کد خبر 1246370
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
حال و هوای زائران خانه خدا

حج تمتع از فردا به صورت رسمی آغاز می‌شود و امسال با توجه به شرایط کرونا، متولیان خانه خدا علاوه بر محدود کردن زائران حج تمتع سال جاری به ۶۰ هزار ساکن، تغییراتی را برای جلوگیری از کرونا اعمال کردند.

به گزارش مشرق، اعمال حج تمتع ۱۴۴۲ از یکشنبه ساعت ۶:۳۰ صبح آغاز می‌شود و زائران خانه خدا بر اساس زمان بندی مشخص به بیت الله الحرام مشرف می‌شوند. اعمال حج تمتع از هشتم تا سیزدهم ماه ذی الحجه انجام می‌شود و امسال با توجه به اعلام سعودی‌ها، سه‌شنبه ۱۰ ذی الحجه مصادف با عید سعید قربان است. بنابراین از فردا زائران حج تمتع سال جاری که همه واکسن کرونا زدند، باید با ماسک در مناسک حج حضور یابند.

مسجدالحرام؛ روز گذشته (دانلود)

جانمایی مسیر حرکت زوار در مسجدالحرام

همچنین به منظور رعایت فاصله اجتماعی امسال هم روی زمین مسجدالحرام و سایر مناطقی که زوار حضور دارند، برچسب‌هایی قرار داده شده تا زائران در آن نقاط حضور یافته و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

نصب ۱۵۰ دوربین و ۱۰۰ تابلوی راهنما در ورودی‌های خانه خدا

همچنین به منظور رعایت نکات بهداشتی و امنیت حجاج، ۱۵۰ دوربین در ورودی‌های مسجدالحرام امسال تعبیه شده که ۵۰ دوربین آن هوشمند است و در صورت مشاهده تخلفات و حتی رعایت نکردن نکات بهداشتی هشدار می‌دهد. 

علاوه بر این، اسمه بن منصور الحجیلی، مدیر اداره کل مدیریت تجمعات حرمین شریفین از نصب ۱۰۰ تابلوی راهنمای الکترونیک در مسجدالحرام خبر داده است که با توجه به اینکه ۴۵ هزار نفر از حجاج امسال خارجی‌های اسکن عربستان هستند، این تابلوهای راهنما به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو هستند.شهرداری مکه نیز ۱۵ هزار نفر را برای ارائه خدمات مناسک حج استخدام کرده است که چندین تیم فنی نیز مشغول تعمیرات و سنجش ایمنی مسیرها و پل‌ها هستند.

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

باز شدن سه ورودی روی زائران حج تمتع ۱۴۴۲

یکی دیگر از اقدامات در حج تمتع امسال باز شدن ورودی ملک عبدالله، العمره و فتح است. این امر در حالی است که سال گذشته این ورودی‌ها تکمیل نشده بود تا زائران بتوانند از آن تردد داشته باشند.

همچنین رمی جمرات در منا از مهم‌ترین ارکان اعمال ایام تشریق و حج تمتع است که زائران به شیطان سنگ پرتاب می‌کنند. در سال‌های گذشته پل جمرات که دو طبقه بود، تخریب و پل جدیدی ساخته شد که این پل از چهار طبقه دوگانه و یک طبقه همکف تشکیل شده است؛ به طوری که زائران در ۱۲ طبقه می‌تواند اعمال خود را به جای آوردند.

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

عربستان ظرفیت پذیرش زوار در رمی جمرات را به ۲.۵ درصد کاهش داد

در حال حاضر میانگین گنجایش پل جمرات، در هر ساعت ۱۰۰ هزار نفر است و زائران سالانه در ایام حج زائران بر اساس زمان‌بندی به سمت جمرات حرکت می‌کنند. البته امسال با توجه به لزوم رعایت نکات بهداشتی تعداد زائران حج تمتع ۱۴۴۲ کاهش یافت و عربستان از پذیرش زائران از کشورهای خارجی امتناع کرد و به این ترتیب ۶۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان به حج تمتع مشرف شدند. با این وجود، سعودی‌ها اعلام کردند که ۴۵ هزار نفر از زائران حج امسال را خارجی‌های ساکن عربستان تشکیل می‌دهند و ۱۵ هزار نفر از شهروندان عربستان هستند.

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

هر ساعت فقط ۲۵۰۰ زائر امکان حضور در رمی جمرات دارند

به گفته منابع آگاه، به دلیل جلوگیری از تراکم جمعیت در رمی جمرات، متولیان حج تمتع اعلام کردند که در پل جمرات هر ساعت حدود دو هزار و ۵۰۰ زائر حضور خواهد یافت تا از این طریق فاصله بین زوار رعایت شود.

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

جانمایی مسیر حرکت حجاج متناسب با رعایت فاصله

سنگ‌های رمی جمرات به صورت بسته بندی بین زوار توزیع می‌شود

از دیگر اقداماتی که امسال نیز همچون سال گذشته پیش‌بینی شده است، دادن سنگ استریزه برای انجام مناسک رمی جمرات است. این امر در حالی است که در سال‌های قبل از کرونا زائران باید سنگ برای رمی جمرات را خودشان جمع‌آوری می‌کردند که امسال به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا سنگ‌های بسته‌بندی شده در اختیار زوار قرار خواهد گرفت.

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

غذاهای زائران حج ۱۴۴۲

توزیع غذاهای بسته بندی بین زوار

همچنین همه غذاهای توزیع شده بین زوار بسته‌بندی است و زائران نباید در هیچ جا حتی هتل و مسیرها تجمع کنند. وسایل حمل و نقل عمومی هم با نصف ظرفیت در حال ارائه خدمت‌رسانی به زوار است به طوری که اتوبوس‌های ۴۰ نفره، حداکثر ۲۰ زائر را باید جابه جا کنند.

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

بررسی وضعیت سلامت حجاج در ورودی‌های مکه

یکی دیگر از اقدامات عربستان در حج تمتع سال جاری، قرنطینه زائران قبل از ورود به مکه مکرمه بود. همچنین قبل از ورود به اماکن مقدس، در ورودی‌های مکه مکرمه همچون العمره، الشرایع، مدخل اللیث و الشمیسی وضعیت سلامت زوار بررسی می‌شود و دستگاه‌های حرارتی و الکترونیکی در برای همین منظور در ورودی مسجدالحرام تعبیه شده است.

ماشین‌های برقی برای حرکت به صفا و مروه

امسال در صفا و مره ماشین‌های برقی جایگزین ویلچر شدند و این ماشین‌های برقی که تک نفره و دو نفره است، در مسیری متفاوت از مسیر سایر زائران، می‌توانند حجاج را به سمت صفا و مروه منتقل کنند.

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

مسجد نمره در عرفات

مسجد نمره برای حضور زوار حج تمتع آماده شد

مسجد نُمره در عرفات نیز امسال متناسب با جلوگیری از شیوع کرونا آماده حضور زائران خانه خدا شده است و در مسیرها و حتی در محل اقامه نماز زوار، برچسب‌هایی به منظور رعایت نکات بهداشتی قرار داده شده است.

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

توزیع آب در مسجدالحرام

شیوه‌های جدید توزیع آب زمزم در مسجدالحرام

علاوه بر این، محل توزیع آب زمزم در مسجدالحرام که در گذشته کنار شیرهای آب چشمه زمزم بود و در آنجا تجمع نیز صورت می‌گرفت، به دلیل شیوع کرونا بسته شده و آب زمزم در بطری‌های دربسته توزیع می‌شود.

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

ربات توزیع آب زمزم در خانه خدا

ربات ضدعفونی هوا در مسجدالحرام

همچنین رباتی برای توزیع آب بین زوار امسال طراحی شده است که این ربات بدون نیاز به حضور متولیان مسجدالحرام بین زوار آب زمزم توزیع می‌کند. البته در برخی از مناطق مسجدالحرام نیز متولیان خانه خدا در محلی مستقر شدند و بین زوار آب زمزم خنک توزیع می‌کنند. البته علاوه بر ربات توزیع آب، ربات ضدعفونی کننده هوا نیز در بین زوار حرکت می‌کند تا هوا را هم خنک کرده و هم ضدعفونی.

عملیات حج ۱۴۴۲ فردا آغاز می‌شود +عکس‌وفیلم

پرده جدید خانه خدا

هر ۴ زائر حج تمتع در یک چادر اسکان می‌یابند

پرده خانه خدا نیز که همزمان با روزعرفه تعویض می‌شود، در مکه مکرمه آماده شده است و در روز گذشته به منظور آمادگی برای تعویض آن اقداماتی انجام شد. علاوه بر این، چادرهای زائران در ایام تشریق طوری قرار داده شده تا هر زائر حداقل چهار متر فضا در اختیار داشته باشد و مساحت هر چادر نیز حدود ۱۶ مترمربع است.

امسال ۶۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال به حج تمتع مشرف شدند که البته بر اساس آمار ارائه شده از سوی سعودی‌ها بیش از ۶۰ درصد زائران را جوانان ۱۸ تا ۴۰ ساله تشکیل می‌دهند. همچنین در حج تمتع سال جاری زائران بیت الله الحرام در سه گروه «برج ویژه میهمانان»، «چادر ویژه میهمانان» و «چادر ویژه میهمان» با قیمت ۸۵ تا ۱۱۶ میلیون تومان به مکه مکرمه مشرف شدند. این امر در حالی است که سال گذشته حج تمتع فقط برای ۱۰ هزار ساکن عربستان برگزار شد و حجاج سایر کشورها با توجه به تصمیم سعودی‌ها از تشرف به حج تمتع بازماندند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس