کد خبر 1237393
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
خانه کعبه

با توجه به اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا عربستان زائر خارجی نمی‌پذیرد، به منظور رعایت نکات بهداشتی هزینه حج را بالا برده و همین امر موجب شد تا تعداد متقاضیان حج امسال به حدنصاب نرسد.

به گزارش مشرق، سعودی‌ها امسال هم به منظور جلوگیری از شیوع کرونا اعلام کردند که فقط افراد ساکن عربستان امکان تشرف به حج تمتع را دارند. بر همین اساس، زائران کشورهای خارجی امسال نیز همچون سال گذشته از تشرف به سرزمین وحی در ایام حج تمتع بازماندند.

ظهر جمعه؛ حضور زائران خانه خدا با چتر (دانلود)

ثبت‌نام متقاضیان حج ۱۴۴۲ از عربستان به مدت ۱۰ روز

پس از اعلام سعودی‌ها، عملیات آماده‌سازی برای برگزاری حج تمتع آغاز شد و در مرحله نخست عربستان از پذیرش ۶۰ هزار زائر ساکن عربستان خبر داد و نام‌نویسی از متقاضیان حج تمتع ساکن عربستان از ۱۳ تا ۲۳ ژوئن (۲۳ خرداد تا اول تیر) به مدت ۱۰ روز به صورت اینترنتی صورت گرفت.

افزایش هزینه‌ها کار دست عربستان داد +فیلم

مسجدالحرام؛ ظهر روز گذشته

افزایش هزینه‌ها کار دست عربستان داد 

در حالی که سعودی‌ها از پذیرش ۶۰ هزار ساکن عربستان برای عملیات حج تمتع ۱۴۴۲ خبر داده بودن، تعداد متقاضیان حج تمتع سال جاری به این تعداد نرسید؛ به طوری که به گفته منابع آگاه در این مدت حدود ۵۶ هزار نفر ثبت‌نام کردند. بر همین اساس، امسال نیز همچون سال گذشته تعداد حجاج نسبت به تعداد اعلامی سعودی‌ها کمتر خواهد بود. این امر در حالی است که هزاران نفر از کشورهای مختلف مشتاق زیارت خانه خدا هستند، اما به دلیل شیوع کرونا و نپذیرفتن زائر خارجی از سوی سعودی‌ها امکان تشرف به سرزمین وحی را ندارند.

تعداد متقاضیان حج تمتع امسال به حدنصاب نرسید

البته یکی از عوامل مؤثر در کاهش متقاضیان حج تمتع با وجود نپذیرفتن زائر خارجی از سوی سعودی‌ها و رعایت نکات بهداشتی در ایام حج، افزایش قیمت حج تمتع است؛ چرا که امسال عربستان به دلیل اهمیت رعایت نکات بهداشتی و تغییرات در اسکان، تغذیه و حمل و نقل، هزینه حج تمتع را نسبت به حالت عادی بالا برده است و زائران در صورت تشرف به حج تمتع باید در یکی از سه گروه قیمتی ۱۶ هزار و ۵۶۰ ریال سعودی (حدود ۱۱۶ میلیون تومان)، ۱۴ هزار و ۳۸۱ ریال سعودی (حدود ۱۰۰ میلیون تومان) و ۱۲ هزار و ۱۱۳ ریال سعودی (حدود ۸۵ میلیون تومان) ثبت‌نام می‌کردند.

اذان در مسجدالحرام (دانلود)

 سامانه ثبت‌نام حج تمتع با تکمیل نشدن ظرفیت دوباره باز شد

همین امر موجب شد که تعداد متقاضیان حج تمتع کاهش یابد و بسیاری از مردم عربستان امکان تشرف به خانه خدا را نداشته باشند. با این وجود، با اتمام زمان ثبت‌نام از متقاضیان حج تمتع سال جاری، سعودی‌ها عملیات بررسی وضعیت و سلامت متقاضیان حج تمتع را آغاز کردند و به چند نفر از افراد واجد شرایط نیز پیام ارسال شده است. علاوه بر این، با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت، متولیان حج عربستان اقدام به ثبت‌نام مجدد برای متقاضیان حج تمتع کردند.

افزایش هزینه‌ها کار دست عربستان داد +فیلم

بیش‌تر متقاضیان حج تمتع جوانان هستند

بر اساس اعلام سعودی‌ها، زائران باید علاوه بر نداشتن سابقه بیماری، واکسن کرونا را تزریق کرده باشند. همچنین امسال بازه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال امکان ثبت‌نام در حج تمتع را داشتند و از قوانین ثبت‌نام، آگاهی از قرنطینه پس از ورود به مکه مکرمه بود.

عطرآگین کردن مسجدالحرام (دانلود)

امسال از بین حدود ۵۶ هزار متقاضی حج تمتع ۱۴۴۲، بیشتر متقاضیان حج تمتع را آقایان شامل می‌شوند. همچنین زائران در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال در صدر متقاضیان حج تمتع هستند؛ به طوری که حتی بیش از ۶۰ درصد متقاضیان حج تمتع، کمتر از ۴۰ سال دارند. بنابراین بسیاری از حجاج امسال را جوانان تشکیل می‌دهند. البته حدود ۵ هزار نفر را نیز خادمان و مسؤولان کاروان‌ها هستند تا زائران را برای انجام اعمال حج تمتع آماده و راهنمایی کنند.

افزایش هزینه‌ها کار دست عربستان داد +فیلم

در هر چادر عرفات و منا ۴ نفر اسکان می‌یابند

در منا و عرفات نیز به منظور رعایت نکات بهداشتی، در هر چادر چهار نفر اسکان داده می‌شود و متوسط متراژ چادرها نیز ۱۶ متر پیش‌بینی شده است تا افراد در عرفات و منا با فاصله به نیایش و انجام اعمال بپردازند.

سال گذشته نیز عربستان اعلام کرد که ۱۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان می‌توانند در حج تمتع شرکت کنند که ۷۰ درصد سهمیه به خارجی‌های ساکن عربستان تعلق داشت. امسال هم بر اساس اعلام اولیه ۴۵ هزار نفر از سهمیه ۶۰ هزار نفر حج امسال به خارجی‌های ساکن عربستان تعلق دارد که با وجود اتمام زمان ثبت‌نام، هنوز تعداد زائران خارجی متقاضیان حج امسال مشخص نیست که البته یکی از دلایل آن نامشخص بودن تعداد نهایی زائران حج تمتع سال جاری است، چرا که غربالگری و تعیین وضعیت متقاضیان حج به تازگی آغاز شده است و پس از بررسی وضعیت متقاضیان، تعداد حجاج نهایی خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    23 2
    خدایا مارو ببخش ولی با این قیمت ها تنها راه زیارت خانه ات اینه که بیایم کشور عربستان رو بگیریم تا سفر داخلی حساب بشه ارزون تر در بیاد
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    14 2
    در حج هم اختلاف طبقاتی هست ، واقعا مسخره است
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      5 1
      هر کس مستطیع نیست نمی رود.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    9 0
    دراین موقعیت که خانه خدا بدست آل سعود کودک کش وغارتگر اداره میشه رفتن به حج بجز ریختن پول درجیب این خاندان وهابی برای غارتگری وکشتار بیشترنتیجه ای دربرندارد!!! قطعا خدا هم باین کار راضی نیست!
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    7 2
    به امید آنکه یکبار دیگه ، سرپرستی خانه خدا به دست صاحبان اصلیش برسه...خدان ابراهیم ، اسماعیل و عبدالمطلب...
  • علی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 5
    نباید ایرانیان به سفر حج بروند چون غیر از این که جیب آنها را پر کرده ایم وفردا تمام این پول ها گلوله میشه تو صورت خود ما ایرانی ها.یا آنها با این پول ها به مشهد بیایند از پست فطرتی وبی ذاتیشان وله خاطر اینکه پول دارند به دختران ایرانی تجاوز کنند!
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      7 4
      اون احمق هایی که میگن حج نریم تا پول به جیب سعودی نریزیم یا احمقن یا مزدور که پول میگیرن تا این جور چرندیات رو تو سایت های خبری فارسی منتشر کنن، سعودی که بیشترین صادرات نفتو داره، به پشیزی پول زائر نیاز داره؟ درامد اصلیش نفته، پول من و امثال شما، پشیزی هم نی در مقابل درامد نفتی اونا؛ اما حالا اگه ما نریم حج چه ظرری داره و چرا میریم حج! این مهمه، برید تحقیق کنید. و چرندیات هر کسی که میگه حج نریم پول به جیب وهابی نریزیم رو توجه نکنید.
    • رضا IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      1 0
      دقیقا ، اون وقت کرونا نبود عربستان سالی ۱۳ میلیارد دلار کلا در آمد از حج کسب میکرد ( تمتع ) ، با اینکه فروش نقت و مشتقات و سایر بالای ۲۰۰ میلیارد دلار بود ‌‌.
  • علی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    4 0
    دوستان ما اگه حج نریم هیچ ضرری راعربستان متحمل نمیشه خب سهمیه ایران رو میده به کشورهای دیگر،
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 1
    هزینه ای حج رفتن واسه هر فردی نزدیک ب ۱۰ میلیون آب میخوره علاوه بر اگ طرف شانس بیاره بدون هیچ اتفاق و حادثه ای تلخ جون سالم بدر بیاره و زنده بماند و برگرده ب خانه و کاشان خودش ، بهترین زیارت و حج که اجر و صوابش بیش از حد نزد خدا و بنده خدا زیادی مقبول و رضایت بخش اینست که ما خانوارهای نیازمند ک در ماه یکبارم توان خوردن گوشت رو ندارن یا صرف ایتام شود خدا شاهد عزیز ترین بندگان خدا خواهید شد و ماننده نوری در دید و چشمان دیگران جلوه خواهید بود من از تجربیات خودم می دانم....
    • انرژی هسته ای IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      7 2
      شما درست میگید اما نمیشه که حج نریم حج واجبه درسته کمک به اون کسی که نیاز داره خیلی خوبه ولی دلیل نمیشه واجب خدا رو کنار بزاریم اینکه طرف تمکن مالی داشته باشه ولی حج واجب رو نره کار درستی نیست و عواقب دنیوی و اخروی جالبی نداره
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    ۱۶:۵۷ عزیز من روزی از یک درخت پرسیدن گفتن چرا از تبر اینقد متنفری ، گفت بخاطر اینکه دسته تبر هارا از چوب خودمون می سازن ؟؟ شما ک میگید اگ ما نرویم سهمیه ایران را میدن به کشورهای دیگه اونو خودمون میدونیم و قبول داریم ما که نمیگیم چون ما نمیخواهیم بریم و هیچکس دیگه هم نباید بره منتحا منظور ما اینست ک پول حاصل و در آمد آنها هزینه ای بوق های رسانه های منافقین و گلوله های برا کشتن مظلومین یمن ، عراق ، سوریه ، ایران خرج خواهد شد که خرج کردن در این راه خودش از خون سگم حرام تر بحساب میاد.....
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 5
    ۱۸:۲۰ شما ک میگید حج واجب تره و نرفتن ب حج عواقب دنیوی و اخروی جالبی نداره ، اگ خودت ب این خرافات و ب حکمتش ایمان و اعتقاد دارید شده یکبار از خودت بپرسی پ چرا هر سال در موسم حج این همه کشته یا مصدوم میدیم چه در حوادث سیر در منا یا واژگونی اتوبوس حامل زائران یا سقوط چرثقیل بر سرشان آیا اینا جزو عواقب دنیوی و اخروی بحساب نمیاد....؟؟؟!!
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    2 0
    اونی که میگه ما اگ نرویم حج عربستان هیچ ضرری نمیکنه ؟؟!! اگ بنظرتون واقعا اینچنان است پ چرا زیارت خانه ای خدار با پول معامله میکنه چرا بدون پولش نکرده؟؟ مگ خانه ای خدا مسکن مهر است؟؟!!
    • آرامش قبل از طوفان IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      3 0
      با سلام حرف شما درسته اما عربستان درآمد نفتی اش خیلی زیاده و از طرف آمریکا هم حمایت میشه پول سفر حج بقیه کشور های مسلمان هم که هست با این اوصاف اگر مثلاً پول یک کشور کم بشود عربستان خیلی ضربه نخواهد خورد
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    2 3
    گویا شما هنوز در خواب عمیق فرو رفتی و تابحال نمی خواهی بیدار شید که نظر بیشترین مخاطبان را بفهمی و درک کنید ، آخه اسلامی ک بسبک و فرمایشات آمریکایی که اجرا شود اون حج به چه دردی میخوره بچه جون ، شما بعنوان یک مسلمان میتوانید مناسک و شعائر برائت از مشرکین را بصورت صحیح و واقعی خودش بدون اینکه خشم و انزجار مسئولین عربستان را ب همراه داشته باشه اجرا کنید یااینکه فورا برچسب سیاسی و مخالف نظام را نسبت خواهند زد و برای ارضاع اربابشون اعدامش میکنن ، خدا از جاهلیت که دارید شفات بده......
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    حج یکبار واجبه نه ده بار مابقیش ده تا جوان که معذب و از لحاظ مالی ضعیف کمک کنی خود خدا راضی تر نیست اگر هدفتون فخر فروشی نیست که مثلا ده بار مشرف شدیم.بعد نتایجش رو تو کشورت ببین که آرامش توصورت جوانان برگشته.اون دوست نداری مدرسه کارخانه بیمارستان بسازولا ثواب داره
  • ناسناس IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    عزیزان حج واجب وهرکسی که توانایی مالی داره باید برود همان طور که نماز وروزه برای مسلمانان را خداوند واجب کرده حج هم واجب است ولی کسی که یکبار سفر حج رفته اگر ببیند نیازمندی هست باید هزینه آنرا به نیازمندان خرج کند خیلی ثواب دارد در غیر اینصورت با ید به حج برود من وشما نمی توانیم در این مورد فتوا صادر کنیم چون باید امر پروردگار اجرا کنیم نه نظر دیگرا را
  • علی IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 0
    اونی که توهین میکنه که حج واجب است وباید بریم مضخرف میگه مگر خدا گفته در شرایطی که وهابی ها میگن ریختن خون شیعیان آدم را به بهشت میبره خدا هیچ کس را بخاطر نرفتن به حج گناه بار نمیداند بلکه خدا هم راضی نیست چون این پولا به جنایت بدل میشوند وخیلی هم پول هنگفتی است بعد از نفت اگر عربستان کودک کش این همه درآمد را نداشته باشد قطعا دست به این جنایات نمیزند وهرکس هم خلاف این میگه از آل صقود بی ارزشتر وظالمتر است
  • علی IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 1
    به نظر من باید آل صقود را تمام مسلمانان دنیا حتی داخلی هم تحریم کنند واصلا به حج نروند مطمئن هستم خداوند راضی است
  • عباس PL ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    3 0
    اینجا یه احمق نوشته ان شاء الله خانه خدا به صاحبان اصلیش برگردد. میخوام بدونم صاحبان اصلیش جایی جز عربستانه؟ نکنه ما هستیم و ازمون دزدیدن. نمیدونم چرا خودمونو صاحب همه چیز میدونیم در حالیکه هیچ هم حسابمون نمیکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس