پرس تی وی

حذف پرس تی وی برای آگاه نشدن مردم کشورهای انگلیسی زبان انجام می شود؛ اما به همراه این شبکه ایرانی، رسانه های متعلق به مردم عراق، یمن و فلسطین هم مسدود شده اند.

به گزارش مشرق،پس از همه فشارهایی که شرکت های امریکایی مالک شبکه های اجتماعی به پرس تی وی آوردند، اخیرا وزارت دادگستری امریکا دامنه prees TV .com  در اینترنت را مسدود کرد. هر چند پرس تی وی می تواند با دامنه .ir  به فعالیت خود ادامه دهد اما چنین حرکتی نماد چیست و چرا عرصه بر آمریکای مدعی ابرقدرتی، آنچنان تنگ آمده که به هر اقدامی دست می یازد تا مانع آگاهی بخشی در خصوص ماهیت حقیقی اش شود؟ آیا مقابله با پرس تی وی تا آنجا برای کاخ سفید مهم است که حاضر شده از شعار های دروغین آزادی بیان هم به راحتی عبور کند؟

این اقدام آمریکا که به معنای حقیقی کلمه نقش آشکار حق آزادی بیان و سانسور رسانه های مخالف است‌؛ در حالی انجام می شود که منطقه غرب آسیا در حال دگرگونی و عبور از دوران گذار است. چرخش دموکراتیک قدرت اجرایی در ایران مبتنی بر انتخابات مردمی، موفقیت های مقاومت یمن ضد رژیم عربستان و شرایط نابسامان رژیم صهیونیستی که متحد امریکاست، مسیر را برای ناکام کردن دیپلماسی عمومی آمریکا هموار کرده است. تحولات سریعی که در سال 1400 روی داده، در پرس تی وی انعکاس می یابد و جهان از طریق این تریبون انگلیسی زبان ایرانی می تواند برداشتی آزاد و متفاوت از آنچه در جهان خصوصا غرب آسیا روی می دهد، داشته باشد:

الف)  افشا شدن برنامه های امریکا در مذاکرات وین مانع از تحقق مهم ترین تاکتیک دولت بایدن شد. امریکا روی دیپلماسی عمومی حساب بسیاری باز کرده بود؛ اما نتوانست مذاکرات موسوم به احیای برجام را دستکم تا پایان خرداد 1400 به سمتی هدایت کند که بازهم امتیاز رایگان از ایران بگیرد و هیچ ندهد.

ب) اطلاع رسانی در خصوص عمل نکردن عربستان سعودی به آنچه در مذاکرات غیر مستقیم با دولت نجات ملی یمن به رهبری انصارالله انجام شده بود. ارتش سعودی دقیقا در روزی که قرار بود فرودگاه صنعا بازگشایی شود و محاصره کاهش یابد، همان فرودگاه را به شدت بمباران کرد.

 از ابتدا هم امریکا قصد نداشت عربستان را وادار کند که به جنگ خونین در یمن خاتمه دهد، بلکه این تنها تلاشی بود برای فشار بیشتر بر دولت مردمی صنعا از طریق مولفه های رسانه ای و پیگیری دیپلماسی عمومی آن، تا آنچه را که عربستان در میدان جنگ به دست نیاورده بود، در میدان دیپلماسی و رسانه محقق سازد.

ج) خنثی شدن نقشه امریکا و عربستان برای به هم زدن فضای انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران از مدت ها قبل موضوع رسانه های غربی مانند بی بی سی و سعودی اینترنشنال بود.

امریکا با همکاری انگلیس و عربستان سعودی تلاش داشت تا مانع از حضور مردم در انتخابات، رای آوردن یک شخص مخالف غرب و برگزاری منظم این همایش دموکراتیک شود؛ اما همه این سناریوها به شکست منتهی شد.

دقت کنیم با وجودی که شبکه اصلی امریکا یعنی سی ان ان در ایران خبرنگار دارد؛ اما به پوشش گسترده تحولات انتخابات سپس نشست خبری رئیس جمهور منتخب ملت ایران نپرداخت. بلکه اکثر خبرنگاران غربی منتظر بودند تا صحنه های درگیری و آشوب مشابه سال 1388 را با وجد و شعف برای رسانه های جریان اصلی غرب بازنمایی کنند.

حال آنکه انتخابات منظم، رای قاطع رئیس جمهور منتخب، سپس فضای آرام سیاسی و اجتماعی ایران و شروع منظم روند انتقال قدرت به دولت سیزدهم موجب شد تا همه نقشه های غرب نقش بر آب شود. اما نکته مهم رسانه ای اینجاست که این تحولات برای مردم کشورهای غربی خصوصا ایالات متحده روایتگری می شد و این نقشی بود که پرس تی وی به تنهایی بر عهده گرفته بود.

حذف پرس تی وی برای آگاه نشدن مردم کشورهای انگلیسی زبان انجام می شود؛ اما به همراه این شبکه ایرانی،  رسانه های متعلق به مردم عراق، یمن و فلسطین هم مسدود شده اند، با یک تفاوت که هیچکدام به زبان انگلیسی فعالیت نمی کنند، بلکه جامعه هدف آنها مردم منطقه غرب آسیا هستند. موفقیت های مقاومت مردم در کشورهای منطقه به ویژه یمن به حدی است که آمریکا برای دیپلماسی خود چه در ابعاد سیاسی و چه رسانه ای مجبور است مانع آگاهی شهروندان دیگر کشورها از حقایق غیرقابل انکار شود.

مفاهیمی با رویکرد متفاوت

دولت های غربی دوست دارند بلکه مجبورند آنچه را خود برای پیگیری برنامه های شان نیازمندند با سانسور دیگر رسانه ها بر مردم کشورهای غربی تحمیل کنند. معنای مفاهیمی که غرب بیان می کند با آنچه در حقیقت است کاملا در تضاد و تناقض است؛ برای مثال آزادی بیان در ادبیات غربی به این معنی است که هر کس در خدمت کردن به غرب و محکم کردن جایگاه استیلا گرانه امریکا و اروپا آزاد است‌؛ اما اگر قصد به چالش کشیدن غرب و استیلاگری آن را داشته باشد، صد درصد باید سرکوب شود.

مسدود شدن شبکه هایی مانند المسیره یمن، تلویزیون فرات عراق و حتی رسانه های فلسطینی به این خاطر است که شکست های عربستان سعودی در منطقه خصوصا یمن و وضعیت نابسامان رژیم صهیونیستی به ویژه بعد از شکست در جنگ 12 روزه برای مردم منطقه انعکاس نیابد. محور مقاومت از طریق بازنمایی این پیروزی ها می تواند تقویت شود و این مسئله روند اضمحلال هژمونی امریکا در منطقه را سرعت می بخشد.

حملاتی که به پایگاه های امریکا صورت می گیرد، مقاومت مردم فلسطین خصوصا در غزه و قدس، پیروزی های ملت و دولت نجات ملی یمن ضد اشغالگران سعودی همه و همه در رسانه های عربی محور مقاومت بازتاب می یابد و موجب خودباوری و امید به موفقیت های بیشتر خواهد شد.

این دقیقا همان موردی است که غرب نمی خواهد در غرب آسیا تحقق یابد. این در حالی است که امریکا از افغانستان در حال عقب نشینی است و نیروهای راهبردی خود را در حاشیه جنوبی خلیج فارس و عراق کاهش می دهد.

به یقین مطلق، اگر شبکه پرس تی وی و دیگر رسانه های محور مقاومت تاثیرگذار نبودند، دولت امریکا حاضر نبود وقت، انرژی و حیثت خود را برای حذف آن رسانه ها هزینه کند. اینکه واشنگتن با وجود آن همه رسانه های غربی و عربی باز هم معترض شبکه ای مانند پرس تی وی می شود، نشان می دهد همین یک تلویزیون کوچک به خوبی به وظیفه اش در تحقق دیپلماسی رسانه ای کشورمان عمل کرده است.

به یاد داریم که تیرماه سالروز تاسیس پرس تی وی است؛ سال قبل از طریق جریان غربگرای درون ایران آماج فشارها بود و به خاطر عدم تامین ارز مورد نیاز و بدهی متراکم، در معرض قطعی ماهواره ای قرار گرفت و تاکنون نیز با کمبود و مشکلات ارزی مختلف دست به گریبان است. حالا که این جریان تضعیف شده، خود امریکا برای حذف صدای رسای پرس تی وی دست به کار شده است. این هم آوایی جالب نیست؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 0
    سلام.بارها گفته شده،انها می بندن! نه فیلتر میکن و سانسور میکن! تفاوتش خیلی زیاده! این کلا از ریشه میزن! اما ما فقط در کشورمون می بندیم! کار ما بد و زشته! اما مال اون بسیار عالی!. هنوز صهیون های جهانی! و اخلاق کافر و مشرک ها رو درک نکردید! اونا شنیدن هرچیزی که اون رو به فطرتشون برگردون متنفر! و هرکسی که بخواد اگاه سازی کنه رو جلوش رو میگیرن!بارها در قران ذکر شده! چه کار حضرت موسی داشتن؟! میذاشتن تبلیغش کنه! ازادی بیان داشته باشه! اما فرعون مصر شخصا ارتش هدایت کرد و افتاد به دنبال حضرت موسی( و با خاری ذلت از دنیا رفت فرعون!). اونا در آیین کفر و شرک خود بسیار قاطع و محکم هستن! پیروی هوای نفس و شیطان و ..! اما ما احکام خدا و قران و .. رو کنار میگذاریم! و ظاهرا کراهت داریم اجراءش کنیم!.. تا این! افراد بیشتر به سمت انحرافات برن و خود و دیگران بیشتر را به سمت نابودی بکشانند.
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    3 0
    مفهومش عصبانیت از پرس تی وی به خاطر لو دادن پشت پرده ی مذاکرات وین است.
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 4
    بدبخت پشیمون شده از هرکشف وکاشف و اینترنت امادیگه دیره ! ماباهمین رسانه انقلاب مهدی عج را پخش مستقیم میکنیم ..‌بشین وببین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس