کد خبر 1256009
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
روز خبرنگار به نام کدام «شهید» است؟+عکس

این شهید گرانقدر در دوران تحصیلات در دانشگاه به جبهه‌های کردستان، حلبچه و جنوب خرمشهر اعزام و ۱۴ ماه در این جبهه‌ها در کنار سایر رزمندگان اسلام به دفاع از کیان و تمامیت ارضی کشور پرداخت.

به گزارش مشرق،  ۱۷ مردادماه سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار شهید است که به همین دلیل روز خبرنگار نیز نامیده‌ شد.

شهید محمود صارمی در خردادماه ۱۳۴۷ در شهرستان بروجرد در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه شهید باهنر بروجرد سپری کرد و دوران متوسطه را نیز در دبیرستان حضرت رسول (ص) در رشته علوم انسانی با موفقیت در سال‌های ۱۳۶۵-۱۳۶۶ پشت سر نهاد.

او همراه با تحصیل به‌دلیل علاقه شدید به ورزش کاراته در این رشته فعالیت خود را آغاز کرد و در فاصله کوتاهی با گذراندن دوره‌های مختلف در این رشته، موفق به کسب کمربند مشکی و کارت مربیگری در این حرفه شد. صارمی در سال ۱۳۶۷ در کنکور سراسری رشته علوم انسانی دانشگاه تهران پذیرفته شد و دوران تحصیلات دانشگاهی خود را به‌طور جدی با موفقیت و در سخت‌ترین شرایط زندگی - با کار کردن جهت امرار معاش و تأمین هزینه‌های تحصیل - طی کرد.

این شهید گرانقدر در دوران تحصیلات در دانشگاه بنا به وظیفه و احساس مسئولیت از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به جبهه‌های کردستان، حلبچه و جنوب خرمشهر اعزام و ۱۴ ماه در این جبهه‌ها در کنار سایر رزمندگان اسلام به دفاع از کیان و تمامیت ارضی کشور پرداخت.

شهید صارمی در سال ۱۳۷۱ با داشتن دانشنامه کارشناسی، به ‌استخدام سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی درآمد و به‌عنوان کارشناس متون خبری فعالیت خود را آغاز کرد.

وی چندی پس از استخدام در سازمان ایرنا، تشکیل خانواده داد و در سال ۱۳۷۲ خداوند فرزندی به او عطا کرد که نامش را سینا نهاد. صارمی با پشتکار فراوان در حین اشتغال در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، تحصیلات خود را در دوره کارشناسی ارشد ادامه داد و در سال ۱۳۷۴ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی در رشته جغرافیای انسانی با گرایش روستایی شد.

صارمی در ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۷۵ به‌عنوان مسئول نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی راهی کابل در افغانستان شد زیرا در شرایطی که این کشور درگیر جنگ‌های داخلی بود و به‌خوبی می‌دانست در این سرزمین آشوب‌زده خطر به اسارت درآمدن و حتی شهادت وجود دارد اما برحسب وظیفه، رسالت و تکلیف این راه را انتخاب کرد.

روز خبرنگار , شهید , طالبان , روز خبرنگار , شهید , طالبان ,

روز خبرنگار , شهید , طالبان ,

او با تنها سلاحش که ایمان و قلمش بود، در آن وضعیت بحرانی کشور مصیبت‌زده افغانستان توانست مظلومیت مردم ستم‌دیده، زجرکشیده و بی‌دفاع و بی‌گناه به‌ویژه مردم مزارشریف و جنایت طالبان را به‌طور صریح و سالم به گوش جهانیان برساند.

صارمی حدود ۲۰ روز قبل از سقوط مزارشریف و آن حادثه تلخ، دچار بیماری آپاندیس می‌شود که با مشکلات فراوان و تلاش و پیگیری دوستانش به مدت پنج ساعت شبانه به دکتر رفته و با توجه به وضعیت نامساعد جسمی‌اش، در محیطی کاملاً غیربهداشتی با فقدان امکانات، بدون وجود نور کافی و برق تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

وی بعد از گذشت دو روز از این جراحی، به ایران اعزام می‌شود و با وجود سپری کردن دوران نقاهت در تهران، پس از اوج‌گیری جنگ در افغانستان برحسب تکلیف از طریق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و با توجه به احساس مسئولیت شرعی و حرفه‌ای خبرنگاری و رسالتی که بر دوش داشت؛ مجدداً چهاردهم مردادماه به محل کارش در مزارشریف اعزام می‌شود و در زمان بسیار کوتاهی به مدت سه روز - تا هفدهم مردادماه - خبر سقوط مزارشریف و به خاک و خون کشیدن، قتل‌عام زنان، مردان و کودکان بی‌گناه را به ایران و سراسر جهان مخابره کرد.

محمود صارمی به‌همراه دیپلمات‌های کنسولگری جمهوری اسلامی در هفدهم مردادماه ۱۳۷۷، غریب و بی‌گناه در زیرزمین کنسولگری ایران به‌شکلی فجیع و با بی‌رحمی تمام توسط طالبان به رگبار مسلسل بسته شد و به صف ره‌پویان قافله قلم‌داران شهید پیوست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    5 0
    سلام حقیر افتخار در کنار بودن ایشان را چند وز قبل از شهادتش را داشتم خدا از قصور بعضی از مقامات وقت ما بگذرد که دوستان را با یک تصمیم بجا میتوانستند نجات دهند وبا یک پرسه جو از کسانی که تا چند روز قبل در مزار شریف حضور داشتند میتوانند بیشتر در جریان ان حادثه تاثر امیز قرار گیرند .لااقل تاریخ را درست بنویسند
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    7 2
    طالبان جنبش اصيل منطقه!!!!!! بدويد بريد باهاش رابطه برقرار كنيد.سر دشمني كوركورانه با آمريكا با تمام اراذل و اوباش بين المللي دوست شديد.
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
      0 3
      قطعا طالبان جنیش اصیل مردمی است و قطعا امثال شما از ترس بمب اتمی پاکستان جرات ندارند حقیقت را در مورد حمله نیروهای پاکستانی به محل کنسولگری بگویند.
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
      1 2
      وقتی تمام وقت سر در آخور رسانه های دشمن داشته باشی نمی توانی بفهمی آمریکا شیطان بزرگ است و اشرار منطقه که تنها یکی از آنها داعش است همه از توله های حرامزاده آمریکا هستند
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    3 0
    همه شهداگرامی هستندولی به ماکه آبادانی هستیم حق بدیدکه دوست داشته باشیم روزخبرنگاربه نام شهیدرهبرباشه
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      من كه ابادانی نیستم ولی روز شهادت شهید رهبر هم میتوانست مناسبت خیلی خوبی برای روز خبرنگار باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس