیده والی اخر معلوم میشود که تو کارشناس با کارخانه جات لبنی تبانی کرده ای که حقیقت را پنهان کنی صنعت دامداری در حال نابودی کامل است تمام واحد های تولیدی کاملا زیان ده شده اند قیمت شیر از اب هم کمنر شما چطور کارشناسی هستی نمی دانم لااقل یکم تحقیق کن
  • DE ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    فقط یک هفته صادرات لبنیات رو به کشور همجوار ممنوع کنن تا ببینی چطور شیر به نصف قیمت هم دیگه فروش نمیره
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    5 0
    سزای خائنان به مردم اعدام و مصادره اموال است که انشاء ا... بزودی عدالت گریبان آنان را خواهد گرفت .
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    6 0
    یعنی این مجلس الان نباید یک واکنشی نشون بده!؟
  • فغع IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    12 6
    همه چی ارزون کنید شیر رو مفت بخرید من نه گاو دارم نه دامدار پراید شده۱۲۰میلیون اعتراض نمیکنید فقط شیر وگوشت باید ارزون باشه نمیشه
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      5 0
      واسه اینکه داداش اگه ماشین نداشته باشیم با اتوبوس یا پیاده میریم ولی الان نون و پنیر و شیر و ماست غذای قالب خیلی ها شده والله اینم ازشون زوال بیاد چی بخورن
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    7 2
    دولت روحانی در حال بالا بردن کاذب شاخص بورس است بنابراین پس از آمدن رئیسی بورس دچار سقوط آزاد خواهد شد و تخریب علیه رئیسی هم بشدت آغاز خواهد شد، از طرفی با گران کردن نهادهای دامی مایحتاج را نیز از هم اکنون شروع به گران نمودن کرده‌اند تا انتقامشان را از مردم بگیرند پس باید منتظر موج گرانبها باشیم، شاید مجبور به عزل و محاکمه دولت شوید.
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      درسته از بورس که نمیدونم اما از لحاظگوشت وشیرخام داره زمین سوخته تحویل رئیسی میده
  • بهلول IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 5
    به نام خدا آقای سردبیر مشرق انصاف هم چیز خوبی است! باانتشار هر خبری علیه دولت کارنامه خود را نیالایید! آیا کسی در تیم مطبوعاتی شما نیست که به یک با یک تحقیق کوچک بفهمد شیر از این مبلغ هم بهای تمام شده اش بیشتر است !! شما را به خدا جانب انصاف را نگه دارید. کاه کیلویی ۴هزار تومان است یونجه کیلویی ۵هزار تومان و مابقی خوراک دام بالاتر آیا دام باخوردن یک کیلو کاه که مثلا از همه ارزانتر است یک کیلو شیر میدهد ! یافقط برای زنده مانی است نه زندگانی و راندمان تولید و سود و سرمایه گذاری! همه گاوداران درحال جمع کردن هستند ،میدانید یعنی چه ؟! یعنی فروپاشی بانک ژن یعنی فردا واردات شیر خشک واردات گوشت واردات چرم و... یعنی اینقدر این دامدار بدبخت است که شما با زندگی اش در سیاسی کاریهایتان بازی میکنید! من مخلص آقای ریسی هستم و به ایشان رای دادم ،اما ایشان هم راضی نیستند برای حمایت از ایشان چنین روشهایی منتشر شود. برادر من ،دام موجود زنده است یعنی روزی چند وعده قضا میخورد مثل مرغ هم نیست که بازه کوتاه داشته باشد که بازارخراب بود جمع کنی وقتی اوضاع بازار خوب شد دوباره جوجه بریزی ! خیلی از دامداران شاید بعد از این دیگر ورشکسته کامل شوند دیگر توان تولید نداشته باشند. قدری خدا را درنظر بگیریم
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    13 0
    دامداران می گویند با این هزینه ها اصلا صرفه به زیر 7500 تومان نیست ... بازار میگه توان خرید در این قیمت نیست ... دولت میگه نخورید ارزان بشه ... نمی خریم به جای ارزان شدن صادر و نادر میشه ... تکلیف مردم عادی چیست؟
  • حسین IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    12 13
    جناب کارشناس عزیز شما تشریف بیاورید دامداری تحویل شما. فقط یک روز با شرایط موجود شیر 4500 تولید کن کل گاوداری برای خودت برو حالشو ببر
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 7
    مشرق چون خودش مصرف کننده است از دید مصرف کننده نگاه میکند. اگر از دید گاوداران که مدام ضرر میدهند نگاه کنید، یک کیلو شیر باید 10 هزار تومان خریده شود تا هم زیان گاودار جبران و هم رغبت برای تولید بیشتر شود. البته افزایش در کارخانه باید نظارت بیشتری شود. در شرایط فعلی مردم و گاودار ناراضی ولی کارخانه ها سودده!!!
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      3 1
      همتون دروغ میگید دقیقا مثل تولید کننده های خودرو
  • esf IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    5 8
    کی گفته سبوس توی جیره غذایی گاو شیری هیچ استفاده ای نداره؟؟؟ شما مثلا کارشناس هستین یونجه شده کیلویی 5200تومان . کاه3400تومان. یه بار که از بندر میاد نزدیک 10میلیون کرایشه فقط با این دست فرمون دارین گاوداری ها را زمین میزنن اگه گاوداری ها صنعتی بسته بشن اقتصاد کلان کشور دچار مشکل میشه چون خیلی از کارها وابسته به این صنعت هست
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 6
    از همین الان همه تقصیرهای هشت سال آینده تقصیر روحانیه!! مثل روحانی که هشت سال گفت تقصیر محموده؟!
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    10 0
    دولت کفتار صفت
  • حامد IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 0
    از ماست که بر ماست. نهایتا این که مردم نمیخرند. بعد شرایط عوض میشه
  • ح IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    کارشناس عزیز به نظر من مردم را به خوردن نوشابه دعوت کن به جای شیر که گران شده وگاودارها درحال پیشرفت وسود سرشار هستند اخه یه لیترونیم نوشابه۱۲۰۰۰تومانه و صنعت سالم نوشابه سازی درحال ورشکستگی هستش ودر اینده نزدیک این صنعت مادر بااین قیمت ها که هر روز اضافه میشه و هیچ کارشناسی وحتی هیچ مصرف کننده ای هیچ اعتراضی ندارند ازبین میرود !!!!!!!!!!!!
  • محمدایوب IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    مجلس انقلابی. انتخابات تمام شد واین دولت هربلایی میخواست سرمردم آورد لطفا اگر صلاح هست خدایی نکرده به اسلام ومسلمین وابروی نظام لطمه نمیخوره وشما که وکیل الدوله نیستید وبه دزدان ورانت خواران بدهکارنیستید به پاس قدردانی از مردم شروع به استیضاح روحانی کنید. تا به محاکمه برسد وبا جشن پیروزی وطلبکاری ومنت. مانبودیم قحطی میومد. کاخ شاه راترک نکنه.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    اگر دولت جدید درابتدای کار جلوی این حرکت ها رانگیرد باید ۴سال فقط برای صاف کردن این حرکتها که رمز ان ۴۵روز تا تحویل دولت باقی مانده (روحانی)شروع شده صرف کند
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    با فروش نفت پول گیرمان میاد هر تولید کننده خیانت کرد وگران کرد وارد کنید ملت وسلامتشان ارجعیت دارند بر تولید کنندگان وکاسبان فاسد
  • محمدامین IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    خداوند دولت روحانی و تمامی دار و دسته شان و تمامی مفسدین و اختلاس گران را لعنت کند ، الان از یه اصلاح طلب و طرفدار دولت روحانی دربار این مسئله بپرسی بازم میگه رییس جمهور اختیار نداره!!!
  • زهرا IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 0
    کی از دست حسن وبی تدبیری هایش آزاد می شویم
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    به عنوان یک شهروند تقاضای محاکمه روحانی را دارم ما گناه نکردیم به او رای دادیم او گناهکار است که ما را خام کرد و فریب داد باید تمام دار و دسته ای که پول ملت را با رانت و ... از ان خود کردند دستگیر و اموالشان به ملت برگردد زندانی شدن انها دردی دوا نمی کند مال مسروق را برگردانید گاو کاه ندارد من ماست ندارم عده ای هم ارز نیمایی را بالا می کشند و کیف می کنند
  • دامدار IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    من بعنوان ی دامدار گاوام میفرستم کشتار گاه. خدا ازتون نگذرن ببینید سویا کیلویی چنده؟ ذرت علوفه؟ کاه سفید ؟ کنستانتره؟ سبوس ا همین الانش ی کیلو شیر با نهاده های به قعلا دولتی نزدیک ده تومن در میاد اگر ازاد بشن ,مطمینا همه گاوداری ها تعطبل میشن، همین الان هم خیلیا گاوای شیری رو فرستادن کشتارگاه. نه این دولت و نه دولت اینده و نه هیچ دولت دیگری تو این کشور از تولید کننده حمایت نکرده و نمی کنه...
  • محمد IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 0
    من ی گاودارم بقران بدبخت شدم پرس کلش کیلویی پنج تومن یونجه کیلویی شیشونیم کنسانتره دولتی ک نیست نهایت ده روز بشه کیلویی ۴۲۰۰بیست روز دیگر ماه همون کنسانتره کیلویی هشتو پونصد با خاک یکی شدم تمام گاوای ابستن حتی پنج ماهه ابستن رو روانه کشتارگاه کردم تموم گاوداریا دامداریا بستع شدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس