برجام توافق ابراهیم

برخلاف موضع‌گیری سخت دولت ترامپ علیه ایران، تلاش جو بایدن برای مذاکره و دستیابی به توافقی ضعیف با تهران، منطق راهبردی توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی و توافق ابراهیم را تضعیف می‌کند.

سرویس جنگ نرم مشرق - مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات در یادداشتی به قلم دکتر دورون ماتزا، پژوهشگر این اندیشکده صهیونیستی و از مدیران ارشد دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل نوشت: بر اساس اطلاعیه‌های رسمی، واشنگتن در حال کاهش حضور نظامی خود در خاورمیانه است. این کاهش شامل پایگاه های دفاع هوایی در عربستان که با حملات حوثی های یمن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌باشد. این اتفاقات، اخبار شوک‌آوری نیست. برای جو بایدن، اولویت‌های سیاست خارجی کنونی عمدتاً بر چین و در سطحی محدود، بر خاورمیانه (و یا روسیه) متمرکز شده است. به همین دلیل، دولت بایدن تمایل چندانی به حضور در خاورمیانه ندارد و لذا بایدن علاقه‌ای به بازسازی اقدامات دوره نخست دولت اوباما و دخالت همه‌جانبه در باتلاق پیچیده اختلافات اسراییل-فلسطین ندارد.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


احیای برجام آینده توافق ابراهیم اسرائیل با اعراب را به خطر می‌اندازد

بی‌رغبتی آمریکا در حل منازعه اسرائیل-فلسطین

به باور نگارنده دموکرات‌های پیشرو در واشنگتن که خواهان اعمال نظرات خود در انتخابات اسراییل و مناطق کرانه باختری بودند، پس از اینکه دریافتند که دولت بایدن در شرایط کنونی چندان تمایلی به پیگیری این مسائل ندارد، از موضع خود عقب‌نشینی کردند.

این موضوع نامشخص است که آیا عدم مشارکت کاخ سفید در مسئله فلسطینی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و یا خیر. ممکن است که تغییرات اخیر سیاسی در اسراییل، مدیران بایدن را تشویق کند تا به این موضوع وارد شده و تلاش کنند تا آنچه را که بارها و بارها با شکست مواجه شده، بار دیگر امتحان نمایند.

اگرچه کاهش حضور ایالات متحده در خاورمیانه، هدفی مشترک برای دولت‌های بایدن و ترامپ بوده است، اما به روشنی تفاوت زیادی میان آنها در بخش ایجاد شرایط راهبردی جهت خروج آمریکایی ها وجود دارد. در دولت ترامپ، کاهش حضور نظامی همزمان با فشار گسترده بر ایران انجام شد تا شرایط برای توافق هسته‌ای بسیار بهتر نسبت به برجام سال ۲۰۱۵ میلادی مهیا گردد.

احیای برجام آینده توافق ابراهیم اسرائیل با اعراب را به خطر می‌اندازد

 احیای برجام ایران را قدرتمندتر  خواهد کرد

این گزارش می‌افزاید: در همان زمان، ترامپ در جهت ایجاد یک توازن راهبردی منطقه‌ای بر اساس یک ائتلاف اسراییلی با دولت‌های عرب خلیج فارس در قالب توافق ابراهیم اقدام کرد. البته همزمان در جهت حفظ قراردادهای تجهیزات پیشرفته نظامی با کشورهای عضو ائتلاف اقدام نمود. این رویکرد، کشورهای عربی ثروتمند، عمل‌گرا و ریسک گریز خلیج فارس را در مقابل "محور مقاومت" تحول‌گرا و خشونت‌طلب به رهبری تهران قرار داده است.

اما دولت بایدن راهبرد کاملاً متفاوتی دارد. او می‌خواهد به سرعت ایالات متحده را از منطقه خارج کند و معتقد است که راه رسیدن به این هدف از طریق توافقی با ایران خواهد بود که این کشور را به یک ابرقدرت منطقه‌ای تبدیل کند. بدین ترتیب شاهد رفع موانع اقتصادی کنونی و اجازه به ایران جهت دستیابی احتمالی به سلاح‌های هسته‌ای خواهیم بود.

احیای برجام آینده توافق ابراهیم اسرائیل با اعراب را به خطر می‌اندازد

تضعیف منطق راهبردی توافق ابراهیم و «دیوار آهنین» اسرائیل

تضعیف منطق راهبردی توافق ابراهیم و «دیوار آهنین» اسرائیل و دولت‌های خلیج فارس علیه ایران با بهبود روابط دوستانه اخیر تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با تهران نشان می دهد که آنها تغییر نگرش‌های آمریکا در دوران دولت بایدن را احساس کرده اند.

این اتفاقات خبر خوبی برای اسراییل نیست. آنها در یک دهه اخیر به صورت مداوم تلاش کردند تا موقعیت راهبردی خود را در منطقه تقویت نمایند. (تا حدود زیادی با پوشش‌های محرمانه) رویکرد بایدن می‌تواند به این معنا باشد که دستاوردهای اسرائیل در روابط خود با جهان عرب اکنون در حال بازگشت به عقب بوده یا حداقل با یک عقب‌نشینی روبرو شده است.

مرکز مطالعات راهبردی بسا در پایان تصریح کرد: اگر این اتفاق روی دهد، در آینده شاهد قدرتمندتر شدن جایگاه راهبردی ایران خواهیم بود. این اتفاق شرایطی را پدید خواهد آورد که به نفع "محور مقاومت" است و می‌تواند واقعیت خاورمیانه را بسیار پیچیده‌تر و حتی انفجاری‌تر نماید، همانطور که اتفاقات جنگ اخیر در نوار غزه به جهانیان نشان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • SE ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    34 5
    این حرفها دروغی برای بازارگرمی برای برجام است. والا طرح ابراهیم در انتفاضه اخیر فلسطین و اتحاد بی سابقه فلسطینیان کرانه باختری و نوار غزه و مناطق اشغالی 1948 ، فروپاشید و معلوم شد ملت فلسطین مطلقا به آن تن نخواهد داد و حتی محمود عباس هم زیر بار این خفت نرفت. حالا هر قدر سران خائن عرب حمایت کنند فایده ای ندارد. ضمنا برجام ترمزی بود که حداقل و در خوشبینانه ترین حالت برای 25 سال ترمز پیشرفتهای هسته ای ایران را کشید. این در حالی است که اعراب و اسراییل در همان زمان دیوانه وار در حال توسعه صنایع و قدرت هسته ای خود هستند. پس چرا باید از آن ناراخت باشند؟ تنها دلیلش این جنگ زرگری فریب دادن مردم ایران است.
    • علی مشهدی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      6 3
      امان از برجام بی فرجام ……!؟! دیگه حسن روحانی خودش هم فهمید بعد از ۶ سال برجام سرابی بیش نبود و با کارنامه مردودی از سوی مردم رفت...
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    22 5
    اسراییل از اتمی شدن ایران نمی ترسد بلکه از پیشرفت. ایران اسلامی در زمینه اقتصادی ونفوذ در منطقه می ترسد
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      13 10
      منم موافقم اسرائیل و آمریکا از پیشرفت ملت ایران هراس دارند برای همین است که کاری به جمهوری اسلامی ندارند
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    17 3
    اگر بمب هسته ای قدرت و امنیت افرین بود الان اسراییل امن ترین کشور دنیا بود .
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 2
      اگر رژیم جعلی و غاصب اسرائیل بازدارندگی اتمی ، بمب اتمی نداشت سالها پیش توسط کشورهای منطقه حذف و به تاریخ پیوسته بود ، تسلیحات اتمی باعث ایجاد بازدارندگی و امنیت خواهد بود ، همچنان که اقتصاد قوی لازم و ضروری است ... برای همین حاکمان غربی تلاش می‌کنند مانع اتمی شدن ایران شوند، مانع از قوی شدن اقتصاد ایران شدن تحریم ها با هدف تضعیف و منزوی کردن ایران اجرا شده .. خوشبختانه ایران سالهاست در عرصه دفاعی و نظامی هر آنچه میخواسته به دست آورده ! باشد تا به وقتش سورپرایزهای زیادی برای جهودها و اشغالگران منطقه داریم، از لحاظ اقتصادی ایران باید قوی شود انشاالله ..
    • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 1
      امانوئل مکرون فرانسه : استقلال فرانسه را مدیون صنعت هسته ای اتمی فرانسه هستیم
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    4 9
    عاشقتم برجام
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      1 1
      برجام هم عاشق تو عزیزم !
  • US ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    2 4
    بر اساس اطلاعیه‌های رسمی، واشنگتن در حال کاهش حضور نظامی خود در خاورمیانه است. این کاهش شامل پایگاه های دفاع هوایی در عربستان که با حملات حوثی های یمن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌باشد. این اتفاقات، اخبار قالیباف احمق شوک‌آوری نیست. برای جو بایدن، اولویت‌های سیاست خارجی کنونی عمدتاً بر چین و در سطحی محدود، بر خاورمیانه (و یا روسیه) متمرکز شده است.
  • حسین IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    10 3
    به بایدن توصیه می‌کنیم که عاقلانه رفتار کند و همین کار را انجام دهد چرا که ایران هم اراده و قدرتش را دارد هم اساسا اهل بخشش است و جوانمردی! کافیست نگاهی به جنگ خانمانسوز بین ایران و عراق بیندازد تا ببیند که در چه زمان ناباورانه ای، ایران با کشور و ملت عراق مجددا دوست شد و صلح کرد! اگر بایدن بسرعت به قدرت، اراده و توان ایران تمکین کند، برای بازگشت آمریکا برای سرمایه گذاری در منطقه ما و تامین امنیت آنها، ایران یقینا نقشی خواهد داشت. آمریکای بایدن باید غرور کاذب و استاندارد دوگانه و دورویی را کنار بگذارد! خوش آمد بگوید به ایران قدرتمند، مسؤلیت پذیر و البته در انصورت در باور به امنیت جمعی! الان این بسیار به نفع آمریکاست که جنگ کاملا باخته را به یک پیروزی دوباره تبدیل کند!
  • مهدی قاسمی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    13 3
    صهیونیست ها سرسوزنی به پیامبران الهی مانند حضرت ابراهیم اعتقاد ندارند، کثیف ترین و بی اعتقاد ترین، ابناء بشر هستند، منشا تمام جنایات در جهان هستند، در بی اصولی محض به سر می برند به همین دلیل از شیطان پست فطرت تر هستند، از اعتقادات مسلمانان به ابراهیم نبی سو استفاده می کنند و اسم او را بر قرارداد خبیثانه خود با سست عنصر ترین اعراب می گذارند، و با این کار خود جنایتی عظیم با نام ابراهیم کرده اند.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    16 3
    یک کشور عربی انقلاب کرده ... دوست ندارد با صهیونسیت ها رابطه داشه باشد به صهیونیستها. چر ربطی دا ه ..انشالله الجزایر همیشه مستقل بماند اگر وهابی های دشمن اسلام وعرب بگذارند
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    6 8
    روحانی رفت برجام خوب شد؟؟؟ بدبختها
  • RU ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    5 1
    غنای فرهنگی ایران وساختار سیاسی جمهوری اسلامی به حدی است که می تواند به عنوان یک ابر قدرت بین المللی موجب صلح و اسایش وامنیت و تفاهم بین الملل باشد مشروط به اینکه از این قدرت وغنای فرهنگی استفاده شود .
  • مجتبی از زنجان IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 6
    رییسی جان اولا تقسیمات جدید واجب بود یعنی افزایش استان ها و حذف پسوندهای نژادی تقسیمات جدید واجب بود تقسیمات ایران رو با افغانستان،ترکیه،تایلند،کامبوج،ویتنام،اسپانیا مقایسه کن اونام نژاد های مختلفی دارند اصلا همه۲۱۰ کشور جهان تنوع دارند هند و چین چقدر تنوع دارن این تقسیمات کارشناسی نیست یک تقسیمات مختاری هستش تو تاریخ خیلی ها تقسیماتشون رو تغییر دادن هزار تا مثال است
    • ناصر قلیج IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      0 3
      جناب رییسی اگر حرف از تقسیمات است دشمنی نیست البته تقسیمات210کشور در جهان متفاوت است اما چرا باید31 داشته باشه این مملکت کشور های دیگه چقدر استان دارند و اینکه نام نژادی روی استان خطر یکپارچگی داره الان هند از36استانش25استان استانش نام اقلیت روی استان است یا اسپانیا و..... میدانم تغییرات سخته اما چاره ای نیست
  • دلسوز IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    3 3
    اسرائیل سالها منافع آمریکا را فدای منافع صهیونیستها کردنو سالها بخش عمده ای از انرژی آمریکا باتحریک اسرائیل صرف تقابل ومهار ايران در منطقه کردو این باعث شد چین با خیال آسوده قدرت اقتصادیشو در جهان توسعه‌ بده تا جاییکه الان امریکا رابه چالش کشیده. امریکا دیگه ناچاره ایران را بعنوان یک قدرت منطقه‌ای برسمیت بشناسه و بره سراغ چین. ایران باید خیلی هوشیارانه ار این وضعیت بهره ببره و بسمت توازن ارتباط با شرق وغرب برای حفظ منافع حرکت کنه. درواقع این یک فرصت تاریخی براي ایرانه ک امیدواریم حرامش نکنه ‌.‌‌..
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 3
      درود بر شما دقیقا" با شما هم رای و موافقم
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    7 3
    امریکا متوجه شد خواب وحشتناکش بزودی تعبیر میشود. ایران بسوی چین و روسیه خواهد رفت و اتحادی بیم ناک تشکیل خواهند داد. تحریم ها برای هر سه کشور بی اثر خواهند شد و امریکا با اسراییل تنها خواهد ماند. خروج از خاورمیانه برای بی پایدار کردن منطقه است.
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      3 0
      چین هم از آمریکا میترسد.هنوز هم که هنوزه بیشتر معاملات دنیا با دلار آمریکایی انجام میشود .اتحاد با چین به هیچ درد نمی خوره
  • سعید. IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 3
    هیچوقت برحام انجام نخواهد شد و ا بشود روسیه نفع می. برد آقایان مومن داخلی جیبهایشان را پر می کنند چین کره هند نفت مفت می گیرند پولش را هم پس نمی آورند عربستان و خود آمریکا و روسیه بازار نفت ایران را تصاحب کرده اند تنها کسانی که بدبختی می کشند خود ما مردم هستیم که کسی برایمان ارزش قایل نیست یک دلیل بیاورید و ا برجام انجام شود
  • mojtaba SE ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 4
    تمام این نق زدن و ناله کردن این رمانتیگر صهیون فقط یک نکته سیاسی داشت؟امریکا داره میره و ابر قدرت ایران داره میاد.چکار میشه کرد!؟و علت رفتن امریکا رو هم ترس از برخورد با ابر قدرت ایران و منافعش..از دست دادن 25 میلیون بشکه نفتی که امریکا از منطقه ما میبره ..برای همین ترس حتی داره اعلام میکنه به سیاستمدارهای صهیون که امپریالیستهای امریکائی حاضرند از حالا ما رو گوشت قربانی کنند ..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 2
    احیای برجام فدای ریگهای عربستان
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 3
      برجام آمریکا و غرب فقط یک هدف دارد تضعیف هر چه بیشتر ایران و ایرانی ! همان بهتر که برجام احیا نشود ، ایران باید برجام رو به همین شکل نگه دارد ما باید درصدد خنثی کردن تحریم های آمریکا و غرب باشیم
  • علی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 3
    رژیم امریکا و غربیها از دست ایران خـُــــــــــــل شدن
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    0 0
    امریکا از اتحاد ایران روسیه و چین میترسد. این اتحاد تبعات ناگواری برای امریکا خواهد داشت و بمرور زمان کشورهای دیگر هم ب ان می پیوندند و در نهایت مجبور خواهد شد اسراییل را رها کند.
  • DE ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    بنظر من این هدف نویسنده تحریک برای رویارویی ایران با اعراب است. نداشتن رقبت امریکا ب برقراری صلح بین فلستین و اسراییل بیرون اوردن اسراییل از درگیری هست، ضمن انکه دست ب تحریک کشور های عربی میزند و تشویق ب رقابت با ایران میکند. گویا با سیاست های جدیدی روبرو خواهیم شد.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    امریکا اگر مایل ب روابط با ایران بود دا ایی های ایران را برمیگرداند، در جستوجوی جاسوس نبود، مراکز اتمی ایران رو مخفیانه منفجر نمی کرد، خسارات مالی پی در پی در بازار سرمایه توسط نفوذی ها بوجود نمیاورد. اگر هم ب ظاهر انعطاف نشان میدهد بخاطر حفظ امپراتوری خود هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس