به گزارش مشرق به نقل از پولیتیکو، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا لایحه بسته سرمایهگذاری یکتریلیون دلاری در حوزه زیرساختهای آمریکا را در سنا ارائه کرد. بهاعتقاد کارشناسان این لایحه با هدف ادامه رقابت میان آمریکا با چین ارائه شد.
در ماه فوریه بایدن به سناتورهای آمریکایی گفته بود که سرمایهگذاری پکن در زمینه زیرساختها درحال پیشیگرفتن از واشنگتن است. وی همچنین هشدار داد که بدون سرمایهگذاری مشابه، چین "غذای آمریکا را خواهد خورد. "
تلاش بایدن در راستای تصویب لایحه زیرساختها که احتمالاً در روزهای آتی به تصویب سنا نیز خواهد رسید شامل ۵۵۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری در بخش جاده، پلها، خطوط ریلی، گسترش خطوط اینترنت، فنآوری خودروهای الکتریکی و حوزههای دیگر است.
بااینحال کارشناسان آمریکایی بهشدت نگران هستند که در این رقابت آمریکا قافیه را به چین باخته و توانایی رقابت با این قدرت آسیایی را نداشته باشد. طبق یک تحقیق بودجه سالانه پکن و همچنین برنامه ۵ ساله چین بیانگر آن است که آمریکا برای باقی ماندن در عرصه رقابت با چین با چالشی جدی مواجه است، بهعنوان مثال تنها در یک مورد میان واردات سیمان به چین از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بیشتر از تمام میزان واردات آمریکا در قرن ۲۰ بوده است.
ارقام ارائهشده توسط اداره ملی آمار آمریکا حاکی از آن است که چین در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۸ تریلیون دلار در زمینه زیرساختها سرمایهگذاری کرده است. در طرف مقابل آمریکا تنها ۱۴۶ میلیارد دلار از پول فدرال را در همین بازه زمانی سرمایهگذاری کرده است.
در رتبهبندی میزان سرمایهگذاری در بخش زیرساختهای کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال ۲۰۱۸ چین با ۵.۵۷ درصد دربرابر ۰.۵۲ درصد در رتبه اول قرار داشت. از سه سال قبل تا کنون از سرعت چین کاسته نشده و تنها در بودجه سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۹۴ میلیارد دلار برای هزینه در زمینه پروژههای جدید ازجمله توسعه زیرساختهای جدید سرمایهگذاری شده است.
بایدن قصد دارد با سرمایهگذاری در بخشهایی که چین بهروی آنها متمرکز نیست، در این رقابت خود را حفظ کند. یکی از این حوزهها خطوط ریلی است که طبق برنامه بایدن ۶۶ میلیارد دلار به "آمترک" اختصاص یافته است. در طرف مقابل چین شبکه ریلی خود را با ۲۱ درصد رشد به ۹۱ هزار مایل بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ رسانده است و قصد دارد تا پایان ۲۰۳۵ نزدیک به ۳۱ هزار مایل دیگر به شبکه ریلی خود بیفزاید. با احتساب این آمار چین تا اواسط قرن جاری از ۱۶۱ هزار مایل خطوط ریلی در آمریکا سبقت خواهد گرفت.
گزارش «کمیسیون امنیت ملی در امور هوش مصنوعی» نگرانی شدید دولتمردان آمریکایی از پیشرفتهای رقیب اصلی این کشور را نمایان ساخت. در این گزارش آمده است: "آمریکا بهگفته اریک اشمیت و باب ورک، رؤسای این کمیسیون آماده دفاع و یا رقابت در عرصه هوش مصنوعی نیست. "، در همین رابطه منابع نزدیک و آگاه به برنامههای دولت جو بایدن فاش کردهاند که بودجه ۷۱۵ میلیارد دلاری وزارت دفاع آمریکا قصد دارد منابع مالی را از سامانههای قدیمی نظامی و تسلیحاتی دور و به مدرنیزه کردن زرادخانه هستهای و بازدارندگی در برابر چین کمک کند، بهعبارت دیگر هرچند هوش مصنوعی در زمینههای مختلف قابلیت استفاده دارد اما مهمترین تهدید برای کشوری مانند آمریکا از دست دادن برتری نظامی در برابر رقباست.
چینیها برای باقی ماندن در عرصه رقابت و پیروزی نهایی در آن چشم به آینده دوختهاند. تبدیل شدن به یک ابرقدرت در عرصه فناوری هدفی است که میتواند چین را در عرصههای دیگر مانند اقتصاد و حتی قدرت نظامی نیز به موفقیت نزدیک کند. توجه به اظهارات مقامات دولتی و حتی اقتصادی چین حاکی از اتفاق نظر آنها بهروی یک موضوع است و آن اتکا به توانمندیهای داخلی در عرصه فناوری. رئیسجمهوری چین در اوایل خرداد ماه خواستار افزایش تلاشهای این کشور برای تبدیل شدن به یک قدرت پیشرو در زمینه علوم و فناوری و حرکت این بخش بهسمت تکیه بر توانمندیها در داخل چین شد. وی پیش از این نیز بارها گفته بود که فناوریهای کلیدی قابل خریداری نیستند و کشورهای دیگر به محدود کردن توسعه این فناوریها ادامه داده و در آینده نیز این سیاست را در پیش خواهند گرفت.