پایگاه هوایی بگرام - نمایه

خروج نیروهای نظامی آمریکا از پایگاه هوایی بگرام به منزله‌ی پایان رسمی جنگ افغانستان و فرار واشینگتن از بازی تاج‌وتخت در افغانستان بود؛ فراری مفتضحانه، در دل شب، بعد از قطع برق، و بدون خداحافظی.

سرویس جهان مشرق - بامداد روز جمعه، ۲ جولای ۲۰۲۱ (۱۱ تیر ۱۴۰۰)، در سکوت مطلق، اتفاقی رخ داد که تنها چند ساعت بعد، صدایش همه‌ی دنیا را پر کرد: «نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام در افغانستان خارج شده‌اند[۱].» نه‌تنها خروج آمریکا از بگرام، بلکه نحوه‌ی این عقب‌نشینی، عملاً اعتراف صریح دولت بایدن به شکست مفتضحانه‌ی آمریکا در جنگ افغانستان بود. اعترافی که چنان‌که در ادامه‌ی این گزارش خواهید خواند، بر زبان مقامات کاخ سفید نیز جاری شد. در گزارش پیش رو جزئیات بیش‌تری درباره‌ی خروج آمریکا از افغانستان و به طور خاص عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی مهم بگرام خدمت مخاطبان محترم ارائه شده است.

توضیحاتی درباره‌ی تخلیه‌ی پایگاه هوایی بگرام توسط ارتش آمریکا [دانلود]

خروج «ترامپیِ» بایدن از افغانستان

بایدن اواسط ماه آوریل سال جاری میلادی در اتاق «معاهده»ی کاخ سفید، همان اتاقی که جورج بوش پسر ماه اکتبر سال ۲۰۰۱ در آن آغاز حمله به افغانستان را اعلام کرده بود، از تصمیم دولتش برای خارج کردنِ عملاً تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان خبر داد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت این عملیاتِ عقب‌نشینی نهایتاً تا ۱۱ سپتامبر امسال، یعنی بیستمین سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر (که دستاویزِ حمله به افغانستان قرار گرفته بودند) کامل می‌شود[۲]. بایدن در سخنرانی‌اش، که از شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی نیز پخش شد، گفت: «وقت آن است که طولانی‌ترین جنگ آمریکا را پایان دهیم. وقت آن است که نیروهای آمریکایی به خانه برگردند... من اکنون چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا هستم که شاهد حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان است. دو جمهوری‌خواه؛ دو دموکرات. من این مسئولیت را تحویلِ یک رئیس‌جمهورِ پنجم نخواهم داد.»

بخشی از سخنرانی بایدن و اعلام تصمیم دولتش برای خروج از افغانستان [دانلود]

تصمیم بایدن به عقب‌نشینی از افغانستان در داخل آمریکا واکنش‌های دوگانه‌ای را برانگیخته است. فعالان ضدجنگ و بخشی از حامیان بایدن از این بابت خوشحالند که طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا قرار است رسماً به پایان برسد. اما از طرف دیگر، برخی ناظران که اتفاقاً بخش دیگری از حامیان بایدن هستند، نسبت به عجله‌ی رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از افغانستان انتقاد کرده‌اند. به عنوان نمونه، «مکس بوت» ستون‌نویس روزنامه‌ی واشینگتن‌پست در گزارشی تحت عنوان «خروج بایدن از افغانستان بسیار ترامپی بوده[۳]» تصمیم و نحوه‌ی خروج بایدن از افغانستان را «دم‌دمی‌مزاجانه، ایدئولوژی‌محور و بدون برنامه‌ریزی یا آماده‌سازی کافی» توصیف می‌کند.

توضیحاتی درباره خروج آمریکا از سوریه [دانلود]

البته سخنرانی بایدن درباره‌ی لزوم خروج از افغانستان و «آمدن نیروهای آمریکایی به خانه» کاملاً یادآور سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، درباره‌ی خروج از سوریه بود. اما بایدن نه‌تنها مانندِ ترامپ دارد از افغانستان خارج می‌شود، بلکه کم‌وبیش بر اساس قراردادی انجام می‌شود که ترامپ اوایل سال ۲۰۲۰ با طالبان بست[۴]. طبق گزارش‌های موجود، بایدن نیز، به سبک ترامپ، برای اتخاذ تصمیم خروج از افغانستان به نظرات متخصصان اعتنایی نکرده[۵] و صرفاً یک بار با فرمانده‌ی ارشد نیروهای آمریکایی در کابل ارتباط تصویری برقرار نموده است[۶]. به علاوه، بایدن حتی با متحدان آمریکا نیز که در حمایت از واشینگتن وارد افغانستان شده و به نوبه‌ی خودشان در این کشور هزینه‌های مالی و جانی پرداخت کردند، مشورت چندانی نکرد[۷].

خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان/ واشینگتن یک کشور دیگر را هم تحویل تهران داد

 جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در حال سخنرانی در اتاق «معاهده»ی کاخ سفید؛ جایی که بایدن خبر از خروج آمریکا از افغانستان تا پیش از بیستمین سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر داد (+)

تسلیم آمریکا مقابل ایران در یک میدان جنگ دیگر

از خروج دولت اوباما از عراق گرفته تا خروج دولت ترامپ از سوریه و اکنون خروج دولت بایدن از افغانستان، دولت‌های آمریکا یکی پس از دیگری به این نتیجه می‌رسند که خروج از جنگ‌های این کشور در خاورمیانه تنها راه‌حل موجود پیش پای آن‌هاست. این عقب‌نشینی‌ها یک نکته‌ی اشتراک دارند که از چشم ناظران بین‌المللی نیز مخفی نمانده است: آمریکا بعد از سال‌ها جنگ در هر کدام از این کشورها، عملاً آن‌ها را دودستی تحویل ایران می‌دهد. گسترش نفوذ ایران در عراق پس از خروج آمریکا و ایستادگی ایران در کنار دمشق که نقشه‌های غربی-عربی-عبری برای سرنگونی دولت اسد در سوریه را نقش بر آب کرد، گواه این واقعیت هستند. اکنون نوبت دولت بایدن است تا یک میدان دیگر را در خاورمیانه به نفع ایران خالی کند.

صحبت‌های ترامپ درباره لزوم خروج سربازان آمریکا از سوریه [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ترامپ در سوریه تسلیم جمهوری اسلامی شد

›› دست برتر دیپلماسی عمومی ایران مقابل اعراب و آمریکا در خاورمیانه

به طور خاص درباره‌ی افغانستان، به‌رغم انتقادها در داخل آمریکا و با وجود این‌که پیشروی‌های دقیقه‌به‌دقیقه‌ی طالبان[۸] نیز توجیهِ عقب‌نشینی از افغانستان را برای بایدن دشوار کرده، اما واقعیت این است که رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم عاقلانه و شجاعانه‌ای اتخاذ کرده است؛ عاقلانه از این بابت که آمریکا سال‌هاست در افغانستان به بن‌بست رسیده و باقی ماندنش در این کشور نتیجه‌ای جز صرف هزینه‌های مالی و جانی بیش‌تر ندارد؛ و شجاعانه از این بابت که صدور دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به معنای بالا بردن پرچم سفید و اعتراف به شکست در این کشور است؛ شکستی که در ادامه‌ی این گزارش نشانه‌ی عجیبی از آن را مرور خواهیم کرد.

خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان/ واشینگتن یک کشور دیگر را هم تحویل تهران داد

یک سرباز افغان پس از خروج تمام نیروهای آمریکا و ناتو از پایگاه هوایی بگرام، با بخشی از این پایگاه «سِلفی» می‌گیرد (+)

بایدن با این‌که همه‌ی تصمیم‌هایش در سیاست خارجی عاقلانه نبوده‌اند [جزئیات بیش‌تر]، اما در این مورد خاص، به تصمیمی رسیده است که ایران از مدت‌ها قبل آن را اتخاذ کرده بود: سپردن افغانستان به افغان‌ها. رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه، ۸ جولای ۲۰۲۱ (۱۷ تیر ۱۴۰۰)، در دفاع از تصمیمش برای خروج از افغانستان، و البته در اظهاراتی که به نوعی انداختن توپِ افغانستان در زمینِ همسایگان این کشور بود، از کشورهای منطقه خواست به پیدا کردن راه‌حلِ دشوارِ سیاسی برای برقراری توافق میان دولت افغانستان و طالبان کمک کنند. وی همچنین گفت دولت افغانستان باید به دنبال توافقی با طالبان باشد که به دو طرف اجازه دهد همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند. به گفته‌ی بایدن «تنها راه برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان این است که [مقامات دولت] به یک توافق همزیستی با طالبان دست پیدا کنند[۹]

خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان/ واشینگتن یک کشور دیگر را هم تحویل تهران داد

سربازان افغان پس از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام، در حال نگهبانی در این پایگاه هستند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟

›› سیاست‌های بایدن درباره ایران چه تفاوتی با سیاست‌های ترامپ خواهد داشت؟

 

مقایسه‌ی دستاوردهای استراتژیک ایران و آمریکا

ضرورتِ ایجاد توافق و هماهنگی میان دولت افغانستان و طالبان موضعی است که ایران مدت‌هاست اتخاذ کرده و در راستای آن گام برداشته است؛ گام‌هایی که اتفاقاً گاهاً موردانتقاد نیز واقع شده‌اند. با این وجود، واقعیت این است که دولت آمریکا در طول بیست سال حضورش در افغانستان نتوانست (یا نخواست) دولت افغانستان را آن‌قدر قوی کند تا بتواند اداره‌ی کشور را به دست بگیرد. چنان‌که می‌بینیم، دولت افغانستان بدون حمایت آمریکایی‌ها قدرت چندانی برای مقابله با طالبان ندارد؛ و این یعنی بهترین راه برای پایان دادن به بحران کنونی در افغانستان آن است که میان این دو طرف، یک توافق سیاسی با تضمین محکم برقرار شود.

خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان/ واشینگتن یک کشور دیگر را هم تحویل تهران داد

یک سرباز افغان گیتاری را می‌نوازد که سربازان آمریکایی در پایگاه هوایی بگرام باقی گذاشته‌اند؛ در حالی که طالبان به‌سرعت در خاک افغانستان پیشروی می‌کند، به نظر نمی‌آید ارتش این کشور توان مقابله با این پیشروی را داشته باشد (+)

این‌جاست که پیروزی بزرگ جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا در میدان جنگ افغانستان نمایان می‌شود. همزمان با عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان و اعتراف «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید، به این‌که «[بر خلاف جورج بوش پسر که پس از پایان فاز اصلی عملیات‌های نظامی در عراق ادعا کرد مأموریت آمریکا در عراق با موفقیت تمام شده،] ما قرار نیست لحظه‌ی «مأموریتْ تمام[۱۰]» داشته باشیم. این [جنگ افغانستان] جنگی بیست‌ساله است که به لحاظ نظامی، پیروزی‌ای در آن حاصل نشد... خبری از جشن [پیروزی در جنگ] نیست[۱۱]»، هیأت‌هایی به نمایندگی از دولت افغانستان و طالبان[۱۲] به تهران سفر کردند[۱۳] تا روندی موسوم به گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» را آغاز کنند که امید می‌رود (شاید نه بلافاصله، اما نهایتاً) افغانستان را از یک کشور جنگ‌زده به یک کشور عادی تبدیل کند.

خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان/ واشینگتن یک کشور دیگر را هم تحویل تهران داد

گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» با حضور چهار هیأت از افغانستان، از جمله هیأت سیاسی طالبان و هیأت سیاسی جمهوریت (به نمایندگی از دولت افغانستان) به میزبانی تهران برگزار شد (+)

یک راه دیگر برای مقایسه‌ی عملکرد راهبردی ایران و آمریکا در افغانستان، مقایسه‌ی «دستاورد»های واشینگتن در ازای هزینه‌هایش در افغانستان با دستاوردهای ایران در ازای هزینه‌ای است که معادل صدمِ درصد از هزینه‌های نجومی آمریکاست[۱۴]. ایران در گام اول مذاکرات بین‌الافغانی موفق به ایجاد فضایی سازنده برای گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز میان طرف‌های درگیر در افغانستان و برداشتن قدمی واقعی به سوی برقراری صلح حقیقی در این کشور شد[۱۵]؛ کاری که آمریکایی‌ها با حمله‌ی یک‌جانبه و جانب‌دارانه به افغانستان و پس از بیست سال اشغال نظامی این کشور هرگز نتوانستند (یا این‌بار هم نخواستند) به آن دست پیدا کنند.

خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان/ واشینگتن یک کشور دیگر را هم تحویل تهران داد

یک سرباز افغان در نزدیکی پایگاه هوایی بگرام نگهبانی می‌دهد؛ آمریکایی‌ها هنگام خروج از این پایگاه، بخشی از سلاح‌ها و مهمات خود را رها کردند (+)

 

«فرار» شبانه‌ی آمریکایی‌ها بدون خداحافظی

چنان‌که گفته شد، خروج اخیر آمریکا از پایگاه هوایی بگرام[۱۶] نشانه‌ی واضحی از پذیرش شکست قطعی در جنگ افغانستان بود. بگرام بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان بود و به نوعی تخت پادشاهی ایالات متحده در این کشور به شمار می‌رفت. این پایگاه، سال ۲۰۱۲ که در اوج خودش بود، از بیش از ۱۰۰,۰۰۰ نیروی نظامی آمریکایی میزبانی می‌کرد[۱۷]. از سوی دیگر، آمار وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹، جنگ‌های افغانستان، عراق و سوریه، در مجموع، بیش از ۱/۵۷ تریلیون دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه داشته‌اند[۱۸]. همچنین، بیش از ۲۳۰۰ سرباز آمریکایی (۲۴۴۸ سرباز به گفته‌ی شخص بایدن) تنها در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۲۰,۶۶۰ سرباز (۲۰,۷۲۲ سرباز به گفته‌ی شخص بایدن) نیز مجروح شده‌اند.

دفاع بایدن از تصمیمش درباره‌ی خروج از افغانستان [دانلود]

با توجه به این «فداکاری»ها قاعدتاً باید خروج نیروهای آمریکایی با بدرقه‌ی افغان‌ها و با مراسم قدردانی و تشریفات مناسب انجام می‌شد؛ اما واقعیتِ اتفاقی که روز جمعه افتاد، هیچ شباهتی به این «باید»ها نداشت. اگر بخواهیم عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از این پایگاه را دقیق‌تر توصیف کنیم، نباید به سراغ واژه‌هایی مانند «خروج» یا «عقب‌نشینی» برویم، بلکه باید از واژه‌ی «فرار» استفاده کنیم. آمریکایی‌ها نیمه‌های شب بدون سروصدا برق پایگاه را قطع کردند و بدون آن‌که حتی به فرمانده‌ی بعدی پایگاه، که از نیروهای افغان بود، خبر بدهند، از پایگاه خارج شدند. ژنرال «میر اسدالله کوهستانی» فرمانده‌ی افغان که قرار بود پایگاه بگرام را از نیروهای آمریکایی تحویل بگیرد، بیش از دو ساعت پس از تخلیه‌ی پایگاه و با روشن شدن هوا، تازه متوجه شد که آمریکایی‌ها از بگرام رفته‌اند.

خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان/ واشینگتن یک کشور دیگر را هم تحویل تهران داد

ژنرال «میر اسدالله کوهستانی» فرمانده‌ی جدید پایگاه هوایی بگرام پس از خروج نیروهای آمریکایی، می‌گوید آمریکایی‌ها او را در جریان خروج شبانه‌یشان از این پایگاه نگذاشته‌اند (+)

در نتیجه‌ی این عدم هماهنگی با نیروهای افغان، درهای ورودی پایگاه بگرام ساعت‌ها بدون نگهبان بود و گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی عده‌ای به این پایگاه حمله کرده و آن را غارت نموده‌اند[۱۹]. اگرچه این شکایت افغان‌ها بجاست، اما لازم به ذکر است که پیش از هر غارتگر دیگری، خود آمریکایی‌ها بودند که در قالب یک سیاست «زمین سوخته» اقدام به غارت و نابودی پایگاه‌های نظامی افغانستان کردند. در بیانیه‌ی رسمی مقر فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در این‌باره آمده است که ارتش آمریکا، در جریان خروج از افغانستان، حدود ۱۰۰۰ محموله را با هواپیماهای ترابری بزرگ از این کشور خارج کرده و ۱۷,۰۰۰ واحد تجهیزات را که قرار نبوده به ارتش افغانستان تحویل دهد، آماده‌ی تخریب کرده است.

خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان/ واشینگتن یک کشور دیگر را هم تحویل تهران داد

یک هواپیمای ترابری متعلق به نیروی هوایی آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۱۰ تیر ۱۴۰۰، ساعاتی پیش از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام، در این پایگاه فرود می‌آید؛ به نظر می‌آید این هواپیما یکی از هواپیماهایی بوده که در عملیات تخلیه‌ی پایگاه بگرام مورد استفاده قرار گرفته است (+)

خرابه‌ای که پس از خروج آمریکایی‌ها از پایگاه هوایی بگرام برای نیروهای افغان به جا مانده است [دانلود]

گزارش‌های دیگر نیز حاکی از آن است که ارتش آمریکا هزاران خودروی غیرنظامی را فقط در پایگاه بگرام رها کرده که اکثر آن‌ها کلیدی ندارند که بتوان آن‌ها را روشن کرد. علاوه بر این، صدها خودروی زرهی به همراه سلاح‌های سبک و مهمات آن‌ها نیز از «فرار» نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام به جا مانده است[۲۰]. به گفته‌ی مقامات پنتاگون، بگرام هفتمین و آخرین پایگاهی بود که قرار است ارتش آمریکا آن را به مقامات افغانستان تحویل دهد. این در حالی است که متحدان اروپایی آمریکا پیشاپیش اکثر نیروهایشان را از افغانستان خارج کرده‌اند[۲۱].

«انگار خودِ آمریکایی‌ها این‌جا را غارت کرده‌اند»؛ گزارش «ان‌بی‌سی‌نیوز» از پایگاه هوایی بگرام پس از خروج نیروهای آمریکایی [دانلود]

خروج مفتضحانه‌ی آمریکا از بازی تاج‌وتخت در افغانستان

اگرچه قرار است بخش عمده‌ای از حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی (به استثنای تعدادی که قرار است برای حفاظت از سفارت و ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا در کابل[۲۲] و فرودگاه بین‌المللی این شهر باقی بمانند[۲۳]) از افغانستان خارج شوند و، به گفته‌ی پنتاگون، این کار تا اواخر ماه آگوست (اوایل شهریور ۱۴۰۰) ادامه خواهد داشت، اما ناظران بین‌المللی، خروج آمریکا از پایگاه بگرام را نه‌تنها یک گام مهم در فرآیند عقب‌نشینی از افغانستان[۲۴]، عملاً به معنای پایان رسمی جنگ افغانستان دانسته‌اند. با این وجود، سؤال این‌جاست که چرا تخلیه‌ی این پایگاه باید در سکوت، در تاریکی شب، و دور از چشم مقامات افغان انجام می‌شد.

خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان/ واشینگتن یک کشور دیگر را هم تحویل تهران داد

یکی از ورودی‌های پایگاه هوایی بگرام؛ نیروهای آمریکایی، بامداد جمعه، ۱۱ تیر ۱۴۰۰، با استفاده از تاریکی شب، از این پایگاه خارج شدند (+)

«کارین ژان-پی‌یر» معاون دبیر مطبوعاتی کاخ سفید ماه آوریل به خبرنگاران گفته بود: «دشمنان احتمالی بدانند که اگر به ما در حین عقب‌نشینی حمله کنند، ما با تمام ابزارهایی که در اختیار داریم از خودمان و شرکای‌مان دفاع خواهیم کرد[۲۵].» در همین راستا، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون، پس از انتشار اخبار نحوه‌ی عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام، از این اقدام ارتش آمریکا دفاع کرد و گفت: «بدیهی است که به خاطر دلایل امنیتی عملیاتی ساعت دقیق خروج تمامی نیروهای آمریکایی از بگرام را [به مقامات افغان] اطلاع ندادیم[۲۶].» در عین حال، این توضیح به نوعی عذر بدتر از گناه است؛ چراکه این سؤال اساسی‌تر را به وجود می‌آورد که چرا بعد از بیست سال، آمریکا باید مجبور باشد با ترس‌ولرز از تخت حکومتش در افغانستان پایین بیاید.

خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان/ واشینگتن یک کشور دیگر را هم تحویل تهران داد

بخشی از خودروهای زرهی «مقاوم مقابل مین، ایمن مقابل کمین» آمریکایی که پس از خروج نیروهای نظامی این کشور از پایگاه هوایی بگرام به حال خود رها شده‌اند (+)

به هر حال، به نظر می‌آید دولت بایدن مصمم است تا به هر قیمتی از افغانستان خارج شود. ارتش آمریکا اکنون می‌گوید عملیات عقب‌نشینی از افغانستان ۹۰ درصد تکمیل شده است[۲۷]. به نظر می‌آید با توجه به پیشروی‌های سریع طالبان در خاک افغانستان، آینده‌ی این کشور اکنون در دست طرف‌های افغان است و با خروج آمریکا از بازی تاج‌وتخت در افغانستان، نقش کشورهای همسایه، از جمله ایران، در کمک به شکل‌گیری این آینده پررنگ‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود.

 


[۱] US left Afghan airfield at night, didn’t tell new commander Link

[۲] ‘It is time to end America’s longest war’ — Biden announces U.S. troops to leave Afghanistan by Sept. ۱۱ Link

[۳] Biden’s exit from Afghanistan has been very Trumpy Link

[۴] Taliban and U.S. Strike Deal to Withdraw American Troops From Afghanistan Link

[۵] How Biden’s team overrode the brass on Afghanistan Link

[۶] He spent years at war in Afghanistan. Now he commands the U.S. withdrawal. Link

[۷] Trump’s shadow still looms over cloudy skies at G-۷ summit Link

[۸] Afghan Government Could Collapse Six Months After U.S. Withdrawal, New Intelligence Assessment Says Link

[۹] Biden says Afghans must decide own future; U.S. to leave on Aug. ۳۱ Link

[۱۰] Mission Accomplished speech Link

[۱۱] No 'Mission Accomplished' Moment: Biden Plans to End Afghan War with No Fanfare Link

[۱۲] گروه طالبان تایید کرد 'با دعوت رسمی' به ایران رفته‌اند لینک

[۱۳] ایران میزبان ۴ هیئت از افغانستان/ آغاز اجلاس گفتگوهای بین‌الافغانی با سخنرانی ظریف لینک

[۱۴] Afghanistan war: What has the conflict cost the US? Link

[۱۵] بیانیه پایانی مذاکرات بین‌الافغانی در تهران/ جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نیست لینک

[۱۶] Era ends, uncertainty looms as U.S. forces quit main Afghanistan base Link

[۱۷] U.S. military hands over Bagram Air Base to Afghan security forces after ۲۰ years of war Link

[۱۸] Cost of War Through September ۳۰, ۲۰۱۹ Link

[۱۹] Afghanis LOOT Bagram airbase HOURS after US troops pull out and leave the site... Link

[۲۰] What did the U.S. leave behind at Bagram Airfield? Link

[۲۱] Most European troops exit Afghanistan quietly after ۲۰ years Link

[۲۲] Department Press Briefing – July ۱, ۲۰۲۱ Link

[۲۳] US vacates key Afghan base; pullout target now 'late August' Link

[۲۴] U.S. military leaves Bagram Airfield in major step in Biden's Afghan withdrawal Link

[۲۵] U.S. sends more firepower to Middle East as troops withdraw from Afghanistan Link

[۲۶] Pentagon defends Bagram exit after reports Afghan commander was left in the dark Link

[۲۷] U.S. military says withdrawal from Afghanistan ۹۰ percent complete Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    20 13
    با این حساب ایران مادرخرج کشورهای منطقه است. افعانستان به جز تریاک چی داره؟
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      15 7
      اورانیم و طلا
    • محمد IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      18 6
      تریاک چیه افغانستان پر از انواع و اقسام معدنه فک کردی چرا بیست ساله آمریکا ول کن نبود داشت همینا رو غارت میکرد
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      29 5
      یه طوری دوستان ما ذوق می کنند از معادن افغانستان انگار بعد از این همه سال ما از سوریه و لبنان و عراق و یمن نفع اقتصادی داشته ایم. در ضمن, این نگاه همان نگاهی نیست که ادعا می کنیم غربی هم به کشورهای دیگر دارند؟
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      10 7
      وقت منفجر کردن سدهای افغانستان است تا آب به هیرمند و سیستان عزیزما برسد
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      8 0
      آقایی که گفتی وقت منفجر کردن سد هاست. خب اگر فکر میکنید امارت اسلامی طالبانی فقط از ایران حرف شنوی دارد پس بروید و به طالبان دستور دهید تا سد های روی هیرمند و همچنین سد سلما روی هریرود را منفجر کند تا آب به مشهد و سیستان برسد. ولی سوالی از شما داشتم اگر طالبان مخالفت کرد و قبول نکرد تا سد را منفجر کند آن وقت چه ؟
    • مجید IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      5 5
      دوستی که گفتی مگه یمن لبنان و سوریه مگه نفع اقتصادی داشتند بگم که بله معدن و بندر تو سوریه داریم و محور مقاومت هزینه ها رو برای دشمنامون اونجا بالا بردن که غلطی ازشون سر نزنه و هم چنین تو یمن مسلط بر تنگه باب المندب هستیم که باز اینجاهم همون قضیه هست اتفاقات آینده بهتون ثابت میکنه که بی دلیل نبود حضورمون و اشراف داشتن بر ۴ تنگه استراتژیک دنیا
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      6 4
      افغانستان به جز تریاک ، یک بازار بزرگ و تشنه دارد حساب کنید این ها برای ساختن کشورشان به چه میزان سیمان و میل گرد و انواع مصالح ساختمانی نیاز دارند بازار این کشور مثلا در مورد صادرات صنایع برقی و لوازم خانگی چه طوریاس ؟ این کشور به چه میزان خواهان واردات خدمات فنی مهندسی خواهد بود ؟ و ... و پشت این افغانستان چینه و ما از طریق افغانستان می خواهیم مستقیم ریلی و آزادراهی به کاشغر چین متصل شویم یکم فکر کنید می فهمید دیگه افغانستان چیا برای ما داره و شخصی گفت ما هم مثل اروپایی ها آمریکایی ها منافع محور در کشورها حرکت می کنیم بله درسته ما منافع اقتصادی امنیتی بسیار زیادی در کشورهایی داریم که به آن ها ورود کردیم اما چون خودمان در این منطقه هستیم منافع محوری ما شکل برد برد برای دو طرف می گیره مثلا ما نمی توانیم خواهان ناامنی کشوری در منطقه باشیم چون آن ناامنی به داخل خاک خودمان خواهد آمد اما آمریکا و اروپا اونور دنیا هستند و اتفاقا اگر کشورها درگیر ناامنی و جنگ نباشند این ها نمی تونن غارت کنند سلاح بفروشن بهانه حضور داشته باشن و ... تهش منافع محوری این ها بنابر ذات می شود برد باخت پس تحرکات ما با آن ها ذاتا متفاوته .
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      1 0
      امریکا افغانستان را تحویل طالبان داد.
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      0 0
      بفرما شروع شد شهادت سه تن از پرسنل عزيز نيروي انتظامي در كهنوج ديروز
    • محمد IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      0 0
      از غنی ترین کشورهای جهانه،یدونه گوگل سرچ کن میفهمی،فک کردین چرا آمریکا افغانستان رو اشغال کرده بود؟
  • US ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    15 12
    آمریکا ستیزی بی منطق عده ای در آینده نزدیک گریبان خود این افراد را خواهد گرفت همین جماعتی که می فرمایند تجارت با افغانستان پر سود تر از کشورهای اروپایی است از این پس با طالبان داد و ستد کنند
    • یک افغانستانی هستم IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      16 6
      دارم به این قضیه فکر میکنم که نفوذ ایران بر طالبان بر پایه اشتراکات سیاسی زودگذر و آمریکا ستیزیبنا شده است که اگر روزی آمریکا و حتی جامعه جهانی طالبان را برسمیت بشناسد دیگر طالبان هم که بر مسند قدرت سوار شده اصولا نیازی به ایران نمی بیند تا بخواهد به ایران امتیازی بدهد.در واقع تمام قدرت و نفوذ ایران بواسطه حضور شیعیان و تاجیک ها در افغانستان است. که اگر اینها هم در آینده قدرت سهمی نداشته باشند عملا آمریکا به هدف دراز مدت خود یعنی قطع کردن نفوذ ایران در افغانستان و آسیای میانه خواهد رسید. آن وقت است که در دراز مدت ......
    • 9 IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      4 3
      سناریویی که شما می فرمائید رو طالبان قبلا اجرا کرده نتیجه ش رو هم سال 2001 ه وقتی که پاکستان و عربستانی که دائما طالبان رو برای شیعه کشی و حمله به ایران شارژ می کردن ، تنهاشون گذاشتن و طالبان ناگهان خودشو وسط جنگی دید که ایران برای نابود کردنش موقتا اختلافاتش رو با آمریکا کنارگذاشته دید؛ طالبان همون طالبانه فقط کشورهای منطقه رو شناخته ، مثل کویت بعد حمله اسدالعرب(صدام حسین) یا قطر بعد محاصره شدن توسط برادرانش!
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 1
      اروپایی ها جنس شان خرابه صد سال تاریخ جلومونه کافی نیست تا بفهمیم ذات اروپایی ها چیه ؟ آخریش همین برجام ، اروپا فقط به ما ضربه زده واقعا نمی بینید ؟ اساسا با کشورهایی که دید ارباب رعیتی و نژادپرستی دارند و تاریخ فقط دشمنی این ها را نشان می دهد نمی شود کار کرد و بله افغانستان برای ما مهمتر از اروپاست شما حساب کنید افغانستان امن به چه میزان سیمان و میل گرد و انواع مصالح و مواد برای عمران و آبادانی نیاز دارد شما بازار افغانستان برای خیلی از موارد مثل برق و لوازم خانگی را در نظر بگیرید و نهایتا بحث ما فقط هم افغانستان نیست ما از طریق افغانستان زمینی آزادراهی و ریلی به چین می خواهیم وصل شویم کفه کدام سنگین تر شد افغانستان یا اروپا ؟ اروپا فقط خوشگل است مثل عروس دریایی که سمتش بری نیش می زند و هیچ عایدی ندارد .
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 2
      دوست افغانستانی ، ایران در درجه اول افغانستان امن و رو به توسعه می خواهد برای اهداف امنیتی و اقتصادی خصوصا و ارتباط ترانزیتی مستقیم به چین و بعد شاید اهداف شیعه هم داشته باشه اما ایران اصلا روی اهداف مذهبی یا قومی و ... اصرار ندارد در افغانستان حکومتی سنی شکل بگیرد اصلا مهم نیست مهم فقط صلح و ثبات و رو به توسعه رفتن افغانستان برای ماست و البته باید حقوق و امنیت شیعیان در افغانستان حفظ شود شما در لبنان نگاه کنید آیا ما اصرار کردیم به شیعیان پست دهید ؟ اگر طالبان جان و مال و حقوق شیعیان را تضمین کند برای ما کافیست .
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    8 3
    مصیبت و دردسر تحویل ایران داد.. وبال گردن تحویلمون داد
  • محمد IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    18 13
    با احترام به همه هموطنان عزیزم ، چرا بعضی از لیدرهای اصلاحطلب ، از فرار آمریکا می سوزند؟ چرا اینقدر پلواپسند؟ نکنه دلواپسای واقعی همین ها هستن؟
    • قریشی IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      6 2
      اصلاح طلبان امریکا را بعنوان ناجی راهبردی خود تلقی می کنند و خالی گذاشتن میدان در هر عرصه ای از سوی امریکا را حذف یکی از تکیه گاه های خود می دانند . صادقانه بگوییم جریان اصلاحات به نوعی براندازان داخلی بودند که قرار بود ریشه نظام و انقلاب را از بیخ و بن بکنند و توکل آنها به امریکا و اسرائیل و ضربات اقتصادی خودشان در داخل بود که به نتیجه نرسید
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    11 4
    با همین توهم بردن در منطقه برید جلو درست در زمانی که فکر نمی کنید امریکا به ما ضربه خواهد زد
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    40 23
    شما دلخوش نباشید. ممکن است باتلاقی برای ایران باشد. آنجا دیگر حرمی برای توجیه نیست.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      4 15
      آبو بریز.....
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      9 11
      اف بر تو که دفاع از حرم توجیه میدانی ....
    • حامد DE ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      8 10
      نمیتونم بگم عزیز دل، چون واقعا نیستی (حرمی برای توجیه)، اولا تو سوریه جنگ رو خود داعش مذهبیش کرد، نه ایران. دوما، آخه آدم بی نام و نشان، یکی رفته از منافع کشور دفاع کرده، تو داری اینجا میسوزی؟ اصلا رفته از خود خود سوریه دفاع کنه، داعش تو ۳۰ کیلومتری کرمانشاه یادت رفته؟ پس ماهی قرمزی در مورد باتلاق برای ایران، اول به دور و برت نگاه کن، پایگاه اشرف که ازش برای حمله به ایران استفاده کردن، الان محل رژه نیروهای تحت امر ایران شده. ایران مسیر مستقیم به بندر قادسیه داره، یعنی مدیترانه یکم تفکر هم بد نیست
    • مهدي IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      11 11
      ايران حرم است. آنجا هم پاره تن ايران است. پس سكوت كن و زير كولر استراحت كن بزار اهل فن كارشونو انجام بدن
    • مهدی IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      4 13
      خخخخخخ واقعیت اینه : آمریکا تو افغانستان گند بالا آورد.
  • امیرو IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    6 14
    به آخرهای آمریکا نزدیک میشویم.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    11 3
    شما چقدر ساده اید. آمریکا داره ایران رو به سمت تله ی افغانستان هل میده
  • مجتبی از زنجان IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 1
    آمریکا صلاح افغانستان را نمی خواهد الان افغانستان هم مثل همه کشورهای دنیا از تنوع قومی و زبانی فراوانی برخوردار است اما فقط افغانستان از این تنوع برخوردار نیست همه کشورهای دنیا این تنوع رو دارند مثل روسیه چین هند و....
  • صرفا جهت اطلاع IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    5 3
    شما که می خواستید امریکا رو از منطقه بیرون کنید... چی شد؟ ...
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    4 4
    بزودی کل افغانستان به تصرف طالبان درمیاد و حکومت اسلامی درش برقرار میشه
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 4
      حکومت اسلامی طالبان
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 4
    فرار و شکست, پایان تمام شیاطین. دنیا مثل برق در حال تغییره. کمی عبرت
  • مهرناز IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 3
    امریکا از افغانستان خارج شد " تا فرصت بیشتری برای جنگ در یمن داشته باشد" 20 سال در ویتنام " 20 سال در افغانستان " حتما می خواهد 20 سال در یمن بماند.
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 2
      خب نظرتون خیلی ساده انگاراس مگر ما مجانی سرویس می دیم ؟ افغانستان رو به صلح و ثبات و امنیت پایدار برود می دانید این کشور چقدر سیمان و میل گرد و انواع مصالح ساختمانی می خواهد ؟ کل ظرفیت کشور ما که الان در بعضی قسمت ها کمتر از ظرفیت کار می کنه باید بره روی 3 شیفت کار برای بازار افغانستان و کم هم می آد کلی کارخانه و تولیدی دیگر هم باید احداث کنیم یا بحث صادرات لوازم خانگی و برقی و ... سود از ما افغانستان اینجوریه و البته ریلی آزادراهی از طریق افغانستان به چین متصل می شویم همین عراق و سوریه و لبنان و ... هم ما یک رابطه برادری هم پیمانی داریم چنانکه در جنگ تحمیلی فقط سوری ها به کمک ما آمدند و البته دنبال منافع خود هم هستیم که مهم ترینش اتصال زمینی به مدیتراتس .
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 0
    واقعا افغانستان برای ایران خیلی مضر بود یکیش تولید مواد مخدر ایا امریکای ملعون همین یککار رو نمیتونست بکنه نه تنها نکرد بلکه 10 برابرش کرد
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    6 1
    به نظر من دلیل خروج آمریکا از افغانستان دو چیزه، یک تبدیل افغانستان به بهشت گروه های تروریستی به ویژه گروه هایی که از جمهوری اسلامی و شیعیان متنفر هستن، دوم هزینه های بالای اقتصادی حضور نظامی در افغانستان.
  • 87 IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    6 3
    تند نرو فعلا هیچی مشخص نیست ؛ بعد کی گفته آمریکا شکست خورده؟ تو این 20 سال افغانستان عراق لیبی سوریه و یمن رو با پول و تجهیزات خود منطقه کاملا تخریب کرده و ایران رو با یه خرابه رها کرده
  • مهناز IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    11 0
    کدام تحویل؟ مگر قراره ایران هر کشوری را که آمریکا ویران و سپس تخلیه می کنه، بازسازی کنه؟ بجای آباد ک دن ویرانه های دیگران، چرا وطن خودمان را آباد نکنیم؟
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 0
    بهترین فرصته که رایزنی کنیم و یکسری مهندس نظامی و مستشار به بگرام بفرستیم که یکسری چیزهای این پایگاه مثل برق را برای افغانستانی ها درست کنند درعوض آنجا تحقیقات مفصلی داشته باشیم که نقاط ضعف و قوت پایگاه سازی آمریکایی چی هست خب نقاط ضعفش با توجه به مشابهت به سایر پایگاه های آمریکا در سرتاسر منطقه معلومه به چه کاری می آد و از نقاط قوتش مثلا می شود برای ساخت پایگاهی مستحکم در مرز بوکمال قائم بهره ببریم که جلوی حملات داعش بیاستد و باز مقاومت در مرز عراق و سوریه مورد حمله هوایی قرار گرفت حداقل تعداد شهدا کمتر شود یا اصلا شهید ندیم یکسری از این خودروها و تجهیزات هم باید به ایران آورده بشه همان خودروی زرهی ضدمین را مهندسی معکوس کنیم واقعا اتفاق بزرگی برای حفاظت از مرزها می افته .
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 1
    اون ماشین های زرهی رو ایزان باید بگیره برای معکوس
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    6 0
    خوش به حال ما افغانستان را هم فتح کردیم.
  • یک افغانستانی هستم IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    8 1
    به آخرین خبر تحلیلی که دیشب از برخی منابع در احزاب شیعه افغانستان بدستم رسیده توجه کنید.خبر های سقوط مناطق بدست طالبان که این روز ها می شنوید تماما در راستای قسمت پنهان و افشا نشده ی توافقنامه دوحه قطر.بین دولت آمریکا و طالبان در حال انجام است.طبق توافقنامه دوحه قرار هست اکثریت روستاها و مراکز شهرستان ها به طالبان پشتون تبار افراطی واگذار شود و برخی مناطق خاص و شهر ها بشمول کابل همچنان در دست دولت اشرف غنی باقی بماند.پس از انجام پروژه واگذاری مناطق خصوصا اکثر مناطق شیعه نشین و مناطق شمال که ضد طالبان هستند. به احتمال زیاد بزودی مذاکرات صلح دوباره احیا میشود.از طرف شورای امنیت ملی دولت اشرف غنی به احزاب شیعی و احزاب مخالف طالبان اخطار داده شده که طبق توافق دوحه حق حمله و تهاجم گسترده به طالبان را ندارید و اگرنه با واکنش دولت کابل و امریکا و طالبان طرف میشوید و آینده خوبی در انتظارتان نخواهد بود!خبر تازه اینکه دیشب دو شهرستان کهمرد و سیغان در ولایت شیعه نشین بامیان که در طول 20 سال اخیر حتی یکبار تکرار میکنم حتی یکبار هم پای طالبان به انجا نرسیده بود شبانه بدست نیرو های دولتی افغانستان تخلیه و بدون درگیری به طالبان واگذار شد.مشرق نیوز خواهشا چاپ کنید
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    5 4
    چی بنویسم که چاپ کنی؟؟؟!!!!! اگر نگوییم شما مثل تمام تاریخ اسلام که شیعیان و مخصوصا ایرانیها متحد مسیحی ها و دیگران برعلیه سنی ها بوده اید و جنگ زرگری با آمریکا خیلی جدی نیست قطعا کارهاتون غیرعمدی هم بوده باشه تماما در راستای منافع اونهاست. جنگ شیعه و سنی در راستای منافع آمریکا و اسرائیل و اروپا و روسیه و چین و هند هست. به خاطر بشاار اسد دیکتاتور با مردم سوریه جنگیدید. در یمن حوثی ها چند درصد هستن؟؟؟؟؟ علوی ها چند درصد هستن در سوریه؟؟؟؟ شیعیان لبنان چند درصد هستن؟؟؟؟؟شیعیان افغانستان چند درصد هستن؟؟؟؟فقط عراق اکثریت شیعه هستن که اونم خیلی هاشون قبولتون ندارن. تو همه این کشورها مجبورید با سنی ها مقابله کنید. یه زمانی سنی ها مثل بن لادن اولویتشون غرب بود بعد داعش همزمان با غرب و شرق میجنگید و شیعیان رو مرتد میدونست. مرحله بعدی سنی ها فقط و فقط با شیعیان خواهند جنگید. با این توهم پیروزی برید جلو. من مرده شما زنده. اگر تو همین افغانستان گیر نیفتادید. چه تضمینی میدید سنی های افغانستان برعلیه شیعیان اقدام نکنن. چه تضمینی میدید برعلیه ایران اقدام نکنن. شروع بازی شیعه و سنی با شما بود ولی پایانش با شما نیست. وضع اقتصادی و رشد جمعیت ایران رو در نظر بگیرید. ۱۰ سال دیگه چی توازن قوا چه جوری خواهد بود؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      4 4
      کی خواست توی افغانستان دخالت کنه ؟ جمهوری اسلامی عاقل تر از اونه که بخواد درگیر افغانستان بشه . طالبان هم می دونه سرنوشت درگیر شدن با جمهوری اسلامی ، هلاکت هست حتی اگر تمام دنیا پشتش باشن . این همه دولت سنی توی دنیا هستند یکی دیگه هم روش . از سعودی ها که نمی تونن بدتر باشن . ضمن اینکه جمهوری اسلامی هیچوقت وارد جنگ شیعه سنی نشده . ولی اینکه یه عده ای به اسم اهل سنت و به دستور امریکا و اسرائیل وارد جنگ با ایران بشن ، ما هم مجبوریم از خودمون دفاع کنیم . خداوند به شیاطین قدرت و اذن فتنه کردن داده و اونها هم دارن از این قدرت استفاده می کنن و نمی شه قدرت فتنه زایی شیاطین رو از بین برد ولی می تونیم از فتنه ها سر بلند بیرون بیایم
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 5
      آخی آخی بوی سوزشت بلند شدن تو نگران جنگ شیعه و سنی نباش نگران به داعش جونت باش که نتوانست به اهداف سازنده آمریکایی اش برسه .
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 3
      ۱۲:۵۵ چرا حرف الکی می زنی ما هر جا اقدام کردیم اونها اول اسلحه به سمت ما نشانه گرفته بودند و داشتن تهدید می کردن و یا در حال توطئه بر علیه ما و نقشه های شوم بودند شما جماعت وهابی تروریست را با اهل سنت یکی نکن وهابی ها فقط خودشان را می خواهند و بقیه را کفر می دانند و حتا در تفکرشان هم صادق نیستند و به ان عمل نمی کنن و با اسرائیل و امریکایی ها دستشان در یک کاسه هست و برای انها کار می کنند ما کی با مردم سوریه جنگیدیم مردم سوریه خودشان از انها متنفرن ان تروریست ها بیشتر از خارج امدند بله فریب خوردگانی هم از مردم سوریه بودند که عربستان با دایر کردن مدارس وهابی فریبشان داده بود با رسانه های خودش همچون شما که فریب خوردید بشار اسد با رای قاطع در انتخابات پیروز شود موضوع افغانستان پیچیده تر است ولی راه حل دارد میگی اگر در افغانستان گیر نیفتادید طالبان در برابر قدرتی که داعش ایجاد کرده بود هیچی نیستند فعل حال مگر قدرت و حکومت بگیرند در طی سالها گذشت اونجا شرایط کمی فرق می کند طالبان گفته اند ما با ایران جنگی نداریم و قصد دشمنی کردن هم نداریم به ما اعتماد کنن حرفی نمی ماند و در اخر هر کس امنیت مارو تهدید کند یا بخواهد تهدید کند جوابش را خواهد گرفت
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 3
      شما مشکلت عدم فهم از اهل تسننه ، نمی فهمی اهل تسنن واقعی کیست وهابی و سلفی تکفیری کیست ایران هیچوقت به اهل تسنن حمله نکرده که همیشه مدافع هم بوده همین اربیل کردستان که سرانش حتی به اسراییل نزدیکن برای دفاع از مردم کرد سنی آنجا سردار سلیمانی ورود کرد تا داعش اربیل را نگیرد یا مثلا مگر ما نمی توانیم مثل ترکیه ، کور مناطق کردی عراق را بزنیم تا مردم و پ ک ک و ... تر و خشک را باهم بسوزانیم ؟ اما خسارت حمله به مرزهایمان را تحمل می کنیم تا خون از دماغ مردم سنی کرد نریزد یا در سوریه و عراق ، ایران و نیروهای تحت امرش کجا به سنی ها حمله کردند یا حتی آزار رساندند ؟ یک موردشو بگو . مشکل ما وهابیت و سلفی تکفیری گریه که این ها پرواضح سنی نیستند و خون بسیاری از سنی ها را هم ریختند و بله نهایتا هر کی امنیت ملی ما را تهدید کند و با آنگلوصهیون ها ببندد حتی اگر مثلا شیعه باشد یا سنی و مسیحی و یهودی و بی دین و ضددین و سکولار و ... چون بحث امنیت ملی وسطه برای دفاع از خود حق زدن داریم دیگه با دینش کاری نداریم .
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    5 3
    از افغانستان شوروی و آمریکا نتونستند سودی ببرند ایران میخواهد چیکار کند.افغانستان مثل باتلاق هست و هیچ کشوری خارجی نمی تواند در اون دوام بیاورد.ما اگه زرنگ باشیم حداکثر بتونیم جون شیعیان افغانستان رو از دست تکفیریها نجات بدیم.خواهشا چاپ کنید
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 2
      خواست آمریکایی ها از افغانستان ، غارت ، فروش اسلحه ، بهانه حضور و دشمنی علیه کشورهای دیگر از خاک افغانستان بود شوروی هم نیت خیری آنجا نداشت ضمنا هیچکدام مسلمان نیستند اما هدف ما خیر است چون نیاز ما متفاوته و اجبار در خیر هست ما از افغانستان فقط امنیت و صلح و ثبات و پیشرفت کشور و مردمان افغانستان را خواهانیم چون ما با افغانستان مرزهای طولانی داریم برعکس آمریکا که از 10هزار کیلومتر دورتر آمده ما موارد بالا را می خوایم برای امنیت مرزهایمان و بحث های امنیت ملی داخل خاک خودمان ، ما موارد بالا را می خواهیم برای بازار افغانستان و بحث های اقتصادی و نهایتا بحث ترانزیت ریلی آزادراه محور هرات تا کاشغر چین یعنی چیزی که ما می خوایم اصالتا و ذاتا و اجبارا برد برد برای دو ملت و دو کشور است اما همان اهداف آمریکا فقط به جنگ و ناامنی فراگیر گره خورده این ها نباشد آمریکا به هیچکدام از اهدافش نمی رسد حالا متوجه شدی ما دنبال چه مدل سودی هستیم ؟
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 4
    ایران اگه جربزه داشت ژنرالش رووقتیترورکردن مثل ماست نمیشست تماشا کنه
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      2 7
      ۱۵:۰۰ نادان حرف مفت نزن کور بودی ندیدی عین الاسد امریکایی شود گورستان سربازان امریکایی و این اتمام انتقام نبود شروع انتقام بود روزی نیست خبری از هدف قرار دادن امریکایی ها توسط مقاومت به گوش نرسد.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 5
    شیعیان در جبهه های مختلف جتگیدند و بخاطر ایمان به خدا نیاز به جهاد نکاح پیدا نکردند .
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 3
    شیعیان در جبهه های مختلف جتگیدند و بخاطر ایمان به خدا نیاز به جهاد نکاح پیدا نکردند .
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 3
    ایران اسلامی بزرگ شده و جای بیشتری هم میخواد، منتها ایران حفظ کرامت کشورها رو میخواد و یانکی ها تحفیر آنها رو.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    اصلاح طلبان امریکا را بعنوان ناجی راهبردی خود تلقی می کنند/جواب/ کینه شما از اصلاح طلبها بیشتر از امریکا است . با این همه عقده و کینه که نسبت به شیعیان هم وطن خود دارید ایا به ارامی می خوابید ؟ چرا اصلاح طلبها از شما کینه ندارند ؟
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 3
    کاش ترامپ برگردد و ببینم چه بلایی سر طالبان و طالبانیستها در بیاورد
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 4
      الان یک عده انگلیس نشین کاسه داغتر از آش مینویسند ای آلبانی نشین (که مرگ بر آنها ) ای خاین عمو شکمتون سیر خانواده و خودتون دو تابعیتی ویلا چند هزار میلیاردی اثر مهر واغ بر پیشانی
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      آقا مجتبی کاش بجای نخود هر آش شدن به فکر ایران خودمان باشیم ۹۰ میلیون شیعی را رها کردید ایران را رها کردید فقط به دنبال هم زدن منطقه هستیم
  • mojtaba SE ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    امریکا بعد از جنگ در هوا کلوب هاگ و جنگ دریا کشتی گریس وان و زدن عین السد و مهمتر باختن مفتضحانه خائنین در انتخابات و دیدن 2 میلیون رای و 8% پایگاه اجتماعیش در ایران .فهمیده برای حفظ سیاست فاشیستی و انحصار گراینه یعنی کنترل دزدی روزانه 17 میلیون بشکه نفت منطقه ما و کنترل وحفظ اروپا و حفظ تحریم ,بهتر است از درگیریهای کم منفعت تر و باز و با ریسک عقب نشینی کنه و تو کشورهای عربی که حمایت کامل دولتی هم داره با آرامش باشه..کم کم از سوریه و عراق و مناطق کردی هم میره بیرون چون میدونه استرتژی ایران چاره ای جز اخراج امریکا و اسرائیل از منطقه نداره و نمیتونه همچین تهدید برای موجودیت کشور رو اصلا تحمل کنه و کاسه صبرش زمان ترامپ عملا پرشده..به این دلایل ول کردن و رفتن..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر ..به زودی ایران با دشمنان مرتجع ترک و کرد و عرب با زبان سیاست تهدید و جنگ مجبوره وارد بشه و سیاست مدارا رو بگذاره کنار..
  • mojtaba SE ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 1
    اصلاح طلبهای هرج و مرج طلب کینه ندارن!!؟؟ ,چون دارن بر چهلمشون آماده عزاداری میشن
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 1
    ایران مثل روسیه افغانستان رو به خودش الحاق کنه ، از اول هم افغانستان ماله ایران بوده و هست ، چرا ایران هیچکاری برای افغانستان نمی کنه
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 2
      جوک سال
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 1
    اصلاح طلبهای هرج و مرج طلب کینه ندارن!!؟؟ ,چون دارن بر چهلمشون آماده عزاداری میشن/جواب /تو اصلا اصلاح طلبها را نمی شناسی . اکثر مردم ایران یا خود اصلاح طلب هستند یا طرفدار اصلاح طلبی هستند . هر مسلمانی اگر خودش و جامعه اش را اصلاح نکند در مسلمانی مستقیم نیست .جناب ایه الله رییسی خواهیم دید که بزرگترین اصلاح طلب می شود . فتنه گر نمی تواند اصلاح طلب باشد چون روحیه اشوب گری دارد .اصلاح طلب با گفتگو و هدایت جامعه را اصلاح می کند و اگر رای بیاورد مثل رییسی با روحیه جهادی و به عنوان یک مصلح بزرگ عمل می کند .شما ها را هم اصلاح می کند .همه باید تابع قانون و اخلاق باشیم. اسلام منهای اخلاق یعنی اسلام منهای اسلام.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    0 2
    چقد نادانيد شما شكست امريكا؟؟؟!!! نهايت زيركي انهاست اين يعني تمامي هزينه ها از اين به بعد با مردم بينواي ايران يعني قدرت گرفتن طالبان يعني مهاجرت ميليونها افغاني به ايران و سربار اقتصاد ايران شدن با زندگي انگلي شان در ايران يعني قاچاق مواد مخدر انهم براحتي يعني نا أمني در مرزهاي شرقي و بلكه تمام كشور يعني ..... شعور شما در حد تخته سنگي بيش نيست. مردم ميفهمند كمتر ياوه سرايي كنيد.
    • CA ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      0 0
      برو حرف زدن یاد بگیر! برای بیان نظرت مجبور نیستی به شعور دیگران حمله کنی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس