واکسن

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: شایعات پیرامون واکسن سینوفارم موضوع بیشتر سیاسی بوده و بیشتر مسائل بیش از آنکه از یک واقعیت اجتماعی یا علمی باشد، سیاسی است.

به گزارش مشرق، گفت‌وگویی با مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین انجام داده‌ایم که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

صحبت کردن در مورد واکسن نیاز به تخصص دارد

- درباره اخبار منتشر شده پیرامون واکسن سینوفارم و تفاوت نوع ووهانی و پکنی آن باید بگویم صحبت کردن در مورد واکسن نیاز به تخصص دارد و مشخص نیست منبع این اخبار کجا است.

- یک کمپانی می‌تواند یک واکسن را در شهرهای مختلف یک کشور بسازد؛ مثلا آسترازانکا در نقاط مختلف جهان ساخته می‌شود، فایزر و مدرنا هم به همین شکل هستند.

- من اطلاعات دقیقی ندارم که شرکت سینوفارم در شهرهای دیگر هم تولید دارد یا نه، ولی وقتی یک شرکت تولیدکننده واکسن در عرض کمتر از یک سال حدود ۳ میلیارد دز واکسن ساخته است، طبیعتا کار یک خط تولید و یک کارخانه نیست.

عمده واکسیناسیون در چین توسط سینوفارم است/ کشورهای حاشیه خلیج فارس از سینوفارم استفاده می‌کنند

- در خود چین از همین واکسن استفاده می‌کنند، عمده واکسیناسیون در چین توسط سینوفارم یا ساینومک که مدل دیگری از واکسن‌های سینوفارم است.

- واکسن چینی که WHO یعنی سازمان جهانی بهداشت آن را تایید کرده، همین سینوفارم است. همه کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس هم از همین واکسن استفاده می‌کنند و خیلی زودتر از آن که به ایران وارد شود به این کشورها رفته است.

- به قاعده امکان ندارد که این واکسن در خطوط مختلف تولید کیفیت متفاوتی داشته باشد، مانند بقیه داروها یا کالاهایی که تحت یک نام در خطوط مختلف تولید ساخته می‌شود.

عمده واکسن‌ها از پکن بارگیری شدند

- تا جایی هم که من اطلاع دارم بخش زیادی از واکسنی که تا امروز از چین وارد کشور شده که کمی بیشتر از ۲۰ میلیون دز است، از شهر پکن بارگیری شده است و مراجع مورد اطمینان در وزارت خارجه نیز در این مورد اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

- دوستان ما در وزارت خارجه و همچنین سفارت ایران در چین با وجود اختلاف ساعت بین ایران و چین به صورت ۲۴ ساعته تلاش می‌کنند که مقدار بیشتری واکسن را به دست مردم برسانند.

مهم تامین واکسن است

- مهم تامین واکسن است، در چین تا امروز ۲ میلیارد دز واکسن کرونا توزیع و تزریق شده و حدود ۱ میلیارد دز هم صادر شده است.

- از این ۱ میلیارد دز تا امروز موفق شده‌ایم که بیش از ۲۰ میلیون دز واکسن کرونا بگیریم، البته امیدواریم که این رقم تا ۴۰ میلیون دز که مذاکرات آن در جریان است تا ماه آینده در ایران به دست ما برسد و به مردم تزریق شود.

سینوفارم یکی از ۴ واکسن تأیید شده بین‌المللی است

- واکسن سینوفارم یکی از ۴ واکسن تایید شده بین‌المللی است؛ تنها فایزر، مدرنا، آسترزنکا و سینوفارم توسط WHO تایید شده‌اند.

- اینکه از همان یک واکسن تاییدشده بین‌المللی هم مردم را دلسرد یا وحشت‌زده کنیم، چیزی به جز ایجاد وحشت عمومی و کمک به کسانی که در چند جبهه با واردات یا حتی تزریق واکسن مخالف هستند، نیست.

شایعات در مورد سینوفارم سیاسی است/ فضای رسانه‌ای را به چند کانال لندن‌نشین باخته‌ایم

 - بخشی از این واکنش‌های منفی درمورد مسائل مربوط به چین به این موضوع برمی‌گردد که رسانه‌های رسمی در کشور ما مرجعیت خود را از دست داده‌اند و یک نوع بی‌اعتمادی عمومی نسبت به اخبار منتشر شده در رسانه‌های عمومی وجود دارد.

- متاسفانه ما فضای رسانه‌ای را به چند کانال لندن‌نشین باخته‌ایم، آنها تبدیل به مرجع خبر شده‌اند. قاعدتا آنها دلشان برای مردم نمی‌سوزد و به دلایل سیاسی با هرچیزی که منفعت عمومی مردم در آن باشد، مخالفت می‌کنند و در نتیجه همین شایعات در کشور بپیچد.

- موضوع بیشتر این مسائل بیش از آنکه از یک واقعیت اجتماعی یا علمی باشد، سیاسی است. در مورد شایعات پیرامون واکسن سینوفارم هم موضوع بیشتر سیاسی است.

- تلویزیون‌های لندنی تا یک ماه و نیم پیش که سرعت واکسیناسیون بسیار کم بود، مدام می‌گفتند چرا واکسن به دست مردم نمی‌رسد؟ حالا که سرعت نسبت به آن زمان بیشتر شده نسبت به نوع واکسن فرافکنی می‌کنند.

- اینها بیشتر در جهت ایجاد تشویش است تا از این آب گل‌آلود ماهی سیاسی خود را بگیرند. وگرنه واکسن سینوفارم که به کشور ما وارد می‌شود توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس