فیلم ۲۰۰ میلیاردی سینمای ایران کدام است/ مورد استثنایی «عقاب‌ها» + تصاویر

«مطرب» با ۳۸ میلیارد و ۵۴۳ میلیون تومان بیشترین فروش را در گیشه سینمای ایران تجربه کرده است اما آیا آنطور که مجله «فوکوس» مدعی شده، پرفروش‌ترین فیلم ادوار سینمای ایران است؟

به گزارش مشرق، دیدترین شماره مجله فوکوس که در بازار جشنواره کن توزیع شده، به رویه‌های بازار جهانی فیلم پرداخته و کمدی «مطرب» را با فروش ۳۸۵ میلیارد ریالی، پرفروش ترین فیلم ایرانی معرفی کرده است. در حالی که چنین موضوعی صحیح نیست.

درست است که «مطرب» تاکنون بیشترین میزان فروش ریالی گیشه را به خود اختصاص داده است اما پرفروش‌ترین فیلم را باید بر اساس تعداد بلیت‌های فروخته شده آن معرفی کرد، نه بر اساس مبلغ فروش که تابع نرخ تورم است.

فیلم ۲۰۰ میلیاردی سینمای ایران کدام است؟ + تصاویر

در این صورت، «عقاب‌ها» با ۱۰ میلیون و ۱۸۰ هزار بلیت فروخته‌شده، در صدر فیلم‌های سینمایی ایران می‌ایستد. مطرب در سال ۹۸ روی پرده رفت که قیمت بلیت سینما بین ۵ تا ۱۸ هزار تومان بود. با فرض قیمت متوسط ۱۰ هزار تومان، عقاب‌ها بیش از ۲.۵ برابر مطرب فروخته است.

به عبارت دیگر، در حال حاضر و با بهای متوسط بلیت ۲۰ هزار تومانی، اگر فیلمی بخواهد رکورد «عقاب‌ها» را بشکند، باید حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان بفروشد!

اما جدا از پرمخاطب‌ترین، «عقاب‌ها» یک رکورد دیگر هم در سینمای ایران ثبت کرده و دو دهه روی پرده سینماها بوده است!

سال اکران تعداد بلیت فروخته شده
۱۳۶۴  ۳ میلیون و ۲۴۶ هزار
۱۳۶۵ ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار
۱۳۶۶ ۶۸۶ هزار
۱۳۶۷ ۹۱۸ هزار
۱۳۶۸ ۷۶۲ هزار
۱۳۶۹ ۶۶۰ هزار
۱۳۷۰ ۴۱۸ هزار
۱۳۷۱ ۲۲۵ هزار
۱۳۷۲ ۱۵۷ هزار
۱۳۷۳ ۱۹۴ هزار
۱۳۷۴  ۱۶۴ هزار
۱۳۷۵  ۱۱۴ هزار
۱۳۷۶  ۱۴۵ هزار
۱۳۷۷ ۶۱ هزار
۱۳۷۸  ۴۳ هزار
۱۳۷۹ ۲۱ هزار
۱۳۸۰ ۸ هزار
۱۳۸۱ ۸ هزار
۱۳۸۲ ۹ هزار
۱۳۸۳ ۴ هزار
۱۳۸۴ ۴ هزار
۱۳۸۵ ۴۵۰

(اعداد رند شده‌اند)

طبق جدول فوق، «عقاب‌ها» ۲۲ سال متوالی اکران شده است، رکوردی که هیچ فیلمی به آن نخواهد رسید.

فیلم ۲۰۰ میلیاردی سینمای ایران کدام است؟ + تصاویر

* بر اساس یک داستان واقعی

سال ۱۳۹۴ کتاب «سقوط در چهلمین روز» توسط انتشارات تحسین روانه بازار نشر شد. این کتاب خاطرات خلبان یدالله شریفی زاد است. او در بخشی از این کتاب، خاطره ایجکت‌کردنش از جنگنده اف-۵ و نجات یافتنش توسط کُردهای عراق را مکتوب کرده است.

شریفی‌راد، ۲۸ آذر ۱۳۵۹ و هنگامی که ۳۴ سال داشت، به همراه دو جنگنده ایرانی دیگر مأموریت یافت تأسیسات برق دبیس در شمال کرکوک را بمباران کند. او پیش از این عملیات، بیش از ۴۰ بار سابقه نفوذ به خاک دشمن را داشت اما آن روز ابر عظیمی روی هدف را پوشانده بود و عملیات را با مشکل مواجه کرد. شریفی‌راد پس از بمباران هدف، هنگام بازگشت از دو جنگنده دیگر عقب ماند و مورد حمله ۲ میگ عراقی قرار گرفت. ۲ جنگنده دیگر عراقی هم اضافه شدند تا شریفی‌راد را مجبور به فرود کنند. اما او تسلیم نشد و به مبارزه هوایی با آن‌ها پرداخت. در این میان، یکی از جنگنده‌های عراقی توسط خود مورد هدف قرار گرفت و منفجر شد. یک جنگنده را هم شریفی‌راد با مسلسل هدف قرار داد و کمی بعدتر، با کوه برخورد کرد و منفجر شد. اما خلبان ایرانی پیش از اینکه انفجار هواپیمای دشمن را ببیند، خودش مورد اصابت موشک قرار گرفت و مجبور به ایجکت (خروج اضطراری) شد. خودش می‌گوید چون ارتفاع پرواز بسیار نزدیک زمین بود «وقتی صندلی از هواپیما جدا شد، آنان پنداشته بودند یک قطعه از هواپیمای منفجر شده من است. چتر نجاتم فرصت باز شدن کامل نیافته بود و من با سر به زمین خوردم و بیهوش افتاده بودم.»

کُردهای مبارز کردستان عراق، خلبان ایرانی را پیدا و مخفی می‌کنند تا زخم‌های بهبود پیدا کند. پیش‌مرگان کُرد عراقی، با پذیرش خطرهای بسیار، شریفی‌راد را از دست رژیم بعث پنهان می‌دارند و با کمک تکاوران ارتش جمهوری اسلامی او را به ایران باز می‌گرداندند.

فیلم ۲۰۰ میلیاردی سینمای ایران کدام است؟ + تصاویر

این موضوع چند سال بعد، همزمان با آغاز به کار شریفی‌راد به عنوان دیپلمات در پاکستان (سال ۱۳۶۳) مورد توجه عبدالله علیخانی قرار گرفت که آن سال‌ها صاحب مؤسسه «پولیدور فیلم» بود و فیلم‌های خارجی را دوبله می‌کرد؛ دفتری که کمی بعدتر به پویافیلم تغییر کرد و با شراکت محمدحسین فرحبخش به تهیه‌کننده تجاری دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ایران بدل شد.

* فیلمنامه‌نویسی گمنام!

علیخانی طرح اولیه را با محمدرضا یوسفی در میان گذاشت و او فیلمنامه‌اش را آن نوشت. جالب اینکه «عقاب‌ها» تنها فیلمنامه‌ای است که یوسفی نوشته، چرا که حوزه اصلی کار او دستیاری کارگردان بود. یوسفی البته سابقه بازیگری هم دارد که آن به حضور در اپیزود سوم فیلم سینمایی «خداحافظ رفیق» باز می‌گردد.

فیلم ۲۰۰ میلیاردی سینمای ایران کدام است؟ + تصاویر

منصور و علی مزینانی تهیه‌کنندگی «عقاب‌ها» را بر عهده داشتند که نخستین اثر تهیه‌شده توسط آن‌ها محسوب می‌شد. این دو برادر، کمی بعدتر به تهیه‌کنندگی فیلم‌های کمدی روی آوردند. جالب اینکه جلوه‌های ویژه را منصور مزینانی و فیلمبرداری «عقاب‌ها» را علی مزینانی برعهده داشت. آخرین فعالیت جدی این سینماگر به سال ۱۳۸۹ باز می‌گردد که فیلم «قفس طلایی» را تهیه‌کنندگی و فیلمبرداری کرد.

از موسیقی گوش‌نواز «مجید انتظامی» که بگذریم، بدون شک مهمترین عامل ماندگاری «عقاب‌ها» کارگردانی آن است. «ساموئل خاچیکیان» با فیلم‌های ژانر وحشت وارد سینما شده بود، در ۶۱ سالگی ماندگارترین اثر خود را کارگردانی کرد. امیر قویدل هم به عنوان دستیار، خاچیکیان را در «عقاب‌ها» همراهی کرد. خاچیکیان در تدوین هم متبحر بود و این چیره‌دستی به او در باورپذیر شدن صحنه‌های جنگی و حماسی «عقاب‌ها» کمک کرد.

فیلم ۲۰۰ میلیاردی سینمای ایران کدام است؟ + تصاویر

احمد حق‌پرست راد (با نام هنری سعید راد) و جمشید آریا (که بعدها به هاشم‌پور تغییر یافت) بازیگران اصلی «عقاب‌ها» بودند؛ یکی در نقش خلبان و دیگری در نقش تکاور ارتش.

عجیب اینکه «عقاب‌ها» در چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر هیچ جایزه‌ای برنده نشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    52 22
    وقتی فیلم کثیف و مستهجنی چون مطرب در جامعه ای این همه فروش دارد آیا نشان از انحطاط اخلاقی و بی شعوری آن جامعه ندارد.
    • میلاد IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      11 26
      اولا کجاش مستهجن هست دومن کی میگه تو نگاه کنی سومن اونجوری باشه هزارتا فیلم بدتر هم هست
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      14 21
      دکتر تو مواظب باش تار موت بیرون نیافته نمیخواد در مقام تحلیل بر بیای حتی اونقدر نمیفهمی که واژه مستهجن برای فیلمهای غیر اخلاقی به کار میره البته با این نوع ادبیاتت احتمالا مدرکت مثل خیلی از مسولین جای شبهه داره
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      10 4
      دقیقا حق با شماست
    • نوه دکتر افسانه یوسفی IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      3 5
      مادربزرگ جان شما خون نجست رو کثیف نکن، خوبیت نداره در این سن و سال برای شما...
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      5 2
      مطرب مثل آهنگ های تتلو : لگدمال کردن هنر
    • علی اکبر IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      1 7
      کثیف طرز نگاه امثال توس''''اتفاقا این فیلمو بخاطر شماها ساختن که یک جامعه رو از پیشرفت و هنر دورنگه داشتید
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      0 0
      خاک بر سر فرهنگی که تو مدافع ش باشی
  • GB ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    28 0
    فیلم‌های جدید ایرانی دیگه زیاد دیدنی نیستن. نه داستان خوب. نه قهرمان خوب. اکثراَ فرهنگی عامی رو ترویج میدن که بچه‌های جوان برن ببینن.
    • آوا IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      11 1
      احسنت واقعا عالی گفتی فیلمای الان بدرد نمیخوره سریال هایی که تو تلویزیون ساخته میشه که مفت نمییرزه باز صد رحمت به نمایش خانگی اصلا نویسنده ها مغزشونو به کار نمیندازه یه فیلمنامه درست بنویسه
    • ایرانی GB ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      6 0
      ۱۰۰ % موافقم , ما الان بیشتر کارگردان نما , تو ایران داریم تا کارگردان واقعی ! هنرپیشه هایی که تظاهر به ایفای نقش میکنند , دیالوگ های فوق العاده ضعیف و عامیانه و کوچه بازاری و فقدان لحظات ناب سینمایی در سینمای ایران موج میزنه , به هنرپیشه های کار درست نقش معمولی داده میشه و به پولکی هاش نقش های اصلی ! بطور مرتب از سناریو های بی معنی , پوچ و تهی از ارزش سینمایی فیلمهای گران قیمت ساخته میشه اما از استعداد های هنری و سینمایی خبری نیست , کاملا" مشخصه گروهی هستند که پشت پرده در حال زوال سینمای ملی کشور و سوق دادنش به طرف مسائل ضد ملی و ایرانی در حال فعالیت هستند که در دوران حسن کلید این مساله به اوج خودش رسیده.
  • مرتضی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    9 1
    یادش بخیر ،تنها خلاف دوران کودکمان این بود ک کل بچه های محِل جمع شدیم رفتیم عقابها رو دیدیم
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    5 1
    بریم عقابها رو ی بار دیگه ببینیم
  • حسین تراب نژاد IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 0
    همان طور که شما در متن نوشته اید محمدرضا یوسفی دستیار کارگردان فیلم عقاب ها بوده است. فیلم نامه عقاب ها نوشته ی مهدی فخیم زاده است که به دلیل شرایط حاکم بر سینمای آن دوره و نگرانی از توقیف فیلم اسم ایشان به عنوان فیلم نامه نویس ذکر نشده است.
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    6 0
    جدا از فروش گیشه این فیلم در بسیاری جاهای دیگر نیز نمایش داده شد. مثل مساجد، ورزشگاه ها، محلات و... اینطوری حساب شود یک رکورد جاودانه برای عقاب ها باقی می ماند.
  • امید IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    10 0
    یادش بخیر. کلی با فیلم عقاب ها، کانی مانگا، پلاک، گذرگاه، پایگاه جهنمی و فیلم های جنگی خاطره دارم. برای دیدن این فیلم های به یاد ماندنی در صف بلیت می ایستادیم و تمام صندلی های سینما برای نمایش هر فیلم پر می شدند. تماشاگران با صحنه های پیروزی در فیلم ها به وجد می آمدند و شوت می زدند.
  • محمد IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    10 2
    مزخرف ترین فیلمی که تا حالا دیدم مطرب بود
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      1 5
      بر خلاف نطر شما مطرب اشاره خوبی داره به جامعه و جوانان. و نابودی و فرار خیلی از استعدادها، (مخترع، نابغه، نفرات اول المپیادها، ورزشکار ها،... ) میکنه، مطرب با طرح موضوع خوانندگی به خیلی از مشکلات کشور پرداخت. فقط دیدگاه‌ها فرق میکنه، سطحی نگر باشی چیزی نمیفهمی از همه جهات نگاه کنی خیلی تاثیر گذار بود.
  • کوچکعلی یوسفی IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    نام کتاب سقوط در چهلمین پرواز.در دهه شصت شمسی منتشر شد نه دهه نود شمسی.با تشکر
  • حمید ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    مطرب فیلم‌متوسطی بود فروشش بخاطر ترک زبانها بود.در کل متری شش و نیم و سرخ پوست از فیلمهای خوب سه سال اخیر بودن عقابها من با بلیط ۵۰تومن دیدم
  • محمد IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    یادش بخیر چقدر این فیلم رو در دوران کودکی و نوجوانی در سینماهای لاله زار دیدیم. روح زنده یاد ساموئل خاچیکیان شاد.
  • امیرعباسی IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    مزخرفترین فیلمی که دیدم اونم تا نصفه هاش،فیلم مبتذل مطرب بود،متاسفم واسه پرویزپرستویی که مجبور شده جواد آدم برفی رو واسه پول دوباره و بطرز بد وافتضاحی بازی کنه،این فیلم حتی تو دهه چهل هم باز مبتذل و مزخرف بنظر میرسیدو اگر اونموقع بود فروش نمیکرد،اما یادش بخیر فیلمهای عقابها،کانی مانگا،هراس،افق،گذرگاه،بلمی بسوی ساحل،پلاک،پایگاه جهنمی،چه خاطراتی از این فیلمها داریم،هنوزم یه سروگردن بالاتراز سینمای امروز هستن
    • واقع نگر IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      0 0
      آخه تو چی سرت میشه نظر میدی، نظر ندی نمیگن ناتوانی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس