برجام نمایه

در این گزارش اشاره می‌شود که، بر اساس چهارچوبی که تاکنون در مذاکرات وین به‌دست‌آمده است، در صورت حصول توافق و بازگشت آمریکا به برجام، کلیه تحریم‌هایی که وفق برجام رفع شده بودند، مجدداً رفع خواهند شد.

سرویس سیاست مشرق- وزارت امور خارجه بیست و دومین گزارش سه‌ماهه خود در مورد اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارسال کرد، این گزارش حاوی آخرین تحولات مربوط به شش دور مذاکرات وین بوده و به‌صورت اجمالی، گفتگوهای بین تیم مذاکره‌کننده ایران و طرف غربی را شرح می‌دهد.

۴۴ صفحه از این گزارش ۲۶۲ صفحه‌ای در قالب ۱۴ بخش به ارائه گزارشی آر تحولات برجام در طول شش سال گذشته پرداخته است و مابقی به نامه‌نگاری‌ها و اسناد مربوط به برجام اختصاص دارد.

روایتی از گزارش جدید وزارت خارجه درباره برجام / تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ اما آمریکایی‌ها تضمین نمی‌دهند!

با احیای برجام کدام تحریم‌ها لغو خواهند شد؟

 در این گزارش اشاره می‌شود که، بر اساس چهارچوبی که تاکنون در مذاکرات وین به‌دست‌آمده است، در صورت حصول توافق و بازگشت آمریکا به برجام، کلیه تحریم‌هایی که وفق برجام رفع شده بودند، مجدداً رفع خواهند شد.

علاوه بر این، کلیه تحریم‌های ترامپ که در صورت استمرار عضویت آمریکا در برجام، نمی‌توانستند وضع شوند (ولو به بهانه‌های دیگر) نیز رفع خواهند شد. بر این اساس، طرف مقابل عنوان می‌دارد که درنتیجه بازگشت به برجام، تمامی تحریم‌های ذکرشده در برجام (به شمول بخشی، موضوعی یا شخصی) و نیز کلیه تحریم‌های وضع‌شده بعدی که مانع انتفاع ایران از آثار لغو تحریم‌های برجامی می‌شوند رفع خواهند شد.

تمامی تحریم‌های موضوعی علیه اقتصاد ایران شامل تحریم‌های قبل از برجام (مالی و بانکی، بیمه، انرژی و پتروشیمی، کشتی‌رانی، کشتی‌سازی و بخش بندرها، طلا و فلزات گران‌بها، نرم‌افزار، صنعت خودرو، فروش هواپیما و خدمات مربوطه، و واردات فرش و مواد غذایی از ایران)؛ و تحریم‌های بعد از برجام، زمان ترامپ (صنایع فلزات ایران، صنایع معدنی، عمران، صنایع نساجی، تولید) رفع خواهند شد.

روایتی از گزارش جدید وزارت خارجه درباره برجام / تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ اما آمریکایی‌ها تضمین نمی‌دهند!

آمریکا همچنین در صورت توافق کامل فرمان‌های اجرایی زیر را لغو می‌کند:

در گزارش اراده شده از سوی وزارت خارجه اشاره‌شده است که بعد از توافق کامل تحریم‌های قبل برجام شامل موارد زیر لغو می‌شود:

الف) لغو تحریم‌های قبل از برجام:

• فرمان اجرایی ۱۳۷۵۴

 •فرمان اجرایی ۱۳۵۹۰

•فرمان اجرایی ۱۳۶۲۲

•فرمان اجرایی ۱۳۶۴۵

 •فرمان اجرایی ۱۳۶۲۸

ب) لغو فرمان‌های ترامپ

•بخشی از فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶

 •فرمان اجرایی ۱۳۷۸۱ (تحریم صنایع فلزات ایران)

•فرمان اجرایی ۱۳۹۰۲ (تحریم صنایع معدنی، عمران، نساجی و تولید)

•فرمان اجرایی ۱۳۸۷۶ (تحریم علیه دفتر مقام معظم رهبری و مجموعه‌های وابسته)

همچنین شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان به‌اصطلاح «سازمان تروریستی خارجی» ابطال خواهد شد

آمریکا حاضر به رفع بخشی از تحریم‌های خود، شامل «تحریم‌های اولیه» که افراد و نهادهای آمریکایی را از مبادلات اقتصادی با ایران منع می‌کند و از مهروموم‌های آغازین انقلاب اسلامی برقرار و به‌تدریج انباشته‌شده است، و نیز فهرستی از افراد و نهادهای ایرانی که به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع‌شده‌اند (مثل به‌اصطلاح تروریسم، موشکی، حقوق بشر ... و) نیست و جمهوری اسلامی ایران نیز اساساً هیچ‌گاه در مورد این موضوعات مذاکره نکرده و نمی‌کند.

روایتی از گزارش جدید وزارت خارجه درباره برجام / تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ اما آمریکایی‌ها تضمین نمی‌دهند!

روایتی از گزارش جدید وزارت خارجه درباره برجام / تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ اما آمریکایی‌ها تضمین نمی‌دهند!

اتخاذ چه تضمینی از آمریکا ممکن است؟

 در این گزارش درباره مهم‌ترین بخش مذاکرات یعنی «تضمین طرف غربی به اجرای تعهدات» به‌جای تعیین راه‌کار حقوقی وزارت خارجه چند سؤال عجیب را مطرح کرده است:

در این گزارش آمده است:

چه تضمینی می‌توان از آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی گرفت که آن‌ها را وادار به اجرای تعهدات خود کند؟

آیا امکان مراجعه به شورای امنیت که همین کشورها اعضای دائم آن هستند وجود دارد؟ آیا تبدیل برجام به معاهده‌ای که شرط محال تصویب سنا را نیز دارا بود، می‌توانست تضمینی برای رعایت آن توسط آمریکای ترامپ باشد؟

آیا دیوان بین‌المللی دادگستری توانسته است مانع خروج یک‌طرفه آمریکا از عهدنامه مودتــ که نه‌تنها یک معاهده مصوب سنای آمریکا است بلکه صلاحیت اجباری دیوان را نیز تضمین کرده است ــ شده و یا لااقل قرار موقت خود را برای جلوگیری از جنایات آمریکا در ممانعت از دستیابی مردم ایران به غذا و دارو اجرایی نماید؟

آیا ایجاد یک حکمیت اجباری ــ در تمایز با مرجع مشورتی موجود در برجام ــ می‌توانست مانع اقدامات آمریکا شود؟ آیا چنین مرجعی نمی‌توانست اقدامات جبرانی جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجامی را با اختلال مواجه نماید؟

تضمین برای اجرای توافق ازنظر بین‌المللی اجماع جهانی علیه برهم زننده توافق از یک‌سو و اتکا به ظرفیت‌های ملی و به‌ویژه «اتکا به ظرفیت برگشت‌پذیری در برنامه هسته‌ای» برای هزینه مند کردن نقض توافق بود که هر دو مورداستفاده قرار گرفت.

نباید فراموش کرد که هیچ تضمینی جز ایجاد هزینه کوتاه و یا درازمدت برای متخلف ـنمی‌تواند مانع استفاده از قدرت اقتصادی آمریکا برای تحمیل خواسته خود بر دیگران شود.

حرف آخر مذاکره!

وزیر خارجه دربند آخر گزارش خود با طرح عنوان «و آخر دعوانا» پس از هشت سال مذاکره بی‌ثمر با طرف آمریکایی و تروئیکا اروپایی به مواردی اشاره‌کرده است که دلسوزان سال‌ها به تیم مذاکره‌کننده هشدار داده و ظریف و همراهانش نگرانی پیرامون حفظشان حقوقی و امنیت ملی کشورمان را به دعوای داخلی تقلیل دادند.

در جمع‌بندی آخر مذاکرات وین آمده است:

** برجام حاصل کوششی عاشقانه بوده است!

**توافق به‌دست‌آمده بی‌نقص نیست و نمی‌توان با غرب به توافقی رسید که همه طرف‌ها راضی باشند.

** گرایش حداکثری تنها به مذاکرات فرسایشی و بی‌پایان می‌انجامد؛ که تقریباً در تمامی شرایط ضرر و یا لااقل عدم النفع آن برای کشور و مردم از منافع فرضی رسیدن ــ ناممکن به توافق ایدئال کمتر نیست.

** تلاش هر یک از کنشگران برای پیروزی به هزینه شکست طرف مقابل بازی با حاصل جمع صفر به ناکامی هر دو طرف ــ بازی با حاصل جمع منفی می‌انجامد؛ البته ممکن است ضرر همه طرف‌ها یکسان نباشد. در دنیای به‌هم‌پیوسته کنونی تنها در نظر داشتن منافع همه طرف‌ها بازی با حاصل جمع مثبت است که می‌تواند نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشد.

**تفاهم که لامحاله نیازمند نوعی مصالحه است در هیچ فرهنگ و جامعه‌ای بدواً مطلوب و محبوب نیست و قهرمانان تاریخیِ بیشتر جوامع انسانی، جنگاوران و مبارزان میدان نبرد بوده‌اند و نه کنشگران عرصه دیپلماسی، تفاهم و مصالحه.

**واقعیت آن است که دستاورد هر جنگی در پشت میز مذاکره نقد می‌شود و ناکامی‌های هر نبردی در مصاف دیپلماتیک تعدیل (ونه واژگون) می‌شوند.

روایتی از گزارش جدید وزارت خارجه درباره برجام / تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ اما آمریکایی‌ها تضمین نمی‌دهند!

ظریف در ادامه گزارش خود به کمیسیون امنیت ملی به‌جای ارائه شرح فنی مذاکرات بیانیه سیاسی منتشر کرده و می‌نویسد:

به‌هرحال، هر سیاستی اگر درست اجرا شود منافعی دارد و اگر در زمان اجرا دچار دعوا در اصل سیاست گردد، یقیناً تمامی ضررهای مورداشاره مخالفین واقع‌شده و هیچ‌یک از منافع متصور حاصل نمی‌گردد. اگر به‌عوض مناقشه و مجادله بر سر اینکه برجام پیروزی قطعی بود و یا شکست کامل که حتماً هیچ‌یک نبود همگی کوشیده بودیم بیشترین منفعت را از برجام ببریم، چه‌بسا شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده بود.

وزارت خارجه در فراز آخر گزارش خود با عبرت گرفتن از تجربیات هشت‌ساله نوشته است: اگر در مورد ضرورت کار متوازن با شرق و غرب به یک اجماع ملی رسیده بودیم و از یکسو با خوش‌خیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از خود نرنجانده بودیم، هم دوستانمان سرخورده نمی‌شدند و در دوران سختی رهایمان نمی‌کردند و هم ترامپ برای فشار حداکثری با مانع جدیِ سرمایه‌داران جهانی –ازجمله در داخل آمریکا –مواجه می‌شد.

 این گزارش (بیانیه تفضیلی) این‌گونه خاتمه یافته است: اکنون بهترین زمان برای ایجاد این همدلی و هم‌صدایی است. موفقیت در مذاکراتِ اخیر وین و شکست نهایی سیاست فشار حداکثری با بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی می‌تواند در فضای جدیدِ سرای سیاست کشور، زمینه را برای بهترین بهره‌برداری از تمامی ظرفیت‌های برجام فراهم نموده، با اصالت دادن به روابط با همه شرکا و ایجاد توازن در روابط اقتصادی خارجی–وصد البته با تکیه‌بر اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درون‌زایی و برونگرایی–رشدو شکوفایی بی‌نظیری را برای کشور و نسل‌های بعدی به ارمغان آورد، برنامه ۲۵ ساله با چین، روابط راهبردی با روسیه، سیاست همسایگی و اولویت همسایگان، و استفاده حداکثری از تعهدات کشورهای غربی در برجام بستر مناسب برای چنین آینده‌ای است.

چند نکته درباره گزارش آخر وزارت خارجه: صدای وزارت خارجه یا وکیل تیم آمریکایی؟

۱-این گزارش را می‌توان کارنامه هشت سال اقدامات پرفرازونشیب دیپلماتیک دولت روحانی دانست؛ گزارش وزارت خارجه اگرچه با بیم و امیدهایی به نگارش درآمده است؛ اما در بیش از ۲۰۰ صفحه گزارش و الحاقیه حتی یک کلمه راهبرد دقیق در برابر تحریم‌های قبل و حتی آینده اشاره نشده است، رفتار ضعیف تیم دیپلماتیک ایران در گذشته باعث شد «تحریم آمریکا» نقش بسیار مهمی در قوای تصمیم سازی ایفا کند.

۲-مروری بر این گزارش نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه حتی پس از تحویل مذاکرات به دولت آینده تمایل دارد بحران احیای برجام را در کانون مدیریتی کشور قرارداده و برجام را تنها راه‌حل برای شکوفایی اقتصادی کشورمان نشان دهد. تمرکز بر چند جدول در آخرین گزارش بیانگر آن است که وزارت خارجه فیلم‌نامه ادامه مذاکرات را به‌خوبی نگارش کرده و انتظار دارد؛ دولت آینده نیز در همین ریل حرکت کند.

۳-واقعیت آن است که نمای خارجی نتایج مذاکرات وین در این گزارش جذاب است؛ زیرا قرار است همه تحریم‌ها برداشته‌شده، نیروی مقاومت (سپاه پاسداران) از لیست سیاه درآمده و تحریم‌های نمایشی و بی‌اثر دفتر رهبر انقلاب نیز لغو شود؛ انگار همه‌چیز آماده است و فقط ایران باید قدمی در این مسیر بردارد.

 اخیراً رابرت مالی سر مذاکره‌کننده آمریکایی نیز به همین موضوع اشاره‌کرده که ایران باید انتخاب کند، گزارش وزارت خارجه با تکرار ادعا و زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها بیش از آن‌که صدای منافع ملی ایران از زبان وزارت خارجه باشد؛ قرائت گزارشی از سوی وکیل آمریکایی‌ها به مجلس است.

روایتی از گزارش جدید وزارت خارجه درباره برجام / تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ اما آمریکایی‌ها تضمین نمی‌دهند!

البته مدتی قبل حسن روحانی در جلسه هیئت دولت گفته بود که برای توافق وین تیم مذاکره‌کننده «اختیار بیشتر» می‌خواهد؛ در این گزارش به‌خوبی نمایان شده که منظور رئیس‌جمهور چه بود! بهتر است گزارش وزارت خارجه را به زبان ساده دوباره ترجمه کنیم؛ خروجی این گزارش طولانی تنها یک جمله است؛ تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ اما آمریکا نه تضمین می‌دهد و نه اجازه راست آزمایی وجود دارد، در این معامله تنها باید بفروشیم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 107
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    42 2
    تدکروز عضو مجلس سنای آمریکا: دولت بعدی آمریکا در روز اول، برجام‌ را‌ پاره خواهد کرد.برجام بدون تضمین آمریکا چیزی جز خسارت محض نیست
    • عبدالله مومن IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      14 5
      انشاءالله آقای رئیسی که آمدند. شیطان بزرگ مجبور به تمکین می شود.
    • حقایق پنهان! IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      2 0
      افراد رده کارشناسی تیم مذاکراتی چه در دورهای قبلی و چه در این دوره چه کسانی هستند و با چه درجه ای از سطح تخصص و سوابق و تعهد؟؟؟
    • حجت MD ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      گزارش دروغ و بزک کننده امریکا و مذاکره کنندگان
    • حجت MD ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      خلاصه کلام ظریف و تیم مذاکره کننده خیلی ساده لوح تشریف دارند و ذره ای از فن مذاکره برخوردار نیستند
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    22 0
    ببخشید، اول که تو برجامچای ما لغو تحریمی نداشتیم که می گید طبق برجام. حالا این به کنار، مجددا لغو خواهند شد!!! مگه تحریم ها لغو شده بودن که میگید مجددا؟!
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      10 0
      درست میگید ، متن برجام رو کاری ندارم ولی یک سال و نیم بعد از امضای برجام عراقچی اعتراف کرد که از چین ، پول گاز ایران را نمیتوان انتقال داد . یعنی اون متن رو بنداز گوشه کمد ، عملا چیزی بنام برجام وجود نداشت
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      7 0
      تعجب نکن، هر روز که تحریمها بالمره لغو میشه. این هم از اون حرفهاست
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 6
      اتفاقا متن برجام خیلی مهمه
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    24 1
    خلاصه ی گزارش بالا رو من بهتون میگم: قهرمانان! دیپلماسی! ما! چندباره رفتن مذاکره! چیزی که امریکایی ها به صورت دیکته گفتن رو نوشتن رو کاغذ و تحویل مجلس دادن و گفتن اینم حاصل زحمات! ما. بدیم بره. هیچ تضمینی هم نیست که اونام بدن بیاد.
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      9 0
      دوستان مستند فروشنده یم دو را ببینید.عمق فاجعه برجام را لمس میکنید.متن برجام 14ماه قبل از امضای ان ! در گروه بحران وابسته به راکفلر ،دقیقا منتشر شده بود!
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      6 0
      ولی نظر من اینه که قهرمانان دیپلماسی اونا 8 سال مهمون ما بودن. البته در قالب وزارت امور خارجه ما.
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    8 5
    تمام این نرمش امریکا بخاطر ترکاندن مواضع شان بصورت شدید و بی وقته در عراق و سوریه ، بارها گفتم تنها راه حل همین است و مذاکره خالی تاثیری ندارد گوش ندادن
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      13 0
      البته نرمش نیست، فریب مجدد است.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    24 6
    این توافق از روی ناچاری امریکا و حملات کوبنده مقاومت بوده و امثال ظریف و عراقچی فقط جاده خراب کن بودند یادتان بماند ... این توافق به نام دولت اصلاحات نباید ثبت شود
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      8 4
      دلیل اینکه آمریکا دنبال احیای برجامِ،بخاطر افزایش قیمت دلار و تورم افسار گسیخته و زیر خط فقر بودن ۶۰ درصد مردم آمریکا و...... وگرنه ما که تو ناز و نعمت داریم زندگی میکنیم و تحریم هم هیچ خللی در زندگی مجللی ما وارد نخواهد کرد.
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      12 0
      با حملات کوبنده مقاومت خیلی موافقم؛ اما توجه داشته باشید که آمریکایی ها در فریب کاری ید طولایی دارند.
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    14 4
    بخدا قسم اگر از اول آمریکا را با گوشمالی دادن ادب میکردید این همه وقت ما را مچل نمی کردن ، عراقچی و ظریف هیچ کاره بودند و اون اهرام های فشار تاثیر گذار بود
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 16
      یعنی آمریکارو تحریم، حسابهایش را مسدود و داراییهایش را بلوکه میکردیم و عراق و چین(دوستان) رو تهدید میکردیم دیگه حق ندارین با آمریکا مبادله اقتصادی داشته باشین وگرنه تحریمتون میکنیم؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      19 0
      اتفاقاً آقایان ظریف و عراقچی با همین گزارش فوق هنوز هم ابزار مچل کردن ما به دست آمریکاییها هستند!
  • سید فروزان CH ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    15 1
    این نوع برداشتن تحریم بدرد همان غربگدایان میخورد ، مقام رهبری فرمودند تضمین ،آنهم کتبی و معتبر ، گزارش میرزا ظریف و تاکید شیخ فریدون ، همان در هوا نکاه داشتن مملکت است و البته اجرای طرح اطاق فرمانهای دشمن
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      10 0
      تضمین فقط باید عملی باشد یعنی راستی آزمایی لغو تمام تحریم ها و لاغیر.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    5 17
    ما تضمین نمیخواهیم فقط دوستی با آمریکا و اروپا و خلاصه همه همه
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      14 0
      دوستی با شیطان بزرگ! امروز دیگر با وجود تجربه ی تلخ برجام اگر کسی دم از دوستی با آمریکا و این سه کشور دنباله رو اش انگلیس، فرانسه و آلمان بزند یا به تمام معنا احمق است و یا به تمام معنا خائن.
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      10 1
      بخوان دوستی(دیکته کن ارباب نوکری)
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 26
    خجالت بکش مشرق بااین حرفها نمیتونی زحمات آقای ظریف رو زیر سئوال ببری زحمات ایشون برهیچکس پوشیده نیست کاسبی توتحریم هم یواش یواش تموم میشه
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      14 1
      غربگدایی از حماقت بدتر است!!
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      11 0
      اشتباه نکن کاسبی تو برجام داره تموم می شه!
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      10 1
      برو بابا خدا شفات بده!
    • عطاءالله IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      8 1
      خدایا شکر که دشمنان ما را از احمق ها آفریدی.
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 1
      زحمات ظریف: آقایون توافق بکنیم که ما در بیایم
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 1
      خدمات گوهر بار ظریف: دلار، تورم، برق و....
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      4 0
      کاسبان که مشخصه کیا هستن، شرکتها رو که مفت میدن به همپالگیها، حقوق نجومی میدن، معادن رو حراج می کنند و....
    • حجت IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 0
      بدبختی اینه که کاسب تحریمم خودتونین. هر روز بیشتر از قبل گندش درمیاد. نمونه بارزش دختر مظلوم وزیر و بچه صفدره
    • IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 0
      فعلا که معلوم شد کاسبان تحریم کیا بودند !؟ امثال فائزه هاشمی دختر همون هاشمی حامی دولت ی روحانی ، که تحریم های ترامپ را بنفع اصلاح طلبان میدونست / دم خروس بیرون زده و گند ماجرا خیلی وقته دراومده ماله کشی فایده ای ندارد ؛))/ زحمات ظریف و اعتماد بیجا به غرب و وعده اش اب در هاون کوبیدن بود برجام اگه خاصیت میداشت باک بنزین هواپیمای ظریف تو المان رو پر میکرد ؛)) حل مشکلات داخلی پیش کش
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    7 1
    مراقب باتلاق افغانستان باشید
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 0
    یک قدم عقب بروید ده قدم جلو می ایند فشار در غرب اسیا منافع اقتصادی را هدف بگیرید در مذاکره باقی بمانید
  • سعید IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    16 0
    تحریم ها لغو نخواهد شد و امریکا هیچ تضمینی برای خارج نشدن مجدد از برجام نخواهد داد آدم عاقل از یک سوراخ 10 مرتبه گزیده نمیشه !
  • سیاوش IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    13 0
    امریکایی ها سال 94 تضمین دادند اما هیچکدام از تحریمهای بانکی و پولی و مالی را برنداشتن وای به حالا که اصلا"تضمین نمی دهند.
  • K IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 11
    تو سیاست تضمینی وجود نداره ، منافع مهمه
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      10 0
      و البته منافع با راستی آزمایی طولانی مدت عملی لغو و نه تعلیق موقت تمام تحریم ها معلوم می شود!
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      5 0
      وقتی تضمینی نباشه،منفعتی هم در کار نخواهد بود، چون اونها انجام نمیدن، و تضمینی هم که وجود نداره، بازم میشه تقریبا هیچ
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      موافقم ، در سیاست تضمینی وجود نداره، به همین دلیل آمریکا اول تمام تحریم‌ها رو برداره، پول‌های مارو آزاد بکنه و.... ما هم تضمینی نمیدیم مواردی رو که در برجام متعهد شدیم انجام بدیم چون ما دنبال منافع خودمونیم، این چطوره؟؟!!!
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    9 0
    خداوکیلی دوباره مملکت را وابسته به آمریکا وتله برجام نکنید اینها نفت۱۴۰۰دلاری را از۷۰دلار هم کمتر میخواهند-بجای التماس به امریکا،فساد ناشایستکیها عارتها وخیانتها وجنایات...داخلی را خل کنید والا با رقع تحریم وتحریم این مملکت تغییری درناکاراندی وعارت مدیران بوجود نمیاودد
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 21
    در روابط بین املل آن هم وقتی قدرت طرفین نابرابر است، تضمین اصلا معنا ندارد! در همین ایران مگر گارانتی معنی دارد؟ شما یک جنسی را می خرید که قبل از آن کلی روی گارانتی اش اتبلیغ کرده اند بعد از خرید می بینید که هزار تا تبصره و استثنا برای اعمال نشدن گارانتی وجود دارد! تضمین کجا بوده. همین که تحریمها را برای مدتی بردارند بتوانیم نفس بکشیم برای دور بعدی تحریمها کفایت میکند! به دولتها هم ربطی ندارد. دولت محمود با تحریمها تمام شد و دولت شیخ حسن هم با تحریمها تمام میشود. این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 2
      احسنت مگه آمریکا چه دشمنی با ما دارد این دشمنی را ایران درست کرد حالا از مسولین ایران دزد نیستند فساد و فقر و فحشا در ایران فکر می‌کنی کمه بینهایت زیاد ایمان به دین ایرانیها از آمریکاییها خیلی کمتره پارتی بازی و حق خوری و خیانت در ایران خیلی بیشتر آمریکا است پس رابطه با آمریکا خیلی بهتره
  • حقوق‌خوان IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 5
    با توجه به فقدان تضمین مشخص، سطح غنی‌سازی و اقدامات ایران پس از کاهش، باید به عقب بازنگشته و در سطح فعلی‌ فریز شود تا آن‌ها نتوانند به راحتی مجددا از برجام خارج شده و زمان بخرند.
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      7 1
      صنعت هسته ای باید با تمام سرعت به پیش برود و تا زمانی که راستی آزمایی لغو تمام تحریم ها صورت نگرفته است نباید ذره ای کوتاه بیاییم.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    13 1
    از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم طرح تعلیق سالیانه مذاکرات احیای برجام را تصویب نمایند. به موجب این طرح در 24 تیرماه 1400 مذاکرات احیای برجام به مدت یک سال تعلیق می گردد. بازگشت به مذاکرات، منوط به نتایج مثبت راستی آزمایی لغو تمام تحریم ها تا 24 تیرماه 1401 خواهد بود؛ در غیر این صورت تا زمانی که تمام تحریم ها لغو نشده باشد، تعلیق مذاکرات به طور سالیانه تمدید می گردد.
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 7
      نمایندگان مجلس و دولت فعلی برای پیشبرد برنامه‌هاشون به لغو تحریم با مذاکرات برجام نیاز دارن..
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      10 0
      قابل توجه جناب15:07، تا زمانیکه به غربی ها اظهار نیاز کنیم تحریم ها را بیشتر می کنند. برنامه مجلس و دولت انقلابی باید بر مبنای استفاده از تمام ظرفیت های داخلی و خارجی دیگر تنظیم شود. در این صورت تحریم ها خنثی خواهد شد.
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 1
    زهی خیال باطل
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    10 0
    تا زمانی که تمام تحریم ها به هر بهانه ای لغو نشده است و راستی آزمایی دقیق و طولانی مدت انجام نشده است، نباید به مذاکرات بازگشت. صنعت هسته ای نیز تا آن زمان باید با سرعت توسعه یابد.
  • مجتبی از زنجان IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 2
    آقا درسته باید برجام باشه اما تقسیمات جدید هم ایجاد بشه هر چند تقسیمات210کشور جهان متفاوت هستش اما خوب تقسیمات مثلا تایلند ترکیه لتونی عالی هستش افزایش استان ها و حذف پسوند های نژادی الان تقسیمات ایران پاکستان اندونزی روسیه چین هند و.....فاجعه است
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      5 0
      اولاً برجام فقط یک تجربه ی تلخ بود که هیچ دردی از ما دوا نکرد. ثانیاً ایران یک پارچه و متحد تر از قبل خاری در چشم دشمنان مستکبر و زورگو خواهد ماند. ان شاء الله.
    • یاور نوپا IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 4
      الان مثلا تقسیمات کشوری روسیه(22جمهوری.4ناحیه خودگردان.1استان خودمختار دینی.46استان.9خطه و3شهر فدرال) هند(28ایالت و8قبمرو اتحادیه ای) چین(22استان.5استان خودمختار.4شهرداری زیر نظر دولت و2ناحیه اداری) و.....تقسیمات کشوری برای هر کشور بر مبنای منطق طراحی شده یا آینده تغییر می کنه
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 5
      الان ایران باید 80تا استان داشته باشه و اینکه استان باید نام معمولی داشته باشه نه نام قبیله ای فرقه ای نمی دانم کی اینجوری طراحی کرده
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 7
    من اگر تصیمیم گیرنده بودم با این شر وط داخلی و خارجی میپذیرفتم اول اینکه هر آنچه الان در نطنز و فردو هست صرفا تعلیق و پلمپ شود نه نابود ثانیا فقط از دموکرات ها تضمین میگرفتم چون بدیهی است جمهوری خواهها تضمین که هیچ دو باره به هم میزنند و برای مصون بودن در داخل درمورد دلار همین رویه ارز نیمایی با همین قیمت را ادامه میدادم ولی حداقل دو سال ثابت نگه میداشتم و منابع ارزی آزاد شده را به طلا تبدیل و به داخل منتقل میکردم و در آمد نفت پس از تحریم را مقداری کمی را به واردات ماشین و کالای نیمه لوکس با تعرفه بالا اختصاص میدادم تا نقدینگی وحشتناک کم شود و کسری بودجه کم شود و منابع نفتی را برای سرمایه گذاری اختصاص میدادم تا اگر برجام دوباره به هم خورد اقتصاد نلرزد از مدل حضرت یوسف سلام الله یاد بگیریم
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 6
    یه عده نوشتن ضربات به آمریکا تو عراق و سوریه. خداییش خیلی باحالید. چهارتا راکت رو ضربه می گید؟؟؟!!!!
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 0
    آری تحریم ها برداشته می شوند اما نه با پاچه خواری و التماس! بلکه با خود باوری و تکیه به ظرفیت های داخل، هشت سال است با امید واهی و بیهوده تان به شیطان! کشور را به مرز نابودی کشانده اید ! اگر در این هشت سال، ذره ای ! فقط ذره ای به خود و ظرفیت های کشور امید می بستید و به جای التماس به مشتی ... و پیرو شیطان ! زمینه را برای جوانان و نخبگان این کشور فراهم میکردید، نه تنها تحریم ها لغو و خنثی می شد بلکه الان این آمریکایی ها و طرف های غربی بودند که باید به ما التماس میکردند و دنبال ما می دویدند تا از پیشرفت و ترقی جا نمانند.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      5 0
      عالی گفته اید. احسنت بر شما!
  • ناشناس DE ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 3
    آمریکا یک شخص نیست . یک نفر که 30 سال حاکم مطلق یا امیر یا سلطان یا تزار یا دبیرکل حزب کمونیست اونجا یاشه هم نیست . هرکسی که رای بیاره میتونه تصمیمم گیری کنه اشتباه میزنین شماها . خیال میکنین فصل الخطاب بر مبنای حرف یکنفر است به اسم آمریکا .. نخیر . آرا عمومی ریاست جمهوری را تعیین میکند او هم بر مبنای طرز فکر و منافع ملی خودشان تصمیم گیری میکند .
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      4 0
      نه باباجان! رئیس جمهور آمریکا را سرمایه داران صهیونیست روی کار می آورند نه مردم آمریکا. در واقع دولت نامردان آمریکایی و صهیونیستهای غاصب دو روی یک سکه اند. آمریکا گرگی است که سگی بنام رژیم صهیونیستی در منطقه دارد و در عین حال مقهور همان سگ هم هست.
  • FR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    7 0
    سوال چرا قوه قضایییه برخورد محکم با خاینان هسته ای نکرد ؟
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      6 0
      فانتظروا انی معکم من المنتظرین!
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    9 0
    آمریکایی‌ها نه فقط زمان دونالد ترامپ، بلکه در زمان باراک اوباما هم به توافق متعهد نبودند. الان جو بایدن هم همان سیاست آمریا را دارد ادامه می‌دهد. آنها دنبال تحریم‌های جدید و دنبال تحمیل تعهدهای جدید به ایران هستند.
  • jjb IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 0
    توافقی که یک طرف آن به راحتی می تواند از آن خارج شود و طرف دیگر هم عملاً نمی تواند از آن جلوگیری کند قطعاً این چنین توافقی خسارت محض است. به همین دلیل برجام یک خسارت محض است.
  • اصغر MZ ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 1
    بنام خدا. فرموده اند:«چه تضمینی می‌توان از آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی گرفت که آن‌ها را وادار به اجرای تعهدات خود کند؟» بندۂ غیر دیپلمات وبگفته شیخ! من بیسواد، اینطور میفهمم که،بهترین تضمین این است که ، صنایع هسته‌ای ما تخریب وبرچیده نشده و آن مقداری که طبق توافق باید تعطیل شود،بمدت ده سال در قبال تعهدات غربیها فقط تعلیق شود.زیرا اینها جزئی از دارائی های کشور است. مضافا اینکه، آژانس بین‌المللی،دارای بازرسان و امکانات نظارتی هست.تا وقتیکه آنها برسر تعهداتشان هستند،تجهیزات و تأسیسات ما پلمپ خواهد بود. بمحض عدول، فکّ پلمپ میشود. خلاص.اینهمه پول بلیط هواپیما و هتل هم نمی خواهد هزینه شود.
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      5 0
      صنعت هسته ای نه دیگر پلمب خواهد شد و نه تعلیق؛ بلکه با تمام سرعت به پیش خواهد رفت. این بار ذره ای عقب نشینی نخواهیم کرد و فریب دروغ های برداشته شدن تحریم ها را هم نخواهیم خورد. اما آمریکا و دشمنان این مرز و بوم بدانند که با همت همه ی جوانان و مردم تمام تحریم ها را خنثی می کنیم و دست گدایی جلوی بیگانگان دراز نخواهیم کرد. راه ما مقاومت است و مقاومت است و مقاومت. والسلام
  • پیمان IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 0
    انچه مسلم و قطعی است اینه که برجام و مذاکره با دشمنان قسم خورده ایران و اسلام در هر سطحی و باهر عنوانی و به هر مدتی که طول بکشه هیچ دستاوردی نداره و نخواهد داشت و تنها راه پیش روی ایران عزیز قدرتمندتر شدن و عدم توجه به خواسته های بیگانگانه و باید به این باور برسیم که علی رقم تمام کارشکنی های غرب زده های داخلی توانستیم موفقیت های چشمگیری در حوزه های نظامی و صنایع نظامی،پزشکی ،اجتماعی ،اقتصاد مقاومتی ،نفوذ و گسترش قدرت منطقه ای و جهانی بدست اوریم و توانستیم دشمنان قسم خورده یعنی امریکا و اسرائیل ملعون رادر عرصه های مختلف لگد کوب کنیم و به یاری خدا این مسیر رابا قدرت و همتی مضاعف پیش خواهیم برد
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      14 0
      آفرین بر شما.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    اگر تحریمها لغو بشود، دیگر با چه هویجی دولتیها را به جهتی که میخواند، بکشانند، راه حل اینه که هر مسؤلی هوس این هویج را کرد از مسئولیت کنار گذاشته بشه و برای هویج کاری استخدام بشه!
  • DE ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 0
    آفرین! گزارشی از سوی وکیل آمریکایی‌ها به مجلس.
  • DE ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 0
    از کی تا حالا دلالی بین امریکا و سه قوه حاکمه ایران، شغل وزیرخاجه شده است؟
  • افراسیاب IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    5 0
    سریال سلطان و شبان یادتان می آید ، سلطان از زنش که همه اش به نفع وزیر اعظم نظر میداد پرسید: تو سلطان بانوی ما هستی یا سلطان بانوی وزیر اعظم؟ حالا یکی نیست از این زریف بپرسه تا تو وزیرخارجه ایران هستی یا وزیر خارجه آمریکا؟؟!!!
  • پیروزه IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 1
    امریکا از این به بعد باید ایران به عنوان ابر قدرت هسته ای بپذیرد و اگر تحریمها بر داشته نشود ما که تا حالا روی پای خودمان بودیم از این به بعد هم هیچ مشکلی نداریم ان کشورهای که قبلا جنس های بنجل خود را به کشورم قالب می کردند ضرر می کنند نه ما چون همین الان همون نمونه کالا را تولید می کنیم .بکوشیم برای یک ایران برتر.
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    گزارش دولت همانند افزایش حقوق معلمان، اعضای هیات علمی، مدیران و ... از ماه مرداد است که برعهده دولت بعدیست، اگر صدقیت چرا از حداقل فروردیم 1400 شروع نکردید به این خیرخواهیها تا حداقل سه ماه دولت روحانی این حاتم بخشی ها را اجرا کند. اگر دولت بعدی اجرا نکند باید جواب معلمان، اعضای هیات علمی و ... را بدهد و اگر بخواهد اجرا کند با کدام بودجه، چه عنوان و نامی را می توان برای اینگونه رفتارها گذاشت!! کمی فکر و تدبیر!!!!!!!!
  • پیروزه IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    خدواند انسان را به صبر دعوت می کند پس لطفا تا حالا صبر کردیم باز امریکا از این هم که هست کوتاه می اید .و تا تضمین نگرفتیم نباید عجله کنیم چون اینها دنیای حیله و دروغ هستند.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    ظرافت گزارش ظریف، ظرف ظریف دیپلماسی ایران را به ظرفیتی برای توهینی ظریف، از طرف آمریکا بدل می کند خدایی کدام دولتی می‌توانست به این ظرافت عمل کند
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    حتی نمیتوانیم از یک بانک محلی در انگلیس پول جابه جا کنیم(ماه عسل برجام)، تحریمها لغو می شوند اما آمریکا تضمین نمی دهند(جنازه متعفن برجام)
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    میرزاآقا خان نوری
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      ظریف
  • پیرمرد IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    خلاصه اینکه عمروسرمایمون هدر رفت و رسیدیم سر پله اول!
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 0
    خروج امریکا از افغانستان و احتمال خروج امریکا از عراق و سوریه در آینده نزدیک و ان شاا.. بیروزی رزمندگان در یمن نشان دهنده ضعف شدید امریکا در منطقه است الان اگر توافقی بین ایران و امریکا به هر عنوانی صورت گیرد نشان از جان مجدد امریکا است تا تضمین راست آزمایی اخذ نشده هیچ توافقی نباید صورت گیرد
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    بابا ژریف ول کن دیگه برام مرژامو
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 1
    الان شما توی محله های انگلیس چکار میکنی که نمی تونی پول جابجا کنی بلا
  • عطاءالله IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    به فرموده رهبر معظم انقلاب اینا هر موقع خرشان از پل گذشت به ریش شما میخندند. آهای شیخ بنفش کجایی؟دقیقا بگو کجایی ؟
  • محمد IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 0
    بارها طرف آمریکایی اخبار منتشره از سوی تیم ایرانی و به خصوص حرفهای آقای روحانی در مورد نزدیک بودن توافق را تکذیب کرده پیشنهاد می کنم متن انگلیسی نامه ظریف را منتشر کنید تا عکس العمل آمریکائی ها را در مورد خام بافی آقای زریف ببینید
  • محمود IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    اگر واقعا" راست میگید و شعار نیست بجای نه نه من غریبم بازی ،مثل یه مرد واقعی بی خیال برجام بشید.تمام
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 0
    آقای ظریف مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه
  • ریزبین IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    سباست آمریکا در مقطعی قبول برجام با یک رئیس جمهور و در مقطع دیگر خروج از برجام با رئیس جمهور دیگر صدمات جبران ناپذیری به ایران وارد می کند اگر نفع قبول برجام در دولت اوباما را با زیان رد برجام در دولت ترامپ را دریک ترازو بگذاریم می بینیم بازنده اصلی این معامله ایران بوده است این برجام و توافق هسته ای با این روش آنریکا و اروپا چنان خساراتی به کشور وارد کرده است که جبران آن از محالات است حالا دوباره وارد دور باطل شده ایم بایدن توافق را می پذیرد رئیس جمهور بعدی از آن خارج مبشود کافیست به همین شیوه ادامه پیدا کند آنوقت چه از ایران باقی می ماند آمریکا دیگر نیازی ندارد وارد جنگ با ایران شود با همین شیوه بدون شلیک یک گلوله خسارات سنگینی به ایران وارد میشود یا رومی روم یا زنگیه زنگی اینطور نمیشود ایران یا باید قید برجام رابزند یا اگر می خواهد در برجام بماند باید از آمریکا و سایر قدرت ها تضمین بگیرد وسلام
  • دکتر افسانه یوسفی IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    7 0
    گزارش! گزارش ضعف، گزارش خفت، گزارش زبونی. گزارش تسلیم
  • دکتر افسانه یوسفی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    گزارش وزارت داخلی آمریکا به سناست بیشتر!!
  • DE ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر منافق
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    لطفا در مقابل آمریکا و هم پیمانهایش ، تسلیم نشوید. آنها هرگز به ما رحم نخواهند کرد
  • غلامرضا IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    چه تضمینی بخواهیم. اول عضو داعم شورای امنیت بشیم و حق وتو داشته باشیم . دوم در پیش نویس زکر گردد در صورت بد عهدی طرف مقابل ایران میتوانددوهزار کلاهک هسته ای داشته باشد اگه خواستند کاری کنند وتو کنیم وسلام به غیر اینا لغو تحریم کوته بینانه است
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    تضمین در مقابل تضمین. اگر تضمین راستی ازمایی بما نمیدن انتظار راستی ازمایی غنی سازی را هم نمیتوانند داشته باشند. تضمین مالی انها هم اعتبار ندارد.
  • US ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    مرگ بر آمریکا
  • میثم IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    جا دارد مجلس صراحتاً موضع خود را در رابطه با این گزارش مشخص کند. که موافق است یا مخالف . و شفاف به دیپلمات ها پیام دهد. چون آنچه که مشخص است این آقایا در صدد امضای سندی هستند تا دولت بعدی نتواند کاری پیش ببرد. باید مذاکرات را تما شده اعلام کنند و ادامه کار باید به دولت بعدی واگذار شود تا با فراغ بال موضوع را بررسی و اقدامات مناسب با حرکت طرف های غربی انجام دهد.
  • DE ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    ادامه کار به دولت جدید واگذاربشه. اگر امریکا تضمین نمیده . ایران هم مشروط رفتار کنه و تضمین نده. اگر امریکا تحریم ها رو دوباره به هر بهانه برگردوند، ایران هم به غنی سازی اش ادامه بده.
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      پیش شرط ما برای ادامه ی مذاکرات باید راستی آزمایی لغو تمام تحریم ها باشد.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    به خاطر داشته باشیم که اگر مذاکراتی در وین آغاز شد به دلیل وضع قانون در مجلس و شروع مجدد فعالیت های هسته ای بود که در همان ابتدا، هم آقای روحانی و هم آقای ظریف مخالفت خود را با آن قانون اعلام کردند و آن را غیرسازنده ارزیابی کردند. در هر صورت متن توافق جدید برای تصمیم گیری روی میز تیم آقای رئیسی است که ما به ایشان اعتماد داریم. دست تیم مذاکره کننده هم درد نکند ان شاء الله توانسته باشند به خوبی و در حد توان از منافع ملّی ما دفاع کرده باشند
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      اولش رو خوب اومدی ولی آخرش رو ...
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    امضای برجام از اول هم درست نبود
  • DE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    آمریکا تضمین نمیدهد، ما هم برجام را پاره کنیم
  • DE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    آمریکا تضمین نمیدهد یعنی اینکه کلا مذاکره هیچ سودی نداره
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    یه بچه هم می فهمه که غربی ها دارن ایران و فریب می دن انگار به طرف پول دادین هیچ چکی هم حاضرنیست بده می گه اگه ندادم به خودم بگو حساب خودمو برسم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس