سخنرانی بایدن بدترین و مملو از ادعاهای غلط درباره افغانستان بود

تحلیلگر امنیتی ملی سی ان ان و استاد دانشگاه سخنان بایدن در دفاع از خروج نظامیان آمریکایی در افغانستان را "بدترین" سخنرانی ریاست جمهوری وی و مملو از "ادعاهای غلط" دانست.

به گزارش مشرق، "پیتر برگن" تحلیلگر امنیت ملی سی ان ان، استاد دانشگاه آریزونا و نویسنده کتاب "ظهور و سقوط اسامه بن لادن" روز شنبه در مقاله ای چهار دلیل برای نادرستی سخنان بایدن آورده و با مقایسه رفتار ترامپ با توافق هسته ای (برجام ) درباره پایبندی بایدن به توافق با طالبان نوشته است: بایدن درحالی توافقنامه دولت ترامپ با یک گروه شبه‌نظامی را الزام‌آور می‌داند که این توافقنامه مشروط بر قطع روابط طالبان با القاعده و آغاز گفت‌وگوهای واقعی صلح بود که بنا به گزارش سازمان ملل، طالبان آن را عملی نکرده است.

این تحلیلگر امنیت ملی افزود: بایدن مدعی است که از این پس زلمی خلیل زاد معمار توافقنامه قطر به سختی و جدیت برای یافتن یک راه‌حل سیاسی بین دولت افغانستان و طالبان کار خواهد کرد اما اقدامات او در سه سال گذشته منجر به تامین صلح نشده بلکه موجب واگذاری مناطق زیادی از افغانستان به طالبان شده است.
برگن افزود خلیلزاد بارها مورد انتقاد رهبران افغان قرار گرفته و آنها شکایت کرده اند که او دست آنها را از مذاکرات با طالبان کوتاه کرده است هر چند در دولت ترامپ این اتهام رد شد.
 
استاد دانشگاه آریزونا تصریح کرد سوم اینکه بایدن می گوید نمی تواند برای همیشه در افغانستان باقی بماند در حالی که ۲۸ هزار سرباز آمریکایی سه ربع قرن است ، در کره جنوبی هستند .
وی افزود آمریکا می توانست دو هزار و ۵۰۰ سرباز خود را در افغانستان که کمتر از ۱۰ درصد نیروهای آمریکا در کره جنوبی است، باقی بگذارد تا دولت افغانستان قادر به جنگ با طالبان و گروههای همپیمانش مانند القاعده باشد.

 این تحلیلگر مسایل امنیتی سی ان ان ادامه داد چهارم، بایدن به اشتباه ادعا کرد که اگر آمریکا سربازانش را در افغانستان نگه دارد، مانع به نتیجه رسیدن رقابت‌های استراتژیک با چین و کشورهای دیگر می‌شود.

 استاد دانشگاه آریزونا نوشت: ارتش آمریکا حدود ۱.۳ میلیون نیروی فعال  دارد، چطور نمی تواند دو هزار و ۵۰۰ سرباز را در افغانستان نگه دارد؟

۳۱ اوت پایان ماموریت نظامیان آمریکا در افغانستان

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در سخنانی پایان  مأموریت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را ۳۱ اوت (۹ شهریور) اعلام کرد و گفت: من نسل دیگری از آمریکایی ها را به جنگ در افغانستان نخواهم فرستاد.حاضر نیستم یک سرباز دیگر به افغانستان اعزام کنم

بایدن در توجیه دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان  تصریح کرد:  اهداف ما در افغانستان محقق شدند. ورود ما به افغانستان برای نابودی بن لادن و تضعیف القاعده بود که هر دو هدف محقق شدند.

تنها راه صلح در افغانستان همزیستی با طالبان است

رئیس جمهوری آمریکا  با بیان اینکه مردم افغانستان باید سرنوست کشورشان را تعیین کنند، گفت: رهبران افغان باید برای تعیین سرنوشت کشورشان دور هم جمع شوند. تنها راه تحقق صلح در افغانستان همزیستی با طالبان است.

بایدن گفت ارزیابی اطلاعاتی ای که نشان دهد دولت افغانستان در مقابله با طالبان شکست خواهد خورد، وجود ندارد. آمریکا به حمایت نظامی و غیرنظامی خود ادامه خواهد داد و حضور دیپلماتیک خود در این کشور را حفظ خواهد کرد.

 وی با اشاره به آموزش سربازان افغانستانی و تجهیزات پیشرفته نیروهای نظامی افغانستان اضافه کرد همانطور که به اشرف غنی و عبدالله عبدالله گفتم، رهبران افغانستان باید یکپارچه شوند.

باید بر رقابت استراتژیک با چین تمرکز کرد

 رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنانش  اضافه کرد ما باید بر رقابت استراتژیک با چین تمرکز کنیم. تهدید آتی از ناحیه جنوب آسیاست.

سفر خلیلزاد به قطر، پاکستان و ازبکستان

دو روز پس از سخنرانی بایدن، زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان به قطر، پاکستان و ازبکستان سفر کرده است تا به گفته وزارت خارجه این کشور، روند توافق صلح در افغانستان را پس از خروج نظامیان ناتو و آمریکا از این کشور پیگیری کند. همزمان آنتونی بلینکن و دیگر مقامات کاخ سفید، رایزنی ها با کشورهای منطقه و همسایه افغانستان را آغاز کرده اند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفته است خلیل زاد در این سفر توافق صلح با طالبان را از طریق دیپلماسی ادامه خواهد داد و به عنوان بخشی از حمایت مستمر آمریکا از روند صلح در افغانستان با همه طرف ها و ذینفعان منطقه ای و بین المللی برای پیشبرد بیشتر در مورد توافق سیاسی همکاری خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد سازش سیاسی با همه طرف ها فوری است تا هر چه زودتر طرفین بتوانند به یک توافق مذاکره شده ، دست یابند و افعانستان و منطقه نیز زودتر از مزایای صلح از جمله ارتباط منطقه ای گسترش یافته، تجارت و توسعه بهره مند شوند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، خلیل زاد قرار است در سفر به تاشکند در یک کنفرانس بین المللی به میزبانی دولت ازبکستان در مورد ارتباط منطقه ای شرکت کند.
 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس