برای افرادی که شاخص توده بدنی بین 25 تا 35 دارند معمولا کاهش وزن آسان است. آن ها می توانند با ترکیبی از رژیم لاغری + ورزش های خاص اقدام به کاهش وزن و لاغری کنند. اما زمانی که BMI یا شاخص توده بدنی افزایش پیدا می کند و به 40 و بالاتر از آن می رسد دیگر ورزش و رژیم لاغری برای کاهش وزن موثر نیستند و بهتر است به فکر جراحی لاغری افتاد. در این مقاله با 2 روش جراحی لاغری کاملا سالم و مدرن آشنا می شوید و متوجه تفاوت آن ها با پیکرتراشی یا لاغری موضعی خواهید شد.

این 2 عمل جراحی مدرن تا 80 درصد اضافه وزن را از بین میبرند

1. عمل جراحی اسلیو معده

تعریف اسلیو معده

اسلیو گاسترکتومی یا جراحی اسلیو معده (Sleeve gastrectomy) یک روش جراحی برای کاهش وزن است. این عمل معمولاً به روش لاپاراسکوپی و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، که شامل وارد کردن تعدادی ابزارهای کوچک و ظریف از طریق چندین برش کوچک به داخل شکم است. در طول عمل لاغری اسلیو معده، حدود 80٪ از حجم معده برداشته و تنها بخش کوچکی که شبیه به یک موز است باقی می ماند.

مکانیزم اثر این عمل لاغری (مدرنترین جراحی لاغری)

کوچک کردن حجم و اندازه معده در طی عمل اسلیو، مقدار غذایی را که می توانید مصرف کنید محدود می کند که این باعث کاهش دریافت کالری ها، افزایش سیری و کاهش اشتها می شود. علاوه بر این، این روش، تغییرات هورمونی مثبتی ایجاد می کند که به کاهش وزن موثر، ایمن و سالم منجر خواهد شد. همین تغییرات هورمونی همچنین به تسکین بیماری های مرتبط با اضافه وزن و چاقی مانند فشار خون بالا یا بیماری قلبی کمک می‌کند.

مزایای جراحی اسلیو معده چیست؟

· از نظر فنی ساده و زمان جراحی آن بسیار کوتاه است

· برای کاهش وزن موثر در بیماران خاص با شرایط پزشکی خطرناک نیز انجام می شود

· به عنوان اولین و ایمن ترین روش جراحی برای بیماران مبتلا به چاقی شدید بسیار مناسب است

· طول دوره نقاهت کوتاه مدتی دارد

· بیش از 80 درصد اضافه وزن در افراد چاق را از بین می برد

معایب عمل اسلیو معده کدامند؟

· یک روش جراحی غیر قابل برگشت است به این معنی که پس از انجام آن دیگر معده مانند سابق نخواهد شد

· ممکن است در برخی بیماران باعث رفلاکس شود

· به نسبت سایر روش های جراحی تاثیر کمی بر روند متابولیسم می گذارد

این 2 عمل جراحی مدرن تا 80 درصد اضافه وزن را از بین میبرند

2. عمل لاغری بای پس معده

بای پس معده که به آن Roux-en-Y  یا (Gastric Bypass) نیز گفته می شود، اکنون بیش از 50 سال است که انجام می شود و به شکل مدرن تری این روزها به روش لاپاراسکوپی صورت میگیرد. این عمل لاغری یکی از رایج ترین جراحی های کاهش وزن بعد از اسلیو است. این عمل حجم معده را کاهش داده و همچنین با دستکاری روده ها همراه است.

عمل جراحی بای پس چگونه انجام داده می شود؟

· در این روش معده از بالا به دو قسمت تقسیم می شود. یک بخش کوچکی از معده مطابق با تصویر زیر به روده متصل می شود. قسمت بزرگ معده نیز بدون اینکه غذایی به آن وارد شود بدون استفاده باقی می ماند و فقط مسئول ترشح هورمون های معده و فرستادن شیره معده به روده است. بعد از جدا شدن دو بخش معده، لبه های آن ها بخیه می شود و هیچ بخشی از آن از بدن خارج نمی شود. آن قسمت از معده که به روده وصل می شود نیز تنها اندازه یک تخم مرغ کوچک است.

· غذای خورده شده ابتدا وارد معده کوچک می شود و پس از آنکه شخص سیر شد بخش زیادی از غذای خورده شده مستقیما بدون هضم وارد روده و از آنجا دفع می شود. تنها بخش کمی از غذا جذب می شود.

· در دراز مدت تکرار همین روند می تواند منجر به کاهش وزن در افراد چاق شود به طوری که نزدیک به 70 درصد از اضافه وزن کاملا از بین می رود.

بای پس چطور به کاهش وزن منجر می شود؟

· عمل لاغری بای پس معده به روش های مختلفی موجب کاهش وزن می‌شود. مثلا مانند روش اسلیو باعث می شود که افراد غذای بسیار کمی بخورند و سریع سیر شوند.

· موجب کاهش کالری دریافتی می شود

· به دلیل اینکه بخشی از روده از مسیر جذب برداشته می شود در نتیجه جذب مواد غذایی نیز کاهش پیدا می کند و فقط به حد کفاف جذب صورت می گیرد.

· انجام جراحی بای پس معده با تأثیر بر هورمون ها و سلامت متابولیک، اغلب منجر به بهبود دیابت بزرگسالان حتی قبل از هرگونه کاهش وزن می شود.

· این عمل همچنین به بیماران مبتلا به ریفلاکس (سوزش سر دل) کمک می کند و اغلب علائم مربوط به آن به سرعت بهبود می یابد.

مزایای عمل لاغری بای پس معده چیست؟

· در دراز مدت منجر به کاهش وزن سالم و بسیار موثر خواهد شد.

· قادر است مشکلات مرتبط با چاقی مخصوصا دیابت را به خوبی درمان کرده و یا منجر به کاهش مصرف دارو در بیماران دیابتی می شود

· عمل جراحی بسیار استاندارد برای افراد با چاقی بسیار شدید است. مثلا افرادی که شاخص توده بدنی بالا 45 دارند این روش برایشان بهتر است.

معایب و عوارض بای پس معده کدامند؟

· انجام آن در مقایسه با عمل لاغری اسلیو معده، از نظر فنی پیچیده تر است

· افراد میبایست تا آخر عم مکمل های ویتامینی و مواد معدنی دریافت کنند

· خطر عوارض آن بیشتر از اسلیو است

· در صورت عدم انتخاب جراح مناسب، امکان انسداد روده وجود دارد

· امکان ابتلاء به سندروم دامپینگ (تهوع، استفراغ، اسهال و ...) وجود دارد

این 2 عمل جراحی مدرن تا 80 درصد اضافه وزن را از بین میبرند

تفاوت جراحی های لاغری با پیکرتراشی و لاغری موضعی چیست؟

جراحی لاغری روش های تضمینی برای کاهش وزن از تمام نقاط بدن در افراد با شاخص توده بدنی بسیار بالا هستند. افرادی که عمل لاغری همچون اسلیو معده انجام می دهند به صورت یکدست لاغر می کنند اما در پیکرتراشی تنها بخش هایی از بدن که چربی اضافی دارد لاغر می شوند به همین دلیل به پیکرتراشی اصطلاح لاغری موضعی گفته می شود.

لاغری موضعی تنها برای آن دسته از افراد که چربی منطقه ای دارند مناسب است. این افراد معمولا شاخص توده بدنی بالایی ندارند و لازم نیست جراحی کنند. لیپوساکشن مشهورترین روش پیکرتراشی بود که البته این روزها به دلیل خطراتی که دارد دیگر توصیه نمی شود. در عوض دستگاه هایی ساخته شده است که با کمک امواج صوتی، سرما، گرما و لیزر به کاهش چربی های ناحیه ای کمک می کنند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس