کم آبی خوزستان

اعضای دولت به‌خصوص وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌های دخیل باید برای ما توضیح دهند چگونه با سوءمدیریت منابع آبی در این استان، سیل ساختگی در خوزستان به‌راه انداختند تا به اهداف سیاسی انتقال آب دسترسی پیدا کنند.

به گزارش مشرق، مساله‌ی آب، حساس‌ترین بحرانی که حتی اخبار تلفات پاندمی بیماری کشنده کرونا را هم در شهرهای گرم و جنوبی به حاشیه برده و به صدر دغدغه‌های اصلی مردم خوزستان تبدیل کرده است. همین چند روز پیش بود که استاندار خوزستان یکی از بغرنج‌ترین معضلات این استان را صریحا مطرح کرد. او که نشست مدیریت بحران خوزستان را تشکیل داده بود، گفت در خوزستان برای تامین آب شرب مشکل داریم، البته مشکلات تأمین آب استان خوزستان تازگی ندارد، آن هم استانی که ۳۰ درصد آب‌های جاری کشور در آن جریان دارد اما از ابتدای دهه ۸۰ با وقوع خشکسالی دچار بحران شد، بحرانی چندوجهی که شامل تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی، استفاده نادرست آب در بخش کشاورزی و صنعت، بروز حاشیه‌نشینی و افزایش مصارف غیرمجاز و در نهایت استفاده‌ نادرست از آب تصفیه‌شده بود.

بیشتر بخوانید:

تامین مالی پروژه‌های کوتاه مدت برای مشکل آب خوزستان

در همین رابطه روزنامه جام جم گفت‌وگویی با نمایندگان مردم خوزستان و ابادان در مجلس شورای اسلامی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
 

نماینده اهواز: دولتمردان نالایق منافع ملی را به خطر انداختند


جلیل مختار، نماینده آبادان: مدیریت منابع آب کشور براساس اهداف مافیای منابع آبی حرکت می‌کند

- درحال‌حاضر استان خوزستان با مشکلات عدیده‌ای در حوزه بحران آب، خشکسالی، ریزگردها ، بیکاری، مهاجرت و... مواجه است و عامل اصلی همه این مشکلات در استان ناشی از سوءمدیریتی است که در منابع آب کشور در دولت‌های گذشته به‌خصوص دولت فعلی اتفاق افتاده است.

- در دولت‌های گذشته شاهد بودیم که طرح آمایش سرزمینی تغییر پبداکرده و همین مساله هم باعث شده برخی استان‌ها که جلگه‌ای بودند کم‌کم دچار خشکسالی شوند.

- متاسفانه شاهد بودیم براساس مصوباتی که در دولت‌ها صورت گرفت موضوع نقل و انتقال آب از استان‌هایی مثل خوزستان به برخی از مناطق دیگر باعث شد استان خوزستان که جلگه‌ای بود در مسیر بیابان‌شدن قرار گیرد.

- یکی دیگر از پیامدهای تغییر آمایش سرزمینی در موضوع قطع برق در کشور اتفاق افتاد. وقتی انتقال آب به صورت بی‌رویه و غیرعلمی و غیرمنطقی صورت می‌گیرد طبیعی است که سدهای ما هم خالی از آب شود و شاهد اولین بحران برقی در برقآبی شویم.

- واقعیت آن است که در حال حاضر سیاست اتخاذشده از سوی وزارت نیرو و همچنین سازمان آب کشور غیراصولی است و البته ناشی از یک هدف خاص است و آن هم بهره‌مندکردن برخی از استان‌ها از آب بیشتر. این مساله بارها از سوی نمایندگان مجلس ازجمله من در نطق‌های مکرر تذکر داده شده است.

- درحال‌حاضر در ساختار مدیریت منابع آب شرایط به‌گونه‌ای طراحی‌شده که چینش غیرقانونی صورت گیرد و نیروهای خدوم در این چنیش قرار نگیرند. به‌نظر می‌رسد مدیریت منابع آب کشور براساس اهداف مافیای منابع آبی حرکت می‌کند.

- من به عنوان نماینده آبادان صدای عطش مردم حوزه انتخابیه خودم را می‌شنوم و از دولتمردان آینده می‌خواهم با همکاری با قوای دیگر نگذارند جلگه خوزستان به بیابان تبدیل شود.
 

نماینده اهواز: دولتمردان نالایق منافع ملی را به خطر انداختند

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز و باوی: دولتمردان نالایق منافع ملی را به خطر انداختند

- از دو سال پیش با سوءمدیریت وزارت نیرو در بخش آب، استان خوزستان دچار سیل می‌شود و در شرایطی که مردم کاملا ناامید بودند و امید هم به دولتمردان نداشتند، چهره‌ای مثل شهید حاج قاسم پا به میدان گذاشت و برای حل مشکلات مردم خوزستان کوشید.

- الان اعضای دولت به‌خصوص وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌های دخیل باید برای ما توضیح دهند چگونه با سوءمدیریت منابع آبی در این استان، سیل ساختگی در خوزستان به‌راه انداختند تا به اهداف سیاسی انتقال آب دسترسی پیدا کنند.

- امروز مردم استان مشکل بزرگی به نام کم‌آبی دارند. دو میلیون اصله نخل به دلیل سوءمدیریت وزارت نیرو و وزارت کشور و سازمان محیط‌زیست در معرض از بین رفتن قرار گرفت. انتظار داریم مدیران دولتی در کنار مردم خوزستان قرار گیرند و دلایل این ناکارآمدی‌ها را توضیح دهند.

- دولتمردان در هشت سال گذشته کاری انجام نداده‌اند و آن بلا را سر برق آوردند و بازهم مردم خوزستان در گرمای ۵۵درجه متحمل سختی‌های فراوان شدند. امروز آقای روحانی موظف است جواب مردم را بدهد.

- واقعیت آن است که ما به‌عنوان نماینده هیچ پاسخی برای مردم نداریم. سوء مدیریتی که در منابع آب خوزستان اتفاق افتاده، واقعا فاجعه است. به نظر می‌رسد هدف دولت از این بی‌عملی کاملا مشخص است.

- آنها می‌خواهند همان بلایی را که سردریاچه ارومیه آوردند برسر خوزستان بیاورند. دریاچه ارومیه که با این بی‌کفایتی‌ها به دریاچه نمک تبدیل شد. جالب این‌که عاملان این قضیه، ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه راه انداختند و هزاران میلیارد پول برای آن هزینه کردند و اما دریغ از اقدامات مؤثر.

- در روستاهای استان خوزستان، وزارت نیرو برای تهیه یک لوله عنوان می‌کند پولی در بساط ندارد اما چگونه است برای انتقال آب از خلیج‌فارس چندهزار میلیارد پول هزینه می‌کنند.

- واقعیت این است که ما به این دولت اعتماد نداریم و قطع به‌یقین در ادامه پیگیری‌ها برای احقاق حقوق مردم خوزستان از طریق مجلس و قوه قضاییه موضوع رسیدگی به اقدامات مدیران بی‌کفایت دولتی را دنبال خواهیم کرد.

- مردم به دولت آقای رئیسی امیدها بسته‌اند و انتظار این است انتخاب مدیران در استان‌ها براساس نگاه بخشی نباشد و چهره‌های مؤثر، قوی، لایق و کارآمدی انتخاب شوند. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    3 0
    دولت صهیونیست شاد کن رو....
  • کلانتری IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    3 0
    نجومی بگیران چطور؟
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    0 1
    شمایی که نماینده مایی کجا بودی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس