تاریخ انقضای واکسن برکت حداقل ۶ ماه است/ دانش فنی واکسن برکت صد درصد ایرانی است

از هفته آینده واکسیناسیون بالای شصت و پنج سال را شروع می کنیم و قول می دهیم که ظرف یکی دوماه میزان قابل توجهی از هموطنان واکسینه می شوند .

به گزارش مشرق، عدم توزیع مناسب واکسن کرونا و بدقولی کشورهای متعهد برای انتقال این واکسن، می تواند زحمت پزشکان و نخبگان کشور را که بیش از یک سال برای کشف واکسن زحمت کشیدند را زیر سوال ببرد و این نتیجه ی مدیریت غلط است که مردم ساده را روانه کشورهای همسایه برای دریافت واکسن کرده است. 

طبیعتا این روند، درشان جمهوری اسلامی که در میان کشورها علوم پزشکی اش زبانزد می باشد،  نیست. امارات،دبی  و حتی کشورهای غربی و این بار ارمنستان پذیرای گردشگران است اما نه برای صرفا بحث گردشگری بلکه برای تزریق واکسن! البته تداوم موج هایی کرونایی در ایران و ورود ویروس های انگلیسی و هندی و ... و صد البته اعمال تحریم های دارویی به کشور ، مردم و قشر ثروتمند را تسلیم خواسته های کشورهایی کرده که توزیع چندانی از واکسن میان شهروندانش ندارد. 

ارمنستان یکی از این همین کشورهاست که این روزها خبر افزایش اتوبوس دربستی ایرانیان برای سفر به این کشور جهت دریافت واکسن شنیده می شود. واکسنی که درصد تاثیرش مشخص نیست و حتی موضوع تاریخ گذشته بودنش بر سر زبان هاست . ابهام در خصوص این واکسن ها به حدی است که مردم خود این کشور استقبال چندانی از دریافت این واکسن نمی کنند و طبق آمار صرفا نیم درصد از جمعیت واکسینه شدند.

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در این رابطه گفت: ارمنستان تا به امروز حدود ۱۶ هزار نفر از شهروندانش را واکسینه کرده و این یعنی خیلی از مردم این کشور هنوز حاضر به دریافت واکسن نشدند.

وی تاکید کرد: این موضوع سبب شد تا دولت این کشور واکسن ها را در اختیار گردشگران بگذارد. 

وی ادامه داد: این میزان از دریافت کم واکسن توسط مردم ارمنستان تعجب آور و سوال برانگیز است چراکه صرفا نیم درصد از جمعیت واکسینه شدند . مشخص است که این واکسن ها می تواند تاریخ گذشته باشد مضاف براین تعداد افرادی که برای واکسینه شدن به این کشور می روند نیز زیاد نیست . خیلی از مردم که به عراق یا امارات نیز می رفتند می توانستند واکسن دریافت کنند چون خیلی از مردم خود این کشور بویژه عراق نمی خواهند واکسن بزنند و خب طبیعی است که واکسن در این مناطق زیاد است. علاوه براین‌ها عددی نیز که این کشورها بتوانند واکسینه کنند آنچنان قابل توجه نیست شاید ۱۰۰ تا ۵۰۰ نفر در سفرهایشان این واکسن ها را دریافت کنند کما اینکه بیش از این خیلی ها در کشورهای اروپایی واکسینه می شدند لذا این موضوع خیلی عجیب نیست.

وی ابراز امیدواری کرد : سرعت توزیع واکسن تا هفته آینده بیشتر می شود خیلی از تامین کننده های واکسن خارجی در این مدت بدعهدی کردند و واکسن را به موقع تحویل ندادند و کشور را با مشکل مواجه کردند. اما الان با راه افتادن خط تولید واکسن داخلی و چندین محموله واکسن خارجی که طی دوهفته آینده وارد کشور می شود قطعا وضعیت بهتر خواهد شد. مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: ما از هفته آینده واکسیناسیون بالای شصت و پنج سال را شروع می کنیم و قول می دهیم که ظرف یکی دوماه میزان قابل توجهی از هموطنان واکسینه می شوند.

وهاب زاده در خصوص واکسن هایی که در برخی کشورهای خارجی برای گردشگران توزیع می شود گفت: نمی توان به واکسن های کشورهای دیگر که در اختیار اتباع دیگر قرار می دهند اطمینان کرد هم از لحاظ چرخه نگهداری واکسن  و اینکه آیا این چرخش حفظ شده یا خیر ، و هم از لحاظ تاریخ مصرف واکسن که قطعا خیلی مهم است.   چون اگر این کشورها واکسن قابل توجهی داشته باشند شهروندان خود را واکسینه می کنند پس احتمالا بخش خصوصی این کشور این میزان واکسن را خرید کرده یا  به نحوی بدست آورده و حالا برای جذب توریست دولتمردان  استفاده می کنند ولی اینکه سلامت هست یا نه جای سوال دارد.
 
وهاب زاده در خصوص میزان توزیع واکسن در کشور گفت: تا کنون ۴ میلیون و ۵۰۰ تزریق واکسن داشتیم که دوز اول را دریافت کردند و حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ نفر هم دو دوز را زا زدند. باید تاکید کنم که در مجموع شش میلیون و نیم تزریق واکسن در کشور انجام شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: توزیع واکسن برکت شروع شده و در برخی استان ها تزریق شد.  حدود سیصد و بیست هزار دوز واکسن ایرانی  تحویل وزارت بهداشت شده و اکنون در شهرستان ها استفاده می شود . تا هفته آینده نیز محموله ایرانی  جدید توزیع می شود ، یک محموله واکسن خارجی هم وارد می شود لذا  تا دو ماه آینده سرعت واکسیناسیون افزایش می یابد و رقم قابل توجهی واکسینه می شوند هر چند همه این ها بسته به این دارد که تامین به موقع صورت بگیرد و مانعی ایجاد نشود.

منبع: روزپلاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    2 11
    این که واکسن ایرانی میزنیم که اصلا حرفی توش نیست.....ولی به خدا خجالت داره 4 ماهه هی دارین میگین هفته دیگه.....
    • US ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      2 0
      نه عرضه واکسیناسیون ملت رو دارید نه مسافرت مردم برای دریافت واکسن رو بر می تابید مطمئی باشید مردم هر چی تو ارمنستان بزنند شرف داره به واکسن برکت شما لعنت بر کسی که فایزر رو بر ملت تحریم کرد
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 1
      بسوزززززززززززززززز تو برو فایزر بزن مردم برکت میزنن دخنتو ببند وطن فروش
  • بابک IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 1
    به نظر شما نباید به این وزیر بهداشت جناب دکتر نمکی مجلس کارت زرد بدهد
  • س IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    ای خدا لعنت کنه کسانی که مردم در این برزخ واکسن زدن ونزدن گذاشته. خدا ازشون نگذره دو ساله همین خوشی های الکی رو از مون گرفتن. دیوانه شدیم بخدا
  • عباس KW ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    اکثر کسانی که برای واکسن به خارج میروند صرفا برای خود واکسن نیست در کشورهای خارجی مقیم هستن و اجبارا باید دودوز واکسن را دریافت کرده باشن که بتوانند وارد آن کشورها شوند و مهمتر اینکه فقط چند واکسن مورد قبول است که در ایران مجوز ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس