بحران کرونا در اسرائیل

اسرائیل که تبلیغات گسترده‌ای از واکسیناسیون سراسری و مهار کرونا می‌کرد، در حال حاضر یکی از بالاترین میزان ابتلا به این بیماری در جهان را دارد که همین مسئله اثربخشی واکسن‌ها را زیر سؤال برده است.

سرویس جهان مشرق - روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به وضعیت بحرانی کرونایی در رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: بهار گذشته، کارزار سریع واکسیناسیون اسرائیل مورد توجه قرار گرفت و تعداد مبتلایان به ویروس کرونا کاهش یافت. اما با اینکه اسرائیل یک چشم‌انداز امیدوارکننده برای پشت سر گذاشتن این بیماری همه‌گیر را ارائه کرد، اما دیگر این‌طور نیست.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


گزارش نیویورک‌تایمز از فاجعه کرونا در سرزمین‌های اشغالی/ سایه سنگین کرونا بر اسرائیل با وجود واکسیناسیون سراسری با فایزر و مدرنا / اسرائیل در وضعیت فوق بحرانی کرونایی قرار دارد

تصویر ۱. یک بخش ایزوله مخصوص بیماران کرونایی در صفد، اسرائیل. تعداد مبتلایان در دو هفته گذشته بیش از دو برابر شده است

اسرائیل یکی از آلوده‌ترین مناطق در نمودارهای بین‌المللی

این نشریه آمریکایی می‌نویسد: وضعیت موج چهارم کرونا به سرعت در حال نزدیک شدن به بدترین روزهای این بیماری همه‌گیر در زمستان گذشته در اسرائیل است. نرخ روزانه مبتلایان جدید تأییدشده در دو هفته گذشته بیش از دو برابر شده است که اسرائیل را به یکی از آلوده‌ترین مناطق در نمودارهای بین‌المللی تبدیل کرده است.

محدودیت‌ها برای تجمعات و مراکز تجاری و تفریحی در این هفته دوباره برقرار شدند و دولت قصد دارد دوباره کل کشور را قرنطینه کند.

پروفسور سلمان زارکا، رئیس کارگروه مقابله با ویروس کرونا اسرائیل، به یکی از کمیسیون‌های کنست گفت: "من معتقدم که ما در شرایط جنگی به سر می‌بریم. "

نیویورک‌تایمز ادامه داد: محققان هنوز در حال بررسی این هستند که چگونه مقابله اسرائیل با بیماری همه‌گیر از یک الگوی درخشان به یک درس عبرت تبدیل شده است، و چگونه این تغییر شرایط یک آزمون حیاتی برای نفتالی بنت نخست‌وزیر جدید اسرائیل به وجود آورده است، که ادعای رهبری خود را به واسطه شعار "چگونه یک بیماری همه‌گیر را شکست دهیم" مطرح کرده بود.

میزان بالای ابتلا در بین دریافت‌کنندگان واکسن

اما برخی از متخصصان نگران این هستند که میزان بالای ابتلا در بین دریافت‌کنندگان اولیه واکسن ممکن است نشان‌دهنده کاهش اثربخشی این واکسن‌ها در طول زمان باشد، یافته‌ای که باعث شد ایالات متحده در روز چهارشنبه تصمیم بگیرد از ماه آینده شهروندان آمریکایی را با دز تقویتی واکسینه کند.

گزارش نیویورک‌تایمز از فاجعه کرونا در سرزمین‌های اشغالی/ سایه سنگین کرونا بر اسرائیل با وجود واکسیناسیون سراسری با فایزر و مدرنا / اسرائیل در وضعیت فوق بحرانی کرونایی قرار دارد

تصویر ۲. انتظار برای دریافت دز سوم واکسن در اورشلیم. پیش از این بیش از یک میلیون اسرائیلی دز تقویتی را دریافت کرده‌اند

بر اساس این گزارش، این واکسن ممکن است در جلوگیری از ابتلا به نوع بسیار مسری دلتا، که اکنون سویه اصلی ویروس کرونا در اسرائیل است، تأثیر کمتری داشته باشد. و اولین کسانی که واکسینه می‌شوند، گروهی از افراد مسن هستند که ممکن است سیستم دفاعی بدن آن‌ها ضعیف‌تر از سایرین باشد.

پروفسور ران بالیسر، رئیس یک هیئت تخصصی که در زمینه مقابله با ویروس کرونا به دولت اسرائیل مشاوره می‌دهد، گفت: "همه در حال تلاش بودند تا خاطره یک سال و نیم بسیار دشوار را پشت سر بگذارند. "

او گفت: "در آن زمان، الگوی بسیاری از مردم این بود که اسرائیل بیشترین تعداد افراد واکسینه‌شده در جهان را داراست، اینکه افراد واکسینه‌شده به ندرت بیمار می‌شوند و در صورتی که به کرونا مبتلا شوند حال آن‌ها وخیم نمی‌شود و اساساً با انجام چند اقدام احتیاطی، جمعیت در حال کسب مصونیت سراسری بود. مشکل این بود که آنچه در مورد ویروس اصلی صدق می‌کرد "لزوماً برای انواع جدید که مردم نسبت به آن‌ها مصونیت کمتری داشتند صادق نبود. "

اکثریت جمعیت مسن دو دز واکسن فایزر تزریق کرده بودند

در ادامه این گزارش آمده است: اکثریت قریب به اتفاق جمعیت مسن اسرائیل تا پایان ماه فوریه دو دز واکسن فایزر را دریافت کرده بودند و اکنون حدود ۷۸ درصد از جمعیت ۱۲ سال به بالا به طور کامل واکسینه شده‌اند.

همچنان اعتقاد بر این است که واکسن به جلوگیری از وخیم شدن حال افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند کمک می‌کند، هرچند برخی از داده‌های منتشرشده توسط اسرائیل نشان می‌دهند که همچنان احتمال افزایش خطر ابتلای کسانی که واکسن اولیه را دریافت کرده‌اند به نوع شدید این بیماری وجود دارد. همزمان با افزایش تعداد مبتلایان در اسرائیل، تعداد فوتی‌ها در ماه گذشته نیز بیشتر شده است.

گزارش نیویورک‌تایمز از فاجعه کرونا در سرزمین‌های اشغالی/ سایه سنگین کرونا بر اسرائیل با وجود واکسیناسیون سراسری با فایزر و مدرنا / اسرائیل در وضعیت فوق بحرانی کرونایی قرار دارد

تصویر ۳. نفتالی بنت، نخست‌وزیر، ماه گذشته در بیت‌المقدس. او واکنش فوری و مناسبی نسبت به شیوع مجدد کرونا نشان نداد. او طرفدار رویکرد انجام کسب‌وکارها با تمام ظرفیت حین کنار آمدن با ویروس کرونا است

سویه دلتا تمام اسرائیل را فرا گرفته است

سویه دلتا تمام اسرائیل را فرا گرفته است و به نوع اصلی کرونا در این کشور تبدیل شده است. پروفسور بالیسر در ماه مه هشدار داده بود که با وجود موفقیت اولیه، همه‌گیری در اسرائیل به پایان نرسیده است. خطر مداوم شیوع انواع مختلفی از ویروس وجود داشت که ممکن بود نسبت به واکسن مقاوم باشند. و دانشمندان اسرائیلی در بین افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند شاهد کاهش مصونیت به ویژه در میان افراد مسن‌تر بوده‌اند که ابتدا واکسینه شده‌اند.

اطلاعات منتشرشده توسط وزارت بهداشت اسرائیل در اواخر ماه ژوئیه نشان داد که واکسن فایزر در جلوگیری از ابتلا به ویروس در ماه ژوئن و ژوئیه فقط ۳۹ درصد مؤثر بوده است، در حالی که این میزان از ژانویه تا اوایل آوریل ۹۵ درصد بوده است. با این حال در هر دو دوره، این واکسن در پیشگیری از ابتلا به نوع شدید کرونا بیش از ۹۰ درصد مؤثر بوده است.

متخصصان هشدار می‌دهند که این ارزیابی‌های اولیه به طور علمی اثبات نشده‌اند: تعداد کم افراد مورد مطالعه، سیاست‌های تست‌گیری اسرائیل و مجموعه‌ای از موارد دیگر ممکن است منجر به تحریف نتایج شده باشند.

با فرا رسیدن تابستان تعداد مبتلایان افزایش یافت. مدرسه‌ها تعطیل بودند، خانواده‌ها هتل‌های محلی را پر کردند و روزانه حدود ۴۰ هزار نفر با هواپیما به خارج از کشور می‌رفتند، حتی در حالی که کرونا دلتا در سراسر جهان پخش شده بود. پس از چندین روز بدون مرگ ناشی از کرونا در ماه ژوئن، در ماه جاری حداقل ۲۳۰ اسرائیلی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش نیویورک‌تایمز از فاجعه کرونا در سرزمین‌های اشغالی/ سایه سنگین کرونا بر اسرائیل با وجود واکسیناسیون سراسری با فایزر و مدرنا / اسرائیل در وضعیت فوق بحرانی کرونایی قرار دارد

تصویر ۴. اسرائیلی‌ها و گردشگران واکسینه‌شده که در ماه مه وارد فرودگاه تل‌آویو شدند. هنگامی که تعداد مبتلایان در بهار کمتر شد، اسرائیل محدودیت‌های مسافرتی را کاهش داد

کانون‌های آلودگی در مناطق با میزان بالای افراد واکسینه‌شده قرار دارد

بر خلاف کانون‌های آلودگی قبلی که در جوامع فوق ارتدوکس شلوغ و کمتر واکسینه‌شده اسرائیل بودند، این بار مراکز آلودگی در مناطق حومه شهری با میزان بالای افراد واکسینه‌شده قرار داشتند. برخی از متخصصان دولت جدید را به عدم واکنش فوری و مناسب نسبت به شیوع مجدد کرونا متهم کردند.

شیوع مجدد کرونا در اسرائیل با مراسم سوگند دولت نفتالی بنت در اواسط ماه ژوئن مصادف شد. بعد از سه قرنطینه در اسرائیل، بنت با رویکرد جدیدی رهبری اسرائیل را بر عهده گرفت و اعلام کرد که مردم باید با ویروس کرونا کنار بیایند و کسب‌وکارها را با تمام ظرفیت پیش ببرند.

قانون ماسک زدن اجباری در اماکن سرپوشیده از ۲۵ ژوئن دوباره برقرار شد، اما افراد زیادی از آن پیروی نمی‌کردند. متخصصان درمانی خواستار اقدامات سخت‌گیرانه‌تری از جمله جلوگیری از برگزاری تجمعات شدند. هیئت مشاوره دولت دو بار -یک بار در ماه ژوئیه و بار دیگر در ماه اوت- خواستار استفاده مجدد از سیستم گذرنامه سبز الکترونیکی شد.

پروفسور نداو داویدویچ، متخصص بهداشت عمومی و عضو هیئت مشاوره، گفت: "تنها در دو هفته گذشته حس فوریت برای انجام اقدامات مؤثر بازگشت. کارهایی که اکنون انجام می‌دهیم را باید در ماه ژوئیه انجام می‌دادیم. "

مقامات نگران بی‌توجهی مردم به خطرات هستند

اما پس از خوشحالی زودرس در بهار، خستگی ناشی از دست‌وپنجه نرم کردن با کرونا باعث شد رعایت مجدد پروتکل‌های مقابله با ویروس برای مردم دشوارتر شود.

پروفسور گالیا رهاو، رئیس واحد بیماری‌های عفونی مرکز درمانی شبا در نزدیکی تل‌آویو، گفت: "مسئله برقراری نظم و رعایت قوانین است. مردم از ماسک زدن خسته شده‌اند. آن‌ها می‌خواهند زندگی کنند. "

مقامات نگران هستند که بسیاری از اسرائیلی‌ها هنوز نسبت به این خطر فزاینده بی‌توجهی می‌کنند.

تومر لوتان، مدیرکل وزارت امنیت عمومی، که مسئول اجرای قوانین است، گفت: "مردم اسرائیل هنوز درک نکرده‌اند که ما در موج چهارم کرونا به سر می‌بریم. آن‌ها با اعتقاد بر اینکه واکسینه شده‌اند احساس می‌کنند شرایط عادی شده است. سخت است که به همه مردم بفهمانیم ما در یک فاجعه به سر می‌بریم. "

گزارش نیویورک‌تایمز از فاجعه کرونا در سرزمین‌های اشغالی/ سایه سنگین کرونا بر اسرائیل با وجود واکسیناسیون سراسری با فایزر و مدرنا / اسرائیل در وضعیت فوق بحرانی کرونایی قرار دارد

تصویر ۵. یک متخصص گفت: مردم از ماسک زدن خسته شده‌اند، آن‌ها می‌خواهند زندگی کنند

اسرائیل همچنان به دزهای تقویتی امیدوار است

نیویورک‌تایمز در پایان گزارش خود آورده است: اسرائیل در حال حاضر همچنان به دزهای تقویتی امیدوار است. با شروع واکسیناسیون برای افراد ۶۰ سال به بالا و سپس افراد ۵۰ سال به بالا، بیش از یک میلیون شهروند در این ماه دز سوم را دریافت کرده‌اند.

یک بحث جهانی در مورد دزهای تقویتی وجود دارد. دولت بایدن هفته گذشته اعلام کرد آمریکایی‌هایی که واکسن‌های فایزر و مدرنا را دریافت کرده‌اند، ۸ ماه پس از تزریق دز دوم می‌توانند دز تقویتی خود را دریافت کنند.

پروفسور داویدویچ، متخصص بهداشت عمومی اسرائیل، دز سوم را دریافت کرده است. اما او در حال حاضر معتقد است که یک استراتژی چندلایه، از جمله ماسک زدن و تدابیری برای تقویت نظام مراقبت‌های بهداشتی ضرورت دارد. وی گفت: "واکسیناسیون قرار بود تمام مشکلات را حل کند. اما حالا می‌دانیم که واکسن‌ها کافی نیستند. "

گزارش نیویورک‌تایمز از فاجعه کرونا در سرزمین‌های اشغالی/ سایه سنگین کرونا بر اسرائیل با وجود واکسیناسیون سراسری با فایزر و مدرنا / اسرائیل در وضعیت فوق بحرانی کرونایی قرار دارد

بالاترین آمار ابتلای روزانه به کرونا

لازم به ذکر است بر اساس اعلامیه‌های رسمی شمار مبتلایان به کرونا در اسرائیل با ثبت ۱۰ هزار و ۹۴۷ مورد جدید به بیش از ۱ میلیون و ۶۶ هزار نفر رسید که این رقم بالاترین میزان ابتلای روزانه از ابتدای شیوع ویروس تاکنون محسوب می‌شود.

وزارت بهداشت اسرائیل روز سه‌شنبه با انتشار آمار مربوط به شیوع کرونا اعلام کرد: ۱۰ هزار و ۹۴۷ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و بدین ترتیب شمار مبتلایان به ۱ میلیون و ۶۶ هزار نفر رسید. هم‌اکنون بیش از ۸۳ هزار بیمار کرونایی در اسرائیل تحت درمان قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    17 16
    برای همون الکی شایعه میسازن تو کانالها علیه واکسنها بومی کشورها تا واکسن خودشونو فروش برسونن. ایمنی فایزر و مدرنا هم همون 50 الی 70 درصد بیشتر نیست. پس فرقی نداره.
    • شاکی IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      6 0
      متاسفانه تعدادی از این پیام ها و اظهار نظرات فقط دشمن شاد کن هستن . ای کاش هم دلی و همکاری و اتحاد و وحدت بیشتری در مقابل القاعات دشمنان این مردم و کشور داشته باشیم
    • رشید IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      3 5
      ابتلا مهم نیست مرگ مهمه که اونم کم میمیرن هر چی کنید به واکسن های داخلی اعتمادی نیست چه مافیایی قدرتمندی هست مافیای دارو که براش خبر مینویسن و یه عده چطور طرفداری میکنند
    • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      2 2
      طبق نظریه کارشناسان نشریه نچرال انگلیسی واکسن کو برکت ایران نتایج مثبتی از جلوگیری دوباره افراد به کرونا ویروس را بدست اورده است
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    12 31
    ما که از اول گفتیم واکسن زده ها بیشتر مبتلا می سوند و بیشتر هم مرگ و میر دارند من هم دوستانم و فامیلهایم واکسن زدند و گرفتار شدند کار با دوز سوم هم پایان نمی یابد بلکه دوز چهارم پنجم ششم و همین طور تا .....
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      6 7
      لطفا ساکت باش. انقدر جغد بدخواه نباش . بد میییییییییییییییییییییبینی هاااااااا . نیت بد برای مردم نکن !
    • NL ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      6 11
      چرا ساکت باشه؟ همه دنیا مثل همین نیویورک تایمز هم گفته بیشتر مبتلاها دوز دومشون رو هم زده بودن
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      2 0
      از همون اول اشتباه زیادی کردین
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      3 2
      دقیقا برعکسه،۹۸ درصد فوتی ها واکسن نزده ها هستن
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      1 1
      ما که از اول گفتیم واکسن زده ها بیشتر مبتلا می سوند و بیشتر هم مرگ و میر دارند / جواب / تو حق داری واکسن نزنی . مثل عمل جراحی . حاضر نیستی ریسک انرا بپذیری . قبول حق انتخاب داری . اما باید خودت را قرنطینه کنی . و به مهمانی نروی و مرتب تست بگیری . حق انتخاب تو نباید باعث خسارت برای دیگران شود . در کشورهای غربی خیلی ها هستند مخالف واکسن هستند حتی واکسنهای دیگر را هم نمی زنند . الان در امریکا بیش از صد میلیون واکسن نزدند ولی حق نداری دیگران را از واکسن بترسانی . بله واکسن ریسک دارد . مثل بقیه داروها . امسال رانیتیدین ممنوع شد این در حالی است که ما بیست سال مصرف می کردیم . ما نمی توانیم بخاطر ریسک دارو دارو نخوریم . دوست من منطقی باش . افکارت را برای خودت نگه دار . ادمها با هم فرق می کنند بعضی ها قوی هستند و اصلا نیاز شخصی به واکسن ندارند بعضی ضعیف هستند . مراعات همه را بکن . نظر الکی نده . به فکر پیامد نظراتت باش.ممنون
  • حسین DE ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    15 13
    اسراییل یک دهم ایران جمعیت داره و یکم داوزدهم ایران کشته میده . این درحالیه که اسراییل بیش از ۷۰ درصد جمعیتش واکسینه شدن اونهم از نوع فایزر که بعضیها کشته مردشن
    • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      3 1
      چطوری حساب کردی؟ اینجا نوشه 230 نفر در ماه ! میشه روزی حدود 8 نفر . ما روزی 600 نفر بذاریم میشه 75 برابر نه 12 برابر
  • ابن الأهواز IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    15 8
    این صهیونیست‌ها باید برن تاریخ رو بخونن، زمانی که اعراب کنعانی پنج هزار سال پیش تمدن فینیقی رو ساخته بودن حتی حضرت ابراهیم که ادعا میکنن جدشون از طرف فرزندش اسحاق هستن هنوز متولد نشده بود، تازه هشتاد ساله که صهیونیست‌ها کل فلسطین رو زیر و رو کردن ولی هیچ اثری از تمدن یهودا و مملکت اسرائیل قدیم پیدا نکردن و حتی از نظر علم ژنتیک هم هیچ ربطی به تبار سامی و حضرت ابراهیم ندارن، این صهیونی های نجس و بربری جاشون وسط دریاست نه در خاک مقدس فلسطین
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      7 2
      صرف نظر از اقدامات وحشیانه اسراییل ، کتمان حقایق تاریخی خنده داره ضمن اینکه قرآن هم تاییدکننده حضور یهودی ها در اورشلیم هست. اما در مورد واکسن از اول هم گفته می شد که ایمنی زایی واکسن کرونا همیشگی نیست و مثل واکسن آنفولانزا باید تکرار بشه. در ضمن روز سیاه اونها با ما فرق میکنه،اگر ۳۰ نفر در اسرائیل بمیره همشون عزا می گیرن ولی ما در حالی که طبق امار رسمی ۷۰۰ کشته میدیم به مسافرت و برگزاری مراسم محرم و دورهمی و ... ادامه میدیم.
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      2 6
      درود گرامی : جهودهای اسرائیل استاد تاریخ سازی و جعل و تحریف تاریخ هستند، جریانات و گروه های تجزیه طلب ایرانستیز که امروز در فضای مجازی خودنمایی می‌کنند همچون پانترکیسم پانعربیسم پانکردیسم و... جهودهای اسرائیل براشون نقشه تخیلی جغرافیایی و تاریخ های چند میلیون ساله برای این گروه ها ساختند، حالا شما تصور کنید جهودها برای خودشون نمیتونن جعل تاریخ و تاریخ سازی دروغین کنند ! کتب جهودها رو مطالعه بفرمایید متوجه عرض بنده خواهید شد استاد داستان‌های تخیلی هستند از گزواز با قالیچه تا زندگی در اعماق اقیانوس ها رو در گردنده شون دارند که اینجا جاشگی مطرح کردنش نیست ....
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 7
      درود گرامی : جهودهای اسرائیل استاد تاریخ سازی و جعل و تحریف تاریخ هستند، جریانات و گروه های تجزیه طلب ایرانستیز که امروز در فضای مجازی خودنمایی می‌کنند همچون پانترکیسم پانعربیسم پانکردیسم و... جهودهای اسرائیل براشون نقشه تخیلی جغرافیایی و تاریخ های چند میلیون ساله برای این گروه ها ساختند، حالا شما تصور کنید جهودها برای خودشون نمیتونن جعل تاریخ و تاریخ سازی دروغین کنند ! کتب جهودها رو مطالعه بفرمایید متوجه عرض بنده خواهید شد استاد داستان‌های تخیلی هستند از پرواز با قالیچه تا زندگی در اعماق اقیانوس ها رو در پرونده شون دارند که اینجا جاشگی مطرح کردنش نیست ....
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 0
      دوست عزیز ۱۹:۵۱_ من کی گفتم گریپ فروت میوه حساب میشه!!؟ کجای حرف من با یهودیان بود!؟؟ عزیز دلم از دید ما صهیونی ها با یهودیان فرق میکنن، من نگفتم یهودیان در قدس نبودند ولی در اونجا مملکت و یا تمدنی نداشتن، چون بجز در کتاب های دینی خودشان، هیچ آثار و باستانی از اون وجود نداره، یهودیان از قدیم در تمام کشورهای عربی بودن از یمن بگیر تا عراق و اونا عموزاده های ما هستن مثل عزیزان مندائی و آشوری و بهشون احترام خاصی قائل هستیم ولی مشکل ما با صهیونیست های بی هویت هستش که اجدادشون مثل خیلی از اروپایی ها یه مشت وحشی های برهنه و غارنشینی بودن که بوی تعفنشون کل طبیعت اطرافشون رو به گند کشیده بود. انگلیسی‌ها هم اوردنشون خاورمیانه و این منطقه رو هم به گند کشیدن
    • IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      2 3
      اشغالگرترین قوم تاریخ عرب ها بودند که از یمن بلند شدند و از میانرودان تا شمال آفریقا را اشغال کردند و زبان مردمشان را برانداختند. همین بلا را می خواستند سر ایران بیاورند که زورشان به فرهنگ ایرانی نرسید.
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    5 5
    خود اسرائیلی ها کرونا رو بوجود آوردن اما اینبار نتونستن کنترل کنن
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      8 2
      دیگه عالم و آدم میدونه چین تو آزمایشگاه ووهان کرونا رو تولید کرده که تو جنگ اقتصادی از ترامپ و آمریکا شکست نخوره. فقط دولت چین قبول نمیکنه منشاء آزمایشگاهی بوده و معتقده منشاء از بازار غذاهای دریایی ووهان بوده که مجبور به جبران خسارت از تمام مردم دنیا نباشه . شما یک نگاه به آمار چین بنداز که با بیشترین جمعیت در جهان پایین ترین امار کرونا رو داره . خودشون زهر رو درست کردن و خودشون هم پادزهر رو رو در اختیار دارند. البته این پادزهر رو در اختیار هیچ کشوری تا حالا قرار ندادند و کتمان می کنند. در هر صورت خود چینی ها قبول دارن کرونا از چین بوده
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 2
      دیگه عالم و آدم میدونه چین تو آزمایشگاه ووهان کرونا رو تولید کرده که تو جنگ اقتصادی از ترامپ و آمریکا شکست نخوره. فقط دولت چین قبول نمیکنه منشاء آزمایشگاهی بوده و معتقده منشاء از بازار غذاهای دریایی ووهان بوده که مجبور به جبران خسارت از تمام مردم دنیا نباشه . شما یک نگاه به آمار چین بنداز که با بیشترین جمعیت در جهان پایین ترین امار کرونا رو داره . خودشون زهر رو درست کردن و خودشون هم پادزهر رو رو در اختیار دارند. البته این پادزهر رو در اختیار هیچ کشوری تا حالا قرار ندادند و کتمان می کنند. در هر صورت خود چینی ها قبول دارن کرونا از چین بوده
    • افشین IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      2 2
      خیر.چون شما اینو.میگی که نمیشه عالم و آدم. اولا چین در جنگ اقتصادی مشکلی نداره چون فقط،یک قلم نهصد میلیارد دلار اوراق قرضه بانکهای آمریکا رو داره و نقدينگيش،بسیار بالا هست و همچنین توليدش. ضمنا اعلام شد این ویروس،قبل از چین در فرانسه هم بوده ولی شناساييش غلط بوده و فکر کردن آنفولانزا هست. همینکه بیماری از چین شروع شده بیشتر باید شک کرد که کی ویروس رو از اونجا شروع به صادرات کرده. اینجور جنایتها فقط در حد و اندازه صهیونیستها و انجليستها هست. بهداشت جهانی هم تایید نکرد که این حرف شما درست هست هر چند که بهداشت جهانی با وزارت بهداشت آمریکا فرقی نداره.
  • حامد IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    5 6
    انشاالله نسلشون منقرض بشه با عمین کرونا
  • ابوالفضل IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 6
    اینو کی گفته اونوقت سندش کو
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      4 3
      خیلی تعطیلی
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    8 2
    صدبار گفتن واکسن از ابتلا جلوگیری نمیکنه از ابتلای شدید وبستری و مرگ جلوگیری میکنه.الان چین خودش دز سوم واکسیناسیون کادر درمان رو با فایزر داره انجام میده. خواهشا چاپ کنید
    • NL ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      1 7
      اکثر مرگ و میرها به دلیل همین دوز دوم و سوم واکسن بوده. از چی میخای دفاع کنی مثلا؟ سودشو مافیای دارو و واکسن داره میبره چیش به شما میرسه؟
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      5 3
      گفتی سودشو مافیای دارو و واکسن داره میبره ؟؟!! آخه کدوم سود؟؟ دولت ایران هزینه میکنه واکسن میخره ، مجانی و رایگان در اختیار شهروندهایی مثل من و تو قرار میده. این وسط شما داری از کدوم سود صحبت میکنی ؟؟
    • NL ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 3
      یکم اخبار را دنبال کنید. خود جهان پور میگه که بخش خصوصی به دنبال واردات واکسن با قیمت چندبرابر ارزش واقعی به ایران بود. بله پولش رو دولت میده اما بیت الماله. مافیای دارو دنبال سود و ثروت اندوزیه خودشه. به فکر جون مردم نیست. این از جهل و بی خبری ماست که فکر میکنیم این وسط کسی سود نمیکنه. تو اینترنت اخبارش رو جستجو کن میفهمی. اینقدر ساده نباشید
  • دکتر یوسف اویسی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    8 1
    کرونا دارو و واکسن موثر ندارد. از ابان دنیا شاهد فاجعه کرونا خواهد شد.
    • محمد IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      6 1
      نه ان شاء الله چنین نخواهد شد؛ البته باید به یک حقیقت توجه کرد و آن اینکه این بیماری فعلا مانند یک رودخانه خروشان است و واکسن زدن مثل شنا کردن بر خلاف جریان رود خروشان؛ پس باید اجازه داد تا کار خودش را بکند و احتمالا با همین نوع « دلتا » تا حدود زیادی پرونده اش بسته می شود.
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 1
    سلام بحران های بزرگی که صهیونیستها بر جامعه یهودی مقیم اسراییل و امریکا در گذشته ایجاد کردند هنوز آتش های زیر خاکستر است که در آینده فوران خواهد کرد و این بحرانها جامعه غرب غوطه ور در رفاه مادی را نیز در گیر خواهد کردو بطورخلاصه می توان گفت 1- اسراییل به آزمایشگاه واکسن های شرکتهای داروسازی طماع صهبونیستی و غربی تبدیل خواهد شد و امنیت سلامتی به سرابی ویرانگر تبدیل خواهد شد2- شکست در امنیت نظامی در مقابل مقاومت به ویروسی خطرناک در ذهن یهودیان مقیم اسراییل تبدیل خواهد شد3-فوران عوارض سرمایه های سرچشمه گرفته شده از فسادهای صهیونیستهای مقیم امریکا به جو ضد یهودی در امریکا تبدیل خواهد شد4- سرمایه گذاران فرانسوی و آلمانی و استرالیایی و کانادایی در حال جدا کردن منافع خود از سرمایه گذاران صهیونیستی در دنیا هستند امری که در سکوت خبری جهانی هنوز هویدا نشده است5- هجوم سرمایه گذاران صهیونیستی برای قبضه مدیریت مالی و سرمایه گذاری کشور روسیه وچین و هند با شکست روبرو شده است امری که تحلیل گران به آن نپرداخته اند6- نگاه به هیت مدیره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی واقعیت های شکست صهیونیستها رابیشتر آشکار می کند7- متلاشی شدن هویت خانواده در اسراییل با رونق فساد اخلاقی خبر از فروپاشی بزرگ می دهد8- هر کشوری که با اسراییل رابطه برقرار می کند با خطر فروپاشی در حکومت خود در آینده روبرو خواهد شد و این خطر نبودامنیت در رابطه جهانی را برای اسراییل به ارمغان می برد9- شکستهای بزرگ اسراییل در صحنه های جهانی هنر و ورزش عدم هضم هویت جهانی را نشان می دهد10- جامعه یهودی دنیا و اسراییل باید این اندرزجمهوری اسلامی را نباید فراموش بکنند که بازگشت امنیت به اسراییل رسمیت یافتن حقوق فلسطینیان و قبول رفراندام با حضور صاحبان اصلی فلسطین برای بقای سرزمین قدس است و این یک واقعیت است که باید آن را پذیرفت و قبول کرد انشاالله. و توکل الله
  • حسین IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    7 2
    واقعا این کار که برای پوشوندن کم کاری خودمون بخوایم خبر سازی کنیم کار بدی چون اعتماد به اخبار از بین میره و مشکل ساز خواهد شد.
  • محمد IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 0
    جهت اطلاع عرض کنم که دو روز پیش بیست هزار و پانصد و دیروز یازده هزار و هشتصد و پنجاه مبتلای به کرونا در بین صهیونسیتها در سر زمینهای اشغالی آمار داده شد. سایت معروف ورلد میترز آورده است.
  • امیر IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    9 2
    چند میگیرین خالی میبندین؟ ؟
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 4
      شبکه های معاند خوب شستشوی مغزیت دادن. وا اسفا
    • افشین IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 1
      کمتر از اونیکه تو برای مزدوری می گیری. یا نکنه مزدور بی مزد و مواجب هستي؟؟
  • NL ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 0
    یکم اخبار را دنبال کنید. خود جهان پور میگه که بخش خصوصی به دنبال واردات واکسن با قیمت چندبرابر ارزش واقعی به ایران بود. بله پولش رو دولت میده اما بیت الماله. مافیای دارو دنبال سود و ثروت اندوزیه خودشه. به فکر جون مردم نیست. این از جهل و بی خبری ماست که فکر میکنیم این وسط کسی سود نمیکنه. تو اینترنت اخبارش رو جستجو کن میفهمی. اینقدر ساده نباشید
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 2
      حرفاتون قاتع کننده نبود. صغری و کبرای جملتون با نتیجه گیریتون جور در نمیاد.
  • محمد IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    8 3
    این گزارش بسیار احمقانه است، هدفتون زیر سوال بردن اسراییل است ولی در حالی که در کشور خودمون هنوز جمع کثیری واکسن نزدن و یک سری ابله با واکسن زدن مخالفت می کنند، این گزارش فقط بهانه ای میشه برای واکسن هراسان وطنی برای تبلیغ واکسن نزدن.
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      5 4
      واکسن به فرمایش رهبر باید مطمئن باشه. واکسن ایرانی بزنیم. برکت نه واکسن های آلوده خارجی
    • افشین IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      2 1
      گزارش از مشرق یا ایران که نیست.منبعش هم که ذکر شده.شماها هم که مرید غرب هستید چرا به اینجور گزارشات که می رسه جفتک ميندازيد؟؟
    • امیرو IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      2 2
      شما نظر خودتونو بگین و تحمیل نکنین. در ضمن از نظر کسانی که واکسن نمیزنند احمق کسی است که به واکسن خصوصاً از نوع خاجیش اطمینان کامل دارند.
  • امیرو IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    7 2
    ولی بد هم نیست! ان شاءالله همه صهیونستها با کرونا بره صفر آخرت.
  • بصیر IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 0
    رسانه های معاندی که هر روز توی شیپور تبلیغ میزدن که آی چه نشستین اینها کلا واکسن زدن و عادی شد زندکیشون وای ایران فکر مردم نیست و .... کجا هستن. همونهایی که یک کلمه از تحریم و بلوکه شدن پول واکسن ما نگفتن همونهایی که مدام تبلیغ منفی واکسن مارو دارن و نمیخان بفهمن و بگن که ایران عزیز جز ۶ کشور سازنده واکسنه.... خدا حوابشون رو داد . با دز دوم هم مشکل دارن . دروغ برملا میشه و دشمن و خائنین رسوا.
  • GB ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 0
    از کی تا حالا اطلاع رسانی و گفتن حقیقت امری احمقانه است؟ این ها واقعیت های دنیای امروز است. آمریکا به دلیل وضغیت بغرنج رژیم کودک کش صهیونیستی نگران شده است. در تمام رسانه هایشان هشدار داده اند چون واکسن های فایزر و مودرنا در اسراییل اثر نداشته. اینها حقیقت است. حالا بعضی ها چشمانشان را به روی حقیقت می بندند و بعضی ها بیدار می شوند
  • DE ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    2 2
    واکسن فایزر رو انسانها عمل نمیکنه چه برسه به حیوانات صهیون .
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    2 0
    از درگاه ایزد توانا . مسئلت داریم . عاقبت ما را ختم بخیر کنه . و در حال تضرع دعا میکنیم . خداوندا ما را ببخش . ای قادر و دانای مطلق . دعای بندگانت در رفع ویروس منحوس و برگشت سلامتی و آرامش مابین بندگان عاجزت . به آبروی بندگان نیک کردرات . به بزرگواری و رحمت خودت . بپذیر . بر ما رحم کن . دیگر صله رحم . توصیه شده ات مدتهاست مقدور نیست . بچه ها میخواهند بمدرسه و دانشگاه بروند . با دوستانشان دیدار داشته . و شادی جاری باشه . نمازهای جماعات و جمعه . و بسیاری از نعمات دیگری که وجود داشت و بهره میبردیم . و با تاسف در اثر غفلت . بسیاری تا به مشکل و مصیبتی مبتلا نمیشدند . قدر این دارائی های با ارزش خدادای کمتر توجه و شکر بجا نمآوردیم . حال که با وجود یک ویروس نادیدنی بچشم و بدون رنگ و بو . همه مستأصل و درمانده . از یک سو تقاضای رعایت مراتب بهداشتی برای در امان ماندن . از دیگر سو احتیاجات روزمره . موجب شده روزانه نزدیک به یک میلیون گرفتار و دهها هزار نفر وفات کنند . و آینده ای نا روشن . حتی برخی مدعیان رعایت سفت وذسخت . متعجب که چگونه گرفتار شدند . این ویروس سمج که هر چند وقت یک شکل تهاجمی تر پیدا میکند و تلاش تلاشگران را بمبارزه طلبیده . خداوندا . بپذیر درمانده ایم و تنها تو دانا و توانائی . رحمی بفرما . این ویروس منحوس که هنوز بر طبیعی و تصنعی بودنش . دلیل متقن وجود ندارد . از دنیای بندگانت پاک بفرما . آمین یا رب العالمین
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      از درگاه ایزد توانا . مسئلت داریم / [,جواب / امین یا رب العلمین . چه دعای زیبایی کردی خدا خیرت بدهد .گریه کردم . ای کاش همه کاربران مثل شما عزیز بزرگوار مطلب می نوشتند و دعا می کردند .
  • افشین IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    3 1
    بعضی وقتها ميمونيم که چه کنیم. به سهم خودم همون کاری رو میکنم که رهبرم کرد.واکسن میزنم ولی واکسن ایرانی. و بعد از زدن واکسن و قبل از آنهم رعایت بیشتر.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 3
    اینکه ادم برای مبارزه با این ویروس خطر ناک تلاش کند ولی موفق نشود و مردم بمیرند گناهی گردن کسی نیست . اما اینکه مردم را به حال خود رها کنی نه تلاش کنی برای کنترل مردم و نه تلاش کنی برای خردید واکسن و بنشینی و نظاره گر باشی روز قیامت باید جواب خدا را بدهی . حتی یک نفر هم حق ندارد از جان خودش محافظت نکند . ما امانت الهی هستیم و وظیفه داریم از این امانت مراقبت کنیم . هم از خودمان و هم از دیگران . حالا در مقابل اینهمه کم کاری چه چیزی جواب می دهیم ؟ ایا مردم را نمی بینید اصلا به کرونا اعتقاد ندارند ؟؟؟؟؟؟ نه برای جان خودشان دلسوزی می کنند و نه برای جان مردم . چه کسی مسئول است ؟؟؟؟؟؟ مگر ما نیروی نظامی نداریم ؟ مگر ما مجلس نداریم . چرا مجلس قانون محکمی بر علیه کسانی که بهداشت را رعایت نمی کند وضع نمی کند ؟ مگر ما بهترین امت نیستیم ؟ چرا امر به معروف کردن بلد نیستیم ؟ امده اید اسرائیل را مسخره می کنید ؟ ایا اسرائیل شیعه علی ع هستند ؟ ما شیعیان بودیم که الگوی نظافت و بهداشت بودیم نه اسرائیل . لطفا از حرفم نرنج . من دوستتان دارم و نگران سلامتیتان هستم
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 2
    خیر.چون شما اینو.میگی که نمیشه عالم و آدم. اولا چین در جنگ اقتصادی مشکلی نداره / [,جواب / اینکه ویروس را چه کشوری ساخته این غیب گویی هست و تنها خداوند عالم به غیب است . لطفا تا مشخص نشدن موضوع به کسی تهمت نزنید چون حقیقت پنهان می شود . وقتی بازار تهمت پر رونق شود حق پایمال می شود . اما سوال اینجاست ایا کشور چین در انتقال ویروس به سایر نقاط عالم کوتاهی نکرد ؟؟؟؟؟ نمی گویم عمدی بودی چون دلیلی بر عمدی بودن ندارم . اما چرا چین اجازه نداد مردم از ووهان به سایر نقاط چین سفر کنند اما اجازه داد به خارج سفر کنند ؟؟؟؟؟؟ ایا در اعلان وضعیت خطر تاخیر نداشت ؟ قبول است که دیوانه بازی های ترامپ بی تاثیر نبود اما چرا چین خطر را دست کم گرفت ؟ از انطرف چرا خود دنیا کوتاهی کرد ؟ چرا به سرعت به کمک چین نرفت ؟ ایا بهداشت جهانی و سازمان ملل کوتاهی نکردند ؟
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 1
    چرا ساکت باشه؟ همه دنیا مثل همین نیویورک تایمز هم گفته بیشتر مبتلاها دوز دومشون رو هم زده بودن/ جواب / پیشنهاد تو چی هست ؟ کاری نکنیم و بگذاریم همه بمیرند ؟؟؟؟؟؟ رعایت بهداشت را نکنیم . واکسن هم نزنیم . بیمارستان هم نرویم پس چکار کنیم ؟ تو اگر ادم هستی حرف حساب بزن اگر شریک شیطان هستی به خانواده ات رحم کن . یه ادعا کردن که مهم نیست من می توانم هر ادعایی بکنیم . به نظر من اجنه دست به یکی کردن تا ادمها را نابود کنند . اجنه با ادمها دعواشون شده . حالا تو چی جواب داری بدی ؟ یک ادعای بدون دلیل و مدرک . و چند نفر ادم کم سواد هم پیدا می شوند این ادعا را تقویت می کنند . ایا می دانی این ادعای خطر ناک چه پیامدهای شومی می تواند برای مردم دنیا داشته باشد ؟چرا ادعایت را برای خودت حفظ نمی کنی ؟و در یک فضای عمومی منتشر می کنی ؟
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      کسی نگفت واکسن نزنید. باید واکسن مطمئن زد. واکسن ایرانی که رهبری هم تزریق کردن و به همه توصیه کردند ایرانی بزنن. سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد. بهداشت رو بیشتر رعایت کرد. به اقرار رئیس بیمارستان یاس بیشتر کشته های کرونایی در بیمارستان ها به دلیل تجویز اشتباه دارویی هست یعنی پلی فارمسی. اشتباه پزشکی. دیگه اینا که ادعا نیست. رئیس بیمارستان گفته: https://www.alef.ir/news/4000526063.html
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      شما به همه میگید ساکت باشید و حرف نزنید و در اشتباه هستید و فلان و بهمان اما دور برداشتید افکار و نظر شخصی خودتون را در مورد همه کامنت ها میدید!!! خیلی خنده داره. شما هم عقیده و نظرتون رو برای خودتون نگه دارید. ۲ نفر از اقوام ما بعد از زدن دوز اول و دوم کرونا به شدت بدحال شدن و در بیمارستان فوت کردند. باز هم بگویم؟؟؟؟ اینها نظرات شخصی نیست. اینها افشاگری‌های دکترها و داشمندان و ویروس شناسان باشرف و شرافتمند است که با کاسبان کرونا و مافیای دارو مقابله می‌کنند
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 0
    اکثر الناس لا یعلمون
  • BE ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    0 0
    چقدر شبیه عبدالحمیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس