کد خبر 1261402
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

گازوئیل مهم ترین سوخت ژنراتورهای دیزلی است. ژنراتور به واسطه موتوری دیزلی، برق تولید می کند.به این صورت که موتور دیزلی، انرژی دمایی حاصل از احتراق دیزلی را به انرژی حرکتی مبدل می کند و انرژی حرکتی، برق تولید می کند.

در هر فرآیند تبدیلی، هدر رفت انرژی وجود دارد. انرژی تبدیلی صرفا قسمتی از کل انرژی آزادشده  به واسطه احتراق است و میزان یا درصد انرژی تبدیل شده، بسته به اثربخشی دمایی ژنراتورهای دیزلی است.

http://file.tesmino.ir/reportage/35490296/image_dbd86af231728c966ef06b18a0c10765cc05667d.png

میزان مصرف دیزل ژنراتور

برای بسیاری از افرادی که قصد خرید ژنراتور برای مصارف شخصی یا تجاری دارند، میزان مصرف سوخت مهم ترین مسئله است. درواقع، مصرف سوخت دیزل ژنراتورها به طور کلی به دو فاکتور بستگی دارد.

1.میزان مصرف سوخت: برند های مختلف دیزل ژنراتور، میزان مصرف متفاوتی دارند. به این ترتیب باید در ابتدا نوع برند و میزان مصرف سوخت اعلام شده آن را مدنظر قرار دهید.

2.میزان بار الکتریسیته: اگر میزان بار بالا باشد، مصرف سوخت هم بالا خواهد بود و برعکس بار پایین تر به معنای مصرف سوخت نسبتا پایین تر است.

معمولا تولید کنندگان دیزل ژنراتور از عبارتG/KW برای مشخص کردن میزان اثر بخشی دمایی استفاده می کنند. معنای این عبارت آن است که یک ژنراتور چقدر مصرف سوخت در یک کیلو وات ساعت دارد. بعد باید گرم عنوان شده را به لیتر تبدیل کنید و با توجه به قیمت سوخت در ایران میزان مصرف سوخت در یک ساعت را مشخص کنید.

شرکت زرآب یکی از بزرگ ترین عرضه کننده های دیزل ژنراتور در ایران است. این شرکت با مجموعه ای متنوع از دیزل ژنراتورها، بنا بر نیاز کاری یا تجاری، بهترین دستگاه را به شما معرفی می کند.

مثال برای تشریح موضوع

پیش از محاسبه، ابتدا اجازه دهید که میزان مصرف یک ژنراتور با تراکم 0.84g/ml،یعنی کیفیت 0.84KG در هر واحد لیتر را محاسبه کنیم.متداول ترین میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتورها         200 گرم در کیلو وات بر ساعت است. یعنی میزان هدر رفت مکانیکی 250KW است، به این ترتیب نتیجه محاسبه به این صورت خواهد بود:

250KW*0.238=59L/h

مصرف سوخت رابطه ای مستقیم با بار الکتریکی دارد. هر چه بار الکتریسیته بالاتر باشد، میزان مصرف سوخت هم بالاتر است و هرچه بار کمتر باشد، به نسبت، مصرف سوخت هم پایین تر است. به طور کلی حدودا برای دیزل ژنراتور 300 KW میزان مصرف سوخت 30 L  در ساعت است. بیشتر مواقع افراد از چنین روش محاسبه ای استفاده نمی کنند، اما اگر ما وضعیت مصرف در هر ساعت را به طور تقریبی بدانیم، می توانیم زمان های استراحت دستگاه را تنظیم کنیم و به این ترتیب مصرف سوختی مقرون به صرفه ای داشته باشیم.

http://file.tesmino.ir/reportage/35490296/image_e3f22db2cceca41ee8c983e9ac5cb4284014ad90.png

ترفندهایی برای کاهش مصرف سوخت

بسیاری از استفاده کنندگان از دیزل ژنراتورها به این مسئله صرفه جویی در سوخت فکر می کنند. اما به عنوان یک اصل کلی عمده دیزل ژنراتور ها مصرف سوختی نزدیک به هم دارند. با این حال برای کاهش در میزان مصرف سوخت و بالا بردن اثر بخشی انرژی می توانید از برخی ترفند ها استفاده کنید. مواردی که در ادامه مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

ارتقا دما و کیفیت آب خنک کننده

دمای پایین از مصرف کامل سوخت جلوگیری می کند، میزان ویسکوزیتی را بالا برده، مقاومت عملیاتی را افزایش داده و در نهایت موجب مصرف سوخت بیشتر می شود. پس لازم است که دمای آب خنک کننده دیزل ژنراتور افزایش یابد.

عدم وجود نشتی

 از این مسئله اطمینان حاصل کنید که تجهیزات و بخش های مختلف ژنراتور نشستی نداشته باشد. لوله های سوخت موتور گاهی دچار ترک می شود یا اینکه درز بندها دچار آسیب می شوند. در این مواقع پیش از استفاده، درز بندها باید پوشانده شوند و لوله ها و شیرها نیز چک شوند.

 فروشندگان معتبر

در هنگام خرید دیزل ژنراتور دقت کنید که به سراغ تولید کنندگان معتبر بروید. کیفیت دستگاه، اصل بودن آن، اعتبار قطعات در میزان مصرف و کارکرد دستگاه ژنراتور تاثیر مستقیم دارد. ژنراتور های جدید با رعایت اصول ساخت و در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی به سطح ارتقا یافته در میزان مصرف انرژی دست یافته اند و نسبت به نمونه های قدیمی تر، از نظر میزان مصرف سوخت در جایگاهی بهتر قرار می گیرند. شرکت زرآب با تجربه ای چند دهه ای در حوزه دیزل ژنراتور، با توجه به نیاز شما، بهترین نمونه های دیزل ژنراتورها را ارائه می دهد.

نگهداری از دستگاه

در انتخاب سوخت دستگاه دقت کنید، ناخالصی ها را فیلتر کنید و فیلتر ها را مرتبا تمیز یا تعویض کنید. وجود ناخالصی در دستگاه به کارکرد پلانجرها و تزریق گرما تاثیر گذار است و این امر در نهایت در تامین سوخت مورد نیاز و کارکرد ضعیف دستگاه تاثیر گذار است و این موارد در نهایت سوخت دستگاه و میزان مصرف سوخت را تحت تاثیر قرار می دهد.

استفاده صحیح از دستگاه

از کار زیاد کشیدن از دستگاه یا آنچه که اصطلاحاoverloading خوانده می شود، اجتناب کنید و اجازه دهید که دیزل ژنراتور روال طبیعی کار خود را دنبال کند. کار زیاد دستگاه به معنای احتراق ناکافی سوخت است که این امر به ایجاد سیاه – دود در دستگاه منتهی می شود. دودزایی مرتب دستگاه میزان مصرف سوخت را بالا برده و عمر قطعات دستگاه را کوتاه می کند.

کنترل دوره ای

دستگاه را مرتبا سرویس کنید و هرگونه نقص یا اشکال جزیی، صدای ناهنجار و یا تنزل کارکرد آن را جدی بگیرید. کارکرد ناقص یا معیوب دستگاه مصرف سوخت آن را بالا می برد.

http://file.tesmino.ir/reportage/35490296/image_e0257ec50ba4ba89de1b82f3012d285dae2d31c7.png

کم مصرف ترین دیزل ژنراتورها

گفتیم که میزان مصرف ژنراتورها، به طور کلی در سطح و رده ای نزدیک به هم قرار دارد. با این حال ژنراتورهای هر نسل، از نظر مصرف سوخت با ژنراتورهای نسل قبل تفاوت هایی را دارا می باشند. درواقع پیشرفت تکنولوژی در زمینه مصرف سوخت هم اثر خود را به جا گذاشته است. در ادامه تعدادی از کم مصرف ترین دیزل ژنراتورهای موجود در بازار را مورد اشاره قرار خواهیم داد:

دیزل ژنراتور کامینز

 دیزل ژنراتور کامینز با توان اسمی 180 kvA و توان اضطراری 200 kvaدر درصد بارهای 0.05 ، 0.75 و 1 به ترتیب میزان مصرف سوخت 20، 30 و 40 لیتر در ساعت را دارا است.

دیزل ژنراتور پرکینز

 این دیزل ژنراتور با توان اسمی 180 kvA و توان اضطراری 200 kvaدر درصد بارهای 0.05 ، 0.75 و 1 به ترتیب میزان مصرف سوخت 20.1، 30.8 و 41.6 لیتر در ساعت را دارا است.

دیزل ژنرتور ولوو

 این دیزل ژنراتور با توان اسمی 180 kvA و توان اضطراری 200 kvaدر درصد بارهای 0.05 ، 0.75 و 1 به ترتیب میزان مصرف سوخت 21، 31 و 41 در ساعت را داراست.

نتیجه گیری

در این مطلب به صورت اجمالی با مسئله مصرف دیزل ژنراتوها آشنا شدیم.اگر قصد خرید دیزل ژنراتور دارید پیش از خرید، بهتر است با کارشناسان شرکت زرآب صحبت کنید. این شرکت با تجربه ای نیم قرنی در حوزه ی عرضه دیزل ژنراتورها، با ارتباط مستقیم با شرکت های مرجع، بهترین نمونه ها را بنا بر نیاز شما عرضه می کند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس