وین

آنچه از هتل کوبورگ به گوش می‌رسد حاکی از آن است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به برجام برگردند و ایران برای لغو تحریم به این مذاکرات پای گذاشته است.

سرویس سیاست مشرق- روز گذشته علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه در رأس هیئتی باکیفیت وارد شهر وین شد. تفاوت محسوس میان تیم دیپلماتیک دولت سیزدهم با گروه ظریف برای همه رسانه‌ها و ناظران در پایتخت اتریش قابل‌لمس است. میخائیل اولیانوف نماینده دولت روسیه در مذاکرات وین در وصف تیم مذاکره‌کننده ایران در توییتر نوشته است: ترکیب هیئت ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در گفت‌وگوهای وین چشمگیر است. من معتقدم که این باید به‌عنوان دلیلی بر نیت جدی (ایران) تفسیر شود.

البته تمایز میان تیم بلندپایه ایرانی با هدایت علی باقری در برابر گروه مذاکره‌کننده پیشین با مدیریت ظریف تنها به تعداد بلیت‌ها و اتاق‌های رزرو شده در هتل کوبورگ خلاصه نمی‌شود، بلکه استراتژی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران دچار تغییرات چشم‌گیر شده و به تعبیر فارین افیرز خواسته‌های ایران نسبت به قبل تفاوت ماهوی دارند.

سید ابراهیم رئیسی در اولین کنفرانس خبری خود پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نه از برجام آغازشده و نه به آن ختم می‌شود. حسین امیر عبداللهیان نیز پس رسیدن به سمت وزیر خارجه تأکید کرد که وزارت تحت مسئولیتش «وزارت برجام» نبوده و سیاست خارجه و اقتصاد کشور را به برجام گره نخواهد زد. همین دست جملات کلیدی کافی است تا همه ناظران اعلام کنند که باید منتظر یک فرمت جدید از سوی طرف ایرانی در گفتگوهای وین باشیم.

دور هفتم چه تفاوتی با شش دور قبل از آن دارد؟

پیش‌ازاین تیم دیپلماتیک دولت روحانی شش دور با نمایندگان ۱+۴ در گرند هتل وین گفتگو کرده است. حسن روحانی از ابتدای آغاز آن مذاکرات در سخنرانی‌های مختلف اعلام کرد که کار تمام است و کمر تحریم‌ها شکسته شده است؛ حتی روایت‌های عجیبی از وین منتشر شد که همه تفاهم‌ها نهایی شده و اختلافات بر سر چند گیومه و دو پاراگراف است. جواد ظریف نیز گزارش نهایی مذاکرات را به مجلس فرستاده و اعلام کرد آخر دعوا با غربی‌ها تنها در چند مورد خاص است! اما در واقعیت اتفاقات دیگری در جریان بود؛ نه تحریم‌ها برداشته شد و نه حتی بازار داخلی روی خوشی به سیگنال‌های رئیس‌جمهور وقت نشان می‌داد.

آخرین شاه‌بیت حسن روحانی از مذاکرات وین در آخرین نطق او در پاستور است؛ جایی که او می‌گوید اگر توافق می‌خواهیم باید اختیار عمل بیشتری به مذاکره‌کنندگان (عباس عراقچی) در وین می‌دادیم! همین جمله آب پاکی را روی دست همه ریخت و مشخص شد؛ دستاوردهای شش دور مذاکرات پیشین تقریباً هیچ بوده است.

در آستانه دور هفتم مذاکرات در هشتم آذر می‌توان این سؤال مهم را می‌توان مطرح کرد که قرار است در دور هفتم چه اتفاقاتی روی دهد که متفاوت از شش دور پیشین است؟ پاسخ در تغییر راهبردهای اساسی ایران در وین است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه تأکید کرده است که مذاکرات باید از «نقطه صفر» آغازشده و تیم جدید حاضر به ادامه مذاکره از نقطه رهاشده در دور ششم نیست؛ پیش‌ازاین راب مالی سر تیم آمریکایی‌ها در وین درخواست داده بود که مذاکرات دور هفتم ادامه شش دور پیش از آن باشد.

پافشاری وزارت خارجه کشورمان در پاک‌سازی و تغییر ریل مذاکرات نشانه‌های ویژه در خود دارد:

۱- راهبرد اساسی وزارت امور خارجه در دور هفتم مذاکرات وین متفاوت از شش دور پیشین است. اولین تفاوت اساسی در آرایش و چینش جدید در تیم مذاکره‌کننده ایرانی است. تیم مذاکره‌کننده پیشین با هدایت عباس عراقچی بیشتر کیفیت حقوقی با گرایش‌های خاص سیاسی داشته اما تیم جدید کاملاً اقتصادی است.

۲- درحالی‌که مذاکره‌کنندگان در شش دور پیشین بیشتر به دنبال حل موانع حقوقی و سیاسی و به تعبیر بهتر ایجاد کانال ارتباطی با آمریکایی‌ها و قدم زدن شبانه با وعده گرفتن تضمین از آن‌ها بود؛ تیم  فعلی حتی نیم‌نگاهی نیز در پل زدن سیاسی به سوی طرف آمریکایی نداشته و تنها برای گشایش اقتصادی به وین سفرکرده است. حضور معاون اقتصادی وزیر خارجه؛ معاون بانک مرکزی و نیز معاونت وزارت خانه‌های مادر (چون نفت؛ نیرو و صنایع) نشانه‌ای بر این ماجراست. نگرانی روز گذشته نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در عدم گفتگوی مستقیم میان تهران و واشنگتن بر سر میز مذاکره را از این زاویه ببنید.

۳- آرایش دیپلماتیک ایران در وین کاملاً انتفاعی و به‌منظور «لغو تحریم‌ها» تنظیم‌شده است. گروه مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در وین منطبق بر برجام است، در شش دور گذشته مسئله «احیای برجام» از سوی دیپلمات‌های ایرانی مطرح‌شده است؛ اما این بار تنها آیتم روی میز لغو تحریم‌هاست.

۴- در صورت برداشته شدن ۱۵۰۰ تحریم (با تگ برجامی وغیر آن) ایران آمادگی کامل دارد که به سال ۲۰۱۵ تغییر فاز داده و گزارش آن را چون گذشته منتشر و یا در اختیار بازرسان آژانس قرار دهد؛ در شش دور گذشته  مذاکره کنندگان دولت تدبیر به خواسته‌های آژانس رسمیت داده‌ اند؛ در دور هفتم جمهوری اسلامی ایران گزارش آژانس را به سطح یک‌نهاد جزئی و غیررسمی تقلیل داده است.

۵- از نگاه مذاکره‌کنندگان ارشد کشورمان ایجاد دور باطل مذاکره برای مذاکره یا به عبارتی زنجیره سازی مذاکراتی ممنوع است. پیش‌ازاین و در شش دور پیشین رسم بر آن بوده که پس از هر دور؛ وقت تنفس اعلام‌شده و طرف‌های حاضر برای مشورت به پایتخت‌های خود بازگردند؛ این بار تاکتیک وزارت خارجه تفاوت چشم‌گیر داشته و پیش‌بینی می‌شود در ظرف دو یا سه روز جمع بندی نهایی حاصل آمده و افق مذاکرات مشخص شود.

اگر مذاکرات نتیجه ندهد چه خواهد شد؟

آمریکا به دلیل «به‌هم‌ریختگی راهبردی» به دنبال بر هم زدن تعادل مذاکرات است؛ ارائه پیشنهادهایی چون «توافق موقت» نشانه‌ای بر این ماجراست. آنچه از هتل کوبورگ به گوش می‌رسد حاکی از آن است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به برجام برگردند و ایران برای لغو تحریم به این مذاکرات پای گذاشته است. ترکیب تیم مذاکره کننده آمریکایی ها با حضور سنگین مقامات سیاسی حاکی از آن است که واشنگتن هیچ برنامه ای برای لغو تحریم‌ها نداشته و تنها برای پرونده سازی و تشدید فشار پای به این آوردگاه دیپلماتیک گذاشته اند.

البته بازنده شکست دور هفتم در وین گروهی است که پس از پایان مذاکرات دستش خالی بماند. دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در کریدور شمال و شرق و نیز گشایش بازار ۳۷۰ میلیارد دلاری در نشست اکو(عشق آباد) در امتداد نتایج اجلاس شانگهای نشان داد همه چیز به مذاکرات برجامی در وین ختم نمی شود.

حل مناقشه گازی با کشور ترکمنستان و ترسیم خط انتقال انرژی از ایران به کشور آذربایجان پیام های مهمی در خود دارد. تا پیش از این بیژن زنگنه ژنرال دولت روحانی با ایجاد چالش مصنوعی مانع از ایجاد یک تفاهم موثر با همسایه شمالی گردیده تا بحران گاز به حل مناقشات اتمی پیوند بخورد، درایت دولت سیزدهم گره از ماجرا باز کرد.

اقدام هوشمندانه دولت زدن یک تیر با دو نشان بود؛ از سویی  گشایش موثری با همسایگان ایجاد شده و از سوی دیگر دشمن این سیگنال مهم را درک کرده است که دوران گره خوردن مناسبات بین المللی و اقتصادی به یک توافق ناپایدار به سر آمده است. این پیغام محرمانه از سوی سفارت آمریکا در عشق آباد برای وزارت خارجه آمریکا ارسال شده است.

 در صورت شکست مذاکرات؛ جمهوری اسلامی ایران در روز ۹ آذر به میزانی از سوخت هسته‌ای دست پیداکرده که بازگشت از آن برای طرف غربی هزینه‌های سنگینی خواهد داشت؛ مقامات امنیتی در واشنگتن به‌خوبی می‌دانند که اگر در دور هفتم بر سر غنی‌سازی با جمهوری اسلامی ایران توافق نکنند؛ در دور هشتم باید بر سر ضرب الاجل خروج آخرین سرباز ارتش تروریستی خود پیغام بفرستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    40 3
    داستان عبرت آموز اصلاحطلبان: نادانی با فریب برخی اعضای خانواده اش، انتخاب شده بود برای فروش خانه، و وکالت نامه ای از خانواده گرفته بود و رفته بود خانه خانوادگی شان را به قیمت یک دهم فروخته بود و همان یک دهم پول خانه را هم نتوانسته بود بگیرد. برادرانش با عصبانیت بلند شدند بروند پول را بگیرند، نادان به برادران گفت: شما که مخالف قرارداد و قیمت فروش بودید، حالا پس چرا موافق شدید و میخواهید بروید پولش را بگیرید؟ نادان با تمسخر و خنده اضافه کرد: من یک نفری مذاکره کردم و قرار داد بستم، شما چند نفر نیاز دارید برای مذاکره؟ برادران با اینکه سخن گفتن با نادان وقیح را وقت تلف کردن میدانستند اما گفتند: مخالفتمان با آن قرارداد ننگین، نبودن باقی ۹ دهم قیمت خانه در متن قرارداد بود و هست، نه با آن یک دهم قیمت خانه موجود در متن قرارداد. اصلاحطلبان برجامی، عین این نادان هستند. تعهدهای زیاد را پذیرفتند تا اجرا کنند در برابر تعهدهای کمی از سمت غربی ها. اصلاحطلبان همه تعهد هایشان را اجرا کردند ولی غرب تعهدش را اجرا نکرد و حالا مخالفین آن قرار داد ننگین مجبورند بروند دنبال همان مقدار کمی که در برجام تعهد و وظیفه غرب هست.
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      7 10
      انشاالله به زودی برجام احیا خواهد شد.
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      5 2
      احسنت تمثیل عالی ای بود کاملا درست علتش هم اینه؛ سنگ پا!
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      5 2
      عالی بود
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      1 0
      دولت روحانی استاد مدیریت روانی جامعه بود. چرا الان سیگنال مثبت به بازار دلار نمی‌دهید کاهشی شود. دلال‌ها‌ و صرافیها همدست شدند نمی‌فروشند تا دلار پایین نیاید. دستگاههای مالی و امنیتی چرا با احتکار دلار برخورد نمیکنند؟ تحریم‌ گران واقعی در داخلند.
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 0
      - توجّه به تاريخ ومشكلات ديگران، تحمّل مشكلات را بر انسان آسان مى كند.
  • بریتانیا GB ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    7 34
    تسلیم نشوید محاصره تان میکنیم و سپس تجزیه و . . .
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      24 1
      منم همینو به یانکی‌ها میخواستم بگم، شما زحمت کشیدی، ممنون!!!
    • خلیج پارس iran IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      21 0
      سایبری مجازی فارسی نویس جهود از سرزمین های اشغالی فلسطین فعلا" می‌بینید ما ایرانیان و یاران ما در جبهه مقاومت شما حرامیان صهیونیست را تحت محاصره قرار داده ایم، هر گاه بخواهیم اراده کنیم فلسطین اشغالی رو با موشک های مقاومت براتون نور باران خواهیم کرد ! فعلا" در همان دیوارها و حصارهای خود ساخته خویش در سرزمین های اشغالی زندانی و محصور باشید حواستون باشد پاتون رو اینطرف دیوار نگذارید .. شما جهودهای اشغالگر منطقه میهمانان ناخوانده و، وصله ناجور منطقه هستید و راهی جز فرار از منطقه ما نخواهید داشت ، جانم فدای خاک مقدس ایران زمین ، فدایی دارد این خاک کهن ایران زمین
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      16 1
      ساکت شو مزدور.
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      7 1
      تو همین خیال باش!
    • huligan DE ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 0
      میگم طالبان بیاد سراغت ها. بعد دوباره فرار کنی زیر دامن چارلز
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    10 22
    سریع امضا بزنید بیایید ایران دیگه! الکی طولش ندین
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      11 2
      مگه قبالهٔ توئه ؟؟!
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      2 1
      جاااان؟! شما حتما این دولت رو با دولت شیخ حسن اشتباه گرفتی که حاضر به هر توافقی بودن . آخرش هم گلابی های برجام حتی شکوفه نداد که برداشت کنن ... دوره خواری و ذلت تموم شده . نوبتی هم که شده نوبت اعتماد به تیم مذاکره کننده فعلی هست . ۸ سال عمر این مردم تلف شد با شیخ حسن.
  • دیده بان IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    20 1
    ما که در این سطوح سواد نداریم. تنها کاری که از دستمان برمی آید دعا برای هیئت اعزامی از ایران است و اینکه یادشان باشد: همان منافقان که در انتظار فرصتند تا اگر فتحی از ناحیه خدا نصیب شما شود خود را از شما دانسته، می‌گویند: مگر ما با شما نبودیم و اگر نصیب کافران شود به آنان می‌گویند: مگر نبود که ما رهنمودهای خود را به شما قبولاندیم و نمی‌گذاشتیم به دین مؤمنین بگروید، ولی خدا در قیامت بین شما حکم خواهد کرد و خدا تا ابد اجازه نداده که کافران کمترین تسلطی بر مؤمنان داشته باشند. (نساء، ۱۴۱) دیگر حرفی باقی نمی ماند جز آرزوی موفقیت و سلامتی برای تیم مذاکره کننده. یاعلی مدد
    • RO ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 31
      از طرف خودت حرف بزن بی سواد
    • جیم IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      5 0
      در جواب 17:26 موجود خیلی مزخرفی هستی.!
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      1 0
      اگر با سواد ایشون تواضع کردند یهو بخودت نگیری که یعنی تو خیلی باسوادی.
  • احمد شیرازی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    28 0
    اهن رو فقط اهن میشکافه باید مثل خودشون هیچ انعطافی تو مذاکرات نشون ندیم.
  • DE ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    24 2
    آنچه از هتل کوبورگ به گوش می‌رسد حاکی از آن است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به برجام برگردند و ایران برای لغو تحریم به این مذاکرات پای گذاشته است. مهم نیست خدا کنه فقط مانند هتل های قبلی برجام پنجره رو به دریا داشته باشه همچین نگاه میکنی کیف کنی بقیه اش مهم نیست. برجام برای لغو تحریمها نیست برجام برای گرفتن کاپ اخلاق است .کاپ گرفتند چندتا عکس و پیاده‌روی با جان کریه ..برگردند . زود تمومش نکنند ها حالا حالا ها ها هاه...ملت را علاف کنند و زندگیشون را شرطی عین قبلی ها .بابا این گروه با قبلی ها فرق میکنند‌. بیخود ما به قبلیها عادت داریم هروز روزی سه بار برجام صبحونه ناهار شام قبل از مصرف تکان دهید اینطوری بود برجام قبلی.
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      2 0
      اگر درست بگم حداقل راجع به (تقی زاده) و مصدق تاریخ نوشته شده و قضاوت میشه از همان زمان تاکنون . چون حساسیت زمان و موضوع در بین است . و نقل تجارب به آیندگان . همینه که ما الان راجع به حوادث تاریخی ایران نظر و قضاوت میکنیم . مثل بحرین آرارات . سرزمین های جدا شده . اصلا امپراتوری ایران کوروش و داریوش . نادر شاه و امیرکبیر و قس علیهذا. . امروز هم نظرات راجع به برجام و آنچه تا کنون بر آن رفته . اکنون با ترکیب جدید و حاضر در وین . احساس میشه با درس از تجارب گذشته و پختگی . امیدواریم در هر صورت . افتخار کسب کنند .
  • دکتر فریماه رجاوند IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    20 9
    من به نتیجه این مذاکرات خوشبینم چون هم آقای رئیسی انسان بسیار مؤمن و شریفی است و مثل بعضی ها نفوذی نیست و هم در تیم مذاکره کننده ایران اینک جاسوس و وطن فروش نیست و همه فرزندان انقلاب هستند.
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      1 1
      شما یه کامنت در وبلاگهای خارجی بیار که کسی خودش را با عنوان دکتر معرفی کند! فقط در مملکت ماست که افراد با چهارسال درس خواندن میشوند مهندس و دو برابر و نیم اون میشوند دکتر!! بعد واقعا در عمل بیسواد هستند. خم خودمان می دانیم هم دنیا فهمیده و بهمون ریشخند میزنه. این همه مهندس و این وضع معماری مان و این همه دکتر و این وضع بقیه چیزهامون...
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    16 0
    بیشتر از همه افساد طلبان ناراحت این مذاکرات هستند. از این می ترسند که تحریم ها برداشته شود و ظرف جونشون ضایع بشه . این را بدانید چه با تحریم چه بی تحریم ما پیروزیم چون برحقیم .
  • iran IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    12 0
    متاسفانه بعد از جنگ جهانی دوم و پیروزی آمریکایی ها متفقین یاران و متحدین یهود بین المللی در جنگ جهانی دوم، آمریکا و غرب تحت کنترل و سیطره کامل یهودیان افراطی قرار گرفتند ، ایالات متحده آمریکا تحت کنترل و سیطره یهود بین المللی تبدیل به یک هیولای زبان نفهم قلدر و جنگ طلب گردید ، ولی خوشبختانه آمریکا و غرب رو به ضعف و زوال هستند نه توان نظامی سابق رو دارند و نه قدرت سیاسی و اقتصادی گذشته رو ... در هر حال آمریکا اثبات کرده حاضر نیست تحت هیچ شرایطی دست از نیرنگ و دشمنی با ملت ایران بر دارد ، قطعا" آمریکایی ها تحریم های ناجوانمردانه را علیه ایرانیان وضع و اجرا کرده اند لغو نخواهند کرد، نباید به برجام و یا لغو تحریم امیدی داشته باشیم تنها گزینه ایران همان دور زدن و خنثی کردن تحریم های آمریکاست ارتباط با همسایگان و کشورهای شرقی .. مرگ بر آمریکا ، مرگ بر صهیونیسم جهانی، مرگ بر رژیم جعلی غصبی اسرائیل !
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    9 0
    آمریکایی ها هرگز دست از دشمنی و نیرنگ با ایرانیان بر نخواهند داشت ،. آمریکایی ها بارها اثبات کردند که حاضر نیستند تحریم های ایران رو لغو کنند ، تیم مذاکره کننده ایران هم با قدرت و اقتدار از جانب ایران و ایرانیان با غربی ها و آمریکایی‌ها سخن بگویند .. هیچگونه انعطافی نباید در برابر غربی ها داشت چون نتیجه عکس خواهد داشت و تصور بر ضعف ایران تلقی خواهند کرد ، پاینده ایران
  • شیخی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    16 6
    باید ولوم غنی سازی از 60 درصد بره به بالای 90 درصد ؛ آنها تسلیم خواهند شد . ولاغیر .
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      2 0
      اتفاقا اسرائیلی ها مدعی هستند ایران با غنای نود درصد و آماده تولید سلاح هست . برای فریب و تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات وین .. در هر صورت آمریکا به خطوط آخر این گزارش خوب دقت کنه . مهم هست
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    10 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    10 10
    چرا هیچ کشوری در دنیا حتی هند با داشتن بمب اتمی نمی گوید اسراییل باید ازبین برود ایا این شعار بیشتر از اینکه اسراییل را از بین ببرد دارد مثل خوره ایران را ضعیف تر میکند
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      8 4
      چون هندوستان در غرب ٱسیا نیست ، چون هندوستان در منطقه حساس و پر توطئه خاورمیانه نیست، چون رژیم اسرائیل کل منطقه رو می‌خواهد سرچ ساده بفرمایید در اینترنت رویای نیل تا فرات یهود ..
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      3 3
      چون هند در نظام سیطره غرب هضم شده است، واقعا درک این مسایل واضح، اینقدر سخته؟!
    • رضا IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      2 0
      خدایا با کیا شدیم ۸۳ میلیون نفر؟؟!!! بزرگوار فعلأ که اسرائیل ضعیف هست که نمیتونه از پس حزب الله که فقط یکی از بازوهای ایران هست بربیاد ، بعد شما به کی میگی ضعیف؟!
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 14
    ۱ برجام ابطال خواهد شد۲ به ایران حمله خواهد شد ۳ ایران مثل هیتلر شکست خواهد خورد ۴ ایران تجزیه خواهد شد ۵ خاور میانه به صلح و آرامش خواهد رسید ۶ ملت ایران به اسایش خواهد رسید
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      9 0
      هههه. 7- یه ابله آلبانی آرزوهایش را به گور خواهد برد!!
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      3 0
      آرزوت رو با خودت به گور خواهی برد سایبری فارسی نویس جهود .. فعلا که ما شما جهودها رو در حصار و دیوار محصور کردیم و به زودی از منطقه اخراج و به سرزمین های غربی خویش بازخواهد گشت، اینجا منطقه ما هست ما هزاران سال اینجا هستیم جانم فدای ایران
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      3 1
      قبل ازاینکه تجزیه کنند خودمان تجزیه میکنیم وتمام(افسادطلبان،خاینین،ترسوها،عارتگرها،نون به نرخ روز خورها،مفتخورهاو..)خودمان تحزیه میکنیم-بعد ببینیم که میتونه به ایران وایرانی چپ نگاه کنه
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      3 0
      ۶. ساعت زنگ میزنه بیدار بشی وقت قرصاته
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      3 0
      ۷_یک پیرزن فرتوت آدمکش در آلبانی از خواب بیدار خواهد شد
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      2 0
      تو مثل اربابهات،فکر کردی بچه میترسونی-نکنه ایندفعه چندتا پوشک اضافی باخودت آوردی
    • دختر ایران IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      جواب این بنده خدا رو ندید ....
  • سعید US ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    9 0
    به هیئت ایرانی میگم،ملت ایران از شما هنر گرفتن نتیجه از اختلافات عمیق دیگر اعضای برجام را میخواهند،کمی هنرمند باشید و این تصور را به امریکا ندهید که میخواهید با ابزار پولی امریکا با چین و روسیه تجارت کنید و امریکا فقط سرویس بانکی به ما بدهد،میتوانید این مذاکره را به نحو احسن به سرانجام برسانید،خلاصه هیئت عزیز ایرانی بستن محکم یقه و ته ریش اشکالی نداره،بشرط آنکه نتیجه اش تامین منافع ایران باشه،برید ببینم چه میکنید،فقط نترسید که آنها بجز دک و پز چیز دیگری ندارند.یا حی و یا القیوم
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    فقط اول رفع تحریم وراستی آزمایی
  • پیراسته فر IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    بگید جوبایدن(رئیس جمهور)هم امضا بکنه هم مهرشو بزنه وهم اٍثرانگشت بزنه(پایان مذاکرات). یک تُک پا هم برن پیش نانسی پلوسی که درکنگره مصوبه بشه وآخر هم یک دقیقه ببرن سنا. البته مفادتوافقنامه را بادقت بخوانن،مخصوصاً روکلمات:لغو،توقف،غروب،داوطلبانه،باید،میتوانند
  • غلامحسین IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 0
    ان شالله تیم ایران موفق و سربلند باشن
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 0
    اول رفع تحریم وراست ازمایی
  • DE ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    5 0
    مرگ بر صهیونیست
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 2
    تیم ایران که انگلیسی بلد نیست
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      4 0
      ظریف که بلد بود که گند زد که
    • حافظ@ IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      4 0
      بلد هم که نباشن به قول شما ! ما مجبور نیستیم انگلیسی صحبت کنیم ما اگه با زبان مادری صحبت کنیم نشونه قدرت ماست، الان آقای ظریف که بلد بود چه گلی به سر من و شما و ملت و ایران عزیز زد؟!
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 3
    نرمش قهرمانانه در راه است
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      قهرمانانه
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      3 0
      از جانب اربابت شما آمریکا این نرمش باید انجام شود وگرنه سرزمین های اشغالی فلسطین گوشت زیر دندان ما ایرانیان هست جهود جان !!! کل فلسطین اشغالی رو براتون شخم میزنیم یکدست..!
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 0
    عالی
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    3 1
    اسرائیل نابود خواهد شد جاءالحق وزهق الباطل ان الباطل کان زهوقا
  • عبدالله IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 1
    ننگ خدا به وطن فروشان افساد طلب . خداوند یارو یاور تیم مذاکره کننده ایرانی انشاالله با سر افرازی وعزتمندی ودعای ملت ایران پیروز هستند
  • مسعود دیپلمات IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 0
    آنچه تاریخ خواهد نوشت: مذاکرات هسته ای دراصل بواسطه تهدید آمریکائی ها و ترس دولت ایران از جنگ با غربی ها منعقد گردید. لذا از نظر غربی ها ، برجام سند تسلیم آبرومندانه ایران در برابر غرب تلقی گردید . ازین جهت ، اصولا" آنها هیچ رغبت و اراده ای برای اجرای تعهدات خود از همان ابتداء هم نداشتند! آنها فقط می خواستند تا زمان پیروزی و استقرار داعش در منطقه از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته ای مطمئن گردند تا بعد بتوانند با خیال راحت به حساب ایرانی ها برسند! ولی پیروزی حاج قاسم در جنگ با داعش و کمک به یمنی ها ، ورق را برگرداند و ایران قوی تر شد و نقشه آنها به ثمر نرسید! ازین رو ترامپ را وارد گود کردند تا با خروج قلدرمآبانه از برجام و بازگرداندن تحریم ها ، اقتدار ایران را بشکنند که البته موفق نشدند و از قضا اقتدار خودشان شکست. اکنون با توجه به آنچه گفته شد، هدف غربی ها از ادامه مذاکرات فرسایشی چیست؟: 1- گذران وقت تا زمان اثرگذاری تحریم ها و فشارهای ستون پنجم داخلی و خارجی. 2- فریب جهانیان از قصد و نیت خود تا زمان زوال ایرانیان (بزعم خودشان) فرا رسد و شروط خود را تحمیل کنند.
  • حسن مساوات IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    3 2
    اگر شما از دولت سیزدهم تعریف وتمجید میکنید چون از گروه شماست
    • DE ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      1 0
      جناب حسن مکافات از تجربه خودت حرف میزنی . اصلاح طمعکاران و حزب اشرافی و غربگدایان به سیاست فوتبالی نگاه میکنند یعنی چه گل بزنی چه گل بخوری زنده باد بنفش .ما اینطور نیستیم هنوز دولت جناب رییسی نیامده بود که خطوط مشخص شد و هنوز 100 روز نشده هم تعریف هم انتقاد و پیشنهاد از جبهه خودی فراوان .چون اگر بنا شد هر کاری دولت کرد براش کف بزنی آنها را با دستان خودت به منجلاب و باتلاق هدایت میکنی/
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 1
    مشرق نتیجه شکست مذاکرات برگشت همه تحریم هاست که با قطعنامه 2231 متوقف است مطلعید چین بدلیل غیرقانونی بودن تحریم های امریکا طبق قطعنامه داره از ما نفت میخرد در صورت بازگشت تحریم ها خرید نفت از ایران توسط چین برخلاف قوانین سازمان ملل محسوب خواهد شد.
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    سلام
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    ازآنجایکه آمریکا ازاسراییل حرف شنوی داره واینکه سرمایه داران وسیاستمداران مهم واستراتژی غرب درنفوذ صهیونیسم است لذابه راحتی می تواننددرمذاکرات وین دخالت کنند.بعیدبه نظرمی رسدمذاکرات به این راحتیها نتیجه داشته باشه
  • ب ز IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    همگی دست به دعای میداریم تا خداوندتمامی طرفین مذاکرات هدایت کند الهی آمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس