سید منذر حکیم

ستاد سطح خارج حوزه علمیه، گفت: هدف اصلی رسالت ایجاد جامعه کمال یافته و حافظ ارزش‌های الهی است و این مسئله از طریق نرم‌افزار مهم یعنی تحقق خانواده اسلامی الگو به دست می‌آید.

به گزارش مشرق، آیت‌الله سیدمنذر حکیم، رئیس مؤسسه ذریةالنبویه و استاد حوزه علمیه، شامگاه ۹ مردادماه در نشست تبیینی حقیقت غدیر، با تاکید بر اینکه آنچه ستون فقرات بحث غدیر را محکم کرده است آیه شریفه ابلاغ است«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» است، افزود: در این ایه پیامبر(ص) مامور شده چیزی ابلاغ کند که اگر نکند گویا رسالتش بر باد رفته است.

وی افزود: این مقوله همتراز رسالت است و آن امامت اهل بیت(ع) یعنی معصومان دوازده‌گانه است؛ به همین دلیل در روز غدیر امامت همه اهل بیت(ع) و در راس ایشان امام علی(ع) مطرح شد. حدیث ثقلین در این روز توسط پیامبر(ص) قرائت شد و خواب‌های آشفته منافقان بر باد رفت زیرا طراحی الهی این بود که ۱۲ معصوم باید تا روز قیامت عهده‌دار رهبری و امامت مردم شوند به همین دلیل در آیه سوم مائده «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ » که بعد از آیه ۶۷ نازل شده است، خداوند بر مایوس شدن کفار و تکمیل دین تاکید فرمود.

منذر حکیم اضافه کرد: پیامبر(ص) ۲۳ سال برای غدیر زمینه‌سازی کردند و در این روز برای کمال دین و تمام کردن نعمت خداوند بر بندگانش، وظیفه ابلاغ امامت را برعهده داشتند که در حقیقت تداوم رسالت بود. هدف اصلی رسالت ایجاد جامعه کمال یافته و حافظ ارزش‌های الهی است که در سوره نور به آن اشاره شده است و این مسئله از طریق تحقق خانواده اسلامی الگو به دست می‌آید؛ در این سوره اشاره کرده که نور الهی باید در خانه و خانواده بتابد تا خانواده سبب ایجاد جامعه کمال‌یافته شود.

وی افزود: در آیه ۳۶ «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ» هم به خانه‌هایی اشاره کرده که در آن نام خدا و تسبیح او در هر صبح و شام وجود دارد و آنها کسانی هستند که تجارت و خرید و فروش، آنها را از یاد و نام خدا غافل نمی‌کند و چنین خانواده‌ای مشمول آیه ۳۸ «لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَیَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ...» هستند یعنی خداوند وعده قطعی داده که یک روزی چنین خانواده‌ای ایجاد خواهد شد و مصداق بارز آن خاندان اهل بیت(ع) هستند.


تشکیل خانواده الهی

وی اضافه کرد: البته خداوند مکرر در آیات سوره فتح و سور دیگر فرموده است که این مسیر  سنگلاخ زیادی دارد زیرا به تعبیر آیه ۸ صف «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» برخی قصد دارند نور خدا را خاموش کنند ولی وعده خدا این است که حتما دشمنان راه به جایی نبرده و ظهور تمامی اسماء حسنای الهی اتفاق خواهد افتاد زیرا هدف خدا هدفی حکیمانه و با عظمت است و مقتدرانه به تحقق می‌انجامد.

رئیس مؤسسه ذریة النبویه ادامه داد: پیامبر(ص) خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی و اهداف شوم و سیاسی غیرالهی دشمنان خدا را می‌دانست، کسانی که در برابر دین ابراهیمی قد علم کرده و  دیگران را به انحراف می‌کشانند؛ افتخار پیامبر این است که در چنین بستری که به دوره جاهلیت اولی معروف است با نور علم و کتاب، آن را متحول کرد گرچه عادات و رسوم جاهلی در وجود برخی از اینها نهادینه بود، مثلا ایشان با اینکه در فتح مکه می‌دانست ابوسفیان مشرک است باز به وی امان داد و با این کار پرچم شرک را به زیر انداخت.

وی افزود: در درون این جامعه که کفر و شرک و نفاق وجود دارد باید کار تربیتی انجام شود که به زمان طولانی نیاز دارد؛ وقتی از زبان مقام معظم رهبری تعبیر انسان ۲۵۰ ساله را می‎‌شنویم به همین معناست یعنی از غدیر تا دوره ظهور ائمه(ع) این مقدار زمان برای ایجاد تحول لازم است؛ البته از زمان تشکیل دولت اسلامی پیامبر(ص) تا غدیر تنها فرصتی ده ساله وجود داشت تا پیامبر(ص) پایه این تربیت را بنا کند و متاسفانه بعد از وفات پیامبر(ص) جامعه‌ گرفتار سقیفه شد و ۲۵ سال یعنی دو برابر و نیم دوره حاکمیت پیامبر(ص) را با وضعیت انحراف ایجاد شده سپری کرد و وقتی امام علی(ع) هم به قدرت رسیدند در کمتر از ۵ سال فرصت چندانی برای اصلاح نداشتند به خصوص اینکه دست‌اندازهایی مانند جمل و نهروان و صفین هم وجود داشت.


نامه تاریخی امام علی(ع)

منذر حکیم با اشاره به تدابیر امام علی(ع) در هدایت جامعه، تصریح کرد: نامه امام علی(ع) به مالک اشتر نشان‌دهنده یک برنامه جامع مدیریتی برای جهان اسلام است که در تاریخ ثبت و در سازمان ملل به عنوان الگو مطرح شده است هر چند مالک اشتر موفق به اجرای آن نشد. نقل است وقتی مالک به شهادت رسید معاویه این سند را دزدید و در دارالخلافه نگهداری کرد. نگاه امیرالمؤمنین(ع) نگاه کوتاه چند ساله نیست بلکه نگاه دراز مدت برای بشر است و ائمه(ع) بعدی هم متناسب با تحولات جامعه گام‌های بعدی را در تداوم این مسیر برداشتند.

حکیم گفت: حضور امام معصوم(ع) به عنوان رصد کننده همه تحولات در سطح حاکمان و صحابه و عموم مردم و پیروان ایشان سبب می‌شد تا برای نهادینه شدن ارزش‌ها برنامه‌ریزی کنند، البته دشمنان درصدد تحریف قرآن و سنت بودند ولی چون نمی‌توانستند قرآن را از بین ببرند در سنت دست‌اندازی کردند و ائمه هم تلاش کردند تا سنت پیامبر(ص) از بین نرود به گونه‌ای که در دوره صادقین(ع)، سنت پیامبر(ص) رواج یافت و همین سبب احساس خطر برای بنی عباس شد.


ویژگی جامعه عصر ظهور

حکیم با بیان اینکه الان به برکت پیامبر و اهل بیت (ع) هیچ مکتبی مانند اهل بیت(ع) تحول‌خواه و منطقی و عقلانی و پویا و رو به پیشرفت نیست، تاکید کرد: ما امروز در دامان غدیر در حال حرکت هستیم و غدیر منتهی به ظهور خواهد شد و حقیقت آن به خوبی در آن روز آشکار خواهد شد؛ روزی که ارزش‌ها حاکم می‌شود و همه مردم عدالتخواه خواهند بود و کار به جایی می‌رسد که طبق برخی روایات مردم با صلوات خرید و فروش می‌کنند یعنی ارزش‌های معنوی اینقدر برجسته می‌شود. افراد به اندازه نیاز خود، مال به دست می‌آورند و مابقی را انفاق می‌کنند. پولی را که مردم در بانک می‌گذارند می‌دانند به هیچ وجه ضایع و اختلاس نمی‌شود و صرفا در راه کمک به دیگران صرف می‌شود.

وی افزود: اگر مبنای مبادلات تجاری، صلوات شد خودش محصولی باعظمت و بی‌نظیر است، در چنین جامعه‌ای هر فردی برای رسیدن به کمال‌ دنبال کارهای خوب است و هیچ وقت به داشتن پول زیاد طمع نمی‌کند؛ وقتی انسان قانع به رفع نیازهای ضروری باشد و بیش از آن را باری بر دوش بداند هیچ وقت به سمت طمع نمی‌رود مانند انسان عاقلی که اگر یک کیلو میوه نیاز دارد بار ده کیلو میوه بر دوش نمی‌کشد. اگر همه جامعه حس کنند که چیزی از مادیات را نمی‌توانند به سرای دیگر ببرند و آن چه برای آنها می‌ماند خیرات است در این صورت زندگی متفاوت خواهد شد.

استاد حوزه اظهار کرد: تواصی به صبر و حق در جامعه مهدوی یک ارزش فوق‌العاده است و همه در تحقق آن تلاش خواهند کرد و کار به جایی می‌رسد که جامعه، عابد خدا و ایثارگر می‌شود در این صورت دیگر نمی‌گوید شما چرا برای فلسطین و فلسطینیان هزینه می‌پردازید بلکه آن را سرمایه‌گذاری برای تحکیم پایه‌های حکومت مهدوی می‌داند و این کجا و نگاه محدود دنیوی کجا؟


۳ نگاه به غدیر

منذر حکیم اضافه کرد: به غدیر از سه زاویه می‌توان نگریست؛ اول از زاویه کلامی یعنی غدیر تحقق امامت و لطف واجب و ضرورت است؛ شهید صدر چون نگاه اجتماعی تربیتی دارد از آن به نظریه خلافت انسان و شهادت انبیاء تعبیر کرده است یعنی انبیاء و ائمه(ع) الگو و میزان‌الاعمال می‌شوند و در نظرگرفتن این مسئله کارکرد تربیتی و اجتماعی دارد. با این زاویه دید اگر عملکرد ۱۴ معصوم را ببینیم به خوبی روشن می‌شود که چرا هر امامی در دوره خود کار خاصی کرده که امام دیگری نکرده است.

استاد سطح خارج حوزه علمیه افزود: زاویه دیگر نگاه اجتماعی تربیتی و سوم هم تاریخی است؛ اینکه قبل و بعد از غدیر چه اتفاقاتی رخ داد؛ تاریخ تحلیلی قبل از اسلام تا بعد از غدیر و یافتن ربط میان آنها تا دوره غیبت و بعد از آن؛ اینکه ما چگونه از مجموعه این حوادث می‌توانیم به نظریه تلاش دشمنان برای از بین بردن سنت پیامبر(ص) برسیم. زیرا قبل از رحلت پیامبر(ص) با نیاوردن قلم و کاغذ اجازه ندادند ایشان حدیثی بنویسد و بعد از آن ممنوعیت کتابت حدیث را در دستور قرار دادند که یک قرن طول کشید. البته اهل بیت(ع) در طول این مدت، برند انحصاری سنت را در دست داشتند لذا دشمنان احساس خطر کردند و رفع ممنوعیت نوشتن حدیث را پیش کشیدند تا بتوانند در آن دست ببرند و حدیث جعلی درست کنند ولی در نهایت به لطف خدا موفقیت با جبهه حق خواهد بود.

منبع: ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس