شهید عباس حیدری

حقوقشان را ماه به ماه پرداخت می‌کنند. از نظر خورد و خوراک هم که اصلا ارتش افغانستان حرف ندارد. خیلی خرج می کنند برای اینها. میوه هم هست، تخمه پوست‌کنده هم هست...

گروه جهاد و مقاومت مشرق - همین چند روز پیش، زیر تیغ آفتاب ظهرگاهی تابستان، روبروی دانشگاه آزاد شهر پیشوا ایستاده بودیم که مردی میان‌سال با قامتی متوسط و نگاهی که برقش از پشت عینک قابل تشخیص بود، ما را از گرمازدگی نجات داد و به خنکای خانه‌اش در خیابان بالایی برد.

حاج خدابخش حیدری،  پدر شهید مدافع حرم فاطمیون، عباس حیدری، همراه با همسرش (مادر شهید) بدون فوت وقت، روی مبل‌های راحتی و ساده نشستند تا با دقت و جزئیات به سئوالات ما درباره پسرشان پاسخ بدهند. پسری که رزمنده‌ای کارکشته و حرفه‌ای بود و همسر و پسرش را به عشق دفاع از حرم گذاشت و رفت؛ پسری که با همسرش از ایران ردمرز شده بود اما اعتقادات مذهبی و شیعی‌اش را وسط سختی‌ها و در به دری‌های زندگی معامله نکرد؛ پسری که پدری پولدار داشت اما وقتی شور حرم به سرش افتاد، زن و زندگی آرام و مرفه در هرات را کنار گذاشت و قاچاقی خودش را به ایران رساند تا به سوریه برود؛ پسری که حالا در چند قسمت، این شمایید و این گفته‌های صادقانه و خواندنی مادر و پدرش حاج خدابخش حیدری.

قسمت اول این گفتگو را هم بخوانید:

دسته اسکناس دولت افغانستان روی تابوت شهدا!

برادر «اردلان» از پاسداران سپاه پیشوا که رسیدگی به امور خانواده‌های مدافع حرم را برعهده دارد، ما را با این خانواده آشنا کرده و مقدمات گفتگو را فراهم کرد که سپاسگزارش هستیم.

***

**: فرزندانتان برای تحصیل در ایران مشکلی نداشتند؟

پدر شهید: چرا،‌ مشکلاتی به وجود آمد؛ متاسفانه همان سال که باید هر دانش‌آموز افغانی سیصد و خرده‌ای پول می‌داد،‌به مشکل خوردیم. واقعا زیاد بود برای ما. چون من سه تا دانش آموز داشتم. بعد از آن طرف هم، در مدرسه بچه‌هایم را خیلی سرکوفت می زدند که «شما افغانی‌ها چرا نمی روید؟ چه می خواهید از ما؟ مملکت خودمان درگیر است...» متاسفانه خیلی به بچه‌هایم گیر می دادند. پسرم عباس (خدا رحمتش کند) گفت واقعا اینجا درس خواندن فایده ندارد. مغزمان کلا از درِ مدرسه که داخل می رویم درگیر این قضیه است؛ تا می رویم داخل، معلممان می خندد و می گوید تو که «باز هم آمدی!» به هر حال ما مجبور شدیم اینها را ببریم افغانستان. افغانستان که رفتیم، چون در ایران بهش قول داده بودم و راستش واقعا عُقده کرده بودم، گفتم می برمت آنجا و مستقیم می فرستمت نظام و دانشکده افسری. ما یک چیزی گفتیم حالا. او هم در مغزش مانده بود.

روزی ۳۰۰ گرم گوشت برای نظامیان افغانستان!

**: عباس‌آقا ۱۵ ساله بود، دانشکده نظام و افسری قبولش می کردند؟

پدر شهید: نه، آنجا که رفتیم من او را بردم به مدرسه افغانستان و با بقیه بچه‌ها ثبت نامشان کردم، آنجا خیلی با آغوش باز اینها را پذیرفتند چون مهاجر بودند؛ ولی متاسفانه چون مشکل زبان پشتو داشت، با مشکلاتی روبرو شد. در هرات و در همه افغانستان درس پشتو هست. درس زبان پشتو را باید یاد بگیرند. فرزندانم همه آزمون ها را تقریبا جواب دادند اما در پشتو گیر کردند، چون اصلا یک کلمه هم بلد نبودند. همه آنها یک سال عقب افتادند.

**: یعنی زبان پشتو مثل زبان دوم آنجا تدریس می شد؟

پدر شهید: زبان اول است.

**: نه، یعنی مثل انگلیسی است؟

پدر شهید: بله.

**: متن همه کتاب‌های درسی که پشتو نیست؟

پدر شهید: نه، یک کتابی دارد به نام درس پشتو، مثل اینجا که عربی و انگلیسی داریم؛ آنجا هم یک درس پشتو دارند. یعنی هر دانش آموزی که از ایران یا هر کشور دیگری می آید، در این درس کم می‌آورد و می ماند دیگر، چون بلد نیست. خیلی هم سخت است. خلاصه دیدیم آنجا هم نمی شود و ماندیم و صبر کردیم. یک سال تقریبا همینطور آنجا بلاتکلیف ماندیم. دخترها را فرستادیم مدرسه به هر حال، عباس هم می رفت. عباس را به مدرسه شخصی فرستادیم؛ گفتم اصلا مدرسه دولتی نرو. ماه به ماه آن حقی که می گویند را به مدرسه شخصی (غیر انتفاعی) می دهم. گرفتاری ها و مشکلات خیلی زیاد بود.

**: دخترها توانستند آن درس را پاس کنند؟

پدر شهید: دخترها باز بهتر توانستند پشتو را یاد بگیرند. دو تایشان تا پایه چهارده خواندند. یکی مامایی خواند و یکی هم معلم شد.

**: تا چهارده یعنی بیشتر از دبیرستان؛ یعنی دو سال از دانشگاه را هم حساب کردید؟

پدر شهید: بله، ما آنجا می گوییم «چهارده پاس». خوب دوازده هست، دوازده به بالا می شود دانشگاه. این دخترم آنجا دو سال دانشگاه تربیت معلم درس خواند و معلم شد. دومی هم رشته مامایی می خواند، او هم رفت آنجا معلم از طرف برک بود. برک یک موسسه‌ای است از طرف کشور بنگلادش که آنجا مدرسه شخصی برای خودش درست می کند و مثلا بچه ها را جمع می کند و درس می دهد. حقوق معلم‌هایش را هم خودش می دهد. تمام هزینه بچه ها را هم می دهد. از طرف کشور بنگلادش به نام برک؛ یکی از دخترانم در آنجا تدریس می کرد.

**: بنگلادش چرا اینکار را می کرد؟ در حالی که کشور پولداری نیست...

پدر شهید: سیاست دیگه این حرف ها را ندارد.

**: مادر شهید: تا پنجم را درس می دهند، بعد از پنجم دوباره اینها را می فرستند مدرسه دولتی.

پدر شهید: تا پنجم هم که درس می دهند، تابستان و زمستان ندارد، یکسره می خوانند تا پنجم. وقتی دانش‌آموزان به سال پنجم رسیدند، مدرسه را به دولت واگذار می کنند و دوباره می روند مدرسه دیگری را در محل دیگری می سازند. مدرسه قبلی هم که با همان دانش آموزان و با هدایت سیستم دولتی به کار خودش ادامه می دهد.

**: مدرسه را واگذار می کند و دوباره می رود مدرسه جدید می سازد؟

پدر شهید: بله، این دخترم آنجا مشغول بود تا اینکه عباس گفت من را وعده داده بودی که در مدرسه نظامی ثبت نام کنی. خلاصه اعصاب هایمان خرد بود دیگر؛ چون وقتی به افغانستان رفتیم طوری که ما واقعا توقع داشتیم، نبود.

**: شما شغلتان را چه کردید؟ اینجا مشغول چه کاری بودید؟

پدر شهید: اینجا من کارگری آزاد می کردم، بیشتر چاه می کندم و مغنی بودم. آنجا که رفتیم دیدم این کار هم پیش نمی رودو وسائلی که برای کار می خواستم، مهیا نبود.

**: نیازی به این کار در آنجا نبود؟

پدر شهید: نیاز بود ولی من وسیله ای که داشتم آنجا نتوانستم جور کنم، چون من اینجا که کار می کردم دو تا بالابر داشتم، بالاخره راحت تر کار می کرد؛، آنجا که رفتیم اول مشکل برق داشتم چون اصلا برق نبود؛ خلاصه نمی شد دیگر، من نتوانستم کار کنم، یکی دو سال اول را نتوانستم کار کنم.

**: پس شما با چه امنیت شغلی رفتید آنجا؟ چه دورنمایی داشتید؟

پدر شهید: من به فکر خودم نبودم که چکار کنم، گفتم بالاخره کشور خودم است از هر راهی بشود خانواده‌ام را تامین می کنم؛ بالاخره یک کاریش میکنم، اما آنجا که رفتم دیدم نه، آن کارهایی که من بلد هستم هیچ کدام به درد آنجا نمی خورد. این بود که من دو سال تقریبا همین طوری مثل کلاف سردرگم دور خودم پیچیدم.

روزی ۳۰۰ گرم گوشت برای نظامیان افغانستان!

**: در این دو سال تأمین معاش چطور بود؟

پدر شهید: واقعیتش، همان چیزی که پس‌انداز داشتیم و طلاهای خانم، همه را مصرف کردیم. حتی یک خانه‌ای ساختیم برای خودمان. اما پسرم گفت: اگر یادت باشد تو به من قول دادی که می فرستمت نظام. گفتم: خب نمی گیرند؛ سنت پایین است. گفت: شما شما نگران نباش، من درستش می کنم.

من هم یک روز رفتم نمایندگی این اتوبوس های بین شهری که بلیط می فروشند و آنجا کار گیر آوردم و تقریبا یکی دو سال نماینده فروش آنجا بودم. بعد عباس آمد گفت که بابا من کارهای شناسنامه ام را درست کرده‌ام و دیگر می روم. شناسنامه افغانستان را دستکاری کرده بود و سنش را بالا برده بود.

**: که زودتر برود برای جذب نظام؟

پدر شهید: بله؛ عباس در حالی که ۱۶ ساله بود، شناسنامه‌اش را کرده بود ۱۸ ساله، دستکاری کرده بود. هیکلش درشت بود و به دو سال بزرگتر، می خورد. من دیدم یک روز با ماشین رنجر (آنجا نظامی‌هایشان ماشین رنجر دارند) آمد و ایستاد دم نمایندگی اتوبوس‌ها. اول، هر کسی باشد می ترسد که ماشین نظامی آمد چه خبر است؟! دیدم او پیاده شد و خندید و گفت: بابا! من کارهایم را ردیف کردم. شما یک امضا بزن اینجا که رضایت داشته باشی. من اول گفتم: نرو، درست نیست، خوب نیست؛ زمانی که به تو قول داده بودم فکر نمی کردم شرایط این است، اما الان که آمدم می بینیم نه، آن نیست؛ خطر دارد؛ نرو. گفت: نه دیگر، مرد است و قولش، حرف زدی، دیگر نزن زیرش!

**: اینقدر علاقه داشت به کار نظامی؟

پدر شهید: بله. واقعیتش ما مثل رفیق بودیم. گفت: دیگر نزن زیر قولت. من هم گفتم «باشد.» من هم به جای اینکه یک امضا کنم، سه تا امضا کردم. عباس رفت کابل برای آموزش. ۶ ماه آنجا آموزش دید، بعد از ۶ ماه فارغ شد از آنجا.

**: شما سه فرزند داشتید؟

پدر شهید: شش فرزند؛ سه پسر، سه دختر.

۶ ماه تقریبا آنجا بود و بعد از ۶ ماه زنگ زد گفت من درس‌هایم تمام شده الان می روم که افسری بخوانم. گفتم برو افسری بخوان. منظورم این بود که از آن قرارگاه بیرون نیاید تا خطری تهدیدش نکند و الا مجبور بود به عملیات برود که خطر داشت. گفتم برو افسری را بخوان.

**: که همه‌اش مشغول آموزش باشد و نرود به عملیات...

پدر شهید: بله؛ ـنجت باشد تا فکرش بازتر شود. بعد از این گفت: این هم تمام شد. گفتم باز هم همانجا ادامه بده. می‌خواستم از آموزشگاه نظامی بیرون نیاید.

**: چقدر فاصله افتاده بود؟

پدر شهید: تقریباً سه سال. او در همان پایگاه کمتیسیِ کابل، خودش دیگر استاد جنگ نظامی شده بود یعنی بقیه را درس می داد. این کلاس و سوادی که از ایران داشت به دردش خورد. دستخط بسیار قشنگی داشت، فکر خیلی بازی داشت که آنجا دیگر گفتند این در حد یک تحصیلکرده حساب می شود؛ چون طالبان که سواد نداشتند اصلا.

روزی ۳۰۰ گرم گوشت برای نظامیان افغانستان!
شهید مدافع حرم، عباس حیدری

**: پس سواد به کمکشان آمد...

پدر شهید: بله.

**: اینکه فرمودید درس می داد؛ چه رشته ای دقیقا درس می داد؟

پدر شهید: تعلیم آموزش نظامی می داد به اینها، اسلحه و تاکتیک و... نزدیک به سه سال آنجا خودش استاد جنگ نظامی بود. بعد یک وقتی گفت بابا من دیگر خسته شده‌ام، اینقدر داد زدم که دیگر خسته شده‌ام. هر سری که می آوردند مثلا به ۲۰۰ نفر تعلیم می‌دادم می گفتند ما این تعداد را مثلا ۳ ماه دیگر می خواهیم از تو. یعنی همه جوره باید آماده‌شان کرد. بعد آمد گفت من دیگر خسته شده‌ام.

**: این آموزش ها در ارتش افغانستان بود؟

پدر شهید: بله. در اردوی ملی افغانستان. همان چیزی که شما به آن بسیج می ‌گویید. از تمام اقوام نیروها را می آورند. مثلا اول که آمدیم اینها گفتند از هر اقوام ۲۰۰ نفر باید بیایند، ۲۰۰ نفر پشتون، ۲۰۰ نفر تاجیک، ۲۰۰ نفر هزاره، به همین منوال تا که این رفته رفته دامنه اش گسترش پیدا کرد این دویست نفر رسید به چند هزار نفر.

**: می شود مثل بسیج یا دوران سربازی در ایران؟

پدر شهید: اولش مثل بسیج می شود ولی بعدش نیروهای نظامی می شوند و در ارتش باقی می مانند.

بعد از سه سال گفت من خسته شدم. گفتم خسته شدی بیا بیرون بس است دیگر.

**: از لحاظ قانونی می توانستند ارتش را ترک کنند؟

پدر شهید: نه، از لحاظ قانونی نه، چون کسی که می رود آنجا ورقی را که امضا می کند ۲۰ ساله است. ۲۰ سال باید خدمت کند؛ بعد از آن هم مخیر است و تا ۴۰ سالگی می تواند در نظام بماند تا ۴۰ ـ‌ ۴۵ سالگی. بعد از آن هم به قول شما بازنشسته می‌شود. ما در افغانستان می گوییم «تقاوت کردن». شما می گویید بازنشسته ها، آنها می گویند مثلا «تقاوتی‌ها نشستند آنجا زیر درخت صحبت می کنند.»

**: آن وقت حقوق و مزایای اینها هم خوب پرداخت می شود؟

پدر شهید: خوب است. حقوقشان را ماه به ماه پرداخت می‌کنند. از نظر خورد و خوراک هم که اصلا ارتش افغانستان حرف ندارد. هر نظامی و هر سرباز ساده در روز ۳۰۰ گرم گوشت گوسفند سهمیه دارد. خیلی خرج می کنند برای اینها. میوه هم هست، تخمه پوست‌کنده هم هست. خلاصه کلی به غذای نظامی‌ها می رسند که اذیت نشوند. از این نظر خیلی خوب است. خلاصه ایشان بعد از سه سال از نظام،‌ آمد بیرون، گفت یعنی از این کَمتیسی خسته شدم؛ خیلی تکراری شده برایم. وقتی آمد، ناگهان شنیدم که در منطقه قندهار است. تبدیل وضعیت کرده بود خودش را به شهر قندهار.

**: یعنی ماموریت گرفت برای قندهار؟

پدر شهید: بله، آمده به عنوان افسر به قندهار. وقتی گفت من آمدم قندهار، من واقعیتش تکان خوردم و ترسیدم. چون قندهار مرکز طالبان است؛ به نوعی پایتخت طالبان است. بعد گفتم کجای قندهار تبدیل کردی خودت را؟ گفت: پنج واهی. این پنج واهی یک منطقه ای است که کوهستان است، شب ها طالبان می آیند بالا سر کوه را می گیرند و محاصره می کنند. اصلا خیلی ناجور است. من همانجا فاتحه اش را خواندم. واقعیت به خودم گفتم این دیگه تمام است. پنج واهی آمده دیگه تمام است. چون یک پسر برادرم قبل از این برنامه، بنده خدا در همان منطقه شهید شده بود.

**: ماموریتشان حفاظت از آنجا بود؟

پدر شهید: بله

**: یعنی پاسگاهی دستشان بود؟

پدر شهید: پایگاه داشتند آنجا، پایگاه خیلی بزرگی داشتند که چند هزار نفر آنجا بودند. بعد این نزدیک به تقریبا ۳ سال در همین منطقه پنج واهی بود که من خودم یک بار رفتم در پایگاهشان و یک شب آنجا بودم. بعد از ۳ سال از آنجا خودش را تبدیل وضعیت کرد به هراتِ خودمان.

*میثم رشیدی مهرآبادی

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • SE ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    22 68
    و این در حالی است که مجاهدان طالبان اصلا حقوق نمی گیرند. لباس فرم ندارند. غذایشان را خودشان می آورند. دقیقا مثل صدر اسلام هر کس با لباس شخصی خودش و اسلحه خودش دارد می جنگد. و این نتیجه تقابل سرباز مزدور با مجاهد فی سبیل الله. شک نکنید با این وضع طالبان قطعا پیروز است. الا ان حزب الله هم الغالبون
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      6 4
      خفه سوئدی
    • کریم IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      11 4
      حالا جنایتکارانی که دستشان به خون شیعیان الوده هست شدند مجاهد تف بر شرفت خون همه شهدا وشیعیان روز قیامت گریبان تو را خواهد گرفت
    • یک افغانستانی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      7 4
      آقایی که با پرچم سوئد پیام میدهی. بار ها پیام هایت را خواندم.بشدت در حال زیبا جلوه دادن طالبان هستم. من بعید نمی دانم که از پشتون های مهاجر در ایران باشی که در سال 2015 و در آن موج مهاجرت به سوئد پناهنده شده. چون من هم بعنوان یک مهاجر بار ها دیده ام که پشتون های پناهنده در ایران بشدت طالبان را دوست داشته و از قدرت گیری آنها ناراحت نیستند. درواقع پشتون ها فکر میکنند طالبان بعنوان لشگری برای پشتون هاست که برای همیشه شیعیان و تاجیک های ایرانی تبار و اقلیت ترکتبار افغانستان را خفه خواهد کرد.از این رو نسبت به قدرت گیری طالبان چنین تفکراتی دارند. میدانم میخواهی بگویی طالبان از همه اقوام است ولی همه ما میدانیم 90 درصد کادر رهبری و اعضایشان پشتون هستند.در کل بشدت مشکوک هستی. مشرق نیوز خواهشا چاپ کن.
    • فرهاد IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      6 1
      دعا می کنیم که خدا شر این مجاهدین فی سبیل الطاغوت!!! رو از سر مردم افغانستان بردارد ولی ایشان را بر شما و خانواده شما مسلط گرداند تا از برکات حضورشون بهره مند بشید!
    • یک افغانستانی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      3 2
      تابلو مشخص هست که از طرفداران طالبان و احتمالا از قوم پشتون طرفدار طالبان هستی. پیام هایت را بار ها خواندم و دنبال کردم.از سوئد هم پیام میدهی یعنی سال 2015 از ایران به سوئد رفتی.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      8 4
      کسی که میکشد و در کشتن افراط میکند مصداق حزب الله نیست. طالبان اگر حزب الله بود از اول بوسیله آمریکا حمایت نمیشد. طالبان اگر حزب الله بود بوسیله سازمان امنیت پاکستان و در واقع بوسیله عربستان حمایت نمیشود. طالبان اگر حزب الله بود بجای دولت افغانستان با آمریکا میجنگید.
    • احسان IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      5 1
      رفتار بعضی از مر دم ما با افغانیها که اصالتا هم ایرانی هستند اصلا درست نیست و نشان از نژاد پرستی و آپارتاید جدید و تبعیضی داره چون همین افراد به یه اروپایی یا نژاد دیگه گیر نمیدن من واقعا شرمنده همه مردم افغان هستم که در این کشور با بی ادبی و نژاد پرستی جاهلانه بعضی مواجه شدند در حالیکه همینا برن کشور دیگری اصلا اینو رفتار انسانی با یک انسان اونهم یه مهاجر نمیدونن یه بام ‌ دو هوا ست
    • افتخار AU ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      3 2
      احسنت که درست تشخیص داده ای - علت غلبه سپاه اسلام با تجهیزات بسیار حداقل بر سپاه عظیم ساسانیان در همین نکته نهفته است و بدون در نظر گرفتن موضوع حق و باطل علت غلبه طالبان نیز چنین است.
    • محمد IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      4 0
      سلام خدمت پدرومادربزرگوارکه فرزنددلبندخودرا فدای منافع ایران و ایرانی کردن وهمینطور بقیه خانواده های افغانستانی که فرزندان خود را به سوریه و عراق فرستادن تا جلوی داعش سینه سپر کردن تاداعشو نابود کنه حالا نمیدونم چرا یه عده از ایرانیها این همه جهل وجهالت دارن هی حرف های توهین آمیز ونژاد پرستی میزنه به افغان های عزیز چرا مشکلات ایران را به افغان ها ربط میدین منم سال های زیادی با افغان ها رفاقت دارم معاشرت داشتم انسانهای شریفی وزحمتکشی هستن درضمن کارهای که افغان ها انجام میده ایرانیها زیاد علاقه نشون نمیده به والله اگه ایرانی کارکن باشه کار در ایران زیاده پس الکی افغان ها را مقصر بیکاری خود ندانی درسته مشکلاتی هست در کشور اما باعث این مشکلات گرونی وغیره تحریم های آمریکا وهمدستانشان هست خواهشن این همه توهین ونژاد پرستی نکنید دوملت ایران و افغانستان دوملت برادر همفرهنگ همزبان و از یک ریشه هست که همیشه درسختیها بهم کمک کردن وهیچ مشکلی هم باهم نداره و حساب ملت افغانستان از دولتشون جداست نمیشه که اگه دولتمردانشون خطای کرد ملت جرمشو بکشه پس خواهشن اگه بیکاری خودتون را جای دگه سرگرم کنید نیایید در فضای مجازی بین افغان ها وایرانیها تفرقه ایجاد نکنی
    • به یک افغانستانی SE ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      6 0
      اگر دوست داری فرض کن دروغهایت راست است! اما چه فرقی دارد؟ تو جواب برای منطق و استدلال نداری و چون کاملا درمانده شده ای باید هم بگویی لابد من پشتون هستم! باشه ! تو اگر می توانی جواب همین پشتون خیالی را بده چرا همین پشتون ها الان مورد اعتماد غیر پشتون ها هستند. چرا ازبک و ترکمن و تاجیک و هزاره آنها را به دولت اشرف غنی ترجیح می دهند؟ چرا ارتش افغانستان حاضر به جنگ با آنها نیست و یا تسلیم می شود و یا فرار می کند؟ اما بگذار به سبک خودت بگویم که تو هرگز اففانستانی نیستی. تو یکی از حضرات اصلاح طلب وابسته به انگلیس هستی که وظیفه خود را در تفرقه افکنی بین مسلمانان می دانند. والا هیچ شیعه افغانستانی نیست که اتحاد شمال را بهتر از طالبان بداند و ماجرای کشتار محله افشار کابل را فراموش کرده باشد.
    • به یک افغانستانی SE ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      3 0
      اگر دوست داری فرض کن دروغهایت راست است! اما چه فرقی دارد؟ تو جواب برای منطق و استدلال نداری و چون کاملا درمانده شده ای باید هم بگویی لابد من پشتون هستم! باشه ! تو اگر می توانی جواب همین پشتون خیالی را بده چرا همین پشتون ها الان مورد اعتماد غیر پشتون ها هستند. چرا ازبک و ترکمن و تاجیک و هزاره آنها را به دولت اشرف غنی ترجیح می دهند؟ چرا ارتش افغانستان حاضر به جنگ با آنها نیست و یا تسلیم می شود و یا فرار می کند؟ بگو کجای حرفهایم دروغ بود؟ اما بگذار به سبک خودت بگویم که تو هرگز اففانستانی نیستی. تو یکی از حضرات اصلاح طلب وابسته به انگلیس هستی که وظیفه خود را در تفرقه افکنی بین مسلمانان می دانند. والا هیچ شیعه افغانستانی نیست که اتحاد شمال را بهتر از طالبان بداند و ماجرای کشتار محله افشار کابل را فراموش کرده باشد.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    10 21
    در حماقت مسولین در برابر مهاجرین و کم لطفی و بی انصافی طبف وسیعی از مردم کشورمان در برابر افاغنه شکی ندارم.اما نا گفته نماند که مقدار زیادی از رفتارهای این مهاجرین خود زمینه ساز بعضی اشتباهات ایرانیان است.اما یک سوال این شهید بزرگوار که سنش را از شانزده به هحده رساندند درباره مدرک تحصیلیشان چکار کردند؟بعد چرا اینقدر زود به زود حوصله شان سر میرفته؟
  • اشنا IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    11 5
    چی تامین نمی شوند پس پاکستان چه غلطی می کند
    • SE ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      8 16
      پاکستان تابع محض آمریکا است. الان دهسال است که دشمن طالبان شده است. اما حتی آن زمان هم که دوست طالبان بود هم مجاهدان طالبان حقوق نمی گرفتند.
    • علی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      5 1
      شهدا ی که برای دفاع از حرم رفتن نه به سن نه به مدرک تحصیلی که شما میگین براشون ملاک نبوده بلکه فکر وذهنشون فقط دفاع از حریم حرم اهل بیت وخانم حضرت زینب سلام الله علیها بوده .شیر مردان افغانستانی که شجاعانه دفاع کردند اگه شهید ایرانی هم بودند جراعت داشتید بگید چرا تند تند حصولشون سر میرفته ‌.شهید بزرگوار اقا عباس بزرگ مرد که تو ای که ایشون رو خطاب میکنی به اندازه ای خاک پای ایشون هم نمیشی فهمیدی
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 2
    در حالیکه مظلوم تر از مهاجرین افغان نیستند. بسیاری تحصیلات دانشگاهی از دانشگاههای معتبری مثل دانشگاه فردوسی دارند. من خانوم دکتری رو میشناسم که ایشان سالها بنده خدا حق التدریس هست . یادمون نره افغانستان رو سالیان پیش به عنوان خراسان خاوری میشناختن و اگه اینهمه پروژه کوچک سازی ایران انجام نشده بود کابل از همه لحاظ مثل تهران یا مشهد دوم بود. به ظاهر مردم نگاه نکنید برین عکسهای تهران و مردم صد سال پیش رو سرچ کنید می فهمین چی میگم. متاسفانه افغانستان سالها از جنگهای کمر شکن اسیب دیده . امیدوارم یه جا این مصیبت تمام بشه و ارامش و توسعه و پیشرفت به این کشور مسلمان برسه.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    1 0
    شماره 8.29 . نویسنده گرامی که از طالبان حمایت می کنید. به هر ترتیبی که شده باید جنگ داخلی در افغانستان تموم بشه . تا کی جنگ و ویرانی ؟ باید ثبات به افغانستان برگرده . تنها در سایه صلح و گسترش عدالت و تحصیلات عالیه برای تمام شهروندان زن و مرد افغانی و برنامه ریزی درست اقتصادی افغانستان پیشرفت خواهد کرد. ضمنا اینم بگم ، صدر اسلام با دوران ما خیلی فرق داره ها!!! با این مدل قیاسها ، خود رو موجه دونستن درست نیست. گفتم گروه های داخلی باید به رشد و بلوغ سیاسی برسن. دست امریکا از منطقه کوتاه باشه. و تاااااااااا آموزش و پرورش تو کشورتون نباشه الی الابد جنگ خواهد بود. در قبال سواد آموزی بی تفاوت نباشین. اگه خودتون رو با صدر اسلام مقایسه می کنین ، باید اینو بدونین که اون زمان سواد اموزی باعث ازادی یه برده میشد. یعنی جلوی تحصیلات احدی رو نگیرین. خلاصه اینکه افغانستان خیلی کار داره . خیلی .
  • مرتضی US ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    7 3
    افغانها از قوم و مذهبی و هر سطح سواد و توانمنده هستند باید ایران را ترک کنند و مملکت خود را بسازند.ایران خودش درگیر جنگ اقتصادی و تحریم و ناکارامدی مسئولین است وظیفه ای در قبال دیگران ندارد.اصلا دولت حق ندارد از جیب ملت برای اتباع خرج کند.یارانه های پنهانی مثل حمل و نقل، بهداشت و واکسیناسیون و از همه مهمتر آموزش و پرورش و ...
    • مصطفی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      1 2
      حاجی ناموسا چی میگی کدوم پول رو خرج مهاجر کرده اخه؟ بنظرت دولت ایران واسه افغانی پول خرج میکنه؟ برو یکم تحقیق کن داداش
    • محدثه IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      1 2
      لطفا چیزی که درموردش هیچی نمیدونی اینجا صحبت نکن .اینجا توی ایران دولت هیچی ازجیب مردم وایران ودولتش به افغانها نمیده هرکاری ام میکنه جلو جلو پولشو دارن میگیرن اگه ندن هیچکدوم ازین چیزایی ک شما میگین نمیدن بهشون منکه تاحالا ندیدم چیزی مفت به افغانها بدن از حقشون بیشتر گرفتن که از خودشون مفتی ندادن.الان خودت که شهروند همین کشوری چیرو بهت مفتی میدن که به افغانها بدن.واسه هیچ دولتی تا منفعتی توش نباشه مهاجر قبول نمیکنن.الان ایران بخاطر اینکه اقتصادش تکون بخوره780هزارتا مهاجر رو درخواست داده.هه برو اطلاعاتتو ببر بالا بحرف مامان بابات که سواد ندارن گوش نده.
    • مرتضی IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      3 0
      خطاب به محدثه و مصطفی :اتفاقا شما نادانی و گرفتار لفاظی هایی مثل برادر مسلمان و برادر همزبان و اینها شده ای برو ببین تو همین اینترنت هست که چه تظاهراتی علیه ایران راه انداختن در حالی که مسئول نابسامانی و مسائل دیگرشان آمریکا و ناتو و خودشان هستند نه مثلا ایران و پاکستان و ... ظاهرا خبر از حال کارگران ساختمانی و استادکاران نداری که به خاطر همین به اصطلاح برادران همزبان نمک نشناس و زیرآب زن بیکارند خود من یکی از آنها هستم خبر از دل زن و بچه کارگر و استادکار نداری.التماس یکمی تعقل. امسال 500000 تا از فرزندان اینان ثبت نام شدند خوب اینها همه هزینه دارد نکنه میگی اینم پولشو میدن و یا ایران از سازمان ملل میگیره!!!!!!!سالی 1 و پونصد دولت میگیره اونم نه از همشون که در مقایسه با یارانه های پنهانی که مصرف می کنند هیچ است.در ضمن حضور اینها فقط به نفع سرمایه داران و مالکان بزرگ است که دنبال نیروی ارزان کارند و نفعی برای اکثریت مردم ندارد . هرافغانی با چندتا بچه(خصوصا اهل سنت شان) دنبال تغییر بافت قومیتی و مذهبی ایرانند و مسائل امنیتی هم هست که برای شما قابل درک نیست.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    4 1
    درود خدا به همه ای مدافعان حرم .درود بر همه ای شهدای مدافع حرم خانم حضرت زینب سلام الله علیها. شیر مردان افغانستانی .درود درود
  • حسین خانی IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 3
    من کاری ندارم باید مهاجرتوایران حساب وکتاب داشته باشد خیلی ازاین افغانهاجنابتی کردند توایران که مغول نکرد هیچ وقت بابودن این ها ایران درست نمیشود دولت بخاطرمنافع خودش مرزها رابازگذاشته شمااگرتوانستی یک دخترازاین افغانی ها بگیری جایزه داری اماتادلت بخواهدافغانی ها دخترایرانی راگرفتندبعدباجندتابچه رهاکردندورفتند شمانظرمردم راملاک فراردهید نه چندنفرمسیولین
    • ناشناس IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      1 0
      برادر سلام از چیزی اطلاع نداری چرا نظری اشتباه میدی از فامیل خود مان چندین خانواده را می شناسم دختر شان با ایرانی ها ازدواج کردن دفتر اتباه خارجی واقع درشهر زیبا بلوار تعاون برید آمار بگرید
    • محدثه IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      1 2
      ازجنایت صحبت میکنی کاری ک عراق 8سال با زن وبچه مملکت ایران کرد چی جنایته یا ثواب.کاری که عربا تو دبی وکشوورای عربی وحتی خود همین مملکت باناموس ایرانی میکنه چی جنایت نیست ثوابه؟چرا به این نمیگید چون جرات ندارید فقط زورتون به کشوری میرسه که فرصت زندگی وپیشرفت نداشته.وضعیت زندگی و شغل الانت انتخاب وفکر دیروز خودت و خانوادت بوده میتونستی بجای چرت وپرت افکارتو بازکنی به پیشرفتت فک کنی .اینهمه به زن وبچه افغانی تجاوز میکنید ومیکشید رو نمیبینید فقط خودتونو میبینید .حنایت وتحاوز کشورای دیگرپ بخودتون نمیبینید فقط افغانی که که 1روز حز کشور خودتون بوده رو میبینید.
    • دهه هشتادی IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      3 0
      آقا بیخیال اون عراقی ها میگین اون رژیم صدام ملعون بود که مرتیکه مردم خودش رو هم می کشت و کرد های عراق رو به خاطر حمایت از ایران زنده به گور کرد سپاه بدر هم که متشکل از عراقی ها بود تو جنگ با صدام پا به پای ایرانی ها می جنگیدن افغانی ها هم همینه دیگه اگر منظورتان زمان محمود افغانه که اون مرتیکه مرد و تموم شد این مردم بیچاره چه گناهی دارن باید چوب کار های چند نفر دیگه رو بخورن تو هر ملتی هم خوب داریم هم بد اینکه افغانستانی ها رو با چند نفر که کار های بدی کردند بسنجیم مثل اینه که بگیم مردم ایران همشون مثل مجاهدین خلق هستن مشرق منتشر کن
  • حسین خانی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    4 7
    جنایتی که افغانهاتوایران کردندمغول نکردمن اگرجایدولت مردان بودم صددرصدتمام افغانهاازایران بیرون میکردم ومرزایران باافغان رادیواربتونی ۶متره میکشیدم که یک افغانی توایران نباشد چون تمام گرانی برنج روغن هرچه حساب کنی باعث بانی گرانی وبیکاری افغانها هستندازیکی ازافغانهاپرسیدم اگرماایرانی ها مثل شمابیام افغانستان چیکارمیکردیدقسم خورداولتجاوزمیکردیم شب بعدهم سرتان رامبیریدم این خصلت افغان است هیچ زمانی باهم خوب نخواهندشددوملت
    • SE ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      2 3
      ای کاش افغانستانیها یک روز در ایران نباشند تا ببینیم شما می توانید افزایش ده برابری قیمت ها را تحمل کنید یا نه. یا ببینیم بوی گند فاضلاب تمام مردم را خفه می کند یا نه. پست ترین کارها را به این مردم سپرده اید. بدترین و زشت ترین برخوردها را با آنها کرده اید. حتی امکان داشتن حساب بانکی و سیم کارت تلفن را از آنها سلب کرده اید و آن وقت خود را انسان هم می دانید؟ شما مشتی وحشی بیشتر نیستند. نقذا لازم نکرده به این مردم شریف تهمت بزنید. آدم بد هم در هر قوم و قبیله ای هست یکیش خودت.
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      2 3
      هزار بار احسنت . والله عین حقیقت رو گفتی
    • یه دوست IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      1 2
      اون دوست افغانی سربه سرشماگذاشته بعدشم خداروشکرکه شمامسولیتی نداری وگرنه ایرانی هاتوهیچ کجای جهان جایی ندتشت ازبی ادبی وبی عقلی شما
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 2
    اگر از دولت پاکستان حقوق نمی گیرد از مردم افغانستان بزور می گیرد به نام عشر و زوری یک چیزی را به نا شرعیات می بافند و می گیرند، از پول قاچاق تریاک و... از باد هوا که نمی زنده ماند
  • جورجی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 3
    ننگ بر شما که ثروت ملت را می قاپید
  • ص IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 5
    خاک تو سر اونایی که تو سوریه به نام دفاع از حرم اهل بیت می جنگن وگرنه حرم حضرت زینب سلام الله علیها کجا حلب کجا یا مثلا دیروزور کجا حرم کجا بقول خود این ایرانیا اگر امثال فاطمیون نبودن اینا الان مجبور بودن تو همدان با داعشیا بجنگن اونا از جون شون مایه گذاشتن اینا بعد خدمات نا چیز دولتی که از پول خود اتباع می گیرن رو منت می زارن کم کم سال ۱۰ میلیون پول کارت و کارت کارگری و... می گیرن بعد مردم افغانستان تو همین ۲۰۱۵یا ۲۰۱۶ همه سمت اورپا می رفتن بهترین زندگی مرزا تو بسته بودین کسی نمی زاشتین بره دانشمنده برو سخنرانی شو گوش بدین چی می گه افغانی میره اورپا حسینه می زنه ایرانی میره کاباره می زنه احمد نژاد می گه شما اگه دل سوز ملت افغانستان هستید خب صلاح ندید از این حرف از فاطمیون می زنید از اون صلاح معلوم نیست به کی میدید که خانواده ها شونو تو دایکندی و بامیان و...بکشن وای کشور فاطمیون چراغ که در خانه رواست در سوریه حرام است
    • SE ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      3 0
      راست و دروغ را قاطی کردن هیچ هنری نیست. اگر حلب و دیرالزور نباشد و سوریه و اسد سقوط کند حرمی هم نیست. حرم هم اگر اصلا در سوریه نبود دفاع از شیعیان نبل و الزهرا و فوعه و کفریا در مقابل زامبی هایی که کشتن شیعه را واجب می دانند ، واجب بود. کسی هم که می گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است نوکر انگلیس است چون اسلام مرز ندارد و می گوید الحار ثم الدار. جایی که بحث جهاد است مرز مطرح نیست. اما وای بر کسانی که بیهوده در افغانستان شیعه را تحریک به جنگ با طالبان می کنند در حالی که اکر همان فاطمیون و گروههای شیعه با طالبان متحد شوند، طالبان نشان داده که هیچ دشمنی با شیعه ندارذ و خانواده های دایکندی و یامیان هم اصلا لزومی ندارد نگران باشند. همین طالبان بیست سال قبل بامیان را گرفت اما هیج تعرضی به شیعیان و حتی حسینیه های آنها نکرد.
  • عباس IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 3
    فقط توی کشور ما نژاد پرستی هست این همه ایرانی توی کل دنیا هستن چرا کسی نه توهینی میکنه برای اونهایی که نژادپرستن متاسفم
    • hamid IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      2 3
      واسه اینکه ایرانیا نمکدون نمیشکنن اگ کشور دیگه باشن
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 1
    تمام کارگر ایران بخاطر این ها بیکاره دولت ما دولت بی عرضه ای هست چرا ما باید تاوان ندانم کاریهای اون ها رو بدیم .کارگر ایرانی دارد با فقر زندگی می کنند .اون همیشه سر کارند خاک تو سر مسولین واونهای که این طرز فکروشونه اینها باید گورشون بکنند از ایران برن .من ایرانی بایدبیکار باشم
  • افشین IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 0
    به همین راحتی به هم توهین میکنید و دچار تفرقه میشوید . ملت ای،آن طی،نیم قرن نشان دادن که مهماندار بسیار قابلی هستند و افغانها هم مهمانهايي قدر شناس بوده اند. شاخص برای ما نباید چند آدم بی ادب دچار حماقت باشند که میگوید حرم حضرت زینب چه ربطی به حلب یا فلان شهر دیگر دارد. این بشر اگه عقل داشت که می فهمید نباید درخانه یا در حرم منتظر دشمن شد. افغانستان تا هرات جزو ایران بوده و این مردم را هموطناني ببینید که با همین مدل شیطان صفتيها از مام وطن جدا کردند. انشالله شاید روزی دوباره به مام وطن برگشتند . نزارید براحتی چند نفر کم عقل شما را دچار تفرقه کنند. طالبان هم گویا تغیر روش داده و دچار دگرگونی شده و فهمیده که با عقاید شیطانی و ضد اسلامی داعش گونه نمیتوان بر مردم و دلهای آنها مسلط شد. باید صبر کنیم و ببینیم که آیا واقعا به دامن اسلام برمی گردند یا باز در تکفیر وهابييت برای چند دلار سعودی به خود فروشی و دین فروشی می رسند. آینده مشخص میکند.
  • ایرانی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 0
    دوستان افغان، بی تربیتی یک سری بیحیای، غربتی، بی ریشه و نژاد پرست رو ببخشید. ازین آدمهای نفهم همه جا هستن حتی توی خود افغانستان. همه جا هستند و کارشون نفرته. اینها اتفاقا تو نشریات برای ایجاد تفرقه، بیشتر ول میچرن. خصومت اینها نسبت به خود ما بیشتره. به شدت خبیث و منحوسن و اتفاقا از جمله آدمایی هستن که در ضربه زدن به کشور خودشون از هیچ کاری دریغ نمی کنند. راحت آشغال می ریزن، راحت فحش میدن راحت می دزدن راحت راحت از مخ تعطیل هستن. ازین انسان نماها همه جا هستن. من به شخصه در محیط کار ازین انسان نماها رو ادب میکنم حسابی تا دم تکون بدن.
  • مرتضی IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    دوباره خطاب به محدثه. همین نونی که شما می خوری گندمش و آردش یارانه ایه و الا قیمت واقعیش چندبرابره.برق و آب و گاز و ... هم همین طور که اینها الان دارند با خوانواده های پرجمعیتشان مصرف می کنند بطور ارزان.نکنه یادت نمیاد همین اشرف غنی در مراسم احداث سد کمال خان اگه اشتباه نکنم به زبان فارسی یا پشتو خطاب به ایران گفته بود "باید نفت به ما بدهید دربرابر آب .دیگر آب مفت به شما نمی دهیم." در حالی که نیازهای اولیه شهروندان خود را نمی توانند تامین کند شروع کرده اند به سد ساختن روی رودهای مشترک مرزی مثلا رود تجن یا هریرود که مرز با ترکمنستان هم هست کلاهیچ آبی ندارد و یا دریاچه هامون و رود هامون را خشک کرده اند با سد سازی مواد مخدر کشت می کنند و سرازیر به ایران و بقیه مناطق.من خودم سال94-95 تو مرز زابل(هیرمند)خدمت می کردم میدیدم برای تامین امنیت ایران و حفاظت مرزها از حضور اتباع بیگانه و اشرار و قاچاق چه هزینه ای افغانستان روی ایران میزاره.حداقل سرانه آب مصرفی مهاجرایی که به ایران فرستاده رو بزاره آب هیرمند و هریرود بیاد ایران. در نهایت واقعا التماس تفکر و پرهیز از حرفای پوپولیستی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس