امین صالحی نویسنده کتاب تدبیرهای کلیدی برای موفقیت - کراپ‌شده

ماده اولیه این کتاب، جملات وزرای کابینه و مسئولان دولتی در این هشت سال بود. نقطه مشترک بیشتر این جملات توجیهی بودن آنها بود.

به گزارش مشرق، شاید در نمایشگاه کتاب های ۵۰ درصد تخفیف یا بساط کتابفروش های کف خیابان کتاب­های راز موفقیت و چگونه موفق شدن و.. را زیاد دیده باشید اما کتاب« تدبیرهای کلیدی برای موفقیت» یک چیز دیگر است. «امین صالحی» در این کتاب با استناد به جملاتی تاریخی و فراموش نشدنی از اعضای هیئت دولت تدبیر و امید، رمز و رازهایی  از موفقیت را گفته که در هیچ جای دنیا آن­ها را پیدا نمی­‌کنید. این کتاب به تازگی  توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده که با مطالعه آن درس های عجیبی از زندگی می­گیرید. گفتگو با آقای امین صالحی نویسنده کتاب « تدبیر­های کلیدی» خواندنی است که در ادامه خواهید دید:

چه شد که کتاب « تدبیر های کلیدی» را نوشتید؟

ایده اصلی این کتاب حدود یک سال پیش در باشگاه طنز انقلاب مطرح شد. اصل ایده این بود که در این سال آخر دولتی که نام تدبیر و امید را به خودش داده، بد نیست مجموعه ای از عملکرد واقعی این دولت در حوزه های مختلف در قالب یک یا چند کتاب منتشر بشوند، البته با زبان طنز. این ایده برای من بسیار جذاب بود و اگرچه تا آن موقع سابقه تدوین کتاب نداشتم و فعالیتم در باشگاه طنز بیشتر در زمینه طنز مطبوعاتی بود اما قدم جلو گذاشتم و با لطف و همکاری دوستان در باشگاه کار نوشتن این کتاب را انجام دادیم.

راهی جز طنز برای اعتراض پیدا نکردم!

دولت روحانی چه نقشی در موفقیت شما به عنوان یک طنزپرداز داشته؟

شاید دلیل اصلی گرایش من به طنز دولت آقای روحانی باشد. شخصا آدم تا حدی جدی ای هستم و اصطلاحا قیافه ام به طنز نمی خورد اما وقتی می‌بینی مسئولی در جواب کم کاری های خود می گوید اگر ما نبودیم وضع بدتر میشد یا در کنار قطار آتش گرفته به جای عذرخواهی میگوید خیالتان راحت همه کشته شدگان بیمه بودند، راهی جز طنز برای اعتراض به این وضعیت پیدا نمیکنی. طنز، زبان اعتراض در جایی است

که راه صحیح و عقلانی آن بسته شده است و دولت آقای روحانی از این جهت علت اصلی حضور من در طنز و موفقیت های احتمالی است.

دلیل انتخاب این قالب برای کتابتان چه بود؟

ماده اولیه این کتاب، جملات وزرای کابینه و مسئولان دولتی در این هشت سال بود. نقطه مشترک بیشتر این جملات توجیهی بودن آنها بود؛ یعنی در بیشتر موارد مسئول محترم ضعف و ناکارآمدی در مجموعه خودش را قبول داشته اما تلاش کرده با بازی با کلمات یا به در و دیوار زدن فضا را جور دیگری نشان بدهد. این وضعیت خیلی شبیه ادبیات بعضی از کتابهای با موضوع موفقیت و خودیاری و... است. در کل به نظر رسید این سبک اظهارات با این قالب می تواند شوخی های جالبی تولید کند.

یکی از قسمت های غم انگیز کتاب طنز شما جمله های نقل قولی واقعی دولتمردان در پایان هر بخش است که متاسفانه واقعی هستند. حین پژوهش برای کتاب با خودتون نگفتید شاید این ها دوربین مخفی باشند؟

بله، بارها با نگاهی سیامک انصاری وار به دنبال دوربین گشتم اما متاسفانه هربار با جست و جوی اخبار به این نتجه میرسیدم که مسئول محترم این جمله را واقعا گفته است!

راهی جز طنز برای اعتراض پیدا نکردم!

به جملات و اظهاراتی از دولتمردان هم رسیدید که سانسور کنید و یا  دو دل باشید برای گفتنشان؟ چه بودن؟

سانسور که نه ولی به خاطر بالا نرفتن حجم کتاب مجبور شدم خیلی از جملات را فاکتور بگیرم و به اصلی ها بپردازم. به عنوان مثال مجبور شدم خیلی از تعریف و تمجیدهای پر طمطراقی که روز تصویب برجام صورت گرفته بود را نادیده بگیرم چون بعضی ها تلاش کرده بودند بهتر و گنده ترش را بگویند و این انتخاب سختی بود.

ملاک انتخاب این اظهارات و سوژه قرار دادنشان چه بود؟

هدف این بود که عملکرد دولت در این سالها نقد شود و به همین خاطر هر جمله و اظهار نظری که بهتر و روشن تر می­توانست واقعیت اداره کشوردر این هشت سال را نشان بدهد اولویت داشت.

کتاب « تدبیر های کلیدی» را به چه  کسانی پیشنهاد می­کنید؟

این کتاب را تقدیم می­کنم به همه جوانان و تازه مسئولانی که قصد دارند به مسئولیتهای مهمی برسند اما شایستگی آن را ندارند یا آرزو دارند ضمن دریافت حقوق نجومی، از زیر کولر تکان نخورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس