کد خبر 1226747
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
چین آمریکا

رییس جمهور آمریکا دستور اجرایی جدیدی امضا کرده که طبق آن شرکت های آمریکایی از سرمایه گذاری در ۵۹ شرکت چینی منع شده اند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته دستوری اجرایی مبنی بر ممنوعیت سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در چند شرکت چینی را امضا کرد. مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند این شرکت‌ها با فناوری نظامی یا نظارتی مرتبط هستند.

دولت بایدن با هدف گسترش دستور اجرایی ترامپ که از لحاظ قانونی نیز اشکالاتی داشته، این اقدام را انجام داده است. فهرست جدید شرکت‌های چینی که با منع سرمایه گذاری روبرو می‌شوند شامل ۵۹ شرکت است. وزارت خزانه داری آمریکا هرگونه خرید و فروش اوراق بهادار مربوط به این شرکت‌ها را ممنوع کرده است.

به طور دقیق‌تر دستور اجرایی جدید بایدن مانع از سرمایه گذاری ایالات متحده در فعالیت‌های نظامی - صنعتی چین و همچنین برنامه‌های تحقیق و توسعه نظامی، اطلاعاتی و امنیتی این کشور می‌شود.

بایدن در متن این دستور نوشته است: علاوه بر آن، به نظر من استفاده از فناوری نظارتی چین در خارج از این کشور و توسعه یا استفاده از این فناوری برای سرکوب یا سواستفاده از حقوق بشر، تهدیدهایی غیرمعمول و بسیار خطرناک هستند.

نام شرکت‌هایی که طبق دستور اجرایی ترامپ در فهرست سیاه قرار گرفته بودند، در دستور جدید نیز وجود دارد از جمله شرکت صنایع هوایی چین (AVIC)، گروه ارتباطات موبایل چین، شرکت نفتی CNOOC، شرکت فناوری دیجیتال هانگژو هیک ویژن، یک تولید کننده موبایل و شرکت تراشه سازی SMIC.

SMIC نقش مهمی در ارتقای بخش تراشه سازی چین دارد.

البته یک مقام ارشد دولت در این باره می‌گوید: ما شرکت‌های دیگری را به دستور اجرایی جدید اضافه می‌کنیم.

دستور اجرایی جدید اقدامی در جهت مقابله با چین، قدرت بخشی به متحدان آمریکا و جذب سرمایه گذاری داخلی کلان برای افزایش قدرت رقابت اقتصادی آمریکا به حساب می‌آید. در این میان تنش میان آمریکا و چین هر روز بیشتر می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس