عربستان: کمک ما به لبنان مشروط به اجرای اصلاحات جدی است

هیئت دولت عربستان اعلام کرد که هرگونه کمک به لبنان چه در زمان حاضر و چه در آینده بستگی به انجام اصلاحات جدی و ملموس دولت این کشور دارد.

به گزارش مشرق، هیئت دولت سعودی پس از پایان جلسه سه شنبه شب خود در بیانیه‌ای عنوان کرد که کمک به لبنان قبل از اقدام دولت این کشور به انجام اصلاحات جدی امکانپذیر نیست.

دولت عربستان در این بیانیه خود ضمن اعلام همبستگی با ملت لبنان تأکید کرد که به دولت فعلی و یا آینده لبنان قبل از اقدام آن به انجام اصلاحات چشمگیر و جدی، هیچ گونه کمکی نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

«امل» لبنان: تنها راه مقابله با اسرائیل، مقاومت و تثبیت قواعد بازدارندگی است

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، در این بیانیه آمده است: با انجام اصلاحات، این اطمینان حاصل می‌شود که کمک‌ها به ذینفعان می‌رسد و از مکانیزم‌هایی که مفسدان را قادر می‌سازد سرنوشت لبنان  را در دست بگیرند، جلوگیری می‌کند.

دیدارهای میشل عون رئیس جمهور لبنان و نجیب میقاتی نخست وزیر مکلف طی روزهای اخیر به‌شکل مستمر ادامه داشته است و طرفین تلاش می‌کنند پرونده تشکیل کابینه تا اواسط آگوست بسته شود.

بیشتر بخوانید:

حزب الله: آمریکا و مزدورانش نمی‌توانند مقاومت را از ملت لبنان بگیرند

هر چند بخشی از موانع پیش‌ِروی سعد حریری اکنون در برابر نجیب میقاتی نیز قرار دارد و شاید مشکلاتی هنگام توزیع پست‌های وزارتی به وجود بیاید، اما آمریکایی‌ها و همپیمانان منطقه‌ای آنها از جمله سعودی‌ها تلاش می‌کنند تا فشار و تحریم‌های بیشتری علیه حزب‌الله اعمال کنند.

آمریکا می‌داند که «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی از متحدان اصلی حزب‌الله به‌شمار می‌روند و این تحریم‌ها باید متوجه آنها نیز بشود.

از سوی دیگر، از زمان آغاز ماموریت «سعد حریری» برای تشکیل کابینه در لبنان در اکتبر ۲۰۲۰ مانع تراشی‌های عربستان در کنار محور غربی-آمریکایی یکی از عواملی بود که پرونده تشکیل دولت لبنان را در سراشیبی سقوط قرار داد.

برخی منابع لبنانی علت سنگ‌اندازی‌های ریاض در روند تشکیل کابینه لبنان به ریاست سعد حریری را به اختلافات شخصی و روابط سرد شده نخست وزیر مکلف لبنان با عربستان از زمان گروگان گرفته شدن وی در ریاض در سال ۲۰۱۷ ارتباط می دهند و معتقدند که سعد دیگر از نظر سعودی‌ها یک مهره سوخته در لبنان محسوب می‌شود.

از همین روی، برخی محافل برجسته لبنانی و سنی نزدیک به مقامات سعودی معتقدند، ریاض همان‌طور که موافق انتخاب «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل به‌عنوان نامزد نخست‌وزیری آینده لبنان نبود، از استعفای او نیز ناراحت نشد و همچنین از نظر سعودی‌ها «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف جدید لبنان تفاوت چندانی با سعد حریری ندارد و بر همین اساس عربستان هنوز موضع ثابتی در خصوص نخست‌وزیری میقاتی اتخاذ نکرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس