کد خبر 1265075
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: تورم، که خود را در قالب گران شدن کالاها و خدمات به مردم نشان می دهد، معلول نابسامانی در مدیریت تولید و توزیع و بازار است.

انتظار بحقی است که دولت جدید در چاره جویی خود تسریع کند و ضمنا با کمک قوه قضائیه و مجلس، تدابیر قاطع و فوریتی برای کوتاه کردن دست اخلالگران و دلالان و رانت خواران بیاندیشد. این مهم باید اولویت کار دولتمردان باشد.

در عین حال، مهار تورم، از جنس لامپ برق و تلویزیون و رایانه نیست که روشن یا خاموش کردن آن، معطل فشار دادن یک کلید باشد. علت هایی دارد که باید در میان مدت چاره جویی شوند، تا متعاقب آن، تورم مهار شود.

برخی از سیاسیون و بانیان دولت روحانی، که می دانند با زیر ساخت های تولید و توزیع چه کرده اند، اکنون با تشکیل دولت جدید، مدام با عوام فریبی و ادبیات پوپولیستی می گویند "پس چی شد مهار تورم؟ چرا همچنان قیمت خودرو و لبنیات و موبایل و... افزایشی است؟!".

این فضا سازی در حالی است که برخی محافل در دولت قبل - مثل مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه و کار- در نگاهی خوش بینانه پیش بینی کرده بودند نرخ ۴۱.۲ درصدی تورم اردیبهشت ماه، به ۴۳.۴ درصد در خرداد ماه، و سپس به ۴۴.۵، ۴۵ و ۴۴.۷ درصد در تیر، مرداد و شهریور ماه برسد.

بر همین اساس (و همچنین بر مبنای عملکرد  اقتصادی نا مناسب دولت روحانی در پنج ماهه اول و روند تورمی سه سال اخیر)، برخی کارشناسان نرخ های 45 تا 48 درصد را تا پایان امسال پیش بینی کرده اند.

تورم فعلی، دلایل متعددی دارد که از آن جمله می توان به هفت برابر شدن نقدینگی و جولان آن در بستر سوداگری مخرّب، کسری بودجه شدید دولت (ناترازی دخل و خرج به خاطر  آرزو اندیشی و معطلی دولت پیشین) و تامین آن با روش های تورم زا، زمین خوردن تولید ملی، و رها شدگی نظام توزیع اشاره کرد.

احتمالا بتوان با ساماندهی و نظارت درست بر نظام توزیع، بخشی از تورم موجود را مهار کرد. اما مهار موثر آن، نیازمند تغیرات جدی استدر زمینه:

به حرکت درآوردن چرخ تولید (به ویژه پیشران هایی مثل مسکن و کشاورزی)، اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی و مالی تورم‌ساز، مقابله با اقتصاد زیرزمینی چند صد هزار میلیاردی و فرار مالیاتی حداقل 30 هزار میلیارد تومانی، تسهیل کسب و کار ها، راه اندازی عملیاتی سامانه‌های شفافیت‌ساز، باز پس گیری ده ها هزار میلیارد تومان امتیازات یا تسهیلات به ناروا واگذار شده، و احیای دیپلماسی اقتصادی.

منطقا روند انحراف و پسرفت شتابانی که ظرف هشت سال پدید آمده، دست کم یکی دو سال زمان نیاز دارد تا مهار شود و در مسیر اصلاح و پیشرفت قرار گیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • RO ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    15 6
    تورم عربستان هم به زیر یک درصد رسید.
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      4 6
      چون اونجا انتخابات نیست تا مردمشون بخاطر کنسرت و امثالش رای بدن
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    16 10
    ان شالله درست میشه. صبور باید بود و البته اخلالگران رو باید شناسایی و تنبیه کرد
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    18 15
    دیگه الان که اومدین روی کار تمام شعارها فراموش میشه.
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      10 3
      شما چطور؟ شعارهای دوستانتان را فراموش نکردید؟! به بنظرت چند درصد آن شعارها به واقعیت پیوست و چند درصد دروغ بود؟! فعلا زمان پاسخگوئی شماست لطفا آدرس غلط ندهید! بگویید چرا و به چه دلیل به روحانی و آمریکا اعتماد کردید؟! چرا و به چه دلیل؟
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      1 2
      نگفته بود که سریع حل میکنه
  • سارعوا IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    7 1
    به طرز عجیبی شاهد گرانی فوق العاده ای هستیم آقا جان دستهایی که در پی فشار بیشتر بر مردم هستند رو قطع کنید هندوانه ، پیاز ، گوجه ، کاهو ... هویج هم که قبلا ...
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    3 3
    گند 8 ساله دولت تخریب که با یکهفته نمی شود اصلاح کرد.
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      0 0
      دقیقا تا کی تقصیر صبحیاس؟
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    3 2
    خرابکاری یک بچه رو بخوای بشوری کلی زمان میبره دیگه چه برسه به گندکاری ف... به سرتا پای کشور!
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    4 0
    در اینکه رئیسی زمان نیاز داره برای درست کردن امور شکی نیست ولی تعلل بیش از حد هم جایز نیست وگرنه ورق روی دیگرشو نشون میده
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    5 0
    کدام مهار اقتصاد پوکیده وهرکه برای خودش هست تا چند نفر اعدام نشود فی الفور درست نمیشه
  • احمد IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    هر چند دولت قبل ویرانه تحویل دولت جدید داده است اما با توجه به یک دست شدن دولت، مجلس و قوه قضائیه، انتظار می رود هر چه سریعتر از افزایش قیمت ها ممانعت بعمل آید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس