درگیری‎های افغانستان و برنامه‎های شرارت بار آمریکا و عربستان

آنچه در افغانستان رخ می‌دهد، ترکیبی از برنامه‌های شرارت بار آمریکا و عربستان برای این منطقه است.

به گزارش مشرق، تحولاتی این روزها در افغانستان در حال وقوع است که با واکنش‎های مختلف و گسترده‎ای همراه شده است.

این روزها افغانستان پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از این کشور که گفته می‌شود ۵۰ درصد تحقق یافته، تحولاتی را به خود دیده است تا دستخوش تحلیل‌های اشتباهی باشد درباره اینکه دلیل اصلی وخامت اوضاع، خروج ارتش آمریکا از افغانستان است.

بیشتر بخوانید:

سفر اشرف غنی و عبدالله به واشنگتن هیچ دستاوردی نداشت

آمریکایی‌ها در حالی افغانستان را تنها می‌گذارند که شرایط این کشور حتی از زمان ورود نیروهای آمریکایی به این کشور وخیم‌تر است.

آمریکا با ادعای پایان دادن به حضور گروه‌های تروریستی و افراطی پا به افغانستان گذاشتند، اما این گروه‌ها تقویت شدند و اکنون حتی تروریست‌های «داعش» نیز در این کشور حضور دارند.

نیروهای آمریکایی بیش از ۲۰ سال پیش برای پایان دادن به جنگ و نابودی تروریسم در این کشور افغانستان را اشغال کردند، حتی کشتن «اسامه بن لادن»، سرکرده «القاعده» نیز کارساز نبود، اما وعده آن‌ها هیچگاه محقق نشد و اکنون پس از نابودی افغانستان قصد ترک این کشور را دارند.

در همین حال آبشخور گروه‌های افراطی، وهابیتی است که در ساختار مذهبی و سیاسی عربستان سعودی وجود دارد و این تفکر در منطقه با تشکیل گروه‌های تکفیری وهابی گسترش یافته است.

نجات افغانستان نیازمند یک بسیج ملی در این کشور است؛ مردمی که از این کشور مهاجرت کرده‎اند باید در این فراخوان حاضر شوند و به افغانستان باز گردند و با افراط و افراطی گری بجنگند.

تا زمانی که مردم افغانستان نخواهند و دست به کار نشوند افغانستان روی خوش آرامش را نخواهد دید.

نشانه‌هایی از بسیج مردمی در افغانستان دیده می‌شود، این بسیج مردمی باید تقویت شود؛ اکنون بخش زیادی از خاک افغانستان در اشغال گروه‎های مسلح است.

در واقع تا زمانی که درصد زیادی از این کشور در اشغال چنین گروه‌هایی باشد، مفهوم دولت معنا ندارد.

آمریکا طرح و برنامه تازه‌ای برای افغانستان چیده است؛ آمریکایی‌ها اگر می‌خواستند، می‌توانستند به حضور گروه‌های مسلح پایان دهند، اما برنامه آن‌ها ایجاد صلح و ثبات در این کشور نبود.

گروه‌های تروریستی اکنون نقش نیروهای نیابتی را برای آمریکا باز می‌کنند، این نیروها در صدد ایجاد جنگ داخلی در این کشور هستند که قطعا بر امنیت منطقه بیش از پیش تاثیر منفی خواهد داشت.

چین، روسیه و ایران از بابت این ناامنی در معرض خطر قرار خواهند گرفت و اکنون زمانی است که این سه کشور باید برای پایان دادن به اقدامات مخرب آمریکا در افغانستان ورود کنند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    0 0
    ای کاش ورودی میکردند... آمریکا همش بازی داده این همه ملت رو! موندم چرا چین و روسیه هیچ حرکتی جدیی نکردند!؟ تا حالا...! درسته بیشتر منافع ایران در خطر قرار میگیره در صورت ناامنی جدی در افغانستان، اما دامن چین و روسیه رو هم خواهد گرفت...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس