به گزارش مشرق محمد مهدی غلام پور در رشته توئیتی نوشت: امروز ایران رزمایشی رو در دریاچه کاسپین با حضور یگان هوادریا، تفنگداران و تکاوران دریایی، یگان پهپادی، جنگال و ناوچه های کلاس سینا و قایق های گشتی انجام داد.
جای خالی دماوند بشدت احساس میشد اما نگاهی داشته باشیم به ناو حمزه، پیرترین شناور رزمی نداجا.
بعد از فروپاشی شوروی و مناقشات مرزی ایران با کشور های تازه استقلال یافته نظیر آذربایجان،ایران تصمیم به تشکیل ناوگانی در شمال گرفت.
ابتدا قرار بود بخشی از دارایی های نداجا در جنوب راهی شمال بشن اما با مخالفت روسیه با استفاده از رود ولگا که تنها راه ارتباطی این دریاچه با خارج هست نداجا تصمیم به ساخت تعدادی ناوچه کلاس سینا و حداقل ۲ کلاس موج در صنایع شهید تمجیدی بندر انزلی گرفت.
اما با توجه به نرخ پایین ساخت و مدت زمان طولانی آماده شدن ناو ها، نداجا تصمیم به تغییر کاربری یکی از قدیمی ترین شناور های ایران میگیره که تا زمان آماده شدن ناو ها دستش خالی نباشه
از همین رو نداجا تصمیم به بازسازی و ارتقا کشتی"شهسوار" که از بعد از انقلاب رها شده بود میگیره و با اعمال تغییراتی در سازه،پاشنه،الکترونیک ناو و تغییر موتور و نصب رادار و تسلیحات مانند تیوپ پرتاپ اژدر، ۲ لانچر موشک ضد کشتی و تعدادی دوشکا با نام حمزه و شماره ۸۰۲ وارد خدمت میکنه
ناو حمزه در واقع در سال ۱۹۳۶ و در روستای Bolnes هلند ساخته و به نام کشتی تفریحی شاه در دریای خزر نام گذاری شده این ناو ۵۲ متر طول، حدود ۸ متر عرض و ۳.۵ متر آبخور دارد و تناژش در حالت فول لودبه ۵۸۰ تن میرسه و میتونه به سرعت ۱۵ گره دریایی دست پیدا کنه.
این ناو ۸۵ ساله برای سال ها تنها محافظ ایران در دریاچه کاسپین به حساب میومد هرچند هیچ وقت در نقش رزمی به معنای واقعی کلمه روش حساب نشد و همیشه به عنوان ناو آموزشی یا شناور گشتی و تدارکتی ازش استفاده شده اما این ناو مصداق حقیقی عمر دهی انقلابی در نیروهای مسلح ایران محسوب میشه .
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.