بایدن - نمایه

تصویر به‌دست‌آمده از گزارش سه‌ماهه وزارت خارجه نشان می‌دهد که پیشنهادهای ارائه‌شده درباره لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا همچنان کلی و مبهم است.

سرویس سیاست مشرق- بعد از ۶ دور مذاکره در گرند هتل وین چهره واقعی بایدن را می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد. برخی در ایران گمان می‌کردند پیروزی دموکرات‌ها در آمریکا به معنای آن است که خیلی سریع همه‌چیز به نقطه صفر سیاسی بازگشته و با احیا برجام روابط تیره‌وتار میان تهران و واشنگتن آفتابی می‌شود. 

اما هرقدر که ترافیک رفت‌وآمدها در وین افزایش می‌یافت، حاضران در مذاکرات و ناظران، ایمانشان به این جمله که روحیه آمریکایی‌ها عوض نشده است، بیشتر می شد. واقعیت آن بود که هرقدر حزب دموکرات در مسائل داخلی آمریکا متمایل به چپ شده است؛ به همان میزان در اعمال سیاست خارجی در برتری‌جویی آمریکا به راست خزیده و راه حزب جمهوری‌خواه را می‌رود.

گزارش وزارت خارجه از مذاکرات [۱] نشان داد که آمریکایی‌ها در وین اجماع دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه (Bipartisan) را پیش برده و از نقطه‌نظر آن‌ها ایران کشوری متخاصم است که باید با حداقل بهره‌برداری اقتصادی از مواهب ارتباط با کانال غرب تن به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای بدهد. تا حدی که مطابق طرح جدید، از ایران خواسته شده که سانتریفیوژهای پیشرفته خود را انبار و آنها را مهر و موم کنند و همچنین زیرساخت‌های الکترونیکی مورد استفاده برای این دستگاه‌ها از میان برداشته شوند.

بایدن در روز پیروزی در انتخابات با خط نستعلیق و به زبان فارسی نوشته بود که دیپلماسی دوباره بازگشته است، تفسیر دقیق این جمله عیارش حالا مشخص‌شده و مذاکره‌کنندگان دولت روحانی خوب متوجه شده‌اند که دیپلماسی بایدن تنها ادبیاتش شیک‌تر از ترامپ است؛ اما در عمل همان مسیر را پیش می‌برد. صدای دیپلماسی آمریکا نه از فضای پارلمانی و سیاسی که از راهروهای نظامی و امنیتی خارج‌شده و سیاست فشار حداکثری همچون اهرمی حمایتی در دستان بایدن باقی‌مانده و آن را کنار نخواهد گذاشت.

نقطه پایان ایران بر زیاده‌خواهی‌ آمریکا و اروپا/ چرا مذاکرات وین متوقف شد؟

در وین چه گذشته است؟

پس از پایان  دور ششم مذاکرات وین و تعلیق دور هفتم آن؛ رسانه‌های غربی به‌گونه‌ای وانمود می کنند که انگار ایران در مسیر ادامه مذاکرات و برداشته شدن تحریم ها مانع ایجاد کرده و سنگ اندازی می کند.

به‌عنوان نمونه نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به روند «پیشرفت‌های هسته‌ای ایران»، در ادعایی عجیب و غیرواقعی احتمال توانایی ایران برای سوار کردن کلاهک هسته‌ای تا سه سال آینده را مطرح کرده است. همچنین در این گزارش با اشاره به دشواری‌های مذاکرات برای احیاء برجام، آمده است که پیشرفت قابل‌توجه ایران در غنی‌سازی اورانیوم، تلاش دولت جو بایدن برای احیاء برجام را پیچیده‌تر می‌کند.

پس از انتشار این گزارش راب مالی، مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، به شبکه خبری سی‌ان‌ان، می‌گوید که ممکن است زمانی به توافق نزدیک شویم، اما در حال حاضر این‌چنین نیست و اگر هیچ توافقی در کار نباشد و ایران به پیشرفت برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، در این صورت دستیابی به توافق بسیار سخت اما غیرممکن نخواهد بود

این خط شیطنت‌آمیز آمریکایی به‌صورت عجیبی سر از رسانه‌های ایرانی درآورده و چند روزنامه داخلی؛ ایران را مقصر تعلیق مذاکرات وین معرفی می‌کنند. روزنامه اعتماد در گزارشی  از مذاکرات وین می‌نویسد:

محدودیت‌های ایران در برابر تخفیف‌های تحریمی بدترین حالت را برای جو بایدن ایجاد کند و او در داخل امریکا بابت دادن امتیازهای اقتصادی به ایران در برابر گرفتن امتیازهای کمتر از این کشور موردانتقاد قرار خواهد گرفت! درحالی‌که به نظر می‌رسد بازگشت به برجام در حال حاضر بهترین گزینه برای ایران و ایالات‌متحده به‌علاوه ۱+۵ است. باید دید تاکتیک مذاکراتی ایران چیست؟ در شرایطی که ایران همچنان به دنبال بازگشت به برجام در صورت تأمین منافع ملی باشد، تیم ابراهیم رئیسی باید از هم‌اکنون برای بازگشت سریع به وین و جلوگیری از تأثیرپذیری مذاکرات از گذشت زمان برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده‌ای داشته باشد. برنامه‌ریزی که به نظر نمی‌رسد با توجه به مشخص نبودن ترکیب تیم دیپلماسی دولت آتی هنوز آغازشده باشد. [۲]

نقطه پایان ایران بر زیاده‌خواهی‌ آمریکا و اروپا/ چرا مذاکرات وین متوقف شد؟

اگر این دست گزارش‌های غیردقیق را کنار بگذاریم؛ تصویر به‌دست‌آمده از گزارش سه‌ماهه وزارت خارجه نشان می‌دهد که پیشنهادهای ارائه‌شده درباره لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا همچنان کلی و مبهم است و حدود حقوقی توافق و حل فصل آن در مواردی چون اصرار آمریکایی‌ها در حفظ مکانیسم ماشه (snapback) برجام را مانند ذرات معلق در هوا نگه می‌دارد.

برجام در مذاکرات اخیر برخلاف گفته‌های عراقچی به‌مراتب بدتر از مذاکرات سال ۲۰۱۵ تنظیم‌شده و متن آن به‌گونه‌ای است که آمریکایی‌ها را در وضعیت مصادره کننده برنامه هسته‌ای ایران قرار می‌دهد.

قابل‌توجه آنکه  متن تنظیمی نیز با سیاست‌های کلان نظام (در برداشته شدن سریع تحریم‌ها و نیز قابلیت راست آزمایی آن) در تضاد بوده و بررسی فنی در تائیدیه های آژانس خود حداقل به ۵ تا ۷ ماه زمان نیاز دارد. در این مدت به‌جای رفع کامل تحریم‌ها مشوق‌هایی محدود در حوزه انرژی؛ بانک‌داری و کشتی‌رانی به ایران داده‌شده که هرلحظه قابلیت لغو آن نیز وجود دارد.

در مذاکرات وین خواسته به‌حق و ساده ایران آن بود که آنچه امضا می‌شود مورد ضمانت قرارگرفته و آمریکایی‌ها با فعال کردن اسنپ بک آن را ابطال نکنند؛ این خواسته قانونی از سوی طرف غربی رد شده و یک دیپلمات اروپایی گفته است که خواسته‌های ایران قابل تحقق نیست و باعث طولانی و پیچیده‌تر شدن مذاکرات خواهد شد.

پس از لغو دور هفتم گفتگوها، اتحادیه اروپا با دست پیش گرفتن اعلام کرد که در حال حاضر ایران مایل به مذاکرات بیشتر نبوده و ادامه آن را به دوران پس از انتقال دولت موکول کرده است. این بیانیه به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که گویی تهران مقصر لغو مذاکرات است. بررسی تحلیل‌ها و سخنان طرف‌های شرکت‌کننده در وین نشان می‌دهد که این اقدام ایران در قطع سریالی مذاکرات، عملی هوشمندانه در برابر زیاده‌خواهی غیرمنطقی طرف غربی بوده است.

در ایران  روزنامه  شرق در گزارشی در هم سویی با مواضع اروپایی ها نوشته است:

چه ضمانتی وجود دارد که در صورت طولانی‌تر شدن روند بازگشت به پشت میز مذاکره، نه‌تنها موقعیت موجود در مذاکرات از بین رفته بلکه طرف مقابل خواهان بحث دوباره درباره پرانتزهای بسته‌شده نشود؟

به نظر می‌رسد برخی از داخل ایران بیش از طرف غربی برای امضای یک قراراد بی‌ضمانت و بدون دستاورد بی‌تابی می‌کنند! این دست اظهار نظر ها درست شبیه دورانی است که جریان متمایل به غرب در رسانه های خود می نوشت که اگر با آمریکایی ها توافق نکنیم قطعا جنگ می شود و دیگر فرصتی برای تفاهم وجود ندارد.

اما همه مذاکرات وین تنها به زیاده‌خواهی طرف آمریکایی ختم نمی‌شود.

عباس عراقچی در رشته توییتی پرده از مسئله‌ای دیگر برداشته و نشان می‌دهد که طرف آمریکایی یک طرح امنیتی را نیز ذیل احیاء برجام پیش می برد. 

نقطه پایان ایران بر زیاده‌خواهی‌ آمریکا و اروپا/ چرا مذاکرات وین متوقف شد؟

عراقچی در دو توییت خطاب به دولت آمریکا نوشته است:

تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می‌شود؛ عراقچی در ادامه نوشته است ده فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به‌عمل‌آمده عمل کنند.

پیش‌ازاین جمهوری اسلامی ایران تعدادی از جاسوس‌های غربی را به کشورهایشان بازگردانده است. اما این بار آزاد کردن جاسوس‌های آمریکایی هیچ ارتباطی به طرف‌های مذاکره‌کننده در وین نداشته و آن‌ها حق ندارند در مسائل مربوط به امنیت ملی ایران دخالت کنند. جمهوری اسلامی ایران بنا بر قوانین و مصالح خود با جاسوس‌ها برخورد کرده و آزادی یا اجرای کامل احکام آن‌ها ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای قرار ندارد.

به نظر می‌رسد اصرار طرف غربی در آزاد کردن یک‌طرفه جاسوس‌های انگلیسی و آمریکایی و جا زدن آن‌ها به‌عنوان افراد عادی قبل از لغو تحریم‌ها، نشانه‌ای بر آن است که دشمن می‌خواهد خودش پیشاپیش پیروز مذاکرات جا بزند! و بزرگواری و رأفت اسلامی را با دادن چند وعده پوچ بی‌رنگ و نما کند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اخیرا درباره شیوه برخورد آمریکا با لغو تحریم ها می گوید: آمریکایی ها می خواهند ۵۱۷ مورد تحریم را  کاملاً نهادینه و تثبیت کنند، اختیار مکانیسم ماشه هم به آنان داده شود و در مقابل این اختیارات، آنان به برجام بازگردند.

این اتفاق به آن معنا است که حتی اگر آمریکایی ها نقض برجام کنند؛ تحریم ها سر جایش قرار داشته و می تواند با اسنپ بک به ایران فشار آورد؛ جالب آن که غربی ها برای اجرای چنین فرمولی درخواست شکلات آزادی جاسوس های خود را نیز ضمیمه کرده اند. پاسخ منفی ایران به زیاده خواهی غرب به معنای آن است که از حالا به بعد شیوه مذاکره در وین نغییر می کند، بازگشت به مذاکرات سال ۹۴ منتفی است.


[۱] https://www.mashreghnews.ir/news/۱۲۴۴۳۵۵

[۲] http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/۱۹۹۹۰۲۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • سیاوش IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    46 3
    اگه به روحانی ۱۰۰روز دیگه فرصت بدید کلیه تحریم ها رو بالمره لغو می کنه.
    • حجت MD ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      47 1
      اما با تمام این اوصاف روحانی از رو نمی رود و مثل ظریف معتقد است که ایران در عدم موفقیت برجاخم مقصر است نه امریکا باید محدعلی خودمون را بگیریم که گل بخودی نزنه
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      24 0
      بالمره رو خوب اومدی .
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      21 0
      انشالا زودتر این چند روز تموم شه و ملت از شر دولت رو... خلاص شوند. هر چند مطمئنن برخی رسانه های افساد طلب چوب لای چرخ دولت رئیسی خواهند گذاشت
  • امیرو IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    35 13
    آمریکائیها با خیال باطل که هنوز ابر قدرت جهان هستند برای مذاکره آمده بودند و همراه با نوچه های اروپایی خود میخواستند افکار خود را تحمیل کنند که خوشبختانه سایه جدید دولت آقای رئیسی نقشه آنهارو به بن بست کشاند.
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      10 4
      امریکای بدبخت خیال کرده ما کوتاه میاییم
    • سعید DE ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      15 17
      امریکا به خاطر دلار و اقتصاد و نیروی نظامیش ابر قدرت جهانه. سرتو از زیر بالش بیار بیرون
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      8 8
      ۱۱:۵۲ سکوت کن
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      12 3
      ۱۱:۵۲ سرشو از زیر بالش در نمیاره
    • DE ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 3
      ۱۱:۵۲ چرت ننویس! حالا ابرقدرت که چی؟ نیروی نظامی چین و روسیه که بهتر است قدرت اقتصادی چین که بهترست اگر عربستان با دلار نفت نفرشند که دلار از کاغذ روزنامه هم کم ارزشتر است
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    11 40
    . خدا رو شکر مذاکرات متوقف شد. امیدوارم مذاکرات به شکست قطعی بیانجامد. اونوقت ببینیم آقا رییسیتون چجوری میخواد سالی یک میلیون مسکن برای یک میلیون بیکاری که شاغل کرده ایجاد کنه. تحریمها که بی اثر هستن؟!
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      30 2
      با بیرون ریختن اصلاح طلبان این کار شدنی است!!!!
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      32 3
      همان طور که حسن روحانی منتخب تو با مذاکره ساخت!!!!!
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      16 0
      خدارو شکر که مذاکرات متوقف شد وگرنه هم جاسوس‌ها رو فراری داده بودن، هم "جاسوس‌ها فرار کرده بودن" هم یه برجام ده برابر بدتر انداخته بودن گردن مملکت و همونقدر که تو این هشت سال جلوی ساخت مسکن رو گرفته بودن، هشت سال بعد رو هم میگرفتن!!! چهار یا ان شاء الله هشت سال آینده قطعأ از هشت سال قبل بهتر خواهد بود!! در ضمن ممنوع الخروج کردن تیم مذاکره کننده فراموش نشه،از ما گفتن بود!!!
    • ایران قوی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      34 7
      آقای رییسیتون چیه؟؟؟ آقای رئیسی رئیس جمهور تمام ایرانیان است و با کمک خداوند و یاری مردم مشکلات حل خواهد شد. شما هنوز از مذاکره های بی نتیجه خسته نشدید؟
    • جو بايدن IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      6 2
      نادان من که وزير مسکن شما نيستم. فولاد و آهن و سيمان و آجرتان هم که دست من نيست. پس دهنتو با مذاکره مذاکره شيرين نکن!!!
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      22 1
      من هر کسی رو دیدم که از روحانی طرفداری میکنه یه ریگی به کفشش بوده، شما هم ظاهرا ... هستی که داری از روحانی طرفداری میکنی.
    • CA ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      4 19
      هنوز این رئیسی نیومده میلگرد و سیمان سر به فلک کشید، فکر کنم با خشت و گل میخوان یک ملیون خونه بسازن
    • علی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      11 1
      در جواب این کامنت به نام قوی باید گفت که حدیث الناس علی دین ملوکهم واقعا درست است چون از بی ادبیت و اساعه ادب به اقای رییسی مشخصه که تو هم جزهمان فرقه برجامیون هستید. ودر حدیثی از امیر المؤمنین امده است که در فتنه ها سر آن را بکوبید. و امیدواریم سید بزرگ سر فتنه را قطع کند.
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      10 1
      جناب 10:30 ـــ همانطور که گفتی هنوز آقای رئیسی نیامده است! پس این دسیسه ها آخرین تقلاهای منتخب نادان های امثال تو هست که می خواهد زمن سوخته تحویل آقای رئیسی بدهد! اما به لطف خدا و کوری چشم دشمنان آقای رئیسی این توطئه ها نقش برآب خواهدشد و پس از آن دق مرگی کسانی که چشم دیدنش را ندارند!
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 1
      من که وزیر مسکن شما نیستم و سیمان و آجرتونم که من تهیه نمیکنم هی با مذاکره توهم نرنید
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      8 2
      به کوری چشم توی آمریکایی تبار تحریم هارو بی اثرتر میکنیم و یک میلیون مسکن میسازیم سالانه فقط تو ببند
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 1
      لطفا از مسئولین بت نسازید
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    29 3
    عکس اولی عجب عکسیه، اگه به گوشاش دقت کنین دقیقا ذات شیطانیش رو نشون میده.
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      7 1
      دقیقا
  • سید IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    25 3
    دولت آینده باید لاشه متعفن برجام را به دامن اروپایی ها بیندازد تا دفنش کنند! ملت ما بدون این بامبول بازی ها هم می تواند مشکلات ناشی از تحریم را پشت سر گذارد! اگر مذاکرات برای ایران منفعتی می داشت غربی ها هرگز تن به آن نمی دادند! این را مطمئن هستیم!!!
  • DE ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    10 0
    با در نظر گرفتن اینکه در چهل سال گذشته آمریکا در مقابله با ایران موفقیت ناچیزی داشته عاجزانه وارد شدن ایران به مذاکرات خود تصدیق بر موفقیت استراتژی آمریکا در به زانو در آوردن ایران با تحریمها بوده است. آمریکا نیاز به نوعی پیروزی در مقابل ایران است و هر قدر ما6294 عجز بیشتری نشان دهیم آنها جریح تر در تحمیل تحریمها خواهند شد.
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 1
    سلام نباید فراموش کرد که دولتمردان و دیپلمات های اعزامی در وین خودشان هم نمی دانند که چگونه رفتار بکنند با دیپلمات های که نیرنگ در سیاستشان هرگز پاک نمی شود. ایجاد فشارهای تحریمی همراه با هجوم های رسانه ای با بزرگ نمایی مشکلات و ایجاد بحران های مختلف برای دولت تازه نفس چه اهدافی را دنبال می کند ؟شکست خوردگان در انتخابات دولت و مجلس نالایقی مدیریت خود را کی اعتراف خواهند کرد ؟در گیر کردن مجلس و دولت جدید با بحرانهای ایجاد شده مشکوک برای ایجاد یاس و نومیدی در مردم و اختلال در معرفی کابینه نمی تواند دولت و مجلس انقلابی هوادار مقاومت را از حرکت پرشتاب خود باز بدارد باید آنها که چندین سال با دولتهای مختلف کشور را صاحب میراث مدیریت نالایق خود کردند بدانند این بار هواداران مقاومت میراث خود را با مجال مدیریت جدید در داخل کشور افتخار آمیز و با شهامت می گوییم جهانی خواهند کرد و این را باید از لطف خداوند بزرگ باید به مردم ایران یاد کرد ما بقین دارید ظهور مدیریت جدید جهانی با بستر سازی انقلاب جهانی امام عدالت گستر توسط جوانان ایرانی در آینده نزدیک در ایران اتفاق خواهد افتاد و مقاومت جهانی با ایجاد میدان های جدیدبا مکتب شهید زنده قهرمان جهانی قاسم سلیمانی با گام دوم انقلاب در سرتاسر جهان گسترش خواهد یافت غرب و غرب گریان داخلی باید بدانند در آینده نزدیک خورشید مقاومت جهانی از مشرق طلوع خواهد کرد و نور آن جهانی تر خواهد شد و ایران اسلامی مرکز مقاومت جهانی با گام دو انقلاب انشاالله و توکل علی الله.
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 16
    در هر صورت ماییم که ضرر می کنیم نه آنها
    • IN ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      11 1
      اگر از اصلاح طلبان یا ازهواداران شان باشی حرفت صحیح است!
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      8 1
      از مذاکرات اینجوری حتما ما ضرر میکنیم نه آنها، همونطور که تو این هشت سال ضرر کردیم!!
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      9 1
      در هر صورت امثال تو مملکت را به گند کشیدند
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    11 1
    چون همه خسته شدن 8سال مذاکره بی نتیجه
  • حسين DE ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    7 0
    تركمانچاى ديگرى در راه است ؟
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    9 1
    یک ... سنگی بنام برجام پیش پای ملت انداخته که خودش هم تو گل گیر کرده منتها چون روش مثل سنگ پای قزوینه از مردم هم طلبکاره
  • احسان رضاپور MD ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    5 0
    هرگونه توافقی با امریکایی و اروپایی که منافع کشور و مردم را به خظر بندازه و مارو خار و ذلیل کنه و باعث بشه هر روز این ها بر ما فشار بیارن و اذیتمون کنن را خیانت به خداوند و اهل بیت و تمام انبیا میدونم... لعنت خدا بر هرکسی که کفار نحس را بر شیعیان و دوستان اهل بیت تسلط بده... اگرچه زندگی برام سخت میگذره امامن عزتمند بودن را به شکم سیر ترجیح میدم...
  • ابن الرضا IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    8 1
    من این را می فهمم که اکر امریکائیها تهران را دهها باربمبارانی می کردند وضعیت ما به این وخامت نمی رسید الان مارا هم با گرانی بی چاره کرده اند وهم با بمباران فرهنگی فرهنگ غربی وتسطلط فرهنگ اروپائی برخانواده ها هزاران سقط جنین، رواج فرهنگ سگ گردانی وزندگی با سگ همه از نتایج دل دادگی به غرب است.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 0
    خدمت اعتماد عزیز که برای آقای رییسی تکلیف تعیین می کند عرض کنم ما رییسی را انتخاب کردیم که تو دهن آمریکا بزند نه اینکه به امتیاز دهی خفت بار به غرب ادامه دهد هروقت شما در انتخابات شرکت کردید ومنخب شما پیروز شد بروید همان راه گذشته را ادامه دهید اکنون نوبت ماست
  • US ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 0
    برجام رو تو مراسم تحلیف آتیش بزنید.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    .دلتمردان حالا بنشیند و برآورد دقیق کنند که منافع خروج از برجام و داشتن صفر تا صد دانش هسته ای برای ایران منافع بیشتری دارد یا ماندن در دربرجام و تعلیق مدیریت شده تحریم ها و داشتن ماکت صنعت هسته ای برای ایران مفید تر است .پر واضح است داشتن صنعت هسته ای و خروج از برجام صدها برابر منافعش بیشتر از ماندن دربرجام و زندگی در سایه برنامه های مدیریت شده و درخواست های مذاکره برای سایر توانایی های ایران در ازای تعلیق تحریم های آمریکا و اروپا است با داشتن صنعت هسته ای به آخرین دانش روز دنیا بدون هیچ محدودیتی دست پیدا خواهیم کرد و نیز با دستیابی به بمب اتمی موجودیت و امنیت ملی کشور تا ابد بیمه خواهد شد اما ماندن در برجام یعنی محدودیت یعنی هر روز مواجه شدن بایک سناریو آمریکا و اروپا در ایجاد اخلال و مزاحمت و محدودیت در زندگی عادی مردم و دولت ایران در روابط سیاسی و اقتصادی و بازرگانی و نظامی بین الملل خواهد بود یعنی حتی هیچ تضمینی در بهره مندی ایران از امتیازات توافقات هسته ای بجز با نظر و خواست آمریکا و اروپا وجود ندارد
  • SE ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    6 1
    روزی خواهد رسید که همه ایرانیان برجامیان را روزانه لعن و نفرین کنند
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 1
      نه کسانی را که پراید ۱ میلیونی را به ۱۶۰ میلیون رساند نفرین میکنیم
  • امیر NO ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    اشدا ء علی الکفار، رحماء بینهم. چقدر تحقیر اخه دنیا طلبان
  • دلاوری IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    3 0
    آقایون سیاستمدار ،خداوکیلی چند سال دیگه باید مذاکره کنید تا بفهمید آمریکا یعنی چی ،از زمان خاتمی یا حتی قبل تر از اون یعنی بیش از بیست ساله دارین با آمریکا و اروپاییها مذاکره می کنید،چی گیرمون اوده ؟هیچی ،اینقد ساده نباشین ، ولی در مقابل هر جا رو پای خودمون وایسادیم ببینین چی کارا کردیم.آمریکا هم اینو می خواد دیگه ،میخواد عقب بندازه پیشرفت ما رو.آخه شما یا ساده هستین ،یا خودتونو زدین به سادگی.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 5
    کاش ترامپ برگردد شما از ترس بشینید یر جایتان
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      6 3
      خخخخخخ آخه اسکل ترامپ اگه ترس داشت که پایگاشو زدیم ایزی لایف لازم نمیشد وطن فروش
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 1
    کسانی که از مذاکره با آمریکا حرف میزنند یا احمق هستند یا خائن لطفا دهنتونو ببندید بزارید دولت کارشو کنه تمام
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 4
    خدایی این دو آتیشه های مقیم اروپا و آمریکا که دم از خروج برجام میزنتد نون روغنیشون در تحریمها ست و هر وقت ملک و اجناس هزار برابر شده را فروختتد چراق سبز جهت آشتی با بقول خودشان امپریالیست جهانی خواهند داد
  • احمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 5
    خودتون را هم میبینم.....اخرش با همین بایدن دولت محبوب و انقلابیتون میشنه قرارداد میبنده....ببینم چکار میکنید..
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 2
    درود بر حشد والشیعی در افقانستان که علیه طالبان است
  • محمد IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    5 0
    برجام از دید آمریکا مخفف این جمله است « برای روز جازدن آماده میشویم» این درحالی است که روحانی تصور میکند که برجام یعنی « برای روز جشن آماده می شویم» !!! اما این وسط برخی هم معتقدند برجام در اصل برجامت می‌باشد که مخفف « برنامه جامع اقدام ما تنها » است.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    5 0
    روحانی و ظریف باید بازخواست بشن
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      4 0
      در ایران مصونیت سیاسی است تا کنون کدام مقام سیاسی ارشد محاکمه شده اند مقامات سیاسی از این مقام به آن مقام ارتقاع درجه با حقوق نجومی میکنند
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    3 1
    ممد نبودی ببینی خوزستان بی آب و نون گشته
    • رحیم IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 0
      از آلبانی چه خبر؟
  • ناصر IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    دوران بیانیه خوانی بعد از دوران خوشخیالی رسید
  • US ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    تعلیق، تعلیق و بازهم تعلیق برجام راه کار حیاتی است. اگر مذاکره صورت گیرد باید برای کوتاه مدت بوده و در ان مدت چک و بالانس صورت پذیرد. یعنی کاری را ما انجام میدهیم در مقابل کاری که انها انجام میدهند و چنانچه دو طرف رضایت داشتند ادامه میدهیم والی تعلیق تا تفاهم بعدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس